surroundforsterker og watt. Hvordan fungerer det?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 54
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

surroundforsterker og watt. Hvordan fungerer det?

Hei

Muligens en idiotisk heading, men har ett spm som jeg ikke helt finner svar på.
    Altså det jeg lurer på er hvordan det fungerer med watt på en surroundforsterker.
    La oss si jeg kjøper en surroundforsterker på 7x100 watt i 8ohm. Så kjører jeg ett 5.1 oppsett. Om da forsterkern er målt til 7x100watt i alle kanaler drevne samtidig så har jeg 2 kanaler jeg ikke bruker. Har jeg da mer til overs for de resterende 5?? Kanskje litt merkelig formulert, men lurer litt på hvordan dette fungerer. Er det noe begrensninger på hver utgang? Eller pøses det på med watt hvor det måtte trenges?

Ønsker å kjøpe meg pioneer lx75 eller lx85 for å kjøre kef r-serie. Men vil ikke være han som kaller høytalerne for noe dritt fordi jeg ikke har nok strøm til dem. hehe =) Hvis det blir for lite power så går jeg kanskje for en mindre forsterker å effektforsterker i tillegg.

Håper på svar =)

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,225
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En god indikasjon på hva som er virkelige watt kan du se på baksiden av forsterker. Ofte så står det oppgitt max strømtrekk. Del dette på anntall kanaler og så er du nærmere virkeligheten enn den som står som oppgitt effekt.

Er det en klasseA/B reciver så må du ta bort enda mere... ICE er litt annerledes.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tenker som langt de fleste inne her, men det handler ikke bare om watt. Det handler om at du kjøper en receiver som du vet passer til dine høyttalere og som mange andre har gode erfaringer med.
    Du vil bruke ca 5 watt på å spille ganske så høyt, men om den første watt ikke lyder bra, hva skal du da med 99 fler?
    Det handler også om features, har den receiver du tenker på de features du trenger? Må du ha Airplay f.eks.?
    Se på tråder der omhandler Pioneer receiverne, se hva andre bruker av høyttalere og da får du sikkert en ide om at det vil være en god match.
    Desuten, kjøper du en god receiver med preout kan du alltid oppgradere senere med effektforsterker om du vil. Kjøper du en ikke så god receiver med preout ser jeg egentlig ikke noen vits med å slenge på effektforsterker, men mange gjør jo det for det handler bare om watt, eller gjør det?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte selv en lx85 til og erstatte gamle nad'n min og er meget fornøyd med den.

Jeg har dog ikke de tyngste høytalerne men den er merkbart kraftigere enn min t744 var (kan riste i huset på mv -20)
    plassering av surround lyd er meget god og jeg syns skudd lyder generelt fikk litt ekstra fylde.

Eneste merkbare forskjeller fra 75 og 85 er at 85 har medfølgende rf fjernkontrol med to veis kommunikasjon (du får se kanal velg, menyer, volum etc) på selve kontrollen. Og 85 har 7.1 analog input.

Angående kraft så tror jeg akkurat disse recieverne er godt over gjennomsnittet og vil kunne drive mye høytalere. Om de ikke skulle være nok så er det pre ut for 9.2 kanaler så om man ønsker kan man fylle et rackskap med effektforsterkere (tviler jeg får verken behov eller midler til dette neste ti åra).

Mener dustin.no selger lx85 til 26 000 så at soundgarden har/hadde den til 13 000 er morro i seg selv og har ikke finni noen feil/feller jeg ikke kan ummidelbart spore til andre enheter :P

EDIT:
    Men som sagt tror det er mye watt hysteri ute og går, ville sett på impedansen noise ratio etc etc også mellom recievern og til høytalerne.

Etter hva jeg ser så går jo disse KEF høytalerne ganske lavt for 8ohms så om du er bekymra, kanskje heller gått for rimeligere reciever og hatt kroner til et solid effekt trinn.

Eventuellt skyt KEF en epost direkte om de mener lx85/75 passer til r serien.

Intermediate ElDuce sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og er vel sjeldent det er målt i alle kanaler drevne i 8 Ohm...
    Mer realistisk, 1 kanal drevet i 6 ohm eller noe... Reell effekt på f.eks 5.1, kan være 40-60 watt:-)
    Det som betyr noe er ikke nødvendigvis antall watt, som Niels Nielsen skriver, matching, feautures, pre-out etc...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...men for å svare på det han faktisk spør om: ja, du vil nok få mer effekt i 5 kanaler samtidig enn 7 kanaler, siden strømforsyningen sannsynligvis vil være en begrensende faktor.
    Hvis strømforsyningen kan levere totalt 1000W f.eks., så vil du komme bedre ut av det (pr. kanal) i 5 kanaler enn 7.

(Det blir en annen story hvis det ikke er strømforyningen som begrenser effekten, men det ser jeg på som lite sannsynlig.)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så meget for svar

Ja, skjønner en god del mere nå angående den watten. At det ikke har alt å si. Så fikk jeg jo svar i tillegg på at man har mer til overs med å kjøre ett 5.1 oppsett på en 9.1 forsterker f.eks.

Men så er det jo selvfølgelig den matchen som skal treffe. Det er jo ett helt annet tema å mye værre. Samtidig som det er litt artig.. Er jo en del av hobbyen er det ikke? =)

Skal maile oslohificenter å høre om de mener pioneer kan matche kef. Nå selger vel ikke oslohifcenter kef, så kan vel hende svaret sier seg selv :?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra nybegynneguide høytaler

Viktigheten av Følsomhet

Når man ser på en høyttaler så skal det være opplyst om hvor følsom høytaleren er. Jo høyere følsomhet jo høyere kan du spille og selv om følsomheten på de fleste høytalere ligger fra 86-92db så er det viktig å vite hva dette tallet betyr.

Lydtrykket blir doblet for hver 3.db og det betyr at du kan spille dobbelt så høyt hvis man har en høyttaler med 91db følsomhet som en høytaler med 88db.

En høyttaler på 86db trenger 400W for å spille like høyt som en høyttaler med 92db gjør med 100W! Skal man spille høyt er det altså meget viktig med høy følsomhet. Det hjelper altså ikke at elementet tåler flere tusen watt hvis det har en lav følsomhet.

__________________________________________________ _

Bruker man bass manegment å deligerer laveste Hz fra 5.0 /7.0 kanalene til subwoofer med innebygd forsterker vil man lette reciver makt med ca 20%
    som da vil si at resterende kanaler har mulighet til å driftes bedre.
    __________________________________________________ __
    Totalt i 5.0/7.0 lyd ligger det ikke stort mere lyd enn i et stereo spor
    Alle kanaler drevet samtidig blir missvisende i surround.
    Det er ulik mengde/samtidig lyd / Hz innen 20HZ til 20kHz i kanalene
    Mitt inntrykk er at surroundlyden driftes lett + hjelp av feks kondensatorer ved topper.
    En reciver strømforsyning er effektiv fordeling til kanaler.
    Ja selvsagt vil strømforsyning å samtidig drevne kanaler med feks 20 hz-20kHz lyd gjøre at det ville blitt lite watt pr kanal.........men slik lyd avspiller du aldri med mindre du lager test lyd selv.
    __________________________________________________ ___
    Med reciver vil også avstand til hver høytaler og sweetspot gjøre at man trenger mere/mindre kraftbruk pr kanal for ønsket dB sweetspot.
    __________________________________________________ _______
    Ønsket lyd er vel db opplevd lyd uten forvregning.
    Det sier deg selv at jo mere watt jo høyere blir det (med samme høytalere testet) men å ta en reciver strømforsyning (på feks 450 watt) å dele med feks 7 kanaler å si at man får 64 watt pr kanal i surround blir bare tull

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk hygen! (Y)

:-D :-D :-D :-D

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nyllon
    Skal maile oslohificenter å høre om de mener pioneer kan matche kef. Nå selger vel ikke oslohifcenter kef, så kan vel hende svaret sier seg selv :?
    Oslo Hifi Center er såvidt jeg vet de eneste som selger KEF R-serie og Blade. Tipper de vil anbefale Marantz eller Anthem, da det er dette de selv selger.

Når det gjelder det du innledningsvis spurte om stiller jeg meg bak TG1 sitt svar. Jo mindre belastning på receiver, jo bedre. Jeg tror også Pioneer vil fungere bra.

Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Når man ser på en høyttaler så skal det være opplyst om hvor følsom høytaleren er. Jo høyere følsomhet jo høyere kan du spille og selv om følsomheten på de fleste høytalere ligger fra 86-92db så er det viktig å vite hva dette tallet betyr.
    Her bør man også tenke på at følsomheten ikke nødvendigvis er likt oppgitt. Noen produsenter måler følsomhet ekkofritt(anechoic) med 1W inn(slik jeg mener alle burde gjort det). En annen vanlig løsning er at man måler ekkofritt med 2,83V inn. Dette blir det samme som første eksempel så lenge høyttaleren er 8ohm nominell(og helst holder seg rundt der), men er høyttaleren 4ohm nominell sender man 2W inn på høyttaleren, altså dobbelt så mye effekt. Ved en økning fra 1W til 2W får man en økning på 3dB, så om man sammenligner høyttalere med ulik impedanse hvor begge er målt med 2,83V kan man trekke fra/eller legge til 3dB for hver dobling/halvering av impedanse. Slik at sammenligner man en 8ohm høyttaler med 88dB i følsomhet med en 4ohm høyttaler med 91dB følsomhet hvor begge er målt med 2,83V inn er de i realiteten like følsomme.

En annen kreativ vending jeg ser mer og mer er samme målinger som over, men ikke målt ekkofritt. Da har man det man kaller en in-room måling. Jeg er usikker på hvor mye ekstra gain det gir, men jeg tror man med trygghet kan annta 3-6dB. Et av det "værste" eksemplene jeg har sett var en 4ohm høyttaler målt med 2,83V inn, in-room. Da hjelper det lite at følsomheten er oppgitt til 95dB(som er meget bra) for trekker man 3dB for 2W og 3dB på in-room er man nede på 89dB. Høyst ordinært med andre ord.

Det er også greit å ha i bakhodet regelen om liten kasse, dyp bass og høy følsomhet. Man kan kun ha 2 av 3. Så ser man en liten høyttaler med dyp bass og høy følsomhet er noe galt. Grunnen til at nevner dette er at høy følsomhet ikke kun er en positiv egenskap. Det har gått på bekostning av noe, men om prioriteringen er rett får være opp til kjøper å avgjøre. Ellers syntes jeg det personlig er fornuftig å finne høyttaler med rundt 88-90dB følsomhet(så lenge man snakker om "vanlig størelse") da disse ofte har en fin balanse.

Lydtrykket blir doblet for hver 3.db og det betyr at du kan spille dobbelt så høyt hvis man har en høyttaler med 91db følsomhet så vil denne spille dobbelt så høyt som en med 88db.
    Nå skal ikke jeg være for påstålig men jeg tror en akustisk dobling(dobling av lydtrykk) er en 6dB økning. 3dB er såvidt meg bekjent kun en elektrisk dobling. Det hører også med til historien at man trenger nærmere 10dB økning for at det skal oppfattes som en dobling.

En høyttaler på 86db trenger 400W for å spille like høyt som en høyttaler med 92db gjør med 100W! Skal man spille høyt er det altså meget viktig med høy følsomhet. Det hjelper altså ikke at elementet tåler flere tusen watt hvis det har en lav følsomhet.
    Hvis man har flere tusen watt til rådighet så. :P Neida, jeg tar poenget.

Bruker man bass manegment å deligerer laveste Hz fra 5.0 /7.0 kanalene til subwoofer med innebygd forsterker vil man lette reciver makt med ca 20%
    som da vil si at resterende kanaler har mulighet til å driftes bedre.
    Et viktig poeng!

Det sier deg selv at jo mere watt jo høyere blir det (med samme høytalere testet) men å ta en reciver strømforsyning (på feks 450 watt) å dele med feks 7 kanaler å si at man får 64 watt pr kanal i surround blir bare tull
    Hvis man tar høyde for effektiviteten til respektive teknologier blir vel ikke dette tull. Men det var kanskje det du mente?

Geir Arne

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kef r-serie krever vel litt watt til høy spilling da de har lav førlsomhet, Pioneer LX 7 , 8 serien leverer bra.
    Jeg skjønner bekymringen om du får ønsket lydopplevelse men det blir jo litt opp til deg selv hvor grensen går for akseptabel/bra/meget bra går.

Kopler du på effektforsterker/forsterkere til fronter så vil recivere avlastes ytterligere men hvor mye forbedring du får i totale lydopplevelse ?
    For noen hjelper effektforsterkere på noen av kanalene lite/minimalt , for andre mye (bla pga type høytalere som brukes)

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Nå skal ikke jeg være for påstålig men jeg tror en akustisk dobling(dobling av lydtrykk) er en 6dB økning. 3dB er såvidt meg bekjent kun en elektrisk dobling. Det hører også med til historien at man trenger nærmere 10dB økning for at det skal oppfattes som en dobling.
    Hentet det fra en 7 år gammel guide jeg så på som pålitelig
    Får ikke lenket direkte men velg ..Kort nybegynnerguide høyttalere
    http://avforum.no/forum/brukerguider-audio/
    Ser jo nå et det er feil i guide å burde vært rettet opp for lenge siden

Lydtrykk , lydintensitet , loudness
    Loudness volume doubling sound level change factor of perceived loudness formula calculate power level noise levels volume logarithm dependence three four fold loudness sound - by what factor does level decrease dependence comparison decibel levels 3

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Her bør man også tenke på at følsomheten ikke nødvendigvis er likt oppgitt. Noen produsenter måler følsomhet ekkofritt(anechoic) med 1W inn(slik jeg mener alle burde gjort det). En annen vanlig løsning er at man måler ekkofritt med 2,83V inn. Dette blir det samme som første eksempel så lenge høyttaleren er 8ohm nominell(og helst holder seg rundt der), men er høyttaleren 4ohm nominell sender man 2W inn på høyttaleren, altså dobbelt så mye effekt. Ved en økning fra 1W til 2W får man en økning på 3dB, så om man sammenligner høyttalere med ulik impedanse hvor begge er målt med 2,83V kan man trekke fra/eller legge til 3dB for hver dobling/halvering av impedanse. Slik at sammenligner man en 8ohm høyttaler med 88dB i følsomhet med en 4ohm høyttaler med 91dB følsomhet hvor begge er målt med 2,83V inn er de i realiteten like følsomme.
    skal egentlig oppgis slik:

kvadratet av P*R = U

2V/4ohm = 1w
    2,83V/8ohm = 1w
    4V/16ohm = 1w

høyttalerprodusenter som benytter 2,83V i 4ohm, blandt annet Dynaudio (2W) er helt løk i hodet. PA-industrien driver ikke på med slikt tull, hvertfall ikke de store.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kef r-serie krever vel litt watt til høy spilling da de har lav førlsomhet, Pioneer LX 7 , 8 serien leverer bra.
    Jeg skjønner bekymringen om du får ønsket lydopplevelse men det blir jo litt opp til deg selv hvor grensen går for akseptabel/bra/meget bra går.

Kopler du på effektforsterker/forsterkere til fronter så vil recivere avlastes ytterligere men hvor mye forbedring du får i totale lydopplevelse ?
    For noen hjelper effektforsterkere på noen av kanalene lite/minimalt , for andre mye (bla pga type høytalere som brukes)

Her er info om kef R-700:

Prinsipp: 3-veis, bassrefleks
    Frekvensområde: 37 Hz - 45 kHz (-6dB)
    Virkningsgrad: 89 dB / 1W (1m)
    Nominell impedanse: 8 ohm
    Mål i mm: (BxHxD) 21x 107x 34,5
    Vekt: 25,9 kg

Hvorvidt lx85 greier å dra disse langt nok til at bassen slår i brystet er vel kanskje vanskelig å si ut ifra tall å beregning. Er vel øret å selve opplevelsen som vil avgjøre det til syvende å sist.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nyllon
    Her er info om kef R-700:

Prinsipp: 3-veis, bassrefleks
    Frekvensområde: 37 Hz - 45 kHz (-6dB)
    Virkningsgrad: 89 dB / 1W (1m)
    Nominell impedanse: 8 ohm
    Mål i mm: (BxHxD) 21x 107x 34,5
    Vekt: 25,9 kg

Hvorvidt lx85 greier å dra disse langt nok til at bassen slår i brystet er vel kanskje vanskelig å si ut ifra tall å beregning. Er vel øret å selve opplevelsen som vil avgjøre det til syvende å sist.
    LX 85 vil dra disse meeget langt ut fra specs hvertfall (kjenner ikke til KEF) - særlig hvis du benytter deg av bi-amp muligheten!
    Den drar hvertfall mine MA GX 300 som en lek,og dem er vel ikke så helt ulike sånn konstruksjonsmessig virker det til!

Når det gjelder basstrøkket du vil få,så har det veeldig mye å si hvordan du får høyttalerne til å samspille med rommet ditt!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    LX 85 vil dra disse meeget langt ut fra specs hvertfall (kjenner ikke til KEF) - særlig hvis du benytter deg av bi-amp muligheten!
    Den drar hvertfall mine MA GX 300 som en lek,og dem er vel ikke så helt ulike sånn konstruksjonsmessig virker det til!

Når det gjelder basstrøkket du vil få,så har det veeldig mye å si hvordan du får høyttalerne til å samspille med rommet ditt!
    Ahh, var en lettelse å høre at pioneer har litt krefter. =)
    Ja, det er klart at rommet å akustikken spiller mye inn her sammen med ht-plassering. (med spikes, uten spikes, inntil vegg, fra vegg osv)
    Loftstua er vel 3,5m bredt x 4,5m langt. (4,5m fra sofa til ht ca)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du går inn på hometheatermag.com kan du finne hvordan de forskjellige receiverene måler. Pioneer ser vel nesten ut til å være ledende når det kommer til effekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Hvis du går inn på hometheatermag.com kan du finne hvordan de forskjellige receiverene måler. Pioneer ser vel nesten ut til å være ledende når det kommer til effekt.
    Takker og bukker sven. Skal kikke litt på dette

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at Watt er LITT viktig, men ikke VELDIG viktig. Jeg pleier å referere til en noe udefinerbar faktor som jeg kaller "musikalsk jerngrep". En faktor som er viktig også på såkalt lettdrevne høyttalere - en faktor som sier noe om hvor nøyaktig høyttalermembranene styres av forsterkeren.

Min interesse for dette musikalske jerngrepet henger sammen med min hang til de i overkant dvaske ProAc'ene som jeg har har hatt stor sans for i over 20 år. Noen forsterkere - uansett hvor mange Watt de har innabords - har ikke evnen til å styre slike høyttalere. Andre klarer det fint. dB pr. Watt betyr lite her. Jeg hørte en gang et par Cerwin-Vega koblet til en Krell forsterker - og slik er det ikke veldig mange som har hørt C-V spille.

En del rørforsterkere på noen skarve Watt har dette musikalske jerngrepet - andre forsterkere på mange hundre Watt har det ikke. Det ville være interessant om noen her har noe mer å bidra om dette.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har skjønt man ikke skal la seg lure av disse wattene. Rørforsterkere på få watt kan jo drive store høytalere. Har fundert litt på det der.
    Samtidig ser jeg at mange forsterkere er i klasse-a/b, mens pioneer`n jeg har tenkt på er klasse-d. Sier meg egentlig fint lite..

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •