Bytte receiveren med en DAC - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 53 av 53
    Newcomer HiFi-Mathias sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av mfufu
    Da har jeg fått skaffet med en dac. Ble en Abrahamsen V6 dac (fikk den i butikk for 3k, det må vel være bra?), og en hdmi switch i tillegg, så er receiveren og cd spilleren ute av racket. Bruker blu-ray spilleren til cd også nå. Fantastisk god følelse å skrelle vekk komponenter fra anlegget samtidig som lyden blir bedre!

En ting jeg lurer på nå, bruker rca ut fra dac til forsterker. Er det verdt å legge noen tusenlapper i en god xlr kabel i det oppsettet jeg har, eller blir det å kaste penger ut vinduet?
    Kjøp en Monster XLR på lefdal/elkjøp. Koster 800kr.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-Mathias
    Kjøp en Monster XLR på lefdal/elkjøp. Koster 800kr.
    Eller kjøp kvalitets mikrofonkabel på Elfa, plugger og sy den sammen selv til en brøkdel av prisen og akkurat den lengden du trenger. Jo kortere signalvei dess bedre.

Om du merker stor forskjell bortsett fra + 3 db på lydnivå kommer an på hvor god resten av kjeden er. Noen forsterker er konstruert rundt en balansert signalvei, mens andre bare har en XLR/RCA overgang på innsiden av pluggen.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Eller kjøp kvalitets mikrofonkabel på Elfa, plugger og sy den sammen selv til en brøkdel av prisen og akkurat den lengden du trenger. Jo kortere signalvei dess bedre.

Om du merker stor forskjell bortsett fra + 3 db på lydnivå kommer an på hvor god resten av kjeden er. Noen forsterker er konstruert rundt en balansert signalvei, mens andre bare har en XLR/RCA overgang på innsiden av pluggen.
    Hehe morsomt forslag, liker å mekke ting selv Kanskje jeg skal gjøre nettopp det, da går det ann å eksperimentere litt med forskjellige kabler også.

Kunne godt tenke meg nettopp det, å eksperimentere med kabler. Det er mange meninger om det her på forumet har jeg sett. Jeg vet fra erfaring at det er forskjell på høyttaler kabler (men ikke alltid dyrere er bedre), men har enda ikke testet ut forskjell på signalkabler. Når jeg handlet digital coax i går så handlet jeg på clas ohlson, som ingeniør i elektronikk og siv.ing i kybernetikk ser jeg jo mye på teorien, og sliter med motivasjon til å bruke masse penger på digital kabler. Analog derimot, er jeg mere usikker på

Edit: Men... jeg mener egentlig ikke å starte noen kabeldiskusjon altså. I utgangspunktet så lurte jeg på om jeg vil høre forskjell med xlr kabler istedenfor rca

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: Men... jeg mener egentlig ikke å starte noen kabeldiskusjon altså. I utgangspunktet så lurte jeg på om jeg vil høre forskjell med xlr kabler istedenfor rca
    Uten å starte en kabeldiskusjon:

Generelt går svaret mer i retning av "nei" - med mindre du har lange og/eller støyutsatte kabelstrekk.

Men når det gjelder EC, hører man ofte at "EC er konstruert slik at balansert drift gir best lyd" - så det kan jo være verdt et forsøk.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Uten å starte en kabeldiskusjon:

Generelt går svaret mer i retning av "nei" - med mindre du har lange og/eller støyutsatte kabelstrekk.

Men når det gjelder EC, hører man ofte at "EC er konstruert slik at balansert drift gir best lyd" - så det kan jo være verdt et forsøk.
    Godt poeng

I tillegg, på morran i dag, så leste jeg en test av dac'en i lyd og bilde at rca utgangen har lavere utgangsspenning en xlr utgangen, og videre at det var forskjell på dem. Hmm, det skader ikke å prøve nei. Stikker innom Elkjøp eller Lefdal å kjøper en XLR kabel i ettermiddag tenker jeg, det er verdt ett forsøk.

Intermediate ElDuce sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng

I tillegg, på morran i dag, så leste jeg en test av dac'en i lyd og bilde at rca utgangen har lavere utgangsspenning en xlr utgangen, og videre at det var forskjell på dem. Hmm, det skader ikke å prøve nei. Stikker innom Elkjøp eller Lefdal å kjøper en XLR kabel i ettermiddag tenker jeg, det er verdt ett forsøk.
    EC/Abrahamsen er generellt gode/bedre med balansert:-)

Merker god forskjell selv på XLR og RCA... Blir litt mer dynamik, og litt mer åpent lydbilde:-)

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ElDuce
    EC/Abrahamsen er generellt gode/bedre med balansert:-)

Merker god forskjell selv på XLR og RCA... Blir litt mer dynamik, og litt mer åpent lydbilde:-)
    Har samme erfaring når det gjelder balansert mot ubalansert på Electrokompaniet.

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innput, da er jeg trygg på at det er verdt å skaffe seg noen xlr kabler til oppsettet mitt ihvertfall

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innput, da er jeg trygg på at det er verdt å skaffe seg noen xlr kabler til oppsettet mitt ihvertfall
    Vet ikke budsjettet ditt, men leste noen anbefalte Monster, som er en meget god kabel... Men hva med og kikke på Kimber? Har den selv, og MEGET fornøyd!:-D

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke budsjettet ditt, men leste noen anbefalte Monster, som er en meget god kabel... Men hva med og kikke på Kimber? Har den selv, og MEGET fornøyd!:-D
    Vel, budsjettet var nok ganske åpent, har tatt litt av i det siste. Men prøver å være mest mulig "fornuftig" samtidig, hehe for en "ikke hifi" person høres sikkert det idiotisk ut men... nå er vi jo i samme båt her alle sammen
    Men jeg kjørte direkte til Lefdal å kjøpte Monster på vei hjem fra jobb, har koblet de til nå nettopp, så blir spennende å teste på samme musikk som jeg spilte i går med rca

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, budsjettet var nok ganske åpent, har tatt litt av i det siste. Men prøver å være mest mulig "fornuftig" samtidig, hehe for en "ikke hifi" person høres sikkert det idiotisk ut men... nå er vi jo i samme båt her alle sammen
    Men jeg kjørte direkte til Lefdal å kjøpte Monster på vei hjem fra jobb, har koblet de til nå nettopp, så blir spennende å teste på samme musikk som jeg spilte i går med rca
    Kom med liten tilbakemelding etterhvert da:wink:

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror brodern bruker Harmonic Technology mellom sin EC 4.7 og Oberon, jeg bruker selv 10 metersnorer fra Ljudia(har en blokk ved hver høytaler for å spare plass )

Kan ikke høre noe forskjell i lyden ved å bruke disse to forskjellige ikke jeg hvertfall :P

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom med liten tilbakemelding etterhvert da:wink:
    Jeg har fått testet dem litt på film og musikk i kveld. Samme musikk og film som i går. Eneste forskjell fra de to kveldene var bruk av xlr og rca mellom dac og forsterker.

Det første jeg merket, som er ren konkret fakta, var at det ble ett høyere lydnivå. Ved samme posisjon på forsterkeren så fikk jeg mere/høyere lyd med xlr enn med rca.

Utover det går det litt på hva jeg følte, dvs ble det mere åpent eller klarere? osv... Jeg vet ikke hvordan jeg kan beskrive det best, men hvis jeg prøver;
    I går med rca inn/ut så følte jeg at jeg satt på bakerste rad når jeg lyttet til musikk, det var behagelig, kanskje litt mot tilbakelent eller mørkt. I dag så satt jeg mere på midterste rad... (går det ann å forstå hva jeg mener med det?) Lyden var kanskje enda litt klarere men jeg syntes det ble mere bass også, men jeg ble fremdeles ikke sliten i ørene etter å ha spillt lenge både høyt og lavt og mye forskjellig musikk (skarpe s'er er tabu her i huset). Jeg er ganske sikker på at jeg hørte mere detaljer spesiellt på Michael Jacksons History, og D'Sound sin plate Talkin' Talk, som var de to jeg spillte mest i kveld (og som jeg kjenner veldig godt fra oppigjenom tiden). Men dette KAN godt være farget av hva jeg forventet og håpet, vanskelig å si, men jeg tror ikke det

Skal se om jeg får byttet litt kabler og kjørt litt A/B test i løpet av helgen. Men allt i allt med de "håndfaste" endringene i lyden som jeg har beskrevet, så er det mer enn verdt de 800 kronene jeg gav for xlr kabler (i hvertfall med Abrahamsen og EC elektronikk)

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •