Hvilken offentlig kino er den beste?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken offentlig kino er den beste?

Hei. Snart kommer den nye Batman filmen ut; The Dark Knight Rises. TDK fra 2008 er yndlingsfilmen min og jeg bruker den forsatt som en "demo" til å vise fram min egen liten hjemmekino til venner og familie. Jeg så den for første gang på den lokale kinoen i hjembyen min askim. TDK fra 2008 hadde 30-40 min med IMAX scener som så helt fantastisk ut, og TDK:R som kommer ut snart vil ha enda mer av det gode. Det er ikke bare bilde som er fantastisk med disse filmene, men også lyden.

Siden denne filmen er litt spesiell tenkte jeg at jeg burde dra til "en bedre" kino en den vi har her. Er det noen som har noe forslag?

Grunnen til at jeg kom på dette er forresten fordi det var diskusjon om hvor mann skulle se denne filmen på et annet engelsk talende forum og der sa de fleste at de skulle se den på en IMAX kino (bruker helt syke 11,000 watt anlegg, SVÆR skjerm med god projektor osv, osv)

Men IMAX fins ikke i Norge (( Hva er det beste alternativet?

Jeg har vært på kino i London i år og så 2 filmer, den var helt fantastisk, der hadde de 4KHD projektor og greier!

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker å dra på ringen kino i oslo, synes de har bra lyd og bilde..

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zoso87
    Jeg bruker å dra på ringen kino i oslo, synes de har bra lyd og bilde..

Hmm, er det noe som skiller den kinoen ut fra andre i Norge da? F.eks 4KHD projektor "IMAX skjerm" eller generelt dyrere utstyr?

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, den er heldigital og har 4k projektor, men vet ikke om den har noe dyrer utstyr enn andre kinoer.
    Synes bare lyden i de små salene der er bedre enn i andre kinoer..

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Hmm, er det noe som skiller den kinoen ut fra andre i Norge da? F.eks 4KHD projektor "IMAX skjerm" eller generelt dyrere utstyr?
    Det hjelper lite med godt utstyr vis det ikke blir vedlikeholdt og jevnlig justert... Det er å relativt mange saler rundt om i Norge nå som har 4K projektor, IMAX lerret er ikke noe å jakte etter da det har alt for høy gain.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Det hjelper lite med godt utstyr vis det ikke blir vedlikeholdt og jevnlig justert... Det er å relativt mange saler rundt om i Norge nå som har 4K projektor, IMAX lerret er ikke noe å jakte etter da det har alt for høy gain.
    Hm ok. Har du noen forslag? Oslo kino? kinoen i frogner eller ringene som han andre har i tråden nevnte? er ikke så godt kjent, men etter som dette er en film som krever så bra utstyr som mulig samt etterfølgere av yndlings filmen min så kan jeg ta meg en tur inn til byen for å se den!

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ringen Kino har den beste lyden og bilde i Oslo hvertfall.

Colosseum 1 med bra plasser, altså i midten kommer vel etter. 3D er ikke noe bra på denne salen, men DKR skal vel ikke være i 3D?

Sjekket biletter til DKR nå, ser ut som det bare er Symra og Colosseum 1 som har biletter tilgjengelig for denne filmen, regner med Ringen kommer med biletter også, så ville vurdert Ringen om du skal inn til byen. Premieren er allerede utsolgt.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du se i Oslo/akershus, så er det helt klart Ringen Kino som gjelder.

Men nå er vell Norge generelt ikke så rå når det kommer til Kino da..

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Ringen Kino har den beste lyden og bilde i Oslo hvertfall.

Colosseum 1 med bra plasser, altså i midten kommer vel etter. 3D er ikke noe bra på denne salen, men DKR skal vel ikke være i 3D?

Sjekket biletter til DKR nå, ser ut som det bare er Symra og Colosseum 1 som har biletter tilgjengelig for denne filmen, regner med Ringen kommer med biletter også, så ville vurdert Ringen om du skal inn til byen. Premieren er allerede utsolgt.
    Er litt cheapskate i det at jeg ALDRI ser på premierer! 120 kroner for en kino bilett er mer enn nok. Du burde høre på amerikanske forum.. da blir jeg rett og slett kvalm, når det snakkes om IMAX kinoer med titusner av watt og 4KHD projektor osv så sier dem "no way am I paying 15 bucks for a ticket" haha

"luksus" kinoen i London kostet meg £13, noe dyrer enn det jeg betaler her hjemme men en LANGT bedre opplevelse.. ikke bare 4KHD, men myke "velvet" stoler som hadde armstøtte så brei at både den vel trente armen min og min tykke kompis kunne delen den uten at vi var nær hverandre... her i Norge er det så vidt plass til kun armen min!

Men Ringen skal vurderes.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ringen sies å ha kanskje norges beste filmlyd men "råest anlegg" tror jeg kanskje det fortsatt er Colosseum som har.

4k prosjektor trodde jeg foresten mer eller mindre var standard i alle digitale kinoer?

Flotte saler er det jo også i Norge, f.eks. denne i Stavanger:

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Skal du se i Oslo/akershus, så er det helt klart Ringen Kino som gjelder.

Men nå er vell Norge generelt ikke så rå når det kommer til Kino da..
    Det er sant. Vurderer nesten en "dagstur" til London.. 100 kroner ryanair bilett tur/retur samme kveld? litt penger for bussen fram og tilbake og £13 for en "luksus" kino nesten verdt det

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Ringen sies å ha kanskje norges beste filmlyd men "råest anlegg" tror jeg kanskje det fortsatt er Colosseum som har.

4k prosjektor trodde jeg foresten mer eller mindre var standard i alle digitale kinoer?

Flotte saler er det jo også i Norge, f.eks. denne i Stavanger:

Se der ja! det har vi ordentlig saker jeg vil se bak lerretet !

Er dere forresten sikker på at 4KHD er en standard? Det var i Januar jeg var i London og da skrøyt de så veldig av at de hadde 4KHD, til og med en god liten Sony reklame før filmen om nettopp hvor mye bedre 4KHD er osv.. ser ikke noe "4KHD" skilt uten for noen kino jeg har vært på (askim, mysen, ski)

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er rimelig sikker på at selv lokalkinoen her har 4k prosjektor, og jeg tror alt i alt at de fleste kinoprosjektorer kjøpt de siste 3-4 årene er det. Iom at det er normalt med 4K er det kanskje heller ingen poeng i å reklamere spesielt for det, derfor mangel på skilt

Edit: sjekke litt opp og verdens første 4K prosjektor ser ut til å bli installert allerede i 2005, og det var faktisk i Trondheim!

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony : Film is sharper in the cinema : Norway Her ser du de som fikk det installert i 2010, er sikkert flere kinoer med det nå..

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Jeg er rimelig sikker på at selv lokalkinoen her har 4k prosjektor, og jeg tror alt i alt at de fleste kinoprosjektorer kjøpt de siste 3-4 årene er det. Iom at det er normalt med 4K er det kanskje heller ingen poeng i å reklamere spesielt for det, derfor mangel på skilt

Edit: sjekke litt opp og verdens første 4K prosjektor ser ut til å bli installert allerede i 2005, og det var faktisk i Trondheim!
    Det var kanskje Norges.. Verdens første var i 2003. (KSS i samarbeid med Sony, nå byttet til 8KHD projektor m/ 12.12 Snell THX Reference )

Så den lista over 4KHD i Norge.. (siden 2010) har ikke vært på noen av de kinoene, så får nok prøve ringen

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En 3D premiere bilett koster 120kr, tror batman premieren koster 100 spenn eller noe, maks 120 hvertfall.

Og det feteste lydanlegget er definitivt på collosseum, men den feteste lyden er på ringen. Må ikke glemme at ringen kinoene er nok mye bedre akustiskt sett, i tillegg er de MYE mindre som gjør at du ikke trenger like sinnsykt annlegg. Har opplevd mye bedre lydopplevelser på ringen kontra collosseum.

Active norcane sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten tvil Ringen. Så Avengers i 3d der sist. Beste kino opplevelsen jeg har hatt i mitt liv mtp lyd. Colloseum 1 er også bra men syns Ringen overgår den.

Så også safe house på Ringen. han som hadde justert lydnivået da burde sparkes. Grua meg hver gang det kom skyte sener. Dama satt med hetta over hodet!!

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ringen Sal 1 er definitivt den beste etter min mening. Colloseum sal 1 er selvfølgelig morro til tider, men av og til spiller de ALT for lavt og har skuffet flere ganger.

Sal 1 i Sandvika og Drammen er også svært gode.

En liten advarsel til dere som ikke har vært der før, og foretrekker behagelig lyd volum: De spiller som regel på GRISE høyt volum . Av og til farlig nærme smertegrensen.

Jeg hadde øresus etter å ha sett Battleship der, men fytte å gøy det var! Råeste opplevelsen jeg har hatt på kino noengang. Avengers også var litt av en opplevelse! De har også greid å justere bort den skrikende lyden de hadde like etter de åpnet, for dere som klagde på det en periode.

1. Ringen Sal 1
    2. Colloseum Sal 1
    3. Sandvika Sal 1
    4. Drammen Sal 1

Og nei, Dark Knight Rises er ikke i 3D. Takk gud og Nolan for det! Vil tro det tar lang tid før Nolan velger å gå for 3D, da han mener det tar fokuset fra cinematografien, historien og egentlig selve filmen..

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Venter like greit med og se den til den kommer ut på blueray og kan se den hjemme.
    Jeg har nok ikke spessielt bra anleg men jeg kan ta med meg min hjemmelagde pizza en sixpack øl eller noen god flasker med vin :-)

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den Nylig ombygget Farsund kino sies å være en av hvertfall norges beste! fullt opp THX med QSC system, er helt utrolig heftig! 8)
    1 stor sal og en "intinsal"
    Bildet er fra sal 1!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •