Resonans demping med MDF plater

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer Terrawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Resonans demping med MDF plater

Har vurdert å legge veggpanel hjemme i stuen. Har den tid jeg har bodd der hatt akustikk problemer og aldri fått lyden til å sitte. Nå har jeg vært så uheldig å hatt vann som har ødelagt gulvet hjemme, og vurderer i samme slengen å legge veggpanel. Var innom Maxbo i dag for å sondrere og da så jeg at disse platene er laget av MDF material med god demping.

Vil dette veggpanelet være behjelpelig med å dempe resonansen i rommet, mot gipsplater som står der i dag?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen spesielle MDF-akustikkplater du har i kikkerten - eller snakker vi om plater med glatt - malt eller ubehandlet - MDF-finish? De sistnevnte kan muligens oppfattes som å dempe litt mer enn f.eks. gipsplater - men hvis man har et behov for virkelig å gjøre noe med akustikken, vil jeg tro at det må noe mer til.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

legge to tynnere gipsplater?

Hei. Hva med å legge to tynnere plater med gips på veggen?
    Tenker da å legge først ett lag, så tar du neste og legger over skjøten på de andre. Altså dekke skjøten. Legg akryl mellom lagene, så blir det ganske så dødt.
    Har hørt at det kan bli mer resonnanser med slike mdf-plater, så ville ha sjekka med en som virkelig har peiling på dette. Må være en herinne som kan svare deg på dette da.
    Men prøv å få tak i mdf-plate med freste spor i evnt. Tror de er "bedre" en hele plater.
    Men vær uansett forsiktig med blanke overflater, mal heller med halvblank eller mattere.
    Akustikk i rom kan være vanskelig..
    Lykke til

Newcomer brille83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er selv ikke noe ekspert på akkustikk eller byggematerialer. Men jeg hadde en oppfatning av at gips er et bedre dempemateriale enn mdf. Er jeg helt på villspor her eller? Går nemlig selv med planer om å legge gipsvegger nå som de gamle skal byttes ut. Er det noe annet enn gips jeg heller burde brukt da, med tanke på akkustikken i rommet?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •