Hvordan unngå tjuvgods?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan unngå tjuvgods?

Hei.
    Driver å ser på en ny brukt prosjektor nå, men fyren som jeg vurderer å kjøpe fra har ikke kvittering på den.
    Finnes det noe register jeg kan sjekke opp dette i, slik at jeg ikke kjøper tjuvgods? Dette gjelder egentlig også for Forsterkeren jeg nettopp kjøpte, Denon AVR-3803..

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste har en meget god magefølelse når det gjelder slike ting. Følg den.

Et tilbud som er for godt til å være sant er som regel akkurat det.
    Nå skal ikke jeg spør hva du ga for 3805`en, men når man tenker på hvor ny og populær den er så ser jeg ingen grunn til at noen skulle selge den under 7000 uten at det er noe muffens...

Men men, det finnes vel selvfølgelig folk som ikke bryr seg om de taper på et kjøp også.

Hvis jeg hadde eid noe HiFiklubb-utstyr ville jeg prøvd å registrere den stjålet der dersom dette hadde skjedd. Kanskje har de et register? Usikker på det. Ring og spør hvis du har samvittighet :wink:

DrE

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo en 3803 da. Ikke så poppis de lenger.

Når det gjelder dyre ting så blir ofte stjålne partier rapportert til grossist eller produsent som fører lister over serienummer på stjålne produkter. Derfor kan du også få problemer om du sender for eksempel en PJ til autorisert verksted for rep og den viser seg å være stjålet.

1: Få serienummer og sjekk det mot grossist/importør/forhandler.

2: Skriv en kontrakt der selger skriver under på at varen ikke er tyvgods. Da har du ditt på det tørre rettslig. Kommer han med bortforklaringer så vet du hvorfor.

NB! Husk å få med serienummer, fabrikat og type på en kontrakt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og er det ikke serienummer på apparatet kan du banne på at det er tyvgods.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betalte vel 6000,- for den 3803'en. Byttet mot en Jukebox + 4500,-. Fyren trengte pengene litt raskt pga bilkjøp sa han. Serienr og slikt er der, så skal sjekke den opp bare for å være sikker..

Regner med en PJ er prosjektor :roll:

PJ er en Panasonic ae700. Fyren har brukt den selv, men skal visstnok kjøpe seg tv isteden.

Når du snakker om dyre ting, hvor høyt mener du da? Håper en slik prosjektor(for meg er den dyr) er med i et slikt register. Fyren skal ha 11000,- for den. Virker det en OK pris?
    Skal spørre ham om serienr også.

Vanskelig å finne magefølelsen når fyren virker grei, og prisen er også helt ok..

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når det kommer til hifi eller andre varer som gjør et såpass dypt innhugg i lommeboka mi, krever jeg alltid kvittering. hvis han ikke har kvittering får han se å underskrive på en erklærling der det fremkommer hvem som solgte, hvem som kjøpte, hva som ble kjøpt, hva som ble solgt, dato, sted, samt andre relevante opplysninger.

serienummer skal jeg ha uansett, dette gjelder unntaksfritt.
    får jeg mulighet ringer jeg forhandleren eller den personen han kjøpte varen av (hvis annengangseier) for å kontrollere.

dette kan virke vel forfengt, men jeg ser på det som absolutt nødvendig.
    gods som er tilegnet på urettmessig vis plikter man å abandonere seg.
    noen erstatning eller kompensasjon for ens tap innvilges ikke.
    dette er unntaksfrie regler.

bottom line: pass på! :wink:

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes dette høres svært billig ut, og projen er jo såvidt kommet i butikkene... den er HELT ny, at han da ikke har kvittering er mildt sagt ekstremt mistenkelig. Jeg tror det er tjuegods, jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om han så har mistet kvitteringen vil vel ingen butikker ha problemer med å skaffe en kopi fra butikksystemet sitt? Jeg antar han husker hvor han kjøpte den...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PJ er en Panasonic ae700. Fyren har brukt den selv, men skal visstnok kjøpe seg tv isteden.
    Nypris på denne er ca 15k, så 11k er en bra pris for en som knapt nok er brukt. MEN, jeg er 99.9% sikker på at dette er tyvegods. At selger ikke skulle ha kvittering på et så nytt produkt virker merkelig.

Har du spurt han hvor han kjøpte den?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Be om serienummer. Den stammer sikkert fra et stjålet parti og ikke en som er stjålet privat. Da er sikkert serienumrene registrert som stjålet også. Da kan du i alle tilfelle gjøre folket en tjeneste ved å rapportere inn serienummeret til Panasonic Norge.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom han ikke vil gi deg serienummer, kan du jo kanskje tipse panasonic om fyren.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3803en virker ikke som er tjuvgods ut fra prisen hvertfall. En brukt slik klarer du sikkert å få enda en tusenlapp rimeligere om du er heldig.

Men AE700n virket ekstremt billig. Som det sies virker det veldig rart om han ikke har kvittering på en så ny vare, MEN det kan være at han er rotete og har mistet den, så jeg skal ikke beskylde noen for noe ut fra antagelser.

Følg de rådene som er gitt i tråden her, så finner du fort ut av det tenker jeg.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen kvittering på en så dyr ting?! Den er jo helt ny også...

Jeg ville spurt hvor han har kjøpt den, og tatt kontakt med dem. Det er jo viktig å vite hvor man skal henvende seg med eventuelle reklamasjonssaker også, så en kvittering er nesten essensielt, ellers synes jeg at det ikke er verdt risikoen å kjøpe en såpass dyr ting. Dumt å spare 4000 hvis man taper 11000 på at PJ går i stykker.

Hvis han ikke har kvittering, så er det jo som noen sier at forhandler helt sikkert har registrert kjøpet i systemet. Ved å sammenligne serienummeret, så burde man fortsatt kunne få en bekreftelse fra forhandler på kjøpet i tilfelle reklamasjon.

Får du ikke papirer på rettighetene dine som forbruker i forhold til forhandler, så synes jeg 11000 er ganske dyrt...

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At han har kjøpt an ae700 og ombestemt seg, mistet kvitteringen, for så å selge den med 4000,- i tap er utrolig. Den er så ny at angrefristen sannsynligvis ikke har gått ut. Sjekk denne tråden for å se hvor stort rift det er om disse....

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns også denne virker svært tvilsom. På den annen side, hvor lett er det å stjele en slik? Siden den er så ny er det vel få butikker som har den stående.

Jeg ville krevd kvittering. Det kan jo også være direkte svindel der du bare får tilsendt noe ved eller annet når du henter pakken.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå angrer jeg veldig på at jeg ikke stolte på fyren og kjøpte PJ i går.
    Han hadde funnet igjen kvitteringa og solgt den for 13500,- tidligere i dag. Rrosjektoren var sendt når jeg ringte ham klokken 2 i dag.

Men uannsett, takk for tips. Det gjør det lettere når jeg går ut på leting etter utstyr igjen. :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg impliserte i min forrige tråd, god tro er ingen rettsvillfarelsesgrunn som kan forsvare det faktum at varen er tilegnet ved ulovlig vis. (tyveri, ran, svindel mm.).

Det er også direkte straffbart å kjøpe tjuvgods.

Jeg ville heller ha påtatt meg et lite lån fra foreldre (aner ikke hvor gammel du er), eller jobbet noen ekstra vakter på jobben slik at jeg kunne opparbeide meg det mellomlegget i kr mellom den projektoren du har fått tilbud om å kjøpe, og en splitter ny.

Hvis/når du skal selge projektoren din kan det også være av betydning om du selv har kvittering. Enkelte kjøper (f.eks meg) er villige til å betale mer for slik.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt ensporet vinkling når det gjelder å klassifisere denne AE700 som tyvgods. Dere forutsetter alle at han som skulle selge den ga 15K for den ny. Det er jo ikke sikkert.

Kan jo være at han, i likhet med mange andre her på forumet, jobber / kjenner en butikk som gir ham god rabatt.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, enig meg deg der Tiger. Men better safe than sorry :wink: Uansett, det er litt merkelig når man ikke har kontroll over kvitteringer på sååå nye gadgets (ikke minst dyre widgets)... Men når prisen ble 13500, så hadde jeg gitt 1500kr ekstra for en ny pj.

Mvh

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Joda, enig meg deg der Tiger. Men better safe than sorry :wink: Uansett, det er litt merkelig når man ikke har kontroll over kvitteringer på sååå nye gadgets (ikke minst dyre widgets)... Men når prisen ble 13500, så hadde jeg gitt 1500kr ekstra for en ny pj.

Mvh
    1500 ekstra for en ny?
    Naturligvis!
    Den lukten når man åpner et helt nytt produkt, er verdt 1500 bols

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •