Anbefaling til førstegangsutstyr

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer ChrisO sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb Anbefaling til førstegangsutstyr

Har nå fått min lenge etterlengtede kjellerstue, og skal nå fylle den med lyd og bilde. Og da kommer også valgets kvaler og utfordringer. Håper derfor noen av dere kan komme med deres anbefalinger. Først litt info om rom:

Ca. 20m2 5mx4m Takhøyde: 2.10m
    Bruksområdet: I utgangspunktet blir det TV og film, men også noe konsoll spilling og musikk.

Jeg har ikke planer om å flytte huset fra sin grunnmur, men det er alltid morro å kunne skru på litt i tide og utide...

Har i dag klasket min 50" Panasonic plasma på veggen, planen er å ha et eller annet motorisert lerret hengende forran denne(ikke bestemt type enda).

I andre enden er planen å henge opp en Epson EH-TW6000.

Når det gjelder HT og elektronikk har jeg vært høyt og lavt i min ferd for å finne noe å fylle stua med, men har nå nådd en "dalbunn", hvor jeg ikke er helt sikker. Ønsker derfor litt innspill og forslag fra dere.

Budsjettet er på ca. 30000,- og dette skal dekke bilde, HT og elektronikk. Ønsker et 7.1 oppsett, men kan klare meg med 5.1 i første omgang.

Håper dette er nok info til å begynne med, hvis ikke så er det bare å hyle ut.

Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så har man vært ute å handlet litt...

I kjellerstua står/ligger nå følgende:

1x Yamaha RX-A3010
    2x Dali Lektor 6 - Front
    1x Dali Lektor LCR - Center
    2x Dali Lektor 1 - Surr.
    1x Dali IKOM SUB MK2 - Sub
    1x DreamScreen V3 Tab Basic DynaGrey D65 Black 16:9 265cm/ 120"
    1x EPSON EH-TW6000 - Venter på proffkalibrering...

Hvor begynner man?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om alt er ferdig koblet opp er sub-kalibrering første trinn.
    Dersom du ikke har fått koblet opp så er det bare å begynne å trekke høyttalerkabel
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pent oppsett .

Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Om alt er ferdig koblet opp er sub-kalibrering første trinn.
    Dersom du ikke har fått koblet opp så er det bare å begynne å trekke høyttalerkabel
    Ser plutselig at det dukket opp noen liter Pure Color her, så må vel male vegger og tak i litt mer projector/film farger, før jeg gir meg selv lov til å begynne å åpne esker... 8-)

Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Pent oppsett .
    Takk for det, kjenner jeg er veldig spent og klar for å begynne å sette det opp. Skal bli en liten opptur fra mitt tidligere 5 kroner og 50 øre + en binders hjemmekinoløsning.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ChrisO
    Ser plutselig at det dukket opp noen liter Pure Color her, så må vel male vegger og tak i litt mer projector/film farger, før jeg gir meg selv lov til å begynne å åpne esker... 8-)
    Bilder?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilder?
    Det kommer, må bare få brekt løs penselen fra fingra først...

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nok kanon, trives gått med mine dali dog mine er i skarve concept klassen forutenom lektor centern.

Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var det noen bilder ja, fyrte av noen i går og slang de inn her...

Taket er nå ferdig malt og jeg fikk tatt et strøk på to av veggene, før jeg ga meg i går kveld. Planen nå er å få malt ferdig resten, kjapt som fy... Kjenner det dirrer i kroppen, hver gang jeg går forbi eskene med det "rare" i. :-D

Siden jeg er helt fersk i dette gamet, har også prøvd å forske litt på dette med kalibrering av lyd/sub og hva slags kabler jeg må ut å handle. Når det gjelder HT kabler, tenkte jeg at jeg skulle være litt spinnvill og teste disse.

Har også skjønt at jeg må ha noe "snacks" til suben, noen som kjenner til denne IKON MK2 suben og vet hva jeg trenger for å koble den til Yamaha`n? Greit å slippe unna med en tur om dagen, til den lokale AV dealeren...

Tar også i mot tips i forhold til det å kalibrere opp sub og oppsett av resten av utstyret.

Da var det vel på tide å komme seg ned i kjeller`n for å male litt vel, slik at det tørker til i kveld eller i morgen. For da drar "straffesofie" på hytta med unga.

Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og for de som lurer på fargevalget:

Jotun LADY Pure Color

Tak: 10249 SOBER
    Vegg: 1434 ELEGANT

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som det skal bli en trivelig hule dette

Men jeg ville valgt noe annet som høyttalerkabel. Om du kikker innom hos Biltema har de 25m med 2,5mm2 til 389,-. Det er både billigere, og slik jeg ser det ser de litt bedre ut også...

Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som det skal bli en trivelig hule dette

Men jeg ville valgt noe annet som høyttalerkabel. Om du kikker innom hos Biltema har de 25m med 2,5mm2 til 389,-. Det er både billigere, og slik jeg ser det ser de litt bedre ut også...
    Takk for det, håper på stor trivselsfaktor når jeg blir ferdig.

Når det gjelder HT kabler, så har jeg allerede denne kveilen med kabel. Fordelen med fargen på kabelen, er at det ikke vil syntes så mye på de mørke veggene. Er denne kamelen jeg måtte svelge, etter jeg bestemte meg for IKKE å bygge nye vegger, med skjult anlegg... :???:

Har en 3m med 2,5mm2 Monster HT kabel her, som jeg kan teste for å høre om det er noe vesentlig forskjell.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde litt på følelsen at det kunne være fargen som var litt utslagsgivende ja. Vil gjette på at du ikke hører noen voldsom forskjell. Men det kan jo hende du liker gummikabelen bedre og

Ang. sub, så trenger du en subwoofer-kabel mellom receiver og sub. f.eks. en slik. Pass selvfølgelig på at du får en som er passe lang. Ikke mye som er mer irriterende enn å oppdage at kabelen er 20 cm. for kort.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter mye av det jeg leser så anbefales det og ha en billig lang sub kabel om du ikke er helt 100% sikker på hvor den skal stå hen.

Jeg har bare min ene enkle sub så etter mye surring rundt om så har jeg plassert den under centern :P

Så når du vet nøyaktig strekk lengde du trenger så kjøper man en av litt bedre kvalitet.

Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Etter mye av det jeg leser så anbefales det og ha en billig lang sub kabel om du ikke er helt 100% sikker på hvor den skal stå hen.

Jeg har bare min ene enkle sub så etter mye surring rundt om så har jeg plassert den under centern :P

Så når du vet nøyaktig strekk lengde du trenger så kjøper man en av litt bedre kvalitet.
    Regnet nesten med at den kom, har en lang kabel liggende av ymse kvalitet, men må vel kanskje ha Y-ledd? Har sett flere som har nevnt dette. 8-)

Snart ferdig med å male nå, 2. strøket igjen på 2 vegger bare... Kjenner det dirrer ekstra i kroppen nå.

Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite spm. til mens man venter på at malingen skal tørke...

Er det anbefalt med bananplugger på HT kablene, eller bare skru kobberet i skrukoblingen? Noen formeninger? 8)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du rimelig sikker på at du ikke kommer til å bytte høyttalere/receiver/kabler med relativt kjapp takt så er det like greit å skru dem rett i komponentene. Dette gir nok i utgangspunktet den beste forbindelsen (og mange er sikkert uenig med meg), men jeg er noe lat og bytter komponenter innimellom og bruker bananplugger.

Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var vegger og tak ferdig malt og lerret hengt opp i taket, så nå må jeg bare finne ut hvor mye TW6000 og Chief RSA takfeste bygger ned :-D

La ut noen nye bilder her
    26-30 er de nyeste pr. denne post...

På tide å begynne å pakke opp godsaker

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •