Gå fra Spotify til Cd plater? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 121
    Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Tror nok ikke det er det at skeptikere vil kalle CD/Fysisk format entusiaster for duster, det er noe de gjeldende folka finner på selv. Det er vel heller det at folk gjerne er nysgjerrige og vil finne frem til sannheten og da er det litt trist at det kommer svake argumenter fra forsåvidt begge leirer, men akkurat i denne tråden så er tilhengerne av fast format de som ikke bidrar med noe nevneverdig annet enn subjektive oppfatninger Forskning viser at med god komprimering så vil terskelen for hørbart komprimert/lossless ligge rundt 192kbps /44.1khz, dette er noe forskere har kommet frem til via. idiotsikre blindtester og det kan egentlig ikke bestrides at feks. En godt komprimert 320kbps MP3 låter like bra som samme utgivelse bare i Redbook (CD) format. Derfor kan skeptikere som meg selv si med ganske stor tyngde i ryggen at forskjellene som troende har oppstår pga. Andre ting enn formatet evt. Placebo.

Du er såpass bevandret med internett at du har rukket å levere over tusen innlegg på avforum, da skulle man nesten tro du hadde potensiale til å kjenne igjen en overdrivelse for å understreke et poeng..

Idiotsikre blindtester, plecebo og ting som ikke kan bestrides.. Det er stort sett tonen og argumentene som går igjen i mestaperten av trådene her syns jeg.
    Det være to leire uansett hva det er snakk om, bedreviterne som snakker nedlatende og refererer til målinger og påstander de fritt kopierer fra andre og så vi andre tufsene som velger å stole på oss selv og vår egen smak og erfaring.

Hvis jeg syns at musikken min nytes best fra CD, eller gud forby vinyl, hvorfor skal du absolutt overtale meg til å bruke spotify?

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Du er såpass bevandret med internett at du har rukket å levere over tusen innlegg på avforum, da skulle man nesten tro du hadde potensiale til å kjenne igjen en overdrivelse for å understreke et poeng..

Idiotsikre blindtester, plecebo og ting som ikke kan bestrides.. Det er stort sett tonen og argumentene som går igjen i mestaperten av trådene her syns jeg.
    Det være to leire uansett hva det er snakk om, bedreviterne som snakker nedlatende og refererer til målinger og påstander de fritt kopierer fra andre og så vi andre tufsene som velger å stole på oss selv og vår egen smak og erfaring.

Hvis jeg syns at musikken min nytes best fra CD, eller gud forby vinyl, hvorfor skal du absolutt overtale meg til å bruke spotify?
    Jeg prøver ikke å overtale noen til å bruke noe annet enn det de føler for. Selvfølgelig. Der du nå sitter på stolen din og skriver om andre personer som oppfører seg nedlatende så synes jeg du selv bør se på hva du skrev innledningsvis om meg, selv om jeg faktisk prøver å gå forsiktig frem og jeg har selvfølgelig ikke som intensjon å få folk "over på Spotify vogna". Alle har rett til å velge å tro/vite hva de vil, men dersom feks. Jeg hadde vært dypt religiøs så hadde jeg selfølgelig avblåst "beviser" som strider med mitt virkelighetssyn som sludder og vås akkurat som ABB og sin visjon om fremtiden til Europa. Dersom du refererer til innlegget jeg skrev til Mirage om hvordan han kan evt. Teste ut forskjeller så var det faktisk et forslag som jeg mente oppriktig og uten andre hensikter enn at han kan teste det ut på egenhånd. Altså, ingen "høy stol" her.

Det at du skal ta slik på vei for en sånn ting som dette synes jeg er urimelig og dersom man skal få noe konstruktivt ut av problemstillingen så bør man iallefall ikke prøve å være fiendtlig innstilt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som prøver å overtale noen til å streame slik jeg ser det. Man påpeker bare at det ikke nødvendigvis er hørbar forskjell gitt at komprimeringen og utstyret er av god nok kvalitet.
    Det mange ikke takler er "vranglære", noe hifi-diskusjonene er fulle av. Da ønsker man å tilføre litt objektivitet og vitenskapelig tenkning til forumet og i samme slengen spare enkelte forumbrukere for unødvendige utgifter og blindspor på veien til godlyden. At tonen tidvis oppfattes som nedlatende fra begge hold er egentlig ganske leit, det betyr at kjeklingen tar oppmerksomheten (og mildt sagt spalteplassen) vekk fra hovedbudskapet. Mange tråder har gode poenger midt oppi all kranglingen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så vidt meg bekjent er det ingen som går inn i en vinyltråd og sier at folk skal bruke spotify. Det blir bare diskutert i tråder som dette som omhandler streaming fra før?

Og faktisk synes jeg det er andre veien, det er de som streamer som blir hakket på og forsvarer seg. Og de forsvarer seg saklig og prøver faktisk å finne ut av noe i stedet for å godta alle av hifiverdens 'sannheter'.

Jeg ser aldri at noen av streamerne kaller andre idioter og verden er aldri svart hvitt. Vil tro veldig mange, i likhet med meg selv, bruker fysiske medier i tillegg til streaming. Jeg skjønner ikke helt hvorfor så mange føler de blir forsøkt latterliggjort med målinger osv. Det føler jeg aldri er hensikten, men heller at disse personene prøver å lære og vite mer om denne flotte hobbyen.
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jeg som ble quota ikke omvendt, og hvis det er nedlatende å si at jeg syns lyd fra CD er å foretrekke så javel. Da er jeg vel nedlatende da..
    Men å ta på vei er det en overdrivelse å si at jeg har gjort.

Men, nå er det altså sånn at en i tråden her har titulert seg selv til skeptiker til CD-plater og mener at de han kaller entusiaster er utsatt for Placebo.

Og nei, jeg mente altså som sagt ikke at noen kaller andre for idioter.
    Og ja, jeg syns fremdeles at innleggene fra "disse skeptikerene" helt klart kan tolkes som belærende på tross av at de stort sett består av referering til noe andre har påstått.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Jeg kan bare nikke og bukke til det du sier. Men problemet her inne og grunnen til at du møter så mye motstand og overdreven komplisering av dette spørsmålet er antagelig fordi mange som selv bruker streaming går i forsvarsposisjon grunnet sine egne valg. Det er mer beleilig å tåkelegge svaret på dine spørsmål, enn å komme med innrømmelser.

Det er rett og slett et for brutalt slag mot stoltheten å innrømme åpent at man har valgt en hovedkilde i anlegget sitt til mangfoldige tusen kr (ofte mange titallstusen kr), som gir komprimert og svakere lyd enn fysiske format. Være åpen på at man selv som godt over gjennomsnittet interessert i hifi og anlegg,alikevel har valgt kvantitet, forbrukervennlighet og "the easy way" fremfor den best tilgjengelige lydkvaliteten.
    Er du så sikker på at behovet for å forsvare sine egne valg er så mye sterkere den ene veien i debatten enn den andre?

For min del, så solgte jeg min egen cd-spiller for en billig penge fordi jeg ikke anså at jeg hadde bruk for den. Hadde jeg angret på det, så hadde jeg rett og slett kjøpt meg en ny. FLAC-filer via Sonos-anlegget mitt gav akkurat den samme lyden som CD-spilleren da jeg kjørte begge gjennom den samme DACen. CDspilleren min solgte jeg dermed til en brøkdel av nyprisen, og det hadde jeg med hånden på hjertet ikke gjort hvis jeg hadde ment at det hadde vært et tap for lyden.

Det som jeg imidlertid er fullstendig enig i, er at kilden er viktig for lyden. Det holder ikke å bare satse på god forsterker og høyttalere. Jeg har opplevd forskjell på ulike CD-spillere, og jeg har også opplevd endring i lyden fra en DAC til en annen. Men jeg har altså ikke opplevd noen forskjell på lyden etter om det er en CD eller en hard-disc som har vært brukt til lagringsmedium. Jeg har derfor mest tro på at det er konverteringen og analogdelen som er det avgjørende. Hvis andre har opplevd det annerledes, så skal ikke jeg avvise deres erfaringer som tull. Men jeg går ut fra at de som mener å høre en forskjell, har testet dette selv.

Streaming med WIMP har jeg kun prøvd fra paraboltuneren min, og den lyden syns jeg ikke står seg mot FLAC eller 320 kbps MP3 via Sonos.

Hvis noen har lyst til å ta med en cd-spiller for å teste hjemme hos meg, så de hjertelig velkomne. Skulle det vise seg at jeg tar feil, så vet jeg at det fins mange gode spillere billig på bruktmarkedet...

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om noe er dumt______________________________________________ _

Har man ikke spotify eller relasjoner til ogg vorbis q9 Variabel Bitrate må man vel ikke ha så sterke meninger om hvordan dette høres ut i forhold til cd.
    __________________________________________________ ___________

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har alle mine cder rippet til 320kbps mp3.
    Jeg hører ikke forskjell på filene og orginal cden.

Enkelte av låtene i spotify (free) og mp3ene mine hører jeg derimot forskjell på.
    Det er liksom mer grovkornet.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour

Har også vært åpen på at jeg fikk sjokk når jeg ved starten av mitt medlemskap på AVforum fikk innblikk i at majoriteten av medlemmene faktisk bruker streaming (komprimerte filer) som hovedkilde på sitt anlegg til verdi 50 000-500 000 kr.Noe jeg i min villeste fantasi ikke kunne forestille meg. Det er min mening, og noe jeg vil stå for uansett.
    Jeg er vel helt klart en av de du ville bli veldig sjokert over, jeg har brukt rimelig mange tuesenlapper på anlegget og 80% av tiden hører jeg på Spotify. Grunnen er at jeg i de fleste tilfeller ikke hører forskjell (noen ganger, men det er vel da jeg møter på de filene som ikke er 320) på cd og spotify. Jeg hører derimot veldig stor forskjell ved å flytte meg noen cm. Eller å juster litt eq den ene eller andre veien.

Jeg har hørt mange dyre anlegg, med kabler og kilder til hundretusner av kroner som låter elendig (på messer først og fremst) og grunnen til dette er akustikk. Her er forskjellene så enorme, kabler, spotify kontra cd, dac etc. etc. forskjellene er mikroskopiske.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort oppsummert, en haug av folk sitter på et forum som dette og forherliger komprimert lyd. Og på toppen av det hele indirekte kaller en som foretrekker å lytte til CDer en dust.
    That figures..
    For min del har jeg vel gjentatt til det kjedsommelige at folk selv må få avgjøre hvilket format de ønsker sin musikk avspilt på/fra.

Selvfølgelig hadde lossless vært å foretrekke for Spotify/Wimp, men til det er på plass så er "extreme bitrate" helt greit

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sammenlignet en del spotify vs flac nå, og jeg er en av de som syns det blir vassent i diskanten. Av en eller annen grunn så spiller spotify høyere enn f.eks winamp. Det kan nesten virke som om spotify's materiale er normalisert for å spille høyere... ikke bra for dynamikk.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av metallsulten
    Jeg har sammenlignet en del spotify vs flac nå, og jeg er en av de som syns det blir vassent i diskanten. Av en eller annen grunn så spiller spotify høyere enn f.eks winamp. Det kan nesten virke som om spotify's materiale er normalisert for å spille høyere... ikke bra for dynamikk.
    En av grunnene kan være at Spotify "elsker" å tilby "remastered" utgaver hvor det i det store og hele er album som er offer for "loudness war".

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja riktig, "remaster" er bare bråk. Såkalte remaster kan man likegodt lage i heimen med wavelab, det er bare å skru opp til det klipper... Jeg skjønner ikke helt den trenden der. ta f.eks Nirvanas - nevermind 2011

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trådstarter har jo allerede gått over til Spotify, men vurderer nå å gå tilbake til CD. CD er rent praktisk er et dårligere format, uten å si noe om lydkvaliteten. Dette er sannsynligvis trådstarter også enig i, ellers ville han vel ikke gått vekk fra CD i utgangspunktet.

Basert på den informasjonen vi har, bytter han i så fall tilbake til CD på feil grunnlag. Det må da være lov å påpeke uten å bli beskyldt for å være nedlatende eller å presse noen til å bruke det ene eller det andre?

Den største kilden til god eller dårlig lydkvalitet nåtildags er produksjonen (som vi ikke kan styre) og høyttalerne (som vi kan styre innenfor det budsjettet vi måtte sitte med).
    --
    Thorbjørn

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som en annen nevnte, Qobuz gir deg streaming i CD kvalitet. Med Spotify med Wimp så varierer komprimeringsgraden og mye er i litt for lav kpbs til at det kan matche CD.
    Téléchargement de musique en haute qualité. Ecoute en streaming.

En sammenligning må forøvrig gjøres med samme DAC om den skal være gyldig.

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt kommer uansett an på hvilken mastering det er man hører på. Lyden kan variere stort fra om det er en tysk, nederlandsk, japansk, amerikansk eller engelsk utgave. Det finnes titalls masteringer av de fleste musikkstykker produsert før ca. 1990.

Ifølge denne siden er det utgitt hele 25 forskjellige masteringer av Pink Floyds Wish You Were Here på CD, BARE i USA! Så les Matrixinfoen (Står på den innerste ringen på selve CD-plata. Enten på baksiden eller fremsiden) og sjekk det opp på internett når du kjøper CDer i fremtiden.

Her er en sammenligning av WYWH i henholdsvis første og andre utgivelse på Harvest-labelen.

Kan anbefale alle å ta seg en liten leserunde på Steve Hoffman Forum for å lære mer om forskjellige masteringer på diverse medier.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Forskning viser at med god komprimering så vil terskelen for hørbart komprimert/lossless ligge rundt 192kbps /44.1khz, dette er noe forskere har kommet frem til via. idiotsikre blindtester og det kan egentlig ikke bestrides
    Er det ikke litt snodig at Spotify, som i all hovedsak henvender seg til tenåringsjenter med headset på telefonen, bruker ressurser på noe så insane som 320kbps når ikke en eneste en med stua full av highend hører forskjell på 192kbps og vinyl? For å sette det på spissen ja, men likevel..

Og når vi nå snakker om det.. Bluray og Hdlyd.. I samme grad som jeg mener at jeg hører forskjell på CD og spotify hører jeg også forskjell på bluray og en sliten gammel dvd. Men det kan jo være placebo det også..

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og når vi nå snakker om det.. Bluray og Hdlyd.. I samme grad som jeg mener at jeg hører forskjell på CD og spotify hører jeg også forskjell på bluray og en sliten gammel dvd. Men det kan jo være placebo det også..
    HD lyd på nesten 30000 kbps v.s Dolby Digital 338 / 448 kbps

som si feks ca 4500 kbps pr kanal i HD lyd vs ca 54-64 kbps pr kanal i Dolby.

Utgjevner man for volumforskjell vil du neppe kunne høre stort til forskjell ofte

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke litt snodig at Spotify, som i all hovedsak henvender seg til tenåringsjenter med headset på telefonen, bruker ressurser på noe så insane som 320kbps når ikke en eneste en med stua full av highend hører forskjell på 192kbps og vinyl? For å sette det på spissen ja, men likevel..
    Hvor har du det fra? Spotify sin målgruppe er vel stort sett hele befolkningen, og startet (naturlig nok) med folk med over snittet teknisk kompetanse som målgruppe. Det er gjerne samme gruppe som er opptatt av lydkvalitet. De har også f.eks native plugin til Squeezebox, som også henvender seg til et audiofilt publikum. De hadde ikke engang tjeneste for mobil i starten.

En DVD har dårligere lydkvalitet enn CD (og Spotify 320kbs), så det er kanskje ikke så utrolig at du hører forskjell på det og bluray.
    --
    Thorbjørn

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nå bare å utføre en blindtest selv. Jeg har ingen problemer med å høre forskjell på 192kbs vs lossless. At grensen skulle gå her har jeg vanskelig for å ta seriøst. Men en blindtest kan utføres på både gode og dårlige måter. Ved 256 kpbs begynner det derimot å blir vanskelig å skille og er avhengig av kildematerialet.

Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •