Hvor lenge vil egentlig DAB være brukbart, før bare DAB+ funker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor lenge vil egentlig DAB være brukbart, før bare DAB+ funker?

Jeg har kjøpt en VW-bil med bare FM-radio, og det er jo helt håpløst for meg som så å si bare hører på Alltid Nyheter i bilen... Så derfor lurer jeg på å ta inn en original VW DAB-radio fra England. Men der har de jo ikke DAB+, så jeg vet ikke om jeg får en med det. Så langt er dette et bilspørsmål, men ikke klø sånn i flyttefingeren, moderator! For årsaken til spørsmålet er generelt: Vil de slå av vanlig DAB i 2017, tidligere, eller når da? Det er vel noen kanaler som alt har gått over til DAB+, men fjortiskanaler som The Voice interesserer meg sånn omtrent der ryggen går over i lårene. Kan strekke meg til å høre på P3 når Pyro går, men ellers er det ikke mye musikk jeg liker på radioen.

Derfor er det eneste viktige for meg når NRK går over i DAB+ og dropper å sende vanlig DAB. Kan noen opplyse meg om det? Jeg prøvde å søke, men fant bare sammenligninger av lyden mellom DAB og DAB+, ingenting om datoer.

Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan trygt importere ein dab radio, For nrk går jo ikkje over til dab før i 2017 og det er jo 5 år til så da vill du ivertfall ha 5 år med dab også om den eventuelt velger og gå til dab+ noko som er lite truleg så burde dem ha gitt beskjed om det på dette tidspunktet så tror nok du kan leve leeeenge med en vanlig dab radio

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ikke vært bekymra. Så vidt jeg vet er de eneste som har eksperimenter med DAB+ en nærradio som sendte sin egen mux.

Det er gitt konsesjon til en ekstra riksdekkende mux i tillegg til de to som er i drift i dag. Med ti kanaler per mux vil det altså være plass til 30 riksdekkende kanaler med vanlig DAB, og jeg tviler på om annonsemarkedet er stort nok til at det vil være mulig å drive mer enn 30 riksdekkende radiokanaler i Norge.

Jeg vil ikke prøve å late som at jeg vet hvordan radiostasjonene tenker om DAB+, men jeg ser rett og slett ikke at det skal være behov for det på en ganske god stund. Og jeg er rimelig sikker på at NRK vil være de siste som går bort fra standard DAB, nettopp fordi DAB har fått en såpass dårlig start som den har, og de vil nok ikke bidra til å irritere de første DAB-kjøperne.

DAB+ kan derimot være aktuelt for lokal- og nærradiostasjoner. Spesielt i storbyene. Siden den tredje riksmuxen enda ikke er startet opp, så er det vel en viss mulighet for at denne også settes opp med DAB+, men dagens kanaler regner jeg med sendes på DAB i flere år etter FM slukkes.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut, takk! Da får jeg bare hente inn en vanlig DAB. Nærradioer kunne jeg ikke brydd meg så vedlig mye mindre om hvis jeg prøvde! Det er jo bare pisspreik og dårlig musikk likevel, akkurat som NRJ, The Voice, P4, Radio Norge og hva de heter alle sammen. Bare jeg får beholde min Alltid nyheter og P1 (Her og nå) og P2 (Dagsnytt 18 ), er jeg fornøyd!

Newcomer Xito sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en DAB radio i garasjen, og det er et par kanaler som sender i DAB+. De noen og tjue andre sender i vanlig DAB.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les litt her: Lokalradio - Medietilsynet

Videre har jeg leste, var det i Lyd og Bilde eller Watt, at det var stilt vilkår til tilsvarene dekning for DAB/DAB+ som for FM pr 2015 for at FM-nettet kunne stenes i 2017. De er pr dato ikke i nærheten av å oppfylle det siste så det er rimelig sikkert at FM senderene ikke stengens på lenge enda.

Men politikere er politikere - er det noen noen gang som har holdt et løfte 8). Bare se hvordan de har surra det til med diesel biler....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, men det med FM har ikke så mye å si for meg. Det er bare det med NRK og DAB+. I øyeblikket er det ikke mye DAB+, men det virket jo dumt å kjøpe en radio nå til noen tusen som ikke funker om fem år. Men jeg tror jeg fant et alternativ like før jeg la meg i går kveld: Australia har DAB+, og jeg kan få en originalradio med DAB+ derfra for rundt 2500 kroner på eBay. Så det er kanskje det beste alternativet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Takk for svar, men det med FM har ikke så mye å si for meg. Det er bare det med NRK og DAB+. I øyeblikket er det ikke mye DAB+, men det virket jo dumt å kjøpe en radio nå til noen tusen som ikke funker om fem år.
    "ikke funker" blir å ta i. Jeg tror som sagt at det vil ta lang tid før man helt slutter å sende vanlig DAB, så selv om det finnes DAB+ kanaler man ikke kan ta inn, så blir det feil å påstå at DAB-radioen har sluttet å virke.

Men jeg tror jeg fant et alternativ like før jeg la meg i går kveld: Australia har DAB+, og jeg kan få en originalradio med DAB+ derfra for rundt 2500 kroner på eBay. Så det er kanskje det beste alternativet.
    Pluss 8-900 kroner i moms og gebyr.

Men, husk at de fleste nye DAB-radioer har DAB+ støtte. Det er bare ikke alle som reklamerer med dette når de selges på steder der det ikke er DAB+ sendinger.

Husk også at du sannsynligvis har solgt bilen lenge før NRK går bort fra standard DAB.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Videre har jeg leste, var det i Lyd og Bilde eller Watt, at det var stilt vilkår til tilsvarene dekning for DAB/DAB+ som for FM pr 2015 for at FM-nettet kunne stenes i 2017. De er pr dato ikke i nærheten av å oppfylle det siste så det er rimelig sikkert at FM senderene ikke stengens på lenge enda.
    Helt fra de startet utbyggingen var det klart at DAB-nettet skulle bygges ut til 80% dekning, og at man deretter skulle ta pause til det ble gjort et vedtak på slukking av FM-nettet. Nå som den beslutningen omsider er tatt, så har utbyggingen startet igjen. Det kreves dobbelt så mange sendere for å få til 90% dekning som 80% og det dobbelte av det igjen får dekningen opp i ... 98%, tror jeg. Så selv om man får opp sendere i samme tempo som før, så vil det virke som om utbyggingen går saktere.

Men politikere er politikere - er det noen noen gang som har holdt et løfte 8). Bare se hvordan de har surra det til med diesel biler....
    Akkurat når det gjelder DAB så har problemet i mye større grad vært beslutningsvegring. DAB-nettet kunne vært ferdig bygd ut for ti år siden, og FM kunne vært slukket for lenge siden, hvis politikerne bare hadde hatt vilje til det. Det er latterlig (og tragisk) at overgangen til digital radio skal ta ti ganger så lang tid som overgangen til digital TV.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, original RCD 310 med DAB+ er iallfall bestilt. Og moms og gebyr er sånt man bare må betale hvis man har uflaks...som er omtrent én av ti ganger bare selgeren skriver akkurat det jeg gir beskjed om. Det blir som å kjøre 10 km/t for fort på motorveien: Alle gjør det, og svært få blir tatt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teknisk Ukeblad har forresten en artikkel om DAB-utbyggingen nå:

UTBYGGING AV DAB-RADIO - Girer opp for full DAB-dekning - tu.no/forbruker

Begge muxene skal bygges ut til 90% dekning i løpet av det neste året. Deretter skal NRK-muxen bygges ut til 99,5% dekning, og dette skal stå ferdig innen utgangen av 2014.

Riks II muxen nevnes også, og sist jeg hørte noe om den, skulle den ha 80% dekning (altså det samme som dagens DAB-nett har). Det står ingenting om når denne skal stå ferdig eller påbegynnes.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke verst! Men kommentarene under artikkelen var jo ikke noe uvanlig... Jeg blir ikke lenger forbauset over alle som rakker ned på DAB, som regel uten å ha et eneste DAB-apparat selv, av diverse grunner. Internettradio er f.eks. veldig greit hjemme, men det blir etter hvert ganske dyrt i bilen. Jeg har som sagt kjørt DAB lenge og er veldig godt fornøyd. Særlig fordi jeg på Alltid Nyheter (som også ligger som valg på alle forsterkerne i huset og på hytta, der jeg kjører det som nettradio) får lyden av Dagsrevyen og hele tiden aktuelle programmer (bortsett fra om sommeren, da...). Blir greit å få DAB+ i bilen, den nye radioen min fra Australia ligger nå til fordyring hos Norsk utpressingsvesen (også kalt Postens tollavdeling - ikke nok med momsen, men de skal ha et fett gebyr også!), så hvis ikke alle der er på ferie, får jeg den i neste uke. Da blir det bare å finne ut hva slags antenne jeg skal kjøre på greia.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke verst! Men kommentarene under artikkelen var jo ikke noe uvanlig... Jeg blir ikke lenger forbauset over alle som rakker ned på DAB, som regel uten å ha et eneste DAB-apparat selv, av diverse grunner. Internettradio er f.eks. veldig greit hjemme, men det blir etter hvert ganske dyrt i bilen. Jeg har som sagt kjørt DAB lenge og er veldig godt fornøyd. Særlig fordi jeg på Alltid Nyheter (som også ligger som valg på alle forsterkerne i huset og på hytta, der jeg kjører det som nettradio) får lyden av Dagsrevyen og hele tiden aktuelle programmer (bortsett fra om sommeren, da...). Blir greit å få DAB+ i bilen, den nye radioen min fra Australia ligger nå til fordyring hos Norsk utpressingsvesen (også kalt Postens tollavdeling - ikke nok med momsen, men de skal ha et fett gebyr også!), så hvis ikke alle der er på ferie, får jeg den i neste uke. Da blir det bare å finne ut hva slags antenne jeg skal kjøre på greia.
    Hva bruker du DAB til da - på kjøkkenet eller kritisk lytting.

Du synes internett radio er veldig greit. Jeg synes i alle fall ikke Internett radio er noe særlig på et bra anlegg. De fleste kanaler sendet veldig komprimprimer og P4, markedslederen, er vel av de værst her. Har DAB på kjøkkenet og det fungere greit, men ikke bedre enn en god FM radio. Har aldri testet DAB på godt anlegg, men tror ikke et sekund det slår en god FM tuner.

I mitt hode er DAB/DAB+ kun en måte å kunne presse enda flere kanaler innen for samme båndbredden. Har ikke satt meg in i hva DAB+ innebære, håper det er til det bedre lydmessig, da DAB var er uttdatert omtrent før det kom på lufta.

Arrester meg gjerne .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva bruker du DAB til da - på kjøkkenet eller kritisk lytting.

Du synes internett radio er veldig greit. Jeg synes i alle fall ikke Internett radio er noe særlig på et bra anlegg. De fleste kanaler sendet veldig komprimprimer og P4, markedslederen, er vel av de værst her. Har DAB på kjøkkenet og det fungere greit, men ikke bedre enn en god FM radio. Har aldri testet DAB på godt anlegg, men tror ikke et sekund det slår en god FM tuner.
    Tja, er det egentlig noen audiofile som setter seg i godstolen på lytterommet for å høre på radio, da?

Jeg har hatt DAB i bil og var godt fornøyd med lyden der. Har nå kun DAB på en reiseradio på soverommet, og hvis jeg kobler til hodetelefoner er jeg godt fornøyd med lyden. Også på de kanalene som kun sender i 128kbps. Er det på et audiofilt nivå? Overhodet ikke. Bedre enn CD? Nei, vil ikke på stå det. Men, jeg tenker aldri "urk, så kjip lydkvalitet".

I mitt hode er DAB/DAB+ kun en måte å kunne presse enda flere kanaler innen for samme båndbredden. Har ikke satt meg in i hva DAB+ innebære, håper det er til det bedre lydmessig, da DAB var er uttdatert omtrent før det kom på lufta.
    DAB+ vil nok i praksis bare brukes for å få plass til flere kanaler. Jeg ser det soom lite sannsynlig at man konverterer en kanal fra DAB til DAB+ og beholder bitraten. Da må de i så fall ha trøkka bitraten alt for langt ned allerede.

Men, du sier at DAB også er en måte å skvise inn flere kanaler på samme båndbredde. Er ikke det en god ting, da? I dag er det mange som kun får inn P1 og P2. Er det ikke positivt at disse får tilgang til alle radiokanalene til NRK? Det er lett å sitte i Oslo og synes at FM-tilbudet er mer enn godt nok, men det er faktisk ikke alle som har et like godt radiotilbud. Med DAB vil nesten hele landet få like godt radiotilbud som Oslo har i dag. Dette vil det rett og slett ikke være mulig å få til med FM. Jeg synes dette er en positiv utvikling, til tross for at det betyr at kulepennradioen jeg fikk med Donald for 20 år siden ikke lenger vil virke.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes i alle fall ikke Internett radio er noe særlig på et bra anlegg. De fleste kanaler sendet veldig komprimprimer og P4, markedslederen, er vel av de værst her. Har DAB på kjøkkenet og det fungere greit, men ikke bedre enn en god FM radio. Har aldri testet DAB på godt anlegg, men tror ikke et sekund det slår en god FM tuner.
    Etter min erfaring er bildet mer nyansert. En del internettstasjoner sender med veldig akseptabel lydkvalitet. P4 - som du nevner - er dessverre et av de mest ekstreme unntakene i så henseende. Heldigvis ikke min type musikk der - men det finnes nettradiostasjoner som sender klassisk, blues og jazz med en kvalitet som gjør det verdt å lytte til. Nå vet jeg ikke hva du legger i et "bra anlegg" - men jeg regner mine tre anlegg som "bra" i denne sammenhengen, og hos meg låter det meste av nettradio bare helt utrolig bra. Særlig synes jeg at Weiss-DAC'en min gjør underverker med det meste av nettradio - også musikk med bitrater helt ned på 64 kbps. Ikke high-end - det skal sies - men det spiller MUSIKK.

M.h.t. DAB kontra FM, er det noen år siden jeg gjennomgikk den fasen. Jeg kjøpte en Primare DAB/FM-tuner - T23 hvis jeg husker riktig, til en 6-7.000 kroner - og etter en direkte sammenligning, landet jeg på at DAB var langt bedre enn FM. Hos meg låt DAB mindre diffust og ullent, mer distinkt på alle måter. Etterhvert kjørte jeg også DAB via ekstern DAC - med enda bedre lyd. Broren min gjorde samme erfaringen - kjøpte seg også en enda dyrere DAB/FM-tuner - kjørte DAB via et av de dyrere DCS-oppsettene som er å få kjøt, og koblet prompte ut FM.

Problemet med DAB er krav til signalstyrke. Faller signalstyrken bare litt, risikerer man denne DAB-blubbingen. Sånn sett er FM mer robust - og helt på tampen av en fallende signalstyrke kan man redde stumpende ved å svitsje over til mono - og fortsatt ha kontakt med det som sendes.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •