Hegel HD2: RCA vs. SPDIF

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer neo8 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hegel HD2: RCA vs. SPDIF

Får snart en Hegel HD2 i hus og lurte på hva som er best av å bruke RCA eller SPDIF som mating inn på reciver (RX-V1900)? Eneste forskjell vill jo vere att man bruker selve DAC`en i reciveren eller i HD2, men hviken av dem er best? Jeg hører vell mest sannsynligvis ikke forskjell alikevell men sikkert noen som har noen meninger om dette?

Er klar over att lyd nivået ut på RCA er noe lavere enn SPDIF grunnet strøm fra USB, men tenkte mest på lydkvaliteten her igrunn.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du først kjøper en ekstern dac er vel litt av poenget borte hvis du kjører SPDIF ut til reciever fra den?

Newcomer neo8 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Hvis du først kjøper en ekstern dac er vel litt av poenget borte hvis du kjører SPDIF ut til reciever fra den?
    Ikke helt da det er digitalstøy (jitterdemping) reduksjonene i HD2 som er "beryktet" å ikke selve omgjøringen fra digital til analog.
    Men vill vell kansje tro att HD2 sin DAC har litt høyere kvalitet enn DAC`en i Yamaha reciveren?

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, det virker ganske meningsløst å kjøpe en ekstern dac hvis du alikevell skal kjøre lyden igjenom dac'en i receiveren? Lyden blir ikke bedre enn svakeste leddet...

Newcomer neo8 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mfufu
    Hmm, det virker ganske meningsløst å kjøpe en ekstern dac hvis du alikevell skal kjøre lyden igjenom dac'en i receiveren? Lyden blir ikke bedre enn svakeste leddet...
    Kjøpte DAC`en i hovedsak av den grunn att den har USB tilkobling da PC blir brukt til streming av musikk (Spotify).

Men skjønner poenget ditt.

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av neo8
    Kjøpte DAC`en i hovedsak av den grunn att den har USB tilkobling da PC blir brukt til streming av musikk (Spotify).

Men skjønner poenget ditt.
    Aha da skjønner jeg
    Da kan du jo prøve begge deler når du får den, og del gjerne erfaringen din etterpå, skal kjøpe meg en dac selv snart og ønsker å høre alle erfaringer. Ikke alltid teori stemmer med praksis, hehe...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD2 er faktisk ofte brukt som en mellomstasjon mellom f.eks. pc og dac, rapporter viser at lyden blir renere med HD2 satt inn i kjeden som en jitter reduserende enhet.

Newcomer neo8 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter noen timer med HD2 koblet inne er det hørbar forskjell i lyden. Virker som det blir mer "liv" i musikken en det gjør med den gamle løsningen (HDMI fra PC til reciver) og det høres litt mindre "digitalt" ut.

Endte opp med å kjøre RCA ut fra HD2 da dette ga best resultat i lyden her, tipper DAC`en i HD2 er av litt bedre kvalitet en i den flere år gamle Yamaha reciveren. Ved Bruk av SPDIF ble det mindre forskjell i lyden.

Så konklusjonen er att Hegel HD2 til 1.495,- fra Soundgarden er vell vert kronene om man trenger en DAC til ett budsjett anlegg.

Newcomer brille83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører selv Spdif fra Hd2 til min Emotiva Umc-1. Synes selv dette ble den beste løsningen. Men det er lett å bli litt lurt til å høre lydforskjell da lydnivået blir litt høyere ved Spdif. Kjøpte først hegelen uten helt å ha satt meg inn i hva en DAC var for noe. Så jeg hadde nok strengt tatt ikke trengt den, ettersom DAC`en i Umc`en er grei nok.

Newcomer neo8 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av brille83
    Kjører selv Spdif fra Hd2 til min Emotiva Umc-1. Synes selv dette ble den beste løsningen. Men det er lett å bli litt lurt til å høre lydforskjell da lydnivået blir litt høyere ved Spdif. Kjøpte først hegelen uten helt å ha satt meg inn i hva en DAC var for noe. Så jeg hadde nok strengt tatt ikke trengt den, ettersom DAC`en i Umc`en er grei nok.
    Du får hvertfall benyttet digitalstøy (jitterdemping) reduksjonene i HD2 da, så helt bortkastet er det ikke.

Newcomer brille83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av neo8
    Du får hvertfall benyttet digitalstøy (jitterdemping) reduksjonene i HD2 da, så helt bortkastet er det ikke.
    Joda det er sant. Men har ikke lyttet særlig etter om det er noen merkbar forskjell. Synes det er så lett å lure seg selv når man forventer å høre forskjell. Så nå har jeg jo kjøpt den uansett. Har planer om en Music Angel senere. Da er jo Hd2 gull verdt ettersom MA ikke har egen DAC.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •