PC med mulighet for SURROUND gjennom HDMI?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PC med mulighet for SURROUND gjennom HDMI?

Hei!

Da var jeg akkurat ferdig med å bygge kinoen min etter mange mange måneders planlegging, arbeid og sparing. Så første film i går på den etter å ha kalibrert og fintunet alt og justert lydkurven til å bli nærmest helt lineær.

Opplevelsen kan ikke beskrives og jeg er nærmest overlykkelig.

Men, for å se en film i går måtte jeg bruke min bærbare PC med lyd gjennom HDMI og denne støtter ikke surround fant jeg ut av.

Så det var jo kjipt.

Men da kommer spørsmålet om hva slags PC jeg må kjøpe meg for å få mulighet for 7.1 surround GJENNOM HDMI?

Ønsker noe så billig som overhodet mulig, skal KUN brukes til å spille av Full HD og BD filmer fra dataen men den trenger IKKE BD leser.

Noen som har noen ide? Vil helst ha ATI skjermkort.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Allerede for 4-5år tilbake støttet ATI surround ut fra HDMI ved at den hentet signalet fra lydkortet over PCIe. nVidia støttet dette med den kabel.

Dette begrenser seg dog til Dolby Digital og DTS, så skal du ha HD-lyd må du såvidt jeg vet legge til et kort som ASUS Xonar (HDAV 1.3 tror jeg det heter) for å legge til lyden.

Sist jeg holdt på med dette kjøpte jeg et slikt kort, men fikk det aldri til å fungere skikkelig.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for raskt svar

Men hva betyr dette? Hva er egentlig HD lyd?

EDIT: Vil denne fungere til å spille av filmer i Full HD med 7.1 SURROUND lyd gjennom HDMI kabelen?

Komplett.no - Asrock ION 3D 152D Black

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut asrock HTPCene, disse får du i forskjellige prisklasser. Alle støtter HD lyd gjennon HDMI 1.4 hvis jeg ikke tar helt feil. Jeg skaffet meg nettopp en slik og er strålende fornøyd:-D

Media Center PC

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Allerede for 4-5år tilbake støttet ATI surround ut fra HDMI ved at den hentet signalet fra lydkortet over PCIe. nVidia støttet dette med den kabel.

Dette begrenser seg dog til Dolby Digital og DTS, så skal du ha HD-lyd må du såvidt jeg vet legge til et kort som ASUS Xonar (HDAV 1.3 tror jeg det heter) for å legge til lyden.

Sist jeg holdt på med dette kjøpte jeg et slikt kort, men fikk det aldri til å fungere skikkelig.

Geir Arne
    Nyere skjermkort har støtte for HD lydsporene også gjennom HDMI. Kjører ett par år gammelt ATi kort selv, og kjører både DTS-MA og Dolby True HD ut fra det uten problemer.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Nyere skjermkort har støtte for HD lydsporene også gjennom HDMI. Kjører ett par år gammelt ATi kort selv, og kjører både DTS-MA og Dolby True HD ut fra det uten problemer.
    Ok. Var usikker på hvordan det punktet var nå, så takk for oppklaringen.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører selv en Mac Mini 2010-utgave (minste og billigste). Denne kjører windows 7 og bitstreamer HD-lyd til min hjemmekinoprosessor.

Meget pent og pyntelig oppsett.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svarene

Før jeg faktisk så noen av disse svarene bestilte jeg meg DENNE

Og har skjønt at denne skal være ganske god, MEN...

Den er visst treg å scrubbe seg frem og tilbake med i filmer, altså hvis man vil spole rett til midten av en film er den treg på dette.

I tillegg har den visstnok ikke støtte for Bitstreaming.

Men hvorfor skulle jeg trenge Bitstreaming? Hva er fordelen med det?

En annen ting jeg lurer på, hva er forskjellen på DTS, TRUE HD og alt det andre lortet jeg ikke skjønner noe av?
    Slik som for eksempel HD lyd generelt. Betyr dette HD-lyd fenomenet som har kommet at man til nå aldri har hatt høyoppløselig lyd?
    For jeg er ganske sikker på blant annet at de elektrostatiske høyttalerne jeg har lyttet på opp gjennom årene gjengav ganske høyoppløselig lyd selv om recieveren ikke fikk HD lyd signaler.

Blir mer og mer frustrert jo mer jeg leser for det er jo så mye rart å sette seg inn i.
    Jeg ønsker bare en god lydkilde til hjemmekinoen min jeg. Har brukt så mye tid og penger på mitt dedikerte kinorom i huset nå at jeg blir gal, og så skal det i tillegg være umulig å finne ut av hva jeg må kjøpe for å bruke kinoen :P hehe. Håper noen orker å ta seg tid til å hjelpe

Noen som gidder å gi meg innføringen?

Bør jeg avbestille HTPC-en fra multicom siden den ikke har bitstreaming? Og heller kanskje bygge en HTPC selv?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kan du lese om lydcodec
    High-Def FAQ: Blu-ray and HD DVD Audio Explained | High-Def Digest

eller google oversatt til Norsk
    Google Oversetter

Standard defenisjon (SD) er codec som Dolby Digital som er lyd med tap (lossy)

High defenisjon (HD) er Codec som som feks DTS HD MA som er tapsfri lyd (lossless)

hd surround (HDMI)
    Bitstream (datastrøm) er der man sender disse lydcodec fra avspiller til reciver (så vil reciver decode lyden)
    Beste valg ......men avspiller må støtte bitstream , motaker må ha decodere til å decode lydcodec)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp et skjermkort med støtte for HD-lyd. Får vel det helt ned i 500kr nå. Last ned "Media player home cinema classic" her :: MPC-HC :: og sett den opp for bitstreaming. Her en en guide. Guide: Setting Up Bitstreaming With Your Windows 7 HTPC – PART I — MediaSmartServer.net

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •