Flere som merker forskjell?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Flere som merker forskjell?

Har nå testet litt, og har selv kommet fram til at lyd via HDMI-kabel høres bedre ut enn vanlig mini-jack. Noen som merker dette selv? Eller er det bare noe jeg innbiller meg? Diskanten er merkbart bedre hos meg.

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    How strange...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    How strange...

Jeg har ikke tenkt over dette før. Må vel skaffe meg en Dac jeg nå, da... Kjenner det ble litt kjedelig med overgangen fra HDMI til AUX... DAC neste!

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ntd12tannoy
    Har nå testet litt, og har selv kommet fram til at lyd via HDMI-kabel høres bedre ut enn vanlig mini-jack. Noen som merker dette selv? Eller er det bare noe jeg innbiller meg? Diskanten er merkbart bedre hos meg.
    Håper du ikke tror det er selve kabelen som gjør forskjellen?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chrisonfire
    Håper du ikke tror det er selve kabelen som gjør forskjellen?

HEHE! Nå er jeg sannelig ikke helt sikker... Hva er det som gjør forskjellen egentlig?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HEHE! Nå er jeg sannelig ikke helt sikker... Hva er det som gjør forskjellen egentlig?
    Den store forskjellen,er fordi du har flyttet D/A- konverteringen fra pc'ens dårlige DAC,til receiverens mye bedre DAC!

Du kjører nå en digital overføring (hdmi),i stedet for analog (minijack) tidligere!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Den store forskjellen,er fordi du har flyttet D/A- konverteringen fra pc'ens dårlige DAC,til receiverens mye bedre DAC!

Du kjører nå en digital overføring (hdmi),i stedet for analog (minijack) tidligere!

Takk å takk! Da lærte jeg noe idag også.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI er digital overføring av lyd og bilde, dette dekodes av boksen der mottar signalet.
    Om du bruker minijack ut fra en standard pc/laptop med et 12 kroners lydkort er dette noe nær den værst tenkelige måten å hente ut lyd fra en pc på. Dette er analog lyd og er dekodet av pc`en. Der er maaange tråder om dette herinne og dette er grunnen til at mange bruker en ekstern dac.
    Ville du hentet ut din musikk fra hodetelefonutgangen på din tv da også?
    Noen pc`er/laptops har også digital signal ut fra hodetelefonutgangen men det må velges i pc`ens meny, da kan man koble en mini toslink kabel til denne utgang og koble den til en surround receivers dac, ekstern dac eller forsterker med dac innebygget. Da er det digital lyd ut fra pc`en der blir dekodet av mottaker boksen, som med hdmi.

Intermediate ElDuce sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra pc det er snakk om?
    Isåfall bare å finne en enkel og grei USB dac da, trenger ikke koste mye, men løfter lyden merkbart kontra jack

Jeg for min del bruker dac'en mellom pc/BD-spiller/digital boks og forsterker, med henholdsvis HDMI og coax Funker fett!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    HDMI er digital overføring av lyd og bilde, dette dekodes av boksen der mottar signalet.
    Om du bruker minijack ut fra en standard pc/laptop med et 12 kroners lydkort er dette noe nær den værst tenkelige måten å hente ut lyd fra en pc på. Dette er analog lyd og er dekodet av pc`en. Der er maaange tråder om dette herinne og dette er grunnen til at mange bruker en ekstern dac.
    Ville du hentet ut din musikk fra hodetelefonutgangen på din tv da også?
    Noen pc`er/laptops har også digital signal ut fra hodetelefonutgangen men det må velges i pc`ens meny, da kan man koble en mini toslink kabel til denne utgang og koble den til en surround receivers dac, ekstern dac eller forsterker med dac innebygget. Da er det digital lyd ut fra pc`en der blir dekodet av mottaker boksen, som med hdmi.
    Takk for langt og godt forstående svar! Har tidligere vært fornøyd med PC-ens lydkort, og har aldri kjent behovet for en DAC. Men det er kanskje på tide med en snart, da... Var på jobb (HFK) og kjørte Dali C6 og en stereoreceiver fra Denon med Argon Dac, og bruke pc-en min. Litt av bassen synes jeg forsvant litt. Er dette normalt?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ElDuce
    Fra pc det er snakk om?
    Isåfall bare å finne en enkel og grei USB dac da, trenger ikke koste mye, men løfter lyden merkbart kontra jack

Jeg for min del bruker dac'en mellom pc/BD-spiller/digital boks og forsterker, med henholdsvis HDMI og coax Funker fett!

Er fra PC-en, ja. Fikk meg sommerjobb på HFK, så får se om jeg får "lurt" meg til en billig en for en rimelig penge.

Intermediate ElDuce sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er fra PC-en, ja. Fikk meg sommerjobb på HFK, så får se om jeg får "lurt" meg til en billig en for en rimelig penge.
    Du har vel endel utstyr fra HFK å, så er jo ypperlig mulighet å prøve litt forskjellige dac'er og se hva som matcher ditt utstyr best

Kjøpt forresten NAD M51 dac fra HFK nå for ikke lenge siden... Fantastisk dac asså

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ElDuce
    Du har vel endel utstyr fra HFK å, så er jo ypperlig mulighet å prøve litt forskjellige dac'er og se hva som matcher ditt utstyr best

Kjøpt forresten NAD M51 dac fra HFK nå for ikke lenge siden... Fantastisk dac asså

Jeg har vel en sjanse til å få litt hjemlån før kjøp, ja. NAD-DAC'en er bra!

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt av bassen forsvant? I forhold til hva da? Det skriver du ikke noe om jo så du forventer vel ikke et svar på det?
    Skjønner ikke, har du ikke en surround receiver nå? Om du skriver hvilket utstyr du har i din signatur blir det så himla mye lettere å svare på dine spørsmål. Om du har en surround receiver har du jo en dac i den, som du bruker med hdmi, bak på receiveren har du digitale innganger som du kan bruke til digitale kilder som f.eks. pc, tv dekoder, iPod dock eller hva nå du har.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Litt av bassen forsvant? I forhold til hva da? Det skriver du ikke noe om jo så du forventer vel ikke et svar på det?
    Skjønner ikke, har du ikke en surround receiver nå? Om du skriver hvilket utstyr du har i din signatur blir det så himla mye lettere å svare på dine spørsmål. Om du har en surround receiver har du jo en dac i den, som du bruker med hdmi, bak på receiveren har du digitale innganger som du kan bruke til digitale kilder som f.eks. pc, tv dekoder, iPod dock eller hva nå du har.

Yamaha RX-V661
    Marantz CD-63
    Canal Digital HD PVR 101-ST
    Proson Twin 5.10
    Tannoy Revolution R3
    JBL Studio 180
    Sony center av noe slag
    NTD FSW120
    ACER Aspire 5749
    Alle kabler fra TARA-labs

Da jeg testet Dali C6 og en stereoreceiver fra Denon på HFK, brukte jeg først vanlig phono til jack fra forsterkeren til pc-en, da ble det bass, og da jeg fikk beskjed om å bruke DAC-en, så forsvant litt av bassen. Det var veldig merkbart. Det jeg skulle fram til, var at det var merkbart forskjell fra HDMI til Jack, altså, jack-en hadde bassen, og mistet litt av diskanten. HDMI hadde fin diskant, og litt mindre bass igjen. Noen spesiell grunn til akkurat det?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grumsete lyd kan ofte oppfattes som bass, men i virkeligheten får du bare renere lyd å da kan øret TRO at man får mindre bass.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for langt og godt forstående svar! Har tidligere vært fornøyd med PC-ens lydkort, og har aldri kjent behovet for en DAC. Men det er kanskje på tide med en snart, da... Var på jobb (HFK) og kjørte Dali C6 og en stereoreceiver fra Denon med Argon Dac, og bruke pc-en min. Litt av bassen synes jeg forsvant litt. Er dette normalt?
    Hvis du jobber på HFK og ikke visste at HDMI overfører digitale signaler, og derfor bruker dacen i receiver håper jeg noen av gutta der kan gi deg litt opplæring før du skal selge noe
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,295
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med bass kan jo enkelt korrigeres i reciever. Er vel tilbake på dette med konverteringen også, dacen i pc´n kjører vel på med bass for å skjule den dårlige lyden:twisted:

Grøsser av tanken på å bruke minijack! Forbudt her i huset :grin:
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha RX-V661
    Marantz CD-63
    Canal Digital HD PVR 101-ST
    Proson Twin 5.10
    Tannoy Revolution R3
    JBL Studio 180
    Sony center av noe slag
    NTD FSW120
    ACER Aspire 5749
    Alle kabler fra TARA-labs

Da jeg testet Dali C6 og en stereoreceiver fra Denon på HFK, brukte jeg først vanlig phono til jack fra forsterkeren til pc-en, da ble det bass, og da jeg fikk beskjed om å bruke DAC-en, så forsvant litt av bassen. Det var veldig merkbart. Det jeg skulle fram til, var at det var merkbart forskjell fra HDMI til Jack, altså, jack-en hadde bassen, og mistet litt av diskanten. HDMI hadde fin diskant, og litt mindre bass igjen. Noen spesiell grunn til akkurat det?
    Siden du flytter dacen er jo nettopp dacens egenskaper grunnen til det. Det er stor forskjell på lydsignaturen fra dac til dac
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du bruker minijack ut fra en pc er det pc`ens innstillinger der bestemmer lyden så det du har gjort er å sammenlikne en pc sitt lydkort med sine innstillinger med en surround receivers dac og receiverens innstillinger.
    Når man sammenlikner noe som helst må ALT av justeringer og diverse dill-dall være slått av. I en pc sitt lydkort er der mange justeringer, f.eks. en equalizer og i en receiver er der en haug med innstillinger og f.eks. STRAIGHT og PURE vil ha forskjellig lyd. Hva sammenlikner man da med?
    En sammenlikning du veldig lett kan gjøre er med din cd spiller. Sett en rca kabel imellom dens digitale utgang og din receivers dac. Cd spilleren er allerede koblet til din receiver med analog regner jeg med. Nå kan du med receiverens fjernkontroll flippe imellom den digitale lyd og den analoge lyd, altså sammenlikner du nå d/a konverteren i din cd spiller (analoge utgangen) med d/a konverteren i din receiver ( digital utgang fra cd spiller). Prøv det.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •