Sibilans, skarpe "S"er

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sibilans, skarpe "S"er

Etter mye testing og oppgraderinger har jeg kommet frem til at dette må være et problem som ligger i innspillingene. Noen sanger kan være så ille at man kan omtrent skjære glass med noen av "S" lydene, dette er vel kanskje et av de verste eksemplene Run - Live in London by Snow Patrol on Spotify . Men hvorfor er det slik? Er det pga overkomprimerte filer som blir gitt ut til konsumentene? Eller er det rett og slett innkompetanse hos de som mikser lyden?

Jeg må innrømme at dette var noe jeg ikke la merke til før jeg fikk min store pasjon for Headfi for kun en kort tid siden. Men når man har på seg hodetelefoner får man maten lyden inn på en mye mere direkte måte enn på på høyttalere, og da blir detaljer og feil også mere åpenbare.

Så hva skal man gjøre for å bli kvitt dette? Skal man kjøpe utstyr som skjuler feilene?, eller må man lete etter musikk som ikke innehar problemet? Eller må man bare dempe lyden og leve med det?

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sting er helt håpløs på dette også! jeg kjøpte live in berlin, men pga syke s lyder så orker jeg ikke og høre på den:P bortkastet penger!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også lagt merke til dette P.C!

Prøv "ten summoners tale" med Sting.. Der hører iallefall jeg MEGET markante S`er!

Noen innspillinger er HELT jæ....e.. Mye hard rock er utrolig spiss og sibilant og enkelte kvinnestemmer skjærer i ørene..utrolig irriterende om sangene ellers er fine!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    Eller må man bare dempe lyden og leve med det?
    Enhver med passe intakt hørsel eller mangel på heftig promille som har vært på eksempelvis metal konsert på Rockefeller vet at tar du ørepluggene ut vil diskanten skjære ørene av deg. Enkelte konsertopptak gjenspeiler vel dette, kan jeg tenke meg? Må bare være forsiktig med volumknappen.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo jeg kan forsåvidt leve med litt skarp diskant, men hva jeg ikke skjønner er hvorfor lydopptak kan gjenngi alle andre frekvenser helt fint, men når det kommer til "s"ene blir det isteden for en S, så blir det en hard metalisk lyd! ...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    Jo jeg kan forsåvidt leve med litt skarp diskant, men hva jeg ikke skjønner er hvorfor lydopptak kan gjenngi alle andre frekvenser helt fint, men når det kommer til "s"ene blir det isteden for en S, så blir det en hard metalisk lyd! ...
    Kommer utrolig mye an på mixinga, om hvordan det blir mixet og mastret!
    Sangteknikk er også viktig, men akkurat det er jo personlig fra vokalist til vokalist!

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja jeg trur det er større sjangs for å oppleve litt skarp sibilans i fra f.eks Adele enn Leonard Cohen!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror mye av dette kan være selve lydmixingen. Er mye musikk der ute med litt for fremtredende vokal som kan være skarp.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja mixingen har unektelig mye og si, og det har jo selvfølgelig også mye å si hvor skarpt "S"ene utales av artisten, sitter å hører på Adele sin 21 limiteted edition i Flac, der er det en del sanger med en litt skarp sibilans, men på en sang som heter "love song" er det nesten ingen "S" lyder, og de som er der er veldig tilbaketruketede, og her hører man ingen hint til øreskjærerende lyder.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Adele....*grøss*

Hun er desverre spilt i hjel på Radio Norge og P3 for min del.. Syns noen av låtene ho sine var meget bra i begynnelsen, men merker jeg ikke orker henne mere nå..

Celine Dion har også meget markante S `er, til tider plagsomt..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •