Trenger litt hjelp med installasjon av min nye XTZ 10"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger litt hjelp med installasjon av min nye XTZ 10"

Hei

Endelig har subben kommet i hjem, men jeg er ikke helt sikker på hva slags innstillinger som er best.

Forsterker: HK 980
    Høyttalere: Cerwin Vega XLS-6
    Subb: XTZ 99 W10.16 pianolakk

Bilde av innstillingene på XTZ'en : Bildr.no

Har lest et sted at man burde skru frequency på fullt, men at det avhenger av hvilke forsterker man har. For å være helt ærlig har jeg ikke noe særlig peiling på dette her, jeg aner ikke hva Eq1, eq2 og high pass switchene gjør, eller hvor mye volum jeg burde ha på på xtz'en.

Tusen takk for svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo et spørsmål uten fasit....da det er individuelt hvordan man stiller inn i forhold til forutsetninger

Men i alle fall så er en regel at frequency skal stå på max dersom du lar receiver styre dette. Sett feks på 80hz i reciver som standard.

Phase er best å justere når du har satt opp alt, lettest med en måler som radioshack, men prøv litt å hørr når du får best lyd

Gain kommer jo ann på hvor høyt du vill subben skal spille....prøv midt på først og se om du er fornøyd.

Eq1 og 2 og hi-pass trenger du ikke røre vanligvis....men les manualen for å lære mer om disse. De kan stå av som standard.
    Primare SPA 23 - SA Explorer Master - XTZ 12.16

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pelzi80
    Dette er jo et spørsmål uten fasit....da det er individuelt hvordan man stiller inn i forhold til forutsetninger

Men i alle fall så er en regel at frequency skal stå på max dersom du lar receiver styre dette. Sett feks på 80hz i reciver som standard.

Phase er best å justere når du har satt opp alt, lettest med en måler som radioshack, men prøv litt å hørr når du får best lyd

Gain kommer jo ann på hvor høyt du vill subben skal spille....prøv midt på først og se om du er fornøyd.

Eq1 og 2 og hi-pass trenger du ikke røre vanligvis....men les manualen for å lære mer om disse. De kan stå av som standard.
    Takk for svar. Tror jeg har fått stilt den inn ganske bra nå!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra Men vær nøye med phase innstilling....bommer du her så "utjevner" bassen i høytalere og sub hverandre slik at du faktisk får mindre bass...
    Primare SPA 23 - SA Explorer Master - XTZ 12.16

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som andre har nevnt, du er jo nødt til å lese manualen for å vite hva ditt produkt kan gjøre, veldig simpelt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pelzi80
    Bra Men vær nøye med phase innstilling....bommer du her så "utjevner" bassen i høytalere og sub hverandre slik at du faktisk får mindre bass...
    Hei.

Er det farlig å skru phase på nesten fullt? Får bare mer og mer trykk etterhvert som jeg skrur den opp

Et spørsmål til. Før jeg fikk XTZ'en stilte jeg på bassen på xlz-6 høyttalerne på forsterkeren min. Nå påvirker vel også bass innstillingene på forsterkeren XTZ'en, i tillegg til bass volumet på selve suben? Jeg tenkte det kanskje var lurt å skru ned bassen på forsterkeren slik at ikke XLS-6 skulle bli ødelagt når jeg spilte høyt, og heller la XTZ'en ta seg av bassen?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dibbers
    Hei.

Er det farlig å skru phase på nesten fullt? Får bare mer og mer trykk etterhvert som jeg skrur den opp

Et spørsmål til. Før jeg fikk XTZ'en stilte jeg på bassen på xlz-6 høyttalerne på forsterkeren min. Nå påvirker vel også bass innstillingene på forsterkeren XTZ'en, i tillegg til bass volumet på selve suben? Jeg tenkte det kanskje var lurt å skru ned bassen på forsterkeren slik at ikke XLS-6 skulle bli ødelagt når jeg spilte høyt, og heller la XTZ'en ta seg av bassen?
    Ingen fare med å skru på fasen - den er jo der for at du skal få suben til å spille i fase med frontene dine!
    Så still den slik at du får mest mulig bass,så kan du sikkert dempe volumet litt på suben etterpå !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Nå har jeg prøvd litt forskjellige innstillinger og litt forskjellige plasseringer i rommet. Jeg merker at når jeg skrur ned volumet virker det som om bassen nesten blir helt borte. Har prøvd å justere phase endel men er litt vanskelig når en bare er en. Får hjelp til dette snart, men lurer også på om noen har en genial løsning til hvor jeg burde plassere tv benk, sub og senga mi for mest for å få best mulig lyd.

Nedenfor er en lenke til en tegning av rommet mitt, som er veldig lite. Nå er det veldig vanskelig å komme inn i rommet, fordi jeg føler at denne plasseringen av høyttalerne gir meg best lyd, men det er jo veldig upraktisk.

Bildr.no

Forslag?

Tusen takk for all hjelp!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Benytt delefiltret på suben.

Begynn med delfilter på 60 - 80hz.

Hjørneplassering, gjerne med yttervegger.
    Stereo så helst plasser sub i front. i nærheten av høytalerne.

Ellers ikke bruk EQ på subampen om det ikke trengs.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Benytt delefiltret på suben.

Begynn med delfilter på 60 - 80hz.

Hjørneplassering, gjerne med yttervegger.
    Stereo så helst plasser sub i front. i nærheten av høytalerne.

Ellers ikke bruk EQ på subampen om det ikke trengs.
    Hei. EQ 1+2 og high pass står av. Kan ikke så mye om dette, så vet ikke hva det vil så med delfilter på 60-80hz. Kunne du forklart dette litt bedre?

Tusen takk!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Nå har jeg prøvd litt forskjellige innstillinger og litt forskjellige plasseringer i rommet. Jeg merker at når jeg skrur ned volumet virker det som om bassen nesten blir helt borte. Har prøvd å justere phase endel men er litt vanskelig når en bare er en. Får hjelp til dette snart, men lurer også på om noen har en genial løsning til hvor jeg burde plassere tv benk, sub og senga mi for mest for å få best mulig lyd.

Nedenfor er en lenke til en tegning av rommet mitt, som er veldig lite. Nå er det veldig vanskelig å komme inn i rommet, fordi jeg føler at denne plasseringen av høyttalerne gir meg best lyd, men det er jo veldig upraktisk.

Bildr.no

Forslag?

Tusen takk for all hjelp!
    Hvis du har muligheten,så ville jeg satt anlegget der som senga står,og heller satt senga langs den øverste langveggen!
    Da får du litt bedre bredde,og dermed bedre justeringsmuligheter - både for fronter og suben!
    I et så lite rom,så bør du komme langt med å sette volum på ca kl 10-11!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. EQ 1+2 og high pass står av. Kan ikke så mye om dette, så vet ikke hva det vil så med delfilter på 60-80hz. Kunne du forklart dette litt bedre?

Tusen takk!
    frequency står det vel på ampen

Delfrekvensen kontrolerer hvor høyt oppover i frekvensene bassen skal spille

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Hvis du har muligheten,så ville jeg satt anlegget der som senga står,og heller satt senga langs den øverste langveggen!
    Da får du litt bedre bredde,og dermed bedre justeringsmuligheter - både for fronter og suben!
    I et så lite rom,så bør du komme langt med å sette volum på ca kl 10-11!
    Takk. Burde jeg sette subben øverst i venstre hjørne på tegningen, eller nederst i venstre hjørnet hvis jeg gjør som du sier og setter anlegget langs den veggen?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør sette den hvor den spiler bedst, prøv deg frem. Og les manualen....

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk. Burde jeg sette subben øverst i venstre hjørne på tegningen, eller nederst i venstre hjørnet hvis jeg gjør som du sier og setter anlegget langs den veggen?
    Hvis et av hjørnene har yttervegg,så vil det mest sannsynig fungere best!
    Men det kan også hende at du oppnår best resultat ved å plassere den på innsiden av den ene høytaleren - altså ikke helt i hjørnet!

Men som Nils sier over her - du må prøve deg frem,det er den eneste fasit!

Og du bør gå til anskaffelse av en db måler,og kjøre noen sinustoner - det gjør alt mye enklere!
    Da stiller du fasen slik at du får mest mulig utslag i lytteposisjon,og så justerer du volum etter behov!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Du bør sette den hvor den spiler bedst, prøv deg frem. Og les manualen....
    Skal prøve litt, og jeg har lest manualen men ble ikke så veldig mye klokere, hehe.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve litt, og jeg har lest manualen men ble ikke så veldig mye klokere, hehe.
    Manualen bør ALLTID leses uansett:grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Manualen bør ALLTID leses uansett:grin:
    Sant Nå har jeg gjort som du foreslo, og satt anlegget der senga sto, og subben i hjørnet, inntil ytterveggen. Jammen ble det bedre lyd og bass! Nå gjenstår det å stille inn phase og frequency riktig, slik at ikke all bassen blir borte på lavere lydnivå.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant Nå har jeg gjort som du foreslo, og satt anlegget der senga sto, og subben i hjørnet, inntil ytterveggen. Jammen ble det bedre lyd og bass! Nå gjenstår det å stille inn phase og frequency riktig, slik at ikke all bassen blir borte på lavere lydnivå.
    Høres ut som du er på riktig vei da ja
    Bare å prøve å feile videre da - det er det man lærer av også!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •