Gå fra Spotify til Cd plater? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 121
    Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved sammenligninger må man ta med at uendelige innstillinger eller valg av hardware, software kan reduserere lydkvalitet med bruk av pc / ulike bokser man streamer til + spotify Volum normalisering on/off

Man må også ta høyde for volumforskjell avspillt spotify vs cd
    (man kan da ikke sammenligne spotify/cd med fast avspillingsvolum på forsterker men må justere)

Skal man best sammenligne feks spotify ogg vorbis Q9 320 VBR med CD bør man laste ned fra Spotify å feks brenne CD for sammenligning
    (å ha en ogg vorbis til wav converterer som takler vbr riktig)

Da vil Spotify sine valg for encoding spille en rolle for lydresultat (encoder lager codec)
    (om de har endret dette eller bruker standard innstillinger ?)
    Lowpass filter
    Scale Factor (justere ut data volum til høyere/lavere enn inndata fra kilden)
    Impulse Noise Tune

Da vil mengde lyd på disc som skal encodes avgjøre om lyd reduseres / ikke reduseres så man kan høre det

Remastered
    Da vil hvem CD spotify har ogg/vorbis konvertering fra bety noe sammenlignet med hvem CD man har hjemme .

Man har jo mange her på forumet som hører stor forskjell FLAC v.s CD med sine pc / stream løsninger også.

Har man gjort sitt ytterste til at lyd ikke degraderes ved sammenligning kan man utale seg med sikkerhet at x type lyd er dårligere enn y.

Uendelig mange personers valg av innstillinger eller valg av pc, stream boxer osv degraderer lyd å mange uttalelser om kvalitetssammenligning lyd blir lite fakta da utstyr/innstilling er svakheten.

Komprimere lyd er avansert å kan ikke sammenlignes med dele epler med kniv

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eventuelt at når jeg trykker play på Spotify, og hører på musikk via nettverket, så blir lyden dårligere enn hvis jeg spiller samme låta på en CD.

Ogg Vorbis eller ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Eventuelt at når jeg trykker play på Spotify, og hører på musikk via nettverket, så blir lyden dårligere enn hvis jeg spiller samme låta på en CD.

Ogg Vorbis eller ikke.
    Ja, det er den enkle måten og som bare gir svar for hvordan det er akkurat hos deg.

Folk kommer ikke med lange svar om hvordan det bør testes for å være vrange, men for å kunne gjøre en reell sammenligning av selve lydfila, og ikke masse annet, f eks volumforskjell.

Personlig synes jeg det er rart at ikke folk er mer nysgjerrig på å vite hva som utgjør forskjellene man opplever i stedet for å konkludere kjapt med at det er. Hvis du har lyst til å snurre cd'er skal du selvsagt få lov til det :-D

Hvis du gjør som Hygen sier får du bedre avklart hva som utgjør forskjellen og kan jobbe videre derfra. Viser det seg at det faktisk bunner ut i lydkvalitetsforskjellen fra spotify-fila til informasjonenen på cd'en så har du avklart det og må vente til lossless kommer på spotify og, men da veit du i hvert fall det
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vebbis
    Personlig synes jeg det er rart at ikke folk er mer nysgjerrig på å vite hva som utgjør forskjellene man opplever i stedet for å konkludere kjapt med at det er.
    +1 Mange mennesker bør ha en holdning hvor man spør litt mer etter hvorfor og ikke bare buser frem og sier slik er det. Det er spørsmålstegnene som har ført menneskeheten dit vi er i dag. For meg blir det å ikke ha en undersøkende natur uetisk.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det bunner vel egentlig ut i at uansett hvor mye arbeid man legger i pc-lyd, så er Spotify-musikk komprimert, og vil ALDRI gi samme kvalitet som en CD-plate. Og sålenge man innfinner seg med det, så kan man heller bruke energi på å høre på musikk

Jeg skal for moro skyld sette opp flac-streaming en dag, bare for å prøve. Jeg blir ikke overrasket om kvaliteten blir dårligere enn samme flac'ene brent ut som lyd-cd, pga av tap i streaming-kjeden.

Newcomer xoop sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå testet jeg Kavinsky låten både i Wimp og Spotify, og det er svak suselyd på begge. Testet direkte på iPad med klipsch ørepropper. Hadde vært spennende å teste CD også, men den har jeg ikke.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det bunner vel egentlig ut i at uansett hvor mye arbeid man legger i pc-lyd, så er Spotify-musikk komprimert, og vil ALDRI gi samme kvalitet som en CD-plate. Og sålenge man innfinner seg med det, så kan man heller bruke energi på å høre på musikk

Jeg skal for moro skyld sette opp flac-streaming en dag, bare for å prøve. Jeg blir ikke overrasket om kvaliteten blir dårligere enn samme flac'ene brent ut som lyd-cd, pga av tap i streaming-kjeden.

Jeg kan bare nikke og bukke til det du sier. Men problemet her inne og grunnen til at du møter så mye motstand og overdreven komplisering av dette spørsmålet er antagelig fordi mange som selv bruker streaming går i forsvarsposisjon grunnet sine egne valg. Det er mer beleilig å tåkelegge svaret på dine spørsmål, enn å komme med innrømmelser.

Det er rett og slett et for brutalt slag mot stoltheten å innrømme åpent at man har valgt en hovedkilde i anlegget sitt til mangfoldige tusen kr (ofte mange titallstusen kr), som gir komprimert og svakere lyd enn fysiske format. Være åpen på at man selv som godt over gjennomsnittet interessert i hifi og anlegg,alikevel har valgt kvantitet, forbrukervennlighet og "the easy way" fremfor den best tilgjengelige lydkvaliteten.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det bunner vel egentlig ut i at uansett hvor mye arbeid man legger i pc-lyd, så er Spotify-musikk komprimert, og vil ALDRI gi samme kvalitet som en CD-plate.
    Men det er jo først relevant hvis du hører forskjell.
    --
    Thorbjørn

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Jeg kan bare nikke og bukke til det du sier. Men problemet her inne og grunnen til at du møter så mye motstand og overdreven komplisering av dette spørsmålet er antagelig fordi mange som selv bruker streaming går i forsvarsposisjon grunnet sine egne valg. Det er mer beleilig å tåkelegge svaret på dine spørsmål, enn å komme med innrømmelser.

Det er rett og slett et for brutalt slag mot stoltheten å innrømme åpent at man har valgt en hovedkilde i anlegget sitt til mangfoldige tusen kr (ofte mange titallstusen kr), som gir komprimert og svakere lyd enn fysiske format. Være åpen på at man selv som godt over gjennomsnittet interessert i hifi og anlegg,alikevel har valgt kvantitet, forbrukervennlighet og "the easy way" fremfor den best tilgjengelige lydkvaliteten.
    No offence, altså, men jeg mener å huske at det var en bruker som gikk litt hardt ut i forsvar av egne høyttalere ..... Eget valg osv.....

Nå tror jeg ikke det er veldig mange brukere her inne som kun bruker bare det ene eller det andre, men at de fleste her har både CD og filbasert system.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    No offence, altså, men jeg mener å huske at det var en bruker som gikk litt hardt ut i forsvar av egne høyttalere ..... Eget valg osv.....

Nå tror jeg ikke det er veldig mange brukere her inne som kun bruker bare det ene eller det andre, men at de fleste her har både CD og filbasert system.

Det er helt korrekt at jeg har forsvart mine valg av høyttalere, og noe jeg gjør any time, any day (Ønsker man kritisere mine CM7 så skal jeg like å se de som finner høyttalere som matcher mine behov bedre for de knappe 6000 kr jeg ga for mitt par brukt). Dog, det ene utelukker ikke det andre. Hva jeg skriver i forrige post er min oppriktige mening og analyse av situasjonen, noe jeg har vært åpen på hele tiden.

Har også vært åpen på at jeg fikk sjokk når jeg ved starten av mitt medlemskap på AVforum fikk innblikk i at majoriteten av medlemmene faktisk bruker streaming (komprimerte filer) som hovedkilde på sitt anlegg til verdi 50 000-500 000 kr.Noe jeg i min villeste fantasi ikke kunne forestille meg. Det er min mening, og noe jeg vil stå for uansett.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser den og da ser du sikkert at folk kan få lov til å argumentere for eget valg. F.eks filavspillling av rippede CD'er og/eller streaming av lossless filer og/eller streaming av komprimerte filer i Spotify "extreme" bitrate.

Man skal aldri undervurdere musikkgleden

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Kan du forklare litt bedre hva du mener sus? Sus som i svakt grunnstøy, ala slik du hører på en radio som ikke er stilt inn på en radiokanal? eller knitring ala det man hører på en slitt plate? noe annet?

Nå har jeg hørt på begge disse låtene og er usikker på hva du mener. Nightcall har ganske skarpt lydbilde og har tidvis noen artifakter som kan minne om knitring/sus, men for meg høres det ut som noe som hører med til produksjonen/låta.

Når det gjelder låt nr to så oppfatter jeg den også som litt skarp i toppen, hvertfall gjennom hodetelefoner.
    Det er nok produksjon/låta som er slik.

Suset kommer når noen lyder kommer, akkurat som det er dårlig samplet eller noe.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apropos placebo/nocebo... Med den innstillingen til streaming er sjansene store for at du vil oppfatte lyden som dårligere.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apropos placebo/nocebo; har du en fasit til meg da?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apropos placebo/nocebo; har du en fasit til meg da?
    Stole på gode studier og vitenskap generelt, evt. blindteste skikkelig selv (hvis det lar seg gjøre, faktisk vanskeligere å få til enn man tror). Fasiten er ikke subjektive uttalelser/erfaringer man finner på diverse forum.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av artur79
    Stole på gode studier og vitenskap generelt, evt. blindteste skikkelig selv (hvis det lar seg gjøre, faktisk vanskeligere å få til enn man tror). Fasiten er ikke subjektive uttalelser/erfaringer man finner på diverse forum.
    Nei, og når jeg da skriver at jeg faktisk skal teste en dag, og du gir meg beskjed om at det sannsynligvis er null verdt pga min egen forutinntatthet, hva foreslår du da at jeg gjør?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, og når jeg da skriver at jeg faktisk skal teste en dag, og du gir meg beskjed om at det sannsynligvis er null verdt pga min egen forutinntatthet, hva foreslår du da at jeg gjør?
    Ganske greit egentlig, prøver å foreta en ABX blindtest

ABX Blind Test - Wikipedia

Står forøvrig også litt om krav til at det skal være signifikant rent statistisk

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort oppsummert, en haug av folk sitter på et forum som dette og forherliger komprimert lyd. Og på toppen av det hele indirekte kaller en som foretrekker å lytte til CDer en dust.
    That figures..

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Kort oppsummert, en haug av folk sitter på et forum som dette og forherliger komprimert lyd. Og på toppen av det hele indirekte kaller en som foretrekker å lytte til CDer en dust.
    That figures..
    Tror nok ikke det er det at skeptikere vil kalle CD/Fysisk format entusiaster for duster, det er noe de gjeldende folka finner på selv. Det er vel heller det at folk gjerne er nysgjerrige og vil finne frem til sannheten og da er det litt trist at det kommer svake argumenter fra forsåvidt begge leirer, men akkurat i denne tråden så er tilhengerne av fast format de som ikke bidrar med noe nevneverdig annet enn subjektive oppfatninger Forskning viser at med god komprimering så vil terskelen for hørbart komprimert/lossless ligge rundt 192kbps /44.1khz, dette er noe forskere har kommet frem til via. idiotsikre blindtester og det kan egentlig ikke bestrides at feks. En godt komprimert 320kbps MP3 låter like bra som samme utgivelse bare i Redbook (CD) format. Derfor kan skeptikere som meg selv si med ganske stor tyngde i ryggen at forskjellene som troende har oppstår pga. Andre ting enn formatet evt. Placebo.

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •