Bytte receiveren med en DAC - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 53
    Intermediate ElDuce sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av mfufu
    Jeg leser det uansett, så det er problemfritt
    Heh

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte demo/åpent kjøp hos Hi-fi klubben idag(NAD M51), blir spennende å få prøvd den!
    Er på lager 1.august visstnok og hadde vært venteliste på å få den før den ble lansert.. Skulle visst banke alt annet, brukte visstnok en annen DAC brikke. Skal også sies at jeg ble overrasket over hvor bra peiling den ansatte som hjalp meg hadde om produkter som de ikke solgte. Han dannet seg et greit bilde om hvordan lyden var relativt raskt ved å få vite speccen. Har vært på HiFiklubben i Oslo og opplevde det ikke slik der.

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MB-S124
    Bestilte demo/åpent kjøp hos Hi-fi klubben idag(NAD M51), blir spennende å få prøvd den!
    Er på lager 1.august visstnok og hadde vært venteliste på å få den før den ble lansert.. Skulle visst banke alt annet, brukte visstnok en annen DAC brikke.
    Den beste jeg har vært borti

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er på lager 1.august visstnok og hadde vært venteliste på å få den før den ble lansert.. Skulle visst banke alt annet, brukte visstnok en annen DAC brikke. Skal også sies at jeg ble overrasket over hvor bra peiling den ansatte som hjalp meg hadde om produkter som de ikke solgte. Han dannet seg et greit bilde om hvordan lyden var relativt raskt ved å få vite speccen. Har vært på HiFiklubben i Oslo og opplevde det ikke slik der.
    Hehe, ville nok ta hva en selger sier basert på en spec med en liten klype salt kanskje? Men jeg fant ett par review på nettet og den fikk bra skryt. Det som gjør den ekstra interessant er hdmi "ruter" funksjonen den har.

Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg mener er at han beskrev hvordan jeg opplever lyden i mitt stereoanlegg på en prikk ved å vite min specliste med utstyr. Har ikke opplevd slikt på HifiKlubben før...

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD M51 danket ut min Stello DA220mk2, men tror PS audio DAC-link3 som jeg hadde før var "bedre". HAr også litt driver probemer mot USB'en på NAD'en, som faller ut etter litt, men det kan være PC'en. HDMI o.l. fungerer knirkefritt .

Alt ialt et veldig bra produkt ifra NAD . Synd dem "glemte" HDMI på NAD M2 .

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg mener er at han beskrev hvordan jeg opplever lyden i mitt stereoanlegg på en prikk ved å vite min specliste med utstyr. Har ikke opplevd slikt på HifiKlubben før...
    Åja beklager, jeg missforstod
    Du må fortelle hva du syntes når du har fått hørt på den ihvertfall. Og ikke minst på hvilket utstyr, en ting jeg har erfart er at matching av utstyret er viktig

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    NAD M51 danket ut min Stello DA220mk2, men tror PS audio DAC-link3 som jeg hadde før var "bedre". HAr også litt driver probemer mot USB'en på NAD'en, som faller ut etter litt, men det kan være PC'en. HDMI o.l. fungerer knirkefritt .

Alt ialt et veldig bra produkt ifra NAD . Synd dem "glemte" HDMI på NAD M2 .
    Aha, Stello'en er en DAC til rundt 15-20 tusen eller? Testet du den i "A/B" test?

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir vel til at jeg venter til høsten tenker jeg, og tester M51 mot HD20, og eventuellt Electrocompaniet, hvis de har kommet med noe nytt innen den tid

Noen som vet om en "billig-billig" dac jeg kan bruke i mellomtiden, gjerne brukt? Trenger ikke xlr på den isåfall, men vil ha minst en fiber til ps3 og rca til blu-ray spiller.

Newcomer HiFi-Mathias sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir vel til at jeg venter til høsten tenker jeg, og tester M51 mot HD20, og eventuellt Electrocompaniet, hvis de har kommet med noe nytt innen den tid

Noen som vet om en "billig-billig" dac jeg kan bruke i mellomtiden, gjerne brukt? Trenger ikke xlr på den isåfall, men vil ha minst en fiber til ps3 og rca til blu-ray spiller.
    Abrahamsen V6 er en meget god dac du kan bruke i mellomtiden. Går for rundt 2-2.5k på brukten.

Edit: med den er det ikke sikkert du føler behovet for en bedre dac

Intermediate Andersen88 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cambridge dacmagic (gamletypen) er en grei midlertidig dac som du kan bruke. Den har 2 coax/optisk og usb inngang. Har både balansert og ubalansert utgang. Får vel denne for ca 1000 kr på brukten.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg liker løsningen med HDMI
    Stereo....HDMI ...flott å se en DAC med HDMI inn :-)

Er man opptatt av stereo HD lyd (bit kHz) og digital overføring av lyd blir HDMI eneste valg som dekker all avspilling av HD lyd fordi
    HDMI er en kompakt audio / video-grensesnitt for overføring av ukomprimerte digitale audio / video data fra en HDMI-kompatibel enhet (HDCP........High-Bandwidth Digital Content Protection )

(bruker man optisk/coax vil kopibeskyttet film lyd/musikk med høy bit/khz bare komme ut som 16 bit 48 kHz)

HDMI er også fordel ved SACD da en BD spiller med SACD mulighet og mulighet til å convertere til PCM kan sende SACD lyden som 24 bit 88,2 kHz
    (SACD lisensen forbyr digital utgang fra "ubeskyttet" digitale grensesnitt. De digitale optisk og koaksial (S / PDIF) grensesnitt regnes som "ubeskyttet" av lisensen fordi ingen datakryptering brukes.....man får da bare 16 bit 44,1 kHz stereo fra de SACD disc som har det)

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Stereo....HDMI ...flott å se en DAC med HDMI inn :-)

Er man opptatt av stereo HD lyd (bit kHz) og digital overføring av lyd blir HDMI eneste valg som dekker all avspilling av HD lyd fordi
    HDMI er en kompakt audio / video-grensesnitt for overføring av ukomprimerte digitale audio / video data fra en HDMI-kompatibel enhet (HDCP........High-Bandwidth Digital Content Protection )

(bruker man optisk/coax vil kopibeskyttet film lyd/musikk med høy bit/khz bare komme ut som 16 bit 48 kHz)

HDMI er også fordel ved SACD da en BD spiller med SACD mulighet og mulighet til å convertere til PCM kan sende SACD lyden som 24 bit 88,2 kHz
    (SACD lisensen forbyr digital utgang fra "ubeskyttet" digitale grensesnitt. De digitale optisk og koaksial (S / PDIF) grensesnitt regnes som "ubeskyttet" av lisensen fordi ingen datakryptering brukes.....man får da bare 16 bit 44,1 kHz stereo fra de SACD disc som har det)
    Hva med usb pc->dac da?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ElDuce
    Hva med usb pc->dac da?
    Bryter man copyright har pc lite grenser ut USB samt bruker man drivere som gjør at lyd ikke blir downsamplet så får man hd lyd på både lovelig å ulovelig bruk.

SACD går ikke fra pc
    Bare få PC eiere får avspillt DVDA (men tror ingen pc dvda software spillere støtter helt opp til 24/192...selv har jeg bare sett/brukt 24/96))

Man får jo tilogmed 24 bit 192 kHz ut optisk/coax også med enkelte BD spillere disc/stream(men som nevnt blir kopibeskyttet downsamplet)

Det som ikke er kopibeskyttet (eller er lengere kopibeskyttet for beskyttelsen er brutt) vil kunne sendes i sin helhet med mindre resampling skjer pga ulike begrensninger (pc , bd spiller)(USB,optisk/coax,hdmi)

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bryter man copyright har pc lite grenser ut USB samt bruker man drivere som gjør at lyd ikke blir downsamplet så får man hd lyd på både lovelig å ulovelig bruk.

SACD går ikke fra pc
    Bare få PC eiere får avspillt DVDA (men tror ingen pc dvda software spillere støtter helt opp til 24/192...selv har jeg bare sett/brukt 24/96))

Man får jo tilogmed 24 bit 192 kHz ut optisk/coax også med enkelte BD spillere disc/stream(men som nevnt blir kopibeskyttet downsamplet)

Det som ikke er kopibeskyttet (eller er lengere kopibeskyttet for beskyttelsen er brutt) vil kunne sendes i sin helhet med mindre resampling skjer pga ulike begrensninger (pc , bd spiller)(USB,optisk/coax,hdmi)
    Men om jeg kjøper og laster f.eks FLAC-filer i 24/192, så kan det da problemfritt sendes over USB? Kun evt begrenset av pc?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ElDuce
    Men om jeg kjøper og laster f.eks FLAC-filer i 24/192, så kan det da problemfritt sendes over USB? Kun evt begrenset av pc?
    Kan sendes ja
    Kun evt begrenset av pc (men det kan ordnes med software)

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan sendes ja
    Kun evt begrenset av pc (men det kan ordnes med software)
    Didn't know it:wink: Thanks:grin:

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått skaffet med en dac. Ble en Abrahamsen V6 dac (fikk den i butikk for 3k, det må vel være bra?), og en hdmi switch i tillegg, så er receiveren og cd spilleren ute av racket. Bruker blu-ray spilleren til cd også nå. Fantastisk god følelse å skrelle vekk komponenter fra anlegget samtidig som lyden blir bedre!

En ting jeg lurer på nå, bruker rca ut fra dac til forsterker. Er det verdt å legge noen tusenlapper i en god xlr kabel i det oppsettet jeg har, eller blir det å kaste penger ut vinduet?

Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om jeg skal få tatt en Demo av denne Abrahamsen Dacen selv, trenger sårt en DAC, men lommeboka ønsker ikke det for tida hehe..

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om jeg skal få tatt en Demo av denne Abrahamsen Dacen selv, trenger sårt en DAC, men lommeboka ønsker ikke det for tida hehe..
    Nå har ikke jeg noe annet å sammenligne med enn de innebygde dac'ene i receiveren og cd spilleren min, men de kommer uansett ikke i nærheten av den jeg kjøpte i dag. Så det blir en stor oppgradering til en relativt billig penge, for den trenger ikke å være så dyr hvis du leter litt på nett (eventuellt gjør som meg å pruter hos Elkjøp, hehe...)

Så får tiden vise om denne blir ett permanent medlem i hifi racket, eller offer for oppgradering etterhvert

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •