-Hjelp til valg/kjøp av hjemmekinoanlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

-Hjelp til valg/kjøp av hjemmekinoanlegg

Hei.

Vil starte med å si at jeg er ny her og beklager hvis jeg legger dette innlegget i feil post.

Som tittelen sier trenger jeg hjelp til å velge/kjøpe et hjemmekinoanlegg. Har kikket mye på nettet, mest hos Hifiklubben, men klarer fortsatt ikke å bestemme meg for hva, og hvilket oppsett som passer meg best. Jeg har veldig lite erfaring med slikt utstyr, men har lenge ventet og spart på denne muligheten.

Kan starte med å si at jeg ønsker et hjemmekinoanlegg som passer like bra til filmbruk som musikkbruk.
    Jeg er ikke ute etter en spesiell prisklasse, men har satt et budsjett på 40K for anlegget (komplett selvsagt).

Det er noen ønsker jeg har og noen av dem er blant annet, at anlegget ser moderne ut, litt crazy utsende (design) skremmer meg ikke så lenge det ser moderne og dyrt ut.
    Selve høyttalerne må være mørke i fargen, ikke nødvendigvis svarte, men lyst er uinteressant.

Kan også nevne at det er en mørk 80" LED tv som kommer til å bli brukt som skjerm. Selve rommet er 3m x 5m. Veggene og taket er mørke og på gulvet er det lagt mørk parkett.

Håper noen kommer med noen ideer. Setter stor pris på alt av feedback

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til galskapens verden

Klart at dette blir som å spørre hvilken bil en bør kjøpe. Vanskelig å svare på hva som tiltaler deg best. Eneste jeg kan gjøre er å anbefale deg utstyr basert på egne erfaringer.
    Jeg kjører B&W stativhøyttalere i mitt oppsett. De er ikke de mest ruvende høyttalerne på markedet, noe som passer meg utmerket.
    Tross størrelsen spiller de helt fantastisk på musikk også. Er bare å lese diverse tester på nettet. B&W 685, som jeg bruker som fronthøyttalere, har vunnet en haug med priser.
    Som receiver bruker jeg Denon, da den gir meg en lydsignatur som jeg føler passer både meg og høyttalerne bra. Denonen gir et litt mer mørkere lydbilde enn hva andre merker gjør. Finn deg en receiver med Pre-Out, så har du mulighet til å kople på effektforsterker.

B&W krever mye strøm for virkelig våkne til liv og yte det de er god for.
    Jeg driver de med en Emotiva XPA-5 effektforsterker. 5 x 200 watt ved 5 kanaler i drift. Du skal vel lete lenge for å finne noe forsterker som gir mer for penga.

Når det gjelder sub ville jeg valgt SVS rør eller kassesub. Selv har jeg rørsub, som er helt rå på film. Skal anlegget brukes til musikk også, ville kanskje en kassesub passet bedre.

Men som sagt: dette er basert på egne erfaringer. Det finnes mange gode kombinasjoner der ute. Det sikreste er å ta en lytterunde. Eventuelt låne med deg noe hjem å teste ut.

Ta gjerne en titt innom "minhjemmekino" linken under i signaturen min, så får du et vist inntrykk av hvordan oppsettet kan se ut

Lykke til !!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget pent oppsett det der Spiff. Skal så absolutt ta en kikk på dette. Du nevner i kommentaren at jeg kan låne og teste ut hjemme, noe jeg har hørt før og som gjør det enklere å ta det riktige valgte, men kjenner du til noen HiFi butikker som tilbyr montering hjemme? Dette hadde gjort alt mye enklere for meg med tanke på at jeg ikke har så mye fritid pga jobb osv. Hadde vært supert hvis jeg hadde muligheten til å dra innom et sted og at de da kunne kjøre alt hjem til meg og itillegg montere alt på plass og teste og justere for best mulig lyd opplevelse.

Som sagt så har jeg kikket mye på Hifi klubben, men vet ikke om de tilbyr dette. Og til hvilken pris.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det
    Jeg tror det er veldig forskjellig fra butikk til butikk... Har aldri gjort dette selv, men har hørt flere som har gjort det. (men har ikke hørt om noen som har fått det koplet opp og innregulert).

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner.
    Får vel bare prøve meg fram. Dem sier så at alt er mulig hvis prisen er riktig, så jeg skal nok klare å få noen til å fikse det for meg

Takker masse, god kveld videre

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback