Gå fra Spotify til Cd plater? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 121
    Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    den potensielle kvalitetsforingelsen fra spotify er nesten neglisjerbar sammenlignet med kvaliteten på utgivelsen selv og stereoanlegget låter det ikke bra så er det neppe spotify sin feil.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    den potensielle kvalitetsforingelsen fra spotify er nesten neglisjerbar sammenlignet med kvaliteten på utgivelsen selv og stereoanlegget
    Må ikke glemme rommets påvirkning. Hadde bare folk fokusert på ting som faktisk betyr mye for lyden istedet for å bruke masse energi på ubetydeligheter hadde vi faktisk oppnådd en del som lydinteressert kundemasse. Men neida, vi maser om 24/192 lydfiler istedet.... Ligger vel i menneskets natur å prøve å finne lettvinte løsninger på kompliserte problemer.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sangene er nok dynamisk komprimert fra Spotifys side. Etter å lastet ned 4 forskjellige låter (fra forskjellige sjangre) fra Spotify og analysert dem med et program som analyserer dynamikkområdet, får alle filene samme poengsum. Det betyr at de kjøres gjennom et slags filter før de legges ut på serverne, sannsynligvis for å spare båndbredde. Men det vil ikke være så ulikt de nye komprimete CD-utgivelsene, uansett.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Sangene er nok dynamisk komprimert fra Spotifys side. Etter å lastet ned 4 forskjellige låter (fra forskjellige sjangre) fra Spotify og analysert dem med et program som analyserer dynamikkområdet, får alle filene samme poengsum. Det betyr at de kjøres gjennom et slags filter før de legges ut på serverne, sannsynligvis for å spare båndbredde. Men det vil ikke være så ulikt de nye komprimete CD-utgivelsene, uansett.
    "...lastet ned fra Spotify..." - hva innebærer dette? Hvordan gjør du det?

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om du har god nok signalkabel i mellom så skal du ikke få den suselyden 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynamikk er visst noe det bare blir mindre og mindre av. Den beste dynamikken jeg har hørt, er fra mitt grammofonkabinett fra 1927...

Til trådstarter vil jeg si: gå definitivt over til CD, i alle fall for den musikken du er gladest i. Dette handler om oppløsning på lydfilene. Jeg er primært en analog hifi-elsker, men nyter mye digital musikk også. På jobben har jeg en boks fra Abrahamsen som sampler opp CD'ene som jeg har rippet i full oppløsning (wav) inn på en ekstern harddisk. Signalet samples opp til 24 bit / 192kh. Det gjør en enorm forskjell. CD-spilleren (Denon) min hjemme gjør det samme (AL24-prosessering).

DAC-biten er det viktigste komponentet i en CD-spiller. Du kan derfor velge å droppe selve CD-spilleren og bare insvestere i en god DAC. Fordelen med å kjøpe en CD-spiller er imidlertid tilgang til formater som Blueray og SACD. Min spiller tar SACD og det er en verden i forskjell til en vanlig CD. Man finner på dettte formatet også svært mange utgivelser hvor det er lagt eksepsjonelt mye ressurser i å få den beste lyden. Til og med CD-sporet på disse utgivelsene er vanligvis bedre enn det man finner på alminnelige CD'er.

Suset du hører, kommer nok ikke fra lydfilene i seg selv. Jeg hører også på Spotify på jobben, ikke bare rippede CD'er. Jeg kjenner ikke igjen problemstillingen med sus. Det er nok sonosboksen din, som er synderen. Jeg føler at jeg ikke har noe tiltro til dette merket, fordi det er et av disse hypede, lettvinte produktene som har poppet opp i nyere tid, uten bakgrunn i mer etablerte hi-fi-produkter. Da jeg kjøpte Abrahamsen til jobben, gjorde jeg det usett. Det er fordi Abrahamsen, en av grunnleggerne av Electrocompaniet, er en mann med lang fartstid i high end Hif-FI. Alle hans produkter er ikke bare gode, de er et utrykk for god smak, lydmessig. Jeg stoler på Abrahamsen. Kjøp noe av ham og du er garantert pen klang. Abrahamsen har avanserte DAC'er også, i prisklasser godt over den lille boksen jeg nøyer meg med på jobben.

Om spotify vil jeg si, at de har skitdårlig lyd, selv om jeg har premium medlemskap. Jeg har faktisk latt folk få sammenligne cd-versjoner med spotify-versjoner på mitt kontoranlegg. Når Leontyne Price plutselig står tredve meter unna istedet for fem, da skjønner man hva høy kontra lav oppløsning gjør - og kanskje er det noe med selve programvaren også.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    https://www.spotify.com/no/help/faq/...w-do-they-work

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jojo, kjøp ja - men ikke free download

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kødder du ebronken? om artisten står 25m lengre unna fra spotify på et lite kontoranlegg så begynner jeg å lure

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Du kan velge å kjøpe enkeltlåter i Spotify. Det koster riktignok 13 kroner per sang, så jeg har ikke gjort det for annen grunn enn å teste kvaliteten. Det er en liten pil under kategorien "Get" på hver sang. Ved siden av artistnavnet.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir helt søkt å anbefale trådstarter å gå tilbake til CD basert på den "feilen" han opplever. Uten at jeg helt skjønner hva som menes med susing, så er det vel mest sannsynlig innspillingen som er kilden til problemet.

Kanskje trådstarter kan sende oss link til en sang med og en sang uten "susing" slik at vi lettere kan forklare fenomenet?
    --
    Thorbjørn

Newcomer bender sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _LarZen_
    Så 1 skritt frem og 2 tilbake, ja det føles litt slik etter å ha vært Spotify bruker i lang tid nå. Jeg lurer om jeg må tilbake til cd plater som jeg sluttet å kjøpe for mange mange år siden.

Sitter med en NAD C390DD og bruker Spotify samens med Sonos. Dette spiller da på B&W 805D.

Før la jeg aldri merke til dette forferdelige suset som er på endel sanger, nå med disse høyttalerne hører jeg det klart som dagen er lang.

Prøvde idag å sammenligne noen sanger med Spotify vs cd plate, brukte det jeg har som er en Playstation 3 som er jo langt ifra bra nok. Men synes det suste nesten like mye, virket som Spotify var noen db høyere bare.

Mens suset er fortsatt tilstede så virket lydbildet noe mer kontrollert og det var ikke fult så lyst på toppene virket det ut som. Mulig det er bare innbilning og hode som leker med meg dog...?

Hva er erfaringen til folk ang å skifte til en bra cd spiller kontra å kjøre via Spotify?

Siden jeg trenger en skikkelig bluray spiller så lurer jeg litt på Cambridge Azur 751BD som skal være meget bra på begge deler.

Hva tror god folket?
    Jeg kan anbefale Marantz UD7006. En Bluray i toppsjiktet og en veldig god CD spiller.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er susingen der når du pauser/skrur av musikken også?

Ellers støtter jeg forslaget til Hybris.

Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Kanskje trådstarter kan sende oss link til en sang med og en sang uten "susing" slik at vi lettere kan forklare fenomenet?
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke bitrate det kjører i vet jeg ikke, i displayet på forsterkeren står det 44.1kHz når jeg spiller ifra Spotify. Og 48.1kHz tror jeg det var med cd.
    CDer er på 44.1khz samplingrate så da oppsampler PS3en din. Om det har en hørbar innvirkning på lyden vet jeg ikke.

Jeg vil som andre her anta at det er dårlige innspillinger som er synderen.

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har var det aktivitet

Noen sanger jeg hører svak sus på er fks:

Kavinsky:Nightcall spotify:track:5lCJIgiqGmkc7uP6YJ0COc

Noen sanger som er krystall klare:
    Wim Mertens: Struggle For Pleasure spotify:track:4I8cISLT4JPvkTZY1h9Gs1

Rekker ikke å sette opp flere akkurat nå, må ut døra her slik. Er nok som endel av dere sier at det er nok innspillingene det står på og ikke noe av utstyret mitt som er problemet.

Se om jeg finner flere sanger om ønskelig, men er det ikke typisk at en ikke finner dem når en må da...hehe. Men da må jeg løpe...poff

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bender
    Jeg kan anbefale Marantz UD7006. En Bluray i toppsjiktet og en veldig god CD spiller.

Marantz UD 7006 er svært bra, og er en spiller jeg vurderte lenge selv. Leste enormt mye rundt på nettet, anmeldelse etter anmeldelse og benchmarktester osv. Tilslutt var det ingen tvil om at det måtte bli Cambridge 751, jeg har aldri noensinne sett noen få så gode tester,anmeldelser og benchmarktester i nettsted etter nettsted

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva tror god folket?
    Når du først har Sonos:

1) Ripp den musikken som du har på CD i FLAC og legg den på en nettverksharddisc (NAS). Da har du full tilgang til musikken i Sonos uten at PC trenger å være påslått.
    2) Anskaff deg en god DAC.

Da tror jeg du skal slite seriøst med å høre forskjell på lyden fra Sonos-anlegget ditt og de aller fleste CD/Bluray-spillere!8)

Spotify og Wimp bør som flere her er inne på tilby musikk i høyrere oppløsning før det blir interessant i hifi-sammenheng.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har var det aktivitet

Noen sanger jeg hører svak sus på er fks:

Kavinsky:Nightcall spotify:track:5lCJIgiqGmkc7uP6YJ0COc

Noen sanger som er krystall klare:
    Wim Mertens: Struggle For Pleasure spotify:track:4I8cISLT4JPvkTZY1h9Gs1
    Kan du forklare litt bedre hva du mener sus? Sus som i svakt grunnstøy, ala slik du hører på en radio som ikke er stilt inn på en radiokanal? eller knitring ala det man hører på en slitt plate? noe annet?

Nå har jeg hørt på begge disse låtene og er usikker på hva du mener. Nightcall har ganske skarpt lydbilde og har tidvis noen artifakter som kan minne om knitring/sus, men for meg høres det ut som noe som hører med til produksjonen/låta.

Når det gjelder låt nr to så oppfatter jeg den også som litt skarp i toppen, hvertfall gjennom hodetelefoner.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går gjennomførte jeg oppkoblingen som jeg har grublet på en stund; altså koblet cd-spilleren min, som ikke har vært i bruk på årevis, inn på dac'en.

I lengre tid har jeg levd med streaming fra Spotify premium, via Airport Express og Beresford 7510 dac, og egentlig vært fornøyd. Jeg har alltid innerst inne visst at det sannsynligvis var noe å hente på å bruke cd'er, og gjorde en kjapp A/B test med Nirvana - Unplugged in New York, som sto igjen i spilleren når alle platene ble stuet ned i kjellerboden for en god stund siden.

Med forbehold om at dette er en plate som ikke ligger ute i høyest kvalitet på Spotify, så blir jeg i dag nødt til å gå ned i boden å hente et knippe cder.
    Forskjellene mellom CD og streaming var, hvertfall på den plata, markant!
    Og det selv på de små Miragene jeg lever med om dagen.

Så jeg regner med å få pløyd gjennom mer musikk ila ettermiddagen, men er forskjellene like store som de var på Nirvana, så er det for min del bare å gjeninnføre cd-hylla i stua...

Edit: Skrivefeil.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    I går gjennomførte jeg oppkoblingen som jeg har grublet på i lengre tid; altså koblet både cd-spilleren min, som ikke har vært i bruk på årevis, inn på dac'en.

I lengre tid har jeg levd med streaming fra Spotify premium, via Airport Express og Beresford 7510 dac, og egentlig vært fornøyd. Jeg har alltid innerst inne visst at det sannsynligvis var noe å hente på å bruke cd'er, og gjorde en kjapp A/B test med Nirvana - Unplugged in New York, som sto igjen i spilleren når alle platene ble stuet ned i kjellerboden for en god stund siden.

Med forbehold om at dette er en plate som ikke ligger ute i høyest kvalitet på Spotify, så blir jeg i dag nødt til å gå ned i boden å hente et knippe cder.
    Forskjellene mellom CD og streaming var, hvertfall på den plata, markant!
    Og det selv på de små Miragene jeg lever med om dagen.

Så jeg regner med å få pløyd gjennom mer musikk ila ettermiddagen, men er forskjellene like store som de var på Nirvana, så er det for min del bare å gjeninnføre cd-hylla i stua...

Herlig å høre at folk får opp øynene for fysisk format igjen, og ikke minst oppdager at lyden er bedre på CD skiver. Streaming og Spotify er komprimert, så enkelt er det.

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •