Hjelp til hjemmekino-oppsett!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til hjemmekino-oppsett!

Har en Denon Avr-1912 hjemmekinoreceiver og et dali sensor system. Dette er koblet opp til en 42" og snart en BenQ W1060 Full-HD projektor. Bruker en PS3 til alt av spill og filmer, Altibox for vanlig tv, og en Apple TV for streaming av filmer og musikk. Har også en MacBook Pro som jeg ikke bruker så mye som jeg ønsker, ettersom jeg ikke er helt ferdig med oppsettet.

Det jeg savner i øyeblikket er mulighet for å høre på musikk, og samtidig spille på PS3 eller se på tv. Nå går både lyd og bilde gjennom HDMI. Alle HDMI kablene går også gjennom receiveren. Har hørt at jeg kan bruke optisk kabel for lyd både på PS3 og Apple TV, men er usikker på hvordan jeg kan gjøre det på best måte, både lydmessig og med tanke på funksjonalitet.

Når projektoren kommer i hus til uka, så tenkte jeg å bruke en HDMI-splitter fra HDMI utgangen på receiveren, så jeg får en HDMI til tv'en, og en til projektoren. Har lekt med tanken på å gjøre det samme ut fra Altiboxen. Er jo kun en HDMI utgang fra både receiveren og Altiboxen, men har to innganger i tv'en. Tenkte da å ha en HDMI splitter sånn at jeg kan ha den ene HDMI'en rett i receiveren som jeg har nå, men også ha en som går rett i tv'en for å kunne vise bilde, mens jeg for eksempel spiller musikk med Apple TV. Ville dette fungert? Er det optimalt?

Hvordan kan jeg på best måte utnytte MacBook Pro'en i dette oppsettet? Få tak i en lang HDMI kabel og kjøre en overgang til MiniDisplay? Vil dette påvirke lyd og bildekvalitet?

Alle HDMI-inngangene på receiveren er jo navngitt i forhold til hva man skal koble til, men har det noe å si? Om jeg ser Blu-ray/DVD med PS3 når den er koblet i Game1, har det noe å si i forhold til om den hadde vært koblet til i BD/DVD inngangen?

Håper noen kan hjelpe meg litt her, hadde satt stor pris på det! Om noen har noen andre innspill så er det bare å komme med det!

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor gammel er macbook pro'en din ??
    Det har litt å si for om du kan sende lyd over minidisplay porten eller ikke..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zoso87
    Hvor gammel er macbook pro'en din ??
    Det har litt å si for om du kan sende lyd over minidisplay porten eller ikke..
    Det er en early 2011 modell

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay
    Da er det mulig å sende lyd og over minidisplay porten, så da trenger du bare en minidisplay til hdmi overgang.

Angående det med å spille musikk mens man ser på tv osv, så har jeg samme problemet.
    Måten jeg har løst det på er å bruke en optisk kabel fra macen til reciveren og puttet den i samme inngang som xboxen, også velger jeg optisk som lydinngang når jeg vil høre på musikk mens jeg spiller.
    På tv siden har jeg puttet hdmi kabelen rett i tv og en optisk kabel til reciveren, vet ikke om dette er den beste måten, men er værtfall den måten jeg har løst det på

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zoso87
    Okay
    Da er det mulig å sende lyd og over minidisplay porten, så da trenger du bare en minidisplay til hdmi overgang.

Angående det med å spille musikk mens man ser på tv osv, så har jeg samme problemet.
    Måten jeg har løst det på er å bruke en optisk kabel fra macen til reciveren og puttet den i samme inngang som xboxen, også velger jeg optisk som lydinngang når jeg vil høre på musikk mens jeg spiller.
    På tv siden har jeg puttet hdmi kabelen rett i tv og en optisk kabel til reciveren, vet ikke om dette er den beste måten, men er værtfall den måten jeg har løst det på
    Okei, da får jeg kjøpe en overgang!

Tenkte å kjøpe HDMI-splitter istedenfor, da vil lyd og bilde i utgangspunktet sendes til begge stedene du kobler den til, men dersom jeg hører på musikk via en annen inngang så vil det jo ikke ha noe å si! Da vil jeg ha mulighet til å se på tv samtidig som jeg hører på musikk, ihvertfall om det blir som jeg tror! Når det gjelder PS3 kommer jeg nok til å teste ut med optisk kabel. Takk for hjelp/tips!

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen andre som har noen tips å komme med?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er bare og bruke component på evt spillemaskin. Det gjør jeg og da bruker jeg Xbox og pc samtidilig.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars Eirik
    Er bare og bruke component på evt spillemaskin. Det gjør jeg og da bruker jeg Xbox og pc samtidilig.
    Ikke bare bare det, for det første så er jo component maksimalt 540p (1080i), dette blir i min mening alt for liten oppløsning for spilling.
    For det andre er dette ofte en oppløsning som må skaleres internt i de aller fleste lcd\plasma tver noe som øker 'input' lag merkbart mye, noe som igjen forklarer hvorfor så mange wii kontroller kastes rundt i sinne :P

Enkleste er jo som nevnt hdmi direkte til tv og optiskt til reciever da kan man spille på tv'n og høre fra en annen kilde på recievern.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •