Flere som merker forskjell? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av grandiS
    Det med bass kan jo enkelt korrigeres i reciever.
    Det kommer vel ann på hva dacen gjør i de forskjellige Hz områdene. Det er ikke nødvendigvis en enkel sak å rette opp akustiske avvik med en receiver alene, og hvordan vet du hva som er dac og hva som er rom?
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grandiS
    Det med bass kan jo enkelt korrigeres i reciever. Er vel tilbake på dette med konverteringen også, dacen i pc´n kjører vel på med bass for å skjule den dårlige lyden:twisted:

Grøsser av tanken på å bruke minijack! Forbudt her i huset :grin:

+1 sist jeg brukte minijack var det full rølp på cv 215 :P lydkvaliteten var ikke første prioritet da akkurat

men som sagt over her, siden du jobber på HFK burde du låne med litt forskjellige dacer hjem og finne den som passer best til oppsettet ditt hjemme når du treffer riktig kommer du til å lure på hvordan du klarte deg uten :P
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Hvis du jobber på HFK og ikke visste at HDMI overfører digitale signaler, og derfor bruker dacen i receiver håper jeg noen av gutta der kan gi deg litt opplæring før du skal selge noe

Jeg er ikke selger.

PS! HDMI-receivere er helt nytt for meg!

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ntd12tannoy
    Jeg er ikke selger.

PS! HDMI-receivere er helt nytt for meg!
    Var bare en spøk (med en liten undertone av alvor)
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Var bare en spøk (med en liten undertone av alvor)

Jeg tok ikke noe galt i det, jeg. Har bare lite erfaring med dagens surround, og nyere innstillinger... Fikk ikke til å kalibrere receiveren min heller. xD Er selv vant med vanlig stereo, og som sagt så er dagens elektronikk helt nytt for meg... Men det kommer med tiden. Er ikke selger, setter bare ut demoer og setter på plass ting.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har HDMI til recieveren trenger du jo ikke en ekstern DAC. Det blir bortkastet da.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revolution
    Om du har HDMI til recieveren trenger du jo ikke en ekstern DAC. Det blir bortkastet da.
    tjaaa. spørs jo helt på budsjett :P kan bare være meg, men jeg merker forskjell på en god dedikert dac og dacen i reciever hos meg.. men klarer selv ikke forsvare prisforskjellen i forhold til budsjettet mitt.. derfor bruker jeg kun hdmi med dac i reciever selv :P

Legger heller pengene i god akustikk da, siden det har ganske betydelig større betydning for godlyd
    [SIZE=2]

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbel blindtest yo.

Bra prioritering tho

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revolution
    Dobbel blindtest yo.

Bra prioritering tho

er ganske sikker på at det er veldig mye placebo ute å går ja så går i prioritering etter hva som er best oppgradering for pengene :P
    [SIZE=2]

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan skyte inn min erfaring da jeg kjørte A-B test med Squeezebox og Dacmagic her om dagen.

Squeezebox -> RCA -> Cambridge 740A
    Squeezebox -> Coax -> Dacmagic -> RCA -> Cambridge 740A

Satte på div låter og svitsjet input. Hadde for øyeblikket bare Spotify tilgjengelig men synes likevel det er en relevant kilde for måling da det også ofte er sånne ting som det snakkes om å få bedre lyd ut av.
    Min opplevelse var at på enkelte låter kunne jeg ikke høre noe som helst forskjell, noen bitte litt, og enkelte låter enorm forskjell. Der jeg opplevde enorm forskjell var på jazz. Der ble det store endringer i lydbildet, det ble løftet oppover og mer "fordelt" gjennom Dacmagic. Analogt trakk lyden veldig til venstre og nedover. Merker det er litt spesielt å skildre lydopplevelse men det var nettopp dette jeg hørte.

Hvis jeg skal konkludere noe ut i fra den testingen jeg gjorde så var det at om man hører på random musikk uten å være særlig kritisk så er ikke en DAC verdt pengene. Hører man derimot kritisk på musikk og spesielt jazz så vil man(jeg) oppleve en stor positiv forskjell.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott at dere tester dette selv. Det er jo eneste mulighet for å finne ut hvordan dere selv opplever utfallet av et bytte av dac.
    Når man tester er det viktig å huske på to ting angående testsporene. Innspillingskvalitet og avspillingskvalitet. En dac skal selvfølgelig ikke forbedre en grusom innspillling eller en svært komprimert avspilling. Den skal kun forhindre forringelse av signalet ved konvertering fra digital til analog.
    Endel dacer legger til litt for egen regning, og kan derfor oppleves som bedre om den faller innenfor egen musikksmak (f.eks mer bass)
    Det er også viktig å sørge for at det er det samme volum output fra alle dacer i testen. Små db forskjeller kan fort lure deg til å favoritisere den som spiller høyest.
    En god dac etter min oppfattelse er Hegel HD10 eller 11 som den nye heter.
    Nøytral og hyggelig priset. Man må også huske at en dac ikke kan forbedre forforsterkerdelen i en receiver, så det gir liten mening å henge på f.eks en MBL dac til en formue på en Denon 2112. Som alt annet innen hifi blir det ikke bedre enn det svakeste leddet.
    En usb dac som oversaket meg ved test var Dragonfly som Ljudtema importerer. Dette er en smart liten dac på størrelse med en minnepinne som ga en overaskende god oppgradering mot pcens lydkort. Kostet så vidt jeg husker ca 2000,- kr.

Når du opplevde størst forskjell på jazz via spotify har nok dette litt med at jazz innspillinger ofte er veldig gode, mens endel populærmusikk ikke har brukt så mye penger på akkurat dette da det uansett stort sett bare skal avspilles på radio.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På dette området er jeg kabeltroende jeg også.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •