surroundforsterker og watt. Hvordan fungerer det? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 54
    Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av nyllon
    Ja, har skjønt man ikke skal la seg lure av disse wattene. Rørforsterkere på få watt kan jo drive store høytalere. Har fundert litt på det der.
    Samtidig ser jeg at mange forsterkere er i klasse-a/b, mens pioneer`n jeg har tenkt på er klasse-d. Sier meg egentlig fint lite..
    D står vel for digital,Pioneer sin forsterker er altså Digital
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runefalk
    D står vel for digital,Pioneer sin forsterker er altså Digital
    D'en står ikke for digital såvidt jeg vet . Det heter klass-d, men er en analog forsterkerteknologi ! Kan ikke nok om dette til å forklare det på en fornuftig måte , men vet at det fungerer utmerket! Noen av fordelene med klasse D forsterkere er høy virkningsgrad - 90% mot 50-60 for vanlig klasse A/B ! Dvs lite varmeutvikling,og lavt strømforbruk ! Mange som bruker dette etterhvert - ikke bare Pio sine receivere !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    D'en står ikke for digital såvidt jeg vet . Det heter klass-d, men er en analog forsterkerteknologi ! Kan ikke nok om dette til å forklare det på en fornuftig måte , men vet at det fungerer utmerket! Noen av fordelene med klasse D forsterkere er høy virkningsgrad - 90% mot 50-60 for vanlig klasse A/B ! Dvs lite varmeutvikling,og lavt strømforbruk ! Mange som bruker dette etterhvert - ikke bare Pio sine receivere !
    Ok,da lærte jeg noe nytt idag
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Newcomer HiFi-Mathias sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale trådstarter å kjøpe en stabil receiver(bra med effekt), og heller putte på en effektforsterker til frontene senere. Kef's R-serie trenger ikke veldig mye effekt for å spille bra, men vokser virkelig mye oppover jo mere power du putter på dem!

Anthem MRX 700 er også en sterk konkurrent til LX85 som du burde se nærmere på. Prøv eventuelt å få lånt med deg MRX 700 og LX85 hjem til testing mot hverandre.

Newcomer Pagan sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Halloen!

Amps har mye å si. Kan si det sånn at en forsterker på 100 watt med 35 Amps
    og en forsterker på 70 watt med 70 amps så er det jo ganske logisk
    hvilken som vil drive HT best.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åh, jeg klarer ikke å se hvorfor....

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    D i klasse D står nok ikke for digital, selv om dette er en utbredt misforståelse. Det er ikke en digital forsterker i så måte, effektforsterkerdelen prosesserer ikke signalet digitalt.

Det er derimot riktig at de er langt mer effektive enn en klasse A/B-forsterker, gjerne rundt 90% opp mot rundt 50 på en "tradisjonell" forsterker.

Hvis vi for eksemplets skyld at vi har en AB-forsterker og en D-forsterker som begge trekker 100W fra strømnettet, vil AB-forsterkeren omgjøre dette til 50-60W musikk mens resten går bort i varme. D-forsterkeren vil omgjøre rundt 90W til musikk og kun 10 sløses bort i varme.

For de spesielt interesserte: Class-D amplifier - Wikipedia, the free encyclopedia
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-Mathias
    Jeg vil anbefale trådstarter å kjøpe en stabil receiver(bra med effekt), og heller putte på en effektforsterker til frontene senere. Kef's R-serie trenger ikke veldig mye effekt for å spille bra, men vokser virkelig mye oppover jo mere power du putter på dem!

Anthem MRX 700 er også en sterk konkurrent til LX85 som du burde se nærmere på. Prøv eventuelt å få lånt med deg MRX 700 og LX85 hjem til testing mot hverandre.
    Ja, var liksom det som var alternativet. Å eventuelt putte på en effekt til frontene.
    Har sett litt på anthem, å er ikke i det minste i tvil at dette er bra saker. Eneste er at jeg er litt gla i dubbedingser, å pioneer har blandt annet airplay å den fancye fjernkontroll-appen på ipad.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Biter meg merke i at både pioneer lx75 og lx85 er sterkt redusert i pris hos soundgarden. Noe som igjen burde tilsi at det snart er noe nytt på vei..

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Enkelte klasse A/B yter oppimot 70%, og etter min mening har Pioneer vært kjipe på sine toppmodeller. LX85 trekker en 60-70 watt idle. Da sitter den igjen med 300-310 ~ 270 watt effektivt fordelt på alle kanaler. I stereo da under 150 watt per kanal. Usikker på kondensatorbanken(e), men LX75 har iallefall kun en kondensatorbank på 10.000µF. Lite selv for D-klasse.

Til sammenligning har en Onkyo i tilsvarende prisklasse som LX85 en forsyning på 1160 watt, som selv etter 80-90 watt idle og 60 % effektivitet blir omlag 642 watt fordelt over kanalane. Kondensatorbankene er også langt større, nemlig 2 x 22.000µF.

Selv god gamle Onkyo 875 (konkurrent til LX7x) ble benket til 185W (per kanal) i 8ohm når kjørt i stereo før den klippet, og 300w receiverbrokoblet i stereo. Like over 300 watt så klippet den.

Av klasse D har jeg kun hørt Pioneer LX75, da jeg hadde denne på hjemlån i noen uker, og den låt ikke særlig inspirende for meg.

Klasse D funker ypperlig til sub, men ikke så godt til øvrige frekvenser, og det ser ut som at klasse H blir noe å satste på fremover for de som vil ha den audiofile kvaliteten fra A/B, samt høy effektivitet.

Uansett, se om du får testet først. 'Blindkjøp' kan fort bli bomkjøp

EDIT:

Sitat Opprinnelig postet av HiFi-Mathias
    Jeg vil anbefale trådstarter å kjøpe en stabil receiver(bra med effekt), og heller putte på en effektforsterker til frontene senere. Kef's R-serie trenger ikke veldig mye effekt for å spille bra, men vokser virkelig mye oppover jo mere power du putter på dem!.
    Støtter denne, headroom er vel noe man neppe kan få for mye av.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nyllon
    Ja, var liksom det som var alternativet. Å eventuelt putte på en effekt til frontene.
    Har sett litt på anthem, å er ikke i det minste i tvil at dette er bra saker. Eneste er at jeg er litt gla i dubbedingser, å pioneer har blandt annet airplay å den fancye fjernkontroll-appen på ipad.
    Tja den fancye fjernkontroll appen er nettop det, bare fancy og langt langt langt fra praktiskt tar 15-20 (og oftere enn ikke så feiler den helt og du må inn i oppsett og søke etter device der) sekunder til og koble seg til recievern og det er unødvendig mye menyer og klikking for og enkle justeringer, og siden jeg valgte lx85 med RF kontrollen som har rekkevidde i hele leigliheten så er den sjeldent i bruk.

(Ok jeg har bare android, men jeg hadde blitt veldig overaska om den funka noe bedre på iphone\pad)

Det er egentlig ganske synd for med litt innsats kunne den verdt så veldig, veldig mye bedre (appen, recievern i seg selv er gull :-D )

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm.. Nå ble jeg bare veldig usikker på pioneer lx85 etter hva galnes skriver..
    Om jeg ikke husker helt feil så vant pioneer knepent blandt di store surroundreciverne i lyd og bilde.
    Deriblandt var onkyo med..

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Enkelte klasse A/B yter oppimot 70%, og etter min mening har Pioneer vært kjipe på sine toppmodeller. LX85 trekker en 60-70 watt idle. Da sitter den igjen med 300-310 ~ 270 watt effektivt fordelt på alle kanaler. I stereo da under 150 watt per kanal. Usikker på kondensatorbanken(e), men LX75 har iallefall kun en kondensatorbank på 10.000µF. Lite selv for D-klasse.

Til sammenligning har en Onkyo i tilsvarende prisklasse som LX85 en forsyning på 1160 watt, som selv etter 80-90 watt idle og 60 % effektivitet blir omlag 642 watt fordelt over kanalane. Kondensatorbankene er også langt større, nemlig 2 x 22.000µF.

Selv god gamle Onkyo 875 (konkurrent til LX7x) ble benket til 185W (per kanal) i 8ohm når kjørt i stereo før den klippet, og 300w receiverbrokoblet i stereo. Like over 300 watt så klippet den.

Av klasse D har jeg kun hørt Pioneer LX75, da jeg hadde denne på hjemlån i noen uker, og den låt ikke særlig inspirende for meg.

Klasse D funker ypperlig til sub, men ikke så godt til øvrige frekvenser, og det ser ut som at klasse H blir noe å satste på fremover for de som vil ha den audiofile kvaliteten fra A/B, samt høy effektivitet.

Uansett, se om du får testet først. 'Blindkjøp' kan fort bli bomkjøp

EDIT:

Støtter denne, headroom er vel noe man neppe kan få for mye av.
    Skjønner ikke helt hvor du får disse tallene fra men..... ~270w ?? Hvis det er strømtrekket bakpå du ser på, så er du hvertfall helt på gjordet ! Jeg sitter kun på Tlf nå, men hvis du leter etter labtester på pio's klasse-D receivere, så vil du se at det er svært få som kan matche disse når det kommer til å levere hva de faktisk "lover" , med flere kanaler i drift ! Der de fleste detter ned på 5o-60w m 5 kanaler i drift,så leverer Pio gjerne 120-130w ved samme måling ! Det som står bakpå er et snitt forbruk - ikke maks trekk ! Har lest at de kan trekke godt over 1 kw fra nettet ved behov! Å da begynner det å bli igjen litt til alle kanaler,siden dette er klasse-D med ca 90% virkningsgrad !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt hvor du får disse tallene fra men..... ~270w ?? Hvis det er strømtrekket bakpå du ser på, så er du hvertfall helt på gjordet ! Jeg sitter kun på Tlf nå, men hvis du leter etter labtester på pio's klasse-D receivere, så vil du se at det er svært få som kan matche disse når det kommer til å levere hva de faktisk "lover" , med flere kanaler i drift ! Der de fleste detter ned på 5o-60w m 5 kanaler i drift,så leverer Pio gjerne 120-130w ved samme måling ! Det som står bakpå er et snitt forbruk - ikke maks trekk ! Har lest at de kan trekke godt over 1 kw fra nettet ved behov! Å da begynner det å bli igjen litt til alle kanaler,siden dette er klasse-D med ca 90% virkningsgrad !
    Etter en kjapp runde fant jeg at Pioneer selv sier at LX85 kan yte 140 watt når kjørt i 8 ohm stereo.

Sitat Opprinnelig postet av Pioneer
    Rated Power Output
    (20 Hz-20 kHz, 2ch drive, 8 ohms)
    140 W + 140 W
    (1 kHz THD 0.08 %)
    Om du ser nøye her så avslører Pioneer at LX85 er dårligere enn f.eks den eldre LX83 som kjørte ICEpower. Denne hadde samme THD (0.8%) fra 20Hz til 20 kHz på 140 watt i stereo, som LX85 kun klarer på 1 kHz.

Tallet på baksiden av et elektrisk apparat bør vise maksimalt strømtrekk, sett bort fra når det slås på og evt. kondensatorbanker lades opp. Om Pioneer velger noe annet skille de seg fra alle andre, og kan det skape problemer for kunder som ikke vil at sikringene skal sprenges hele tiden. Så til 'gjennomsnittelig strømtrekk'. Hva er det? Det er vanskelig å oppgi her, for hvor er vel det? Ved -40dB, -20dB, 10dB eller 0dB? I stereo, eller ved alle kanaler aktive?

TVen min er oppgitt til 440 watt på baksiden. Dette er maks, men den trekker i snitt 230. Subben er oppgitt til 1200 eller noe, men ligger normalt fra 5-120. Samme gjelder alle andre elektriske apparater inkl. vannkoker og hårføner.

Så over til faktiske målinger av 3. parter.

Jeg fant noen målinger fra tyske 'Magazine AudioVision', og jaggu var ikke samtlige av målingene for LX85 svakere enn aldrende, og lavere modell, Onkyo 875.

LX85:
    5.1 143 Watt (6 Ohm, 1 kHz Sinus)
    7.1 122 Watt (6 Ohm, 1 kHz Sinus)
    THD 0,068 %

875
    5 channels driven (8 ohms): 141 watts
    7 channels driven (8 ohms): 128 watts
    THD 8/4 ohms: 0.02/0.03%

Legg også merke til at 875 ble målt i 8 ohm, altså ville tallet i 6 ohm vært høyere. Samt at forvrengningen er også lavere.

Så til stereo:

LX85
    Stereo-Ausgangsleistung 235 Watt (4 Ohm, 1 kHz Sinus)

875
    8/4 ohms: 185/320 watts

Jeg har ingen slike målinger fra Onkyo sine nyere og høyere modeller som 5010, eller for den del 5009, men vil anta de er bedre, da 875 tilsvarer dagens 3009/3010.

Men som jeg nevte i mitt første innlegg til trådstarter, drit i dette. Lån og test hva som passer høyttalerne best. Hva jeg eller du (Torolan) foretrekker - og har testet - på våre høyttalere sier nada niks for HT-matching og lydpreferanser til trådstarter.

Av funksjoner har vel de fleste på plass DLNA nå, Onkyo (og sikkert en del andre også i tilelg til Pioneer) kan også styres via app på mobil og tablet, samt at Onkyo har Spotify inkludert. Sikkert andre og.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en kjapp runde fant jeg at Pioneer selv sier at LX85 kan yte 140 watt når kjørt i 8 ohm stereo.

Om du ser nøye her så avslører Pioneer at LX85 er dårligere enn f.eks den eldre LX83 som kjørte ICEpower. Denne hadde samme THD (0.8%) fra 20Hz til 20 kHz på 140 watt i stereo, som LX85 kun klarer på 1 kHz.

Tallet på baksiden av et elektrisk apparat bør vise maksimalt strømtrekk, sett bort fra når det slås på og evt. kondensatorbanker lades opp. Om Pioneer velger noe annet skille de seg fra alle andre, og kan det skape problemer for kunder som ikke vil at sikringene skal sprenges hele tiden. Så til 'gjennomsnittelig strømtrekk'. Hva er det? Det er vanskelig å oppgi her, for hvor er vel det? Ved -40dB, -20dB, 10dB eller 0dB? I stereo, eller ved alle kanaler aktive?

TVen min er oppgitt til 440 watt på baksiden. Dette er maks, men den trekker i snitt 230. Subben er oppgitt til 1200 eller noe, men ligger normalt fra 5-120. Samme gjelder alle andre elektriske apparater inkl. vannkoker og hårføner.

Så over til faktiske målinger av 3. parter.

Jeg fant noen målinger fra tyske 'Magazine AudioVision', og jaggu var ikke samtlige av målingene for LX85 svakere enn aldrende, og lavere modell, Onkyo 875.

LX85:
    5.1 143 Watt (6 Ohm, 1 kHz Sinus)
    7.1 122 Watt (6 Ohm, 1 kHz Sinus)
    THD 0,068 %

875
    5 channels driven (8 ohms): 141 watts
    7 channels driven (8 ohms): 128 watts
    THD 8/4 ohms: 0.02/0.03%

Legg også merke til at 875 ble målt i 8 ohm, altså ville tallet i 6 ohm vært høyere. Samt at forvrengningen er også lavere.

Så til stereo:

LX85
    Stereo-Ausgangsleistung 235 Watt (4 Ohm, 1 kHz Sinus)

875
    8/4 ohms: 185/320 watts

Jeg har ingen slike målinger fra Onkyo sine nyere og høyere modeller som 5010, eller for den del 5009, men vil anta de er bedre, da 875 tilsvarer dagens 3009/3010.

Men som jeg nevte i mitt første innlegg til trådstarter, drit i dette. Lån og test hva som passer høyttalerne best. Hva jeg eller du (Torolan) foretrekker - og har testet - på våre høyttalere sier nada niks for HT-matching og lydpreferanser til trådstarter.

Av funksjoner har vel de fleste på plass DLNA nå, Onkyo (og sikkert en del andre også i tilelg til Pioneer) kan også styres via app på mobil og tablet, samt at Onkyo har Spotify inkludert. Sikkert andre og.
    **

Ligger tydeligvis an tli å titte nærmere på onkyo skjønner jeg =) Tusen takk for utfyllende info.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare så det er nevnt: spotify-funksjonen til Onkyo (ihvertfall min 609) er ikke stort å skryte av, ville heller satset på Airplay

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TG1
    Bare så det er nevnt: spotify-funksjonen til Onkyo (ihvertfall min 609) er ikke stort å skryte av, ville heller satset på Airplay

Hvorfor så mye fokus på Airplay når DLNA er bedre og mer utbredt?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å bruke DLNA til Spotify

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På hvilken måte er DLNA bedre? Er det ikke digitalsignal begge systemer håndterer?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TG1
    Vanskelig å bruke DLNA til Spotify

Tja, for øyeblikket behøves jo kun et program på PC, Jamcast, frem til Spotify støtter DLNA nativt. Men ser hva du mener slik sett.

Når du bruker spotifyappen på din 609, bruker du da med medfølgende fjernkontroll, eller Onkyo-appen på mobil/nettbrett?

Så ganske greit ut her, ca 3 minutter uti.

[youtube]f6APt1f6HzI[/youtube]

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •