surroundforsterker og watt. Hvordan fungerer det? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 54 av 54
    Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes

Jeg har ingen slike målinger fra Onkyo sine nyere og høyere modeller som 5010, eller for den del 5009, men vil anta de er bedre, da 875 tilsvarer dagens 3009/3010.
    er 5009 som 5008 så skremmer det vil ingen

5008 Ht labs

Kontinuerlig 5 kanaler drevet i 8-ohm belastning:
    0,1% forvrengning ved 79.1 watt
    1% forvrengning ved 95,5 watt

Kontinuerlig 7 kanaler drevet i 8-ohm belastning:
    0,1% forvrengning ved 78 watt
    1% forvrengning ved 94,6 watt

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Tja den fancye fjernkontroll appen er nettop det, bare fancy og langt langt langt fra praktiskt tar 15-20 (og oftere enn ikke så feiler den helt og du må inn i oppsett og søke etter device der) sekunder til og koble seg til recievern og det er unødvendig mye menyer og klikking for og enkle justeringer, og siden jeg valgte lx85 med RF kontrollen som har rekkevidde i hele leigliheten så er den sjeldent i bruk.

(Ok jeg har bare android, men jeg hadde blitt veldig overaska om den funka noe bedre på iphone\pad)

Det er egentlig ganske synd for med litt innsats kunne den verdt så veldig, veldig mye bedre (appen, recievern i seg selv er gull :-D )
    Fungerer helt strøkent på min iPad med iControlAV2 mot Pioneer vsx2021. Tror du sliter med helt andre ting, nettverksoppsett eller dårlig signal på trådløst nett eller noe.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen

5008 Ht labs

Å, jøss - det var da elendig måling for Denon? 30watt i 7ch......
    Og HFK som har hatt kampanje ala "ekte Watt eller Watt der du kjøper strykejern....."

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

5008 Ht labs

I wouldn't stake my life on the accuracy of the HT Labs measurements from one amp to another or one measurement session to another
    Måliger fra samme side for Onkyo 1009, altså to modeller under 5008:

HT Labs Measures
    Five channels driven continuously into 8-ohm loads:
    0.1% distortion at 116.5 watts
    1% distortion at 131.2 watts

Seven channels driven continuously into 8-ohm loads:
    0.1% distortion at 86.1 watts
    1% distortion at 100.6 watts

EDIT: Nå er jeg forøvrig ikke så godt kjent med Pioneer og amerikanske modellnavn, men burde ikke SC57 også måle bedre enn 37?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke sikker Galnes men tror 57 er SC-LX85
    37 vil jeg kanskje tro er 83 å den leverer vel litt mere watt pr kanal

Her supertramp Denon AVR-4810CI A/V Receiver HT Labs Measures | Home Theater

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stemmer!

I x1,2,3 modellene står ICE modulene fra B&O som du bla også finner i Rotel..
    I 75/85 så har Pioneer gått vekk fra disse og laget egne blokker, yter noe mindre men skal være mer organiske i lyden!

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk. Det må jo da være en sammenheng her med at Denon eiere oftere enn andre opplever at receiver går i protect......

Galnes, hva med mitt spørsmål på slutten av forrige side?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Galnes]Etter en kjapp runde fant jeg at Pioneer selv sier at LX85 kan yte 140 watt når kjørt i 8 ohm stereo.

Om du ser nøye her så avslører Pioneer at LX85 er dårligere enn f.eks den eldre LX83 som kjørte ICEpower. Denne hadde samme THD (0.8%) fra 20Hz til 20 kHz på 140 watt i stereo, som LX85 kun klarer på 1 kHz.

Tallet på baksiden av et elektrisk apparat bør vise maksimalt strømtrekk, sett bort fra når det slås på og evt. kondensatorbanker lades opp. Om Pioneer velger noe annet skille de seg fra alle andre, og kan det skape problemer for kunder som ikke vil at sikringene skal sprenges hele tiden. Så til 'gjennomsnittelig strømtrekk'. Hva er det? Det er vanskelig å oppgi her, for hvor er vel det? Ved -40dB, -20dB, 10dB eller 0dB? I stereo, eller ved alle kanaler aktive?

TVen min er oppgitt til 440 watt på baksiden. Dette er maks, men den trekker i snitt 230. Subben er oppgitt til 1200 eller noe, men ligger normalt fra 5-120. Samme gjelder alle andre elektriske apparater inkl. vannkoker og hårføner.

Så over til faktiske målinger av 3. parter.

Jeg fant noen målinger fra tyske 'Magazine AudioVision', og jaggu var ikke samtlige av målingene for LX85 svakere enn aldrende, og lavere modell, Onkyo 875.

LX85:
    5.1 143 Watt (6 Ohm, 1 kHz Sinus)
    7.1 122 Watt (6 Ohm, 1 kHz Sinus)
    THD 0,068 %

875
    5 channels driven (8 ohms): 141 watts
    7 channels driven (8 ohms): 128 watts
    THD 8/4 ohms: 0.02/0.03%

Legg også merke til at 875 ble målt i 8 ohm, altså ville tallet i 6 ohm vært høyere. Samt at forvrengningen er også lavere.

Så til stereo:

LX85
    Stereo-Ausgangsleistung 235 Watt (4 Ohm, 1 kHz Sinus)

875
    8/4 ohms: 185/320 watts

Jeg har ingen slike målinger fra Onkyo sine nyere og høyere modeller som 5010, eller for den del 5009, men vil anta de er bedre, da 875 tilsvarer dagens 3009/3010.

Men som jeg nevte i mitt første innlegg til trådstarter, drit i dette. Lån og test hva som passer høyttalerne best. Hva jeg eller du (Torolan) foretrekker - og har testet - på våre høyttalere sier nada niks for HT-matching og lydpreferanser til trådstarter.

At LX 85 yter litt svakere enn LX 83 er en kjent sak - men den "låter" bedre,og det er det viktigste! Med mine høyttalere merker jeg heller ingen forskjell hva krefter angår i praksis!

At disse gamle Onkyoene var kraftige var jeg klar over,men dette var jo imponerende målinger rett og slett!
    Men det ser ut til å ha gått veldig "nedoverbakke" de senere årene når det gjelder krefter på Onkyo!
    Fant en måling av TX-NR5007 her:Onkyo TX-NR5007 A/V Receiver | Sound and Vision Magazine
    Der yter ikke toppmodellen mer enn 65w med 5 kanaler i drift,og 4 ohms målingene ser ikke spreke ut ?

Helt enig i det du sier ang strømtrekk - det burde selvsagt vert oppgitt på samme måten på alle produkter! Men Pio er ikke alene om dette - Yamaha gjør det på samme måten!
    Lite strømforbruk er viktig i disse miljøtider vetdu:wink:
    Vet ikke hvilke kriterier de bruker ved disse snittmålingene,men det er jo ganske innlysende at det ikke kan gjelde maxtrekk,når dem kan klare å måle den til 7x122w i ren effekt - det blir jo 854w alene med 100% virkningsgrad!

Ellers enig i hva du sier i forhold til TS - det beste er selvsagt å teste for sin egen del!
    Dessverre er det ikke alltid så lett og få til - man må ofte kjøpe profukter,og heller benytte seg av angreretten , for å få testet det hjemme i sitt eget oppsett!

Edit: Ser at dette har vert diskutert videre av andre her også nå ja,hehe!
    Jaja - målinger sier ikke alt uansett!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som dere sier, det beste er å låne å prøve.. men som torolan tilføyer. Det er ikke alltid like enkelt.. Iallefall ikke når man ikke bor på "rett" plass i dette landet.
    Har jo ikke noe tro på at det blir ett totalt bomkjøp å blande lx85 med kef r-700 f.eks.

Effektforsterkere får man alltids låne hos venner for å teste om det mangler masse power. Selve matchinga er såklart mye verre.

Har prøvd å lete litt etter tester å andre sine oppsett med disse høyttalerne, men syns det er lite å finne desverre.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klasse D funker ypperlig til sub, men ikke så godt til øvrige frekvenser, og det ser ut som at klasse H blir noe å satste på fremover for de som vil ha den audiofile kvaliteten fra A/B, samt høy effektivitet.
    Klasse D fungerer helt fint til øvre frekvenser, men det er mer utfordrende å bygge enn å bygge en klasse D subforsterker. I starten ble klasse D kun brukt til subforsterkere, men etterhvert finnes det mange svært gode klasse D fullfrekvensforsterkere.

Jeg har Pioneer LX-81 som nå står i hjemmekinoanlegget, men jeg brukte den på mine B&W 804s når jeg bodde i leilighet og bare hadde et anlegg. Den skuffet ikke meg i allefall, hverken på ytelse eller lydkvalitet. Hvordan de nyeste Pioneer-forsterkerne som ikke bruker icepower lenger(?) fungerer, vet jeg ikke.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Fant en måling av TX-NR5007 her:Onkyo TX-NR5007 A/V Receiver | Sound and Vision Magazine
    Der yter ikke toppmodellen mer enn 65w med 5 kanaler i drift,og 4 ohms målingene ser ikke spreke ut ?
    Her var det vel protect eller en feil som lå inne og man ble anbefalt å ikke bruke 4-ohms instillingen i forsterkeren. Lurer på om ikke dette senere ble fikset via softwareoppdatering. En del av x007-modellene hadde en del barndomsfeil da de var første generasjon av nåværende modeller. Målinger av fjorårests 1009 nevnt i tidligere innlegg ser ut til å bekrefte dette.

Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Ellers enig i hva du sier i forhold til TS - det beste er selvsagt å teste for sin egen del!
    Dessverre er det ikke alltid så lett og få til - man må ofte kjøpe profukter,og heller benytte seg av angreretten , for å få testet det hjemme i sitt eget oppsett!
    Ja, synd dette. Er vel enklere i småbyer. I Oslo var det vel tidligere nevnt at hjemlån var fy-fy for butikken fikk ikke varene tilbake i noen tilfeller :evil:

Sitat Opprinnelig postet av Zeke1983
    Stemmer!

I x1,2,3 modellene står ICE modulene fra B&O som du bla også finner i Rotel..
    I 75/85 så har Pioneer gått vekk fra disse og laget egne blokker, yter noe mindre men skal være mer organiske i lyden!

Ok, så at det ser ut til å stemme med modellnavn. Gir både mer og mindre mening da

Veldig merkelig at Denonen klarte seg så godt i 5 kanaler, og sviktet helt i 7 :-?
    Bør virkelig skaffe seg en ekstra to-kanaler de som kjører 7-kanals på denne, selv en svak en for den del og heller sette den på bak/side-kanalene.

Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Takk. Det må jo da være en sammenheng her med at Denon eiere oftere enn andre opplever at receiver går i protect......

Galnes, hva med mitt spørsmål på slutten av forrige side?
    Beklager, denne forsvant for meg i mengden

DLNA er ikke bedre i form av lydkvalitet, digitalt er digitalt, men bedre i form av utbredelse og formatstøtte, sett bort fra Spotify uten tredjepartsprogram for øyeblikket vel og merke

Sitat Opprinnelig postet av nyllon
    Som dere sier, det beste er å låne å prøve.. men som torolan tilføyer. Det er ikke alltid like enkelt.. Iallefall ikke når man ikke bor på "rett" plass i dette landet.
    Har jo ikke noe tro på at det blir ett totalt bomkjøp å blande lx85 med kef r-700 f.eks.

Har prøvd å lete litt etter tester å andre sine oppsett med disse høyttalerne, men syns det er lite å finne desverre.
    Fant noe her:

The Kef R700 floorstand speakers breathe life into your listening room and deliver a grander sound stage than that of the smaller R500 floorstands speakers. The amount of emotional feeling that the R700 delivery is truly breath taking whether your into home cinema or dedicated hifi.

Complex hifi and movie sound tracks are deliverd with an amazing amount of preisition and impact. A testament to the engineers commitment to produce a class leading speaker that can deliver every ounce of audio performance like no others.

Listening to the Kef R700 speakers in 5.1 a combination of comprising of Kef's R700, R600c R400b and R800ds together with an Anthem MRX700 is one of the best home cinema experiences that has been created in our demo room. Tron Legacy the movie was simply breathtaking and with a JVC DLA X70r delivering 3D the movie sound stage was set.

We found this to be true when using the Kef R700 speaker on there own with our Onkyo Reference M5000r, C7000r, P3000r and Chord Signature hifi electronics and cabling. The amount of enjoyable drive and free flowing musical precision from the Kef R700 floorstands had us reaching for our CD collection. It an audio experience that make you want to listen and enjoy with critasisum.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det vel protect eller en feil som lå inne og man ble anbefalt å ikke bruke 4-ohms instillingen i forsterkeren. Lurer på om ikke dette senere ble fikset via softwareoppdatering. En del av x007-modellene hadde en del barndomsfeil da de var første generasjon av nåværende modeller. Målinger av fjorårests 1009 nevnt i tidligere innlegg ser ut til å bekrefte dette.

Ja, synd dette. Er vel enklere i småbyer. I Oslo var det vel tidligere nevnt at hjemlån var fy-fy for butikken fikk ikke varene tilbake i noen tilfeller :evil:

Ok, så at det ser ut til å stemme med modellnavn. Gir både mer og mindre mening da

Veldig merkelig at Denonen klarte seg så godt i 5 kanaler, og sviktet helt i 7 :-?
    Bør virkelig skaffe seg en ekstra to-kanaler de som kjører 7-kanals på denne, selv en svak en for den del og heller sette den på bak/side-kanalene.

Beklager, denne forsvant for meg i mengden

DLNA er ikke bedre i form av lydkvalitet, digitalt er digitalt, men bedre i form av utbredelse og formatstøtte, sett bort fra Spotify uten tredjepartsprogram for øyeblikket vel og merke

Fant noe her:
    -

Takker å bukker. Han som leter finner.. skjønner jeg =)
    Virker jo lovende dette her da. =)
    Skal google litt på anthem. Er såpass fersk på hifi at det er ikke alt man er så kjent med. Ser jo ut som solide saker da.
    Trur R700 kan være en høytaler for meg.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, Galnes, er fornøyd med svaret

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nyllon
    -

Takker å bukker. Han som leter finner.. skjønner jeg =)
    Virker jo lovende dette her da. =)
    Skal google litt på anthem. Er såpass fersk på hifi at det er ikke alt man er så kjent med. Ser jo ut som solide saker da.
    Trur R700 kan være en høytaler for meg.
    Bare hyggelig. Jeg kan iallefall si såppass at R700 ser ut til å være fantastiske høyttalere, både i utseende og tilbakemeldinger gitt på lyden. Den kan være en tung last, ned i 3,2 Ohm, så krefter bør den fores med

Anthem er ganske ny i Norge, men har fått mye skryt og er vel også brukt i mange av de større hjemmekinoene her på forumet. Les gjerne mer i Anthem-tråden

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •