Bytte receiveren med en DAC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 53
    Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bytte receiveren med en DAC

har gått over fra surround til rent stereo oppsett, men har ikke tatt receiveren ut av anlegget enda for jeg bruker den som DAC til Blu-Ray spiller, PS3 og tv-tuner. Men tenker at det vil vel gi bedre lyd om jeg bytter ut receiveren med en ren DAC? Jeg trenger ikke de andre funksjonene en receiver tilbyr.

Men hvilken DAC vil passe til mitt bruk og til mitt anlegg? De to viktigste komponentene i anlegget er en ECI-5 integrert og Dali Helicon 8 høyttalere.

Hvor mye MÅ jeg bruke på en DAC for at den skal passe med resten av anlegget? Jeg hadde håpet på kanskje en 5-6000 kroner, vil det være nok? Og hvilken DAC vil passe bra sammen med resten av anlegget? Jeg liker klar og dyp bass, og jeg liker det ikke hvis det blir for skarpt i toppen

Jeg har sett og lest litt på nett og har gjort meg opp noen tanker, men jeg har ikke brukt dac før så ønsker innspill her fra folk med erfaring

Edit: på PS3 har jeg kun mulighet for optisk til en dac da hdmi vil gå til hdmi switch, fra tv-tuner og blu-ray spiller kan jeg velge mellom optisk eller coax, så med andre ord så trenger jeg 3 innganger hvor minst en av dem er optisk. I tillegg ønsker jeg XLR ut fra dac (har ikke brukt det før og vet ikke om det er noe bedre, men det frister å bruke det nå).

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En Hegel HD11 DAC vil kunne passe bra til kravene dine. 5.995 kroner på Soundgarden. To koaks-innganger og én optisk inngang. Pluss USB-inngang. XLR- og RCA stereoutganger. Fjernkontroll.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg dacmagic fra cambridge (den gamle uten volumkontroll). Den har XLR, men ser at det kanskje blir litt lite innganger i ditt tilfelle. Er i alle fall fornøyd med hva den leverer av godlyd. Benytter den på en duet.

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    En Hegel HD11 DAC vil kunne passe bra til kravene dine. 5.995 kroner på Soundgarden. To koaks-innganger og én optisk inngang. Pluss USB-inngang. XLR- og RCA stereoutganger. Fjernkontroll.
    HD11 får bra omtale over allt ser det ut som, og Hegel har jeg jo erfaring med fra før. Bra service for noen år siden ihvertfall, hadde en H1 integrert som ikke var helt 100%... men det ble fort fikset så det var problemfritt

Sitat Opprinnelig postet av TheCableGuy
    Selv har jeg dacmagic fra cambridge (den gamle uten volumkontroll). Den har XLR, men ser at det kanskje blir litt lite innganger i ditt tilfelle. Er i alle fall fornøyd med hva den leverer av godlyd. Benytter den på en duet.
    Ser ikke ut som dacmagic har nok innganger desverre, for jeg kjøper gjerne noe som er billigere hvis det er bra Den som heter dacmagic 100, den har nok innganger men ikke xlr. Men... jeg vet ikke om det er dumt å være for "sta" på det.

Vil det være stor forskjell på disse to da? Fant dessuten av Abrahamsen sin V6 er på tilbud til 3000,- nå, men begynner denne å bli gammel? I forhold til selve dac-chip'en osv?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir jo smak og behag - men mine erfaringer med ECI-5 i familie- og vennekretsen er at ECI-5 har godt av en litt tight DAC. Cambridge DAC Magic har jeg prøvd sammen med EC hjemme hos meg - men det ble ikke distinkt nok etter min smak. Jeg har en Hegel HD10 i TVstuen - jeg kan gjerne anbefale den også, men den har ikke fjernkontroll.

Ellers synes jeg at EC fungerer best med balanserte signalkabler - mulig at det bare er placebo - men jeg har prøvd begge deler, og det er det inntrykket jeg sitter igjen med.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel bare å kjøre på med en Hegel dac. De er vel de beste dacene i hver sine prisklasser i de fleste tester for tiden. Hegel skal også være kjent for å ha veldig lite støy i alle produktene sine. Ren, klar og nøytral lyd som bør passe til det meste.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er vel kanskje hegel jeg hadde tenkt mest på, det eller kjøpe noe billig og se om EC kommer med en ny dac i løpet av høsten. Men det blir sikkert ikke noe billige greier hvis de kommer med noe, så det er nok mest interessant med god løsning med en gang.

Er enig i at jeg trenger en dac som er litt "tight" som du sier Ulf-B, det er nok ihvertfall ikke så langt unna den følelsen jeg sitter med. Men jeg er samtidig litt redd for at det kan bli litt for "skarpt" i diskant/mellomtonen med HD11, det er pga at med Dali høyttalerene så kan det bli litt ubehagelig å høre på hvis det blir feil match, eller for "lyst" utstyr. Men hegel er vel bare nøytralt, og setter ikke noe preg på lyden?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min Hegel HD10 er bare behagelig glatt - ingen unoter som jeg har merket i hvert fall. Kan ikke tenke meg at HD11 er noe dårligere. En god match til ECI-5, både HD10 og HD11 - jeg tror ikke du trenger å være bekymret. Er du i tvil, kan du jo prøve med et hjemlån.

Newcomer HiFi-Mathias sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kjøper en av Electrocompaniet sine dacer vil du få synergien ved å ha flere komponenter av samme merke.
    Se om du finner en ECD-1 på brukten. Dette er en veldig god dac, på tross av alder.

Ellers så kan jeg anbefale deg å finne en brukt Burmester Cd-spiller som har digitale innganger. Da får du en utrolig musikalsk dac som ikke blir skarp i toppen.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den synergien har jeg hørt mange ganger med ECI-5. EC+EC blir som sukker på syltetøy, spør du meg - men det er jo smak og behag.

Intermediate Andersen88 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nad M51. Har anbefalt den før, og vil gjerne anbefale den igjen. Beste dac/pre jeg har hørt!

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andersen88
    Nad M51. Har anbefalt den før, og vil gjerne anbefale den igjen. Beste dac/pre jeg har hørt!
    Jeg tviler ikke på at den er bra, og jeg liker løsningen med HDMI, selv om den er dyrere en det jeg ser etter Har du sammenlignet den med andre dac'er på samme annlegg, eller hvilken forsterker og høyttaler har du hørt den på?

Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mfufu
    Jeg tviler ikke på at den er bra, og jeg liker løsningen med HDMI, selv om den er dyrere en det jeg ser etter Har du sammenlignet den med andre dac'er på samme annlegg, eller hvilken forsterker og høyttaler har du hørt den på?
    Jeg har testet den opp mot Cambridge DacMagic Plus på samme anlegg, og her forbedret den alt. (tightere bass, mer rom, økt fokus og senket støygulv.)

Jeg har prøvd den på B&W 802DIA sammen med McIntosh MA7000, og brukt den som pre på 2 stk Classè CAM600. (hvor den brillierte!) Bestilte den like etter jeg hadde hørt den. Volumkontrollen er 100% nøyaktig og lydløs. Fantastisk dac til prisen! Så det blir min nye forforsterker i oppsettet mitt.

Ta å test den selv, så får du nok en gledelig overraskelse du også.

Intermediate ElDuce sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill
    Hvis McIntosh og M51 er en bra match så er det jo gode odds for at EC er det også. Men hvis jeg skal gå såpass mye opp i pris så må jeg høre på det først, får ta en tur både til Soundgarden og HiFi Klubben en av de neste helgene da, for å låne/deponere får å teste hjemme før jeg kjøper tror jeg.

Men er greit å ha "innsnevret" til noen færre dac'er en de mange som finnes på markedet ihvertfall. Ser det er en Hegel HD20 på nettet nå også, den blir vel mer sammenlignbar med M51

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill
    Hvis McIntosh og M51 er en bra match så er det jo gode odds for at EC er det også. Men hvis jeg skal gå såpass mye opp i pris så må jeg høre på det først, får ta en tur både til Soundgarden og HiFi Klubben en av de neste helgene da, for å låne/deponere får å teste hjemme før jeg kjøper tror jeg.

Men er greit å ha "innsnevret" til noen færre dac'er en de mange som finnes på markedet ihvertfall. Ser det er en Hegel HD20 på nettet nå også, den blir vel mer sammenlignbar med M51
    Dersom du har mulighet for å teste ut Hegel HD20 før handel så bør du iallefall vurdere denne.
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill

Kan ikke sammenlignes... NAD er mye bedre
    Å da tenker jeg ikke bare lydmessig, men generellt også, mtp tilkoblingsmuligheter og byggekvalitet etc...

Tvers gjennom kvalitet på alle punkt, har enda ikke funne noen "feil" med denne

Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste "feilen" med M51 er vel at det er lang leveringstid på den. Kommer vel ikke før august tror jeg. Men verdt å vente på :wink:

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste "feilen" med M51 er vel at det er lang leveringstid på den. Kommer vel ikke før august tror jeg. Men verdt å vente på :wink:
    Tjaa... jeg køpte min nå for ikke lenge siden, kjøpte en "demovare" fra butikk
    Noen butikker har den inne som en demo i butikk, kan alltids godprate litt me De, og kjøpe en av demovarene

Edit: så nå at du ikke var trådstarter, men, de jeg skrev gjelder jo uansett så

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ElDuce
    Edit: så nå at du ikke var trådstarter, men, de jeg skrev gjelder jo uansett så
    Jeg leser det uansett, så det er problemfritt

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •