Gå fra Spotify til Cd plater?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 121
    Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gå fra Spotify til Cd plater?

Så 1 skritt frem og 2 tilbake, ja det føles litt slik etter å ha vært Spotify bruker i lang tid nå. Jeg lurer om jeg må tilbake til cd plater som jeg sluttet å kjøpe for mange mange år siden.

Sitter med en NAD C390DD og bruker Spotify samens med Sonos. Dette spiller da på B&W 805D.

Før la jeg aldri merke til dette forferdelige suset som er på endel sanger, nå med disse høyttalerne hører jeg det klart som dagen er lang.

Prøvde idag å sammenligne noen sanger med Spotify vs cd plate, brukte det jeg har som er en Playstation 3 som er jo langt ifra bra nok. Men synes det suste nesten like mye, virket som Spotify var noen db høyere bare.

Mens suset er fortsatt tilstede så virket lydbildet noe mer kontrollert og det var ikke fult så lyst på toppene virket det ut som. Mulig det er bare innbilning og hode som leker med meg dog...?

Hva er erfaringen til folk ang å skifte til en bra cd spiller kontra å kjøre via Spotify?

Siden jeg trenger en skikkelig bluray spiller så lurer jeg litt på Cambridge Azur 751BD som skal være meget bra på begge deler.

Hva tror god folket?

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva "slags" Spotify bruker du?
    Premium?
    Bitrate?

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _LarZen_
    Så 1 skritt frem og 2 tilbake, ja det føles litt slik etter å ha vært Spotify bruker i lang tid nå. Jeg lurer om jeg må tilbake til cd plater som jeg sluttet å kjøpe for mange mange år siden.

Sitter med en NAD C390DD og bruker Spotify samens med Sonos. Dette spiller da på B&W 805D.

Før la jeg aldri merke til dette forferdelige suset som er på endel sanger, nå med disse høyttalerne hører jeg det klart som dagen er lang.

Prøvde idag å sammenligne noen sanger med Spotify vs cd plate, brukte det jeg har som er en Playstation 3 som er jo langt ifra bra nok. Men synes det suste nesten like mye, virket som Spotify var noen db høyere bare.

Mens suset er fortsatt tilstede så virket lydbildet noe mer kontrollert og det var ikke fult så lyst på toppene virket det ut som. Mulig det er bare innbilning og hode som leker med meg dog...?

Hva er erfaringen til folk ang å skifte til en bra cd spiller kontra å kjøre via Spotify?

Siden jeg trenger en skikkelig bluray spiller så lurer jeg litt på Cambridge Azur 751BD som skal være meget bra på begge deler.

Hva tror god folket?

Ikke bare får du bedre jevnt over bedre lyd med en god CD spiller (Cambridge 751 BD er glimrende, spiller like godt som rene CD spillere til 7000-8000 kr så du får alle andre formater som en bonus i praksis ink blu-ray).

Men du får etter min oppfatning også en mer helhetlig opplevelse. Man switcher ikke like mye mellom låter og artister, man niklikker ikke rundt etter lister, nye låter hele tiden osv. Når du setter i en CD skive du virkelig ønsker høre på blir det for meg en mer helhetlig _lytteopplevelse_. Du hører på albumkonseptet, og når du aktivt må velge skive og legge i spilleren så blir det på en annen måte. Man kommer nærmere musikken, og det hele blir mer høytidelig.

Jeg har personlig aldri engang vurdert å ha Spotify eller andre streamingkilder som hovedkilde på anlegget mitt. Musikk er viktigere for meg enn noensinne, og jeg tror en av hovedgrunnene er at jeg ikke har kastet meg hodeløst på streamingbølgen. Har skrevet masse om dette temaet tidligere, fyrt opp hele forumet til maks, så du har mye godt lesestoff om du bruker søkemotoren, hehehe

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supertramp:Premium ja, må ha det for at det skal funke med iPad og Sonos systemet. I Spotify er det stilt på high quality, i selve Sonos får du ikke justert noe slikt.

Hvilke bitrate det kjører i vet jeg ikke, i displayet på forsterkeren står det 44.1kHz når jeg spiller ifra Spotify. Og 48.1kHz tror jeg det var med cd.

Gilmour: Skal se om jeg finner tråden :P Blir uansett en ny bluray spiller så det spørs om denne Cambride spilleren kan være midt i blinken ja.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å teste wimp og se om det er samme problemet der?

Får jo en gratis mnd når en blir medlem.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva tror god folket?
    For det første, det at du har støy (susing) har ingen ting med spotify i seg selv å gjøre. Det har mer med el anlegget ditt og dårlig skjerming å gjøre (evt. utstyr). 805 er heller ingen høyttaler med høy følsomhet, så at du opplever støy sier en del om det elektriske anlegget ditt (evt. utstyr/placebo)... Tenk hvor høy susing du hadde fått med feks. Klipsch høyttalere! De hadde hatt over det dobbelte i støyvolum. (Støy er uansett enkelt målbart og kan tom. Sjekkes med mobiltlf).

Lyden kan potensialt bli bedre med en CD spiller som kilde, men det finnes lite eller ingen dokumentasjon på at lyden faktisk blir bedre enn ved høykvalitets streaming. At du kan oppleve endringer i lyttevaner slik som Gilmour nevner kan du selv velge om det er et gode eller et onde

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (Bare litt fakta info.)

Spotify er Komprimert, man kommer ikke unna det faktumet uansett om man kjører 320kbps.

Mange av sangene de har er fortsatt 96kbps, men vi som forbruker får ikke vite hva vi hører på...
    OGG er genialt sett mot mp3, men det er fortsatt komprimert, informasjon er borte...

We use the Ogg Vorbis format for streaming. There are three quality ratings that we use:
    q3 (~96 kbps)
    q5 (~160 kbps)
    q9 (~320 kbps)
    Note: not all tracks are currently available in high bitrate.
    En CD-plate har en bitrate på 1411.2 kbps.. (320kbps = ~25% av informasjonen)

Flac har ingen spesifik kbps, men er vel stort sett 50+% av originalen, alt etter hvor "avansert" musikken er.
    (pink-noice = 1411,2kbps, stillhet = 0kbps)

Spotify skulle kjørt FLAC for premiumkunder...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså det er ikke susing i slik forstand slik en hører på diverse rimeligere anlegg når en spiller høyt. Jeg hører det på noen lyder at det er en svak sus i bakgrunnen akkurat som om det er lav oppløsning.

Andre sanger på Spotify hører jeg dette ikke og det er krystallklart, så det er ikke anlegget mitt eller noe forstyrrelser her slik det er noe galt med. Annet at høyttalerne er ekstremt høy oppløste så en hører det minste avvik...

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså det er ikke susing i slik forstand slik en hører på diverse rimeligere anlegg når en spiller høyt. Jeg hører det på noen lyder at det er en svak sus i bakgrunnen akkurat som om det er lav oppløsning.

Andre sanger på Spotify hører jeg dette ikke og det er krystallklart, så det er ikke anlegget mitt eller noe forstyrrelser her slik det er noe galt med. Annet at høyttalerne er ekstremt høy oppløste så en hører det minste avvik...
    Kanskje du kommer over sanger som er bare 96kbps, de finnes fortsatt på spotify...
    Da gjerne de sære lite spilte sangene... :P

Kunne jo vært morsomt om du linker to sanger på spotify, En som du hører helt klart sus på, og en i samme sjanger som du mener er krystallklar og perfekt...

Sikkert flere her som tar den testen på5minutter.
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er kjempeflott at det ikke er anlegget det er noe galt med Er det slik at susing også gjerne oppstår på eldre musikk?

Det hadde vært gøy om du linket til noen av problemsangene!

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp cdene du "absolutt" må ha, og rip de inn i samlingen, og spill av fra lokale filer i spotify. Det pleier jeg å gjøre.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supertramp:Premium ja, må ha det for at det skal funke med iPad og Sonos systemet. I Spotify er det stilt på high quality, i selve Sonos får du ikke justert noe slikt.

Hvilke bitrate det kjører i vet jeg ikke, i displayet på forsterkeren står det 44.1kHz når jeg spiller ifra Spotify. Og 48.1kHz tror jeg det var med cd.
    På iPad hos meg har jeg valgt "extreme" bitrate.

Har aldri lagt merke til noe spesiell susing.

Aner ikke hvordan dette er hos Sonos, men på meg virker det som at du ikke utnytter Spotify maksimalt (der de virkelig sender "extreme")

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har susing med lav bitrate å gjøre?

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av metallsulten
    Hva har susing med lav bitrate å gjøre?
    Aner ikke; det er trådstarter som tar opp problemet.
    Jeg prøver kun å komme med tips til best mulig innstillinger. Så kan han ihvertfall slippe å bekymre seg over det.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har trådstarter vurdert artistene sine innspillinger ?

Jo mer high-end oppsett en har jo mer følsomt blir det for dårlige innspillinger er min erfaring. Merket dette godt på mitt forrige stereo oppsett som var noe mer oppløst enn det jeg har idag. Ble rett og slett irritert til tider. Selv i spotify var det store forskjeller. Jeg sammenlignet ikke spotify vs cd noe spesielt siden cd`n er nærmest død her i heimen.

Ellers ble jeg tipset om at for best mulig lyd skal en ha gode gamle orginale LP`er som er tapet ifra orginalinnspillingen på den tiden da alt dette var analogt.

Remastrede LP og CD blir digitalisert å vistnok ikke like bra som gamle orginale innspillingen.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Susingen har nok ingenting med informasjonsmengden i Spotify å gjøre, nei.

Det er dessverre ikke bare-bare å hoppe over til CD-plater og forvente bedre lyd for tiden. Nye CD-utgivelser og nye remasters har ekstremt komprimert dynamikknivå, som gjør at det er vanskelig (om ikke umulig) å høre forskjell fra Spotify. Skal du over til CD bør du enten ha mange gamle CD-er liggende (med god lydkvalitet), eller du kan prøve som meg, å spore opp utgivelser basert på denne siden.

Irriterende? Ja, veldig.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Remastrede LP og CD blir digitalisert å vistnok ikke like bra som gamle orginale innspillingen.
    Ja, det stemmer. Og det er temmelig absurd, for CD-er kan gjengi større dynamikkområde enn LP-plater, og det er dynamikken som er dårlig på de nye utgivelsene.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Ja, det stemmer. Og det er temmelig absurd, for CD-er kan gjengi større dynamikkområde enn LP-plater, og det er dynamikken som er dårlig på de nye utgivelsene.
    Ref. Queen Remastered 2011. Grei lyd til bruk i bil og iPhone on-the-fly, men faller gjennom ved sammenligning med Elektra LP platene og de riktige CD utgivelsene.

Newcomer Erthor sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv Qobuz. Streaming i 16 bit. Riktignok på fransk, men det er ikke noe problem til vanlig bruk Koster 250 i mnd ca, men billigere enn å kjøpe cd plater hele tiden..

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Ref. Queen Remastered 2011. Grei lyd til bruk i bil og iPhone on-the-fly, men faller gjennom ved sammenligning med Elektra LP platene og de riktige CD utgivelsene.
    Ja, det er triste greier!

Det mest ekstreme eksempelet jeg har opplevd så langt, er da jeg kjøpte en ny utgave av Brothers in Arms-plata (den har alltid hatt tilnærmet referanselyd, men jeg har ikke eid den selv), men så hørtes den utrolig kjip ut. Ikke noen bombe, kanskje, når original-cd-en var slik, og den nye jeg kjøpte var slik...

SACD-laget av den nye utgivelsen er visstnok bedre, men det hjelper lite når jeg ikke har SACD-spiller, og den uansett har lavere dynamikknivå enn den originale cd-plata.

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •