Svært kresen på lydkvalitet, noen som kjenner seg igjen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 15 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 300
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Svært kresen på lydkvalitet, noen som kjenner seg igjen?

Har gjort meg noen undringer den siste tiden,spesielt under lyttesesjoner foran anlegget. Jeg opplever det rett og slett som jeg har utviklet en svært kresen sans for lydkvalitet, og at lydkvalitet spiller inn ift hvilken musikk jeg vil bruke tid på. Som med damer, så opplever jeg at man bare blir mer kresen med årene Det er nesten skammelig hvor dårlig lyd det er på mange vanlige CD utgivelser.

Bortskjemte, det har vi blitt. Noe jeg gladelig innrømmer. Mye takket være HD formater som blu-ray, som gir oss mulighet til å nyte superoppløst livemusikk. Et format jeg har trykket til mitt bryst. Det er en nesten ubeskrivelig tilfredsstillelse å høre gode blu-ray konserter, som har en lydkvalitet som man tidligere har kunnet drømme om. Jeg har iallfall drømt om det!Flere her på forumet påstår at man kan få like oppløst HD lyd på CD skiver i teorien, men det har iallfall jeg aldri opplevd. Lyden på blu-ray konserter er banebrytende etter hva jeg kan bedømme.

Man har også som nevnt over CD innspillinger med svært god lydkvalitet, men ikke så gode som på blu-ray. I tillegg er det utrolig mye svake innspillinger som regjerer, eller middelmådige innspillinger. Jeg har faktisk fersket meg selv i å irritere meg over svak lydkvalitet under lytting, selv med skiver av mine favorittband. Er det sært? I tillegg har jeg begynt å ferske meg selv i at jeg spiller oftere de utgivelsene jeg har som har topp notch lyd. Vil jeg høre U2 en kveld, så velger jeg oftest de skivene hvor jeg opplever bandet har best lyd.

Ved lytting til middelmådige utgivelser,kan jeg drømme meg tilbake til de beste innspillingene jeg har hørt, og tenke at slik eller slik BURDE dette ha hørtes ut. Personlig trenger jeg så optimal lyd som mulig for å nyte musikkopplevelsen fullt ut. Hvis lydkvaliteten er av tilstrekkelig god kvalitet, så vil bare musikken flyte i rommet, uten at man irriterer seg over manglene. Konsekvensene blir at jeg vil fokusere mest på å bygge ut blu-ray samlingen fremover, fordi det er der jeg har opplevd den soleklart beste lyden hittil,spesielt om man tenker gjennomsnittet av alle utgivelser.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig godt innlegg Gilmour.
    Jeg "sliter" med det samme. Har blitt ekstremt kresen på lydkvalitet. Gamle skiver som jeg i utgangspunktet liker musikken på, blir ofte forkastet på grunn av dårlig lyd. Det verste jeg vet er spinkel bass. Hele fundamentet faller ut dersom bassen er tynn/lys.

Likeens hører jeg mye på musikk jeg egentlig ikke synes er verdens beste, dersom lydkvaliteten er i toppklasse. Burde egenlig ikke være slik, men...

Heldigvis så er mine to største favoritter Pink Floyd og Genesis godt forspent med meget gode innspillinger på 40 år gammel musikk. Slår lett de fleste av dagens produksjoner. Og godt er det - prog uten god lyd er meningsløs!

En annen ting jeg ikke skjønner, og som du er inne på, er hvorfor det ikke gis ut mer musikk på blu-ray - for å gi en bedre opplevelse enn CD.
    Kjøpte nylig klassikeren "Nursery Cryme" med Genesis på blu-ray. Her er både 5.1 og stereo, hvor sistnevnte selvsagt er å forretrekke. Fór en lydkvalitet! Hvorfor ikke forsøke å få folk til å kjøpe et fysisk format ved å utgi mer musikk på blu-ray? Synes det er rart bransjen ikke gjør dette i større grad.

"The Wall" på blu-ray hadde vært slurp, istedet for disse elendige remastringene og remiksene:twisted:
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm... Jeg har ikke opplevd noe av dette. Med unntak av disse grøtete og overkomprimerte innspillingene som man kommer borti av og til - der er det ingen redning.

Men ellers? Mine tre anlegg spiller all slags musikk med den største selvfølgelighet. T.o.m. nettradio låter helt utrolig bra. Jeg har hatt folk med større gullører enn mine innom - og vi har testet høyoppløst lyd mot CD-lyd - og forskjellen er helt akademisk.

Min erfaring er at er man kresen på lydkvalitet, er det bare en ting som gjelder: Grav dypt i lommeboken og kjøp så det svir og vel så det. Et godt anlegg lar seg ikke vippe av pinnen av innspillingskvaliteten - med unntak av disse overkomprimerte. Der har jeg fortsatt litt problemer.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig med dere at jo mer bevisst man er på god lyd, jo mer hører man på gode innspillinger/produksjoner mens man legger fra seg gode band/plater med mindre bra lyd.

Angående lydkvalitet og høyoppløste formater er jeg veldig uenig og kan gjerne finne dokumentasjon på hvorfor dere tar feil og hvordan. Forskjellen i lydkvalitet er der pga. Hvordan lyden har blitt håndtert og til hvilket formål det skal brukes til. Det har ingen ting med formatet i seg selv å gjøre. Det er helt sant som Gilmour sier at dersom du kjøper CD utgaven av en konsert og sammenligner den med Blu-ray utgaven så vil de aller fleste av oss synes at Blu-rayen låter best. Dette er fordi at mens man kanskje hører på CD'n i bilen (Noe de fleste vanlige forbrukerne gjør) så er det viktig å skrumpe inn det dynamiske nivået slik at lave partier ikke forsvinner i bakgrunnsstøy, mens dersom man har kjøpt den til Blu-ray så er det mikset for å få så god lyd som mulig (Ettersom det ikke er så mye bakgrunnsstøy i en stue/hjemmekino) fordi folk som kjøper en musikk/konsert utgivelse på Blu-ray gjerne er opptatt av at lyden skal være så god som mulig.

Forøvrig så har ikke jeg hørt så mange Blu-rayer med sinnsyk lyd (Og det er jo ikke så rart fordi innspillingen er ikke gjort med 100%kontroll og med dyre fancy mikrofoner og slikt som man gjerne har i studio). Jeg har hørt noe Blu-ray med veldig god lyd, men ingenting som kan kvalifiseres som ekstremt audiofilt. Vil dog gjerne høre den 2L Blu-ray'en (Trondheimssolistene) den tror jeg har ekstremt god lyd.

Wiki - Super Audio CD

Les: Audible differences compared to PCM/CD

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Et godt anlegg lar seg ikke vippe av pinnen av innspillingskvaliteten - med unntak av disse overkomprimerte. Der har jeg fortsatt litt problemer.
    Dersom man ser på et godt anlegg som et medium som gjenskaper signalet til siste detalj så lar det seg vippe av innspillingskvaliteten Apropos de overkomprimerte så er det lite man kan gjøre for å få ut dynamikk som ikke ligger i lydsporet

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Veldig godt innlegg Gilmour.
    Jeg "sliter" med det samme. Har blitt ekstremt kresen på lydkvalitet. Gamle skiver som jeg i utgangspunktet liker musikken på, blir ofte forkastet på grunn av dårlig lyd. Det verste jeg vet er spinkel bass. Hele fundamentet faller ut dersom bassen er tynn/lys.

Likeens hører jeg mye på musikk jeg egentlig ikke synes er verdens beste, dersom lydkvaliteten er i toppklasse. Burde egenlig ikke være slik, men...

Heldigvis så er mine to største favoritter Pink Floyd og Genesis godt forspent med meget gode innspillinger på 40 år gammel musikk. Slår lett de fleste av dagens produksjoner. Og godt er det - prog uten god lyd er meningsløs!

En annen ting jeg ikke skjønner, og som du er inne på, er hvorfor det ikke gis ut mer musikk på blu-ray - for å gi en bedre opplevelse enn CD.
    Kjøpte nylig klassikeren "Nursery Cryme" med Genesis på blu-ray. Her er både 5.1 og stereo, hvor sistnevnte selvsagt er å forretrekke. Fór en lydkvalitet! Hvorfor ikke forsøke å få folk til å kjøpe et fysisk format ved å utgi mer musikk på blu-ray? Synes det er rart bransjen ikke gjør dette i større grad.

"The Wall" på blu-ray hadde vært slurp, istedet for disse elendige remastringene og remiksene:twisted:
    Takk det samme Ultima, gode betraktninger du kommer med

Støtter dine tanker rundt økt fokus på blu-ray som format, og at man virkelig kunne fått en mulighet til å løfte frem fysisk format ved å gi ut flere utgivelser med fokus på spesielt god lydkvalitet på blu-ray. Og ikke sant, da kan man både kjøre surround lydspor 5.1 og et dedikert stereo lydspor som jeg selv foretrekker. Mon tro om like mange av AV entusiaistene her inne ville syntes det var like stas å sitte der med mp3 filene og komprimert streaming musikk, mens vi andre nyter fullverdig superoppløst HD lyd på anleggene våre ?

Genesis utgivelsen du snakker om har jeg faktisk ikke i samlingen, tusen takk for tipset, den skal snarest bestilles sammen med endel andre utgivelser når feriepengene snart kommer!8)

For de som muligens ikke vet hvor god lyd man faktisk får på enkelte blu-ray konserter så anbefaler jeg å anskaffe for eks John Mayer "Where the light is" eller Counting Crows konserten "Live from town hall". Førstnevnte konsert med Mayer har antagelig det råeste og best oppløste lydsporet jeg noensinne har hørt. Både surroundsporet og stereolydsporet er en opplevelse alle lydinteresserte burde unne seg selv.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm... Jeg har ikke opplevd noe av dette. Med unntak av disse grøtete og overkomprimerte innspillingene som man kommer borti av og til - der er det ingen redning.

Men ellers? Mine tre anlegg spiller all slags musikk med den største selvfølgelighet. T.o.m. nettradio låter helt utrolig bra. Jeg har hatt folk med større gullører enn mine innom - og vi har testet høyoppløst lyd mot CD-lyd - og forskjellen er helt akademisk.

Min erfaring er at er man kresen på lydkvalitet, er det bare en ting som gjelder: Grav dypt i lommeboken og kjøp så det svir og vel så det. Et godt anlegg lar seg ikke vippe av pinnen av innspillingskvaliteten - med unntak av disse overkomprimerte. Der har jeg fortsatt litt problemer.

Dette er fair nok, jo kvalitativt bedre anlegg man har, jo grommere vil det jo låte på et gjennomsnitt av alle utgivelser. Men du mener vel ikke på ramme alvor at vanlige CD innspillinger eller nettradio låter like godt som de bedre utgivelsene på blu-ray? Det er rett og slett ikke tilfelle.

Har man en kvalitativt god blu-ray spiller som kilde og bygger et kvalitetsanlegg med den som utgangspunkt tror jeg mange kunne sprengt grenser for hvor god lyd de kan oppnå. Superoppløst HD lyd fra kilden endrer hele kjeden og resultatet man til slutt får fra høyttalerne. Cambridge 751 er en høykvalitetsspiller å starte med, OPPO ligeså, i tillegg kommer jo både Primare og EC med nye high end multispillere nå.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Forøvrig så har ikke jeg hørt så mange Blu-rayer med sinnsyk lyd (Og det er jo ikke så rart fordi innspillingen er ikke gjort med 100%kontroll og med dyre fancy mikrofoner og slikt som man gjerne har i studio). Jeg har hørt noe Blu-ray med veldig god lyd, men ingenting som kan kvalifiseres som ekstremt audiofilt. Vil dog gjerne høre den 2L Blu-ray'en (Trondheimssolistene) den tror jeg har ekstremt god lyd.

Wiki - Super Audio CD

Les: Audible differences compared to PCM/CD

Isåfall: sjekke ut mine to eksempler i tidligere innlegg i denne tråden. Ultima kan sikkert også komme med et par anbefalinger fra blu-rays med referanselyd.

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blitt mindre kresen på lyd jeg, bare det ikke er skarpt/skrikandes.
    Koser meg med head-set light og Bose portable dockhøytaler.
    Liker veldig godt Beats Studio på rock med dårleg lyd, da Beatsa legger til litt ekstra bass og dynamikk, moro, men ikke korrekt

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Isåfall: sjekke ut mine to eksempler i tidligere innlegg i denne tråden. Ultima kan sikkert også komme med et par anbefalinger fra blu-rays med referanselyd.
    Heisann! Jeg sjekket akkurat ut CD utgivelsen av den John Mayer konserten Det er helt tydelig at dette er en utrolig flink artist, bare så det er sagt. Dersom de har valgt å gjøre så CD utgivelsen låter utrolig mye dårligere så er jo det veldig synd, men jeg syntes ikke lyden var noe spesielt å hoppe i taket for. Typisk uoppløst diskant og dempet topp i denne. Syntes spesielt at S lyden var irriterende (Når vi skal nevne lydkvalitet, ellers synes jeg denne var topp). CD utgivelsen var som jeg så ikke utsatt for overkomprimering av dynamikk, så da kan jeg regne med at det er tilnærmet lik mastring på begge (Mister dog de ekstra kanalene, men jeg har kun stereooppsett så det spiller liten rolle).

En Blu-Ray du bør sjekke ut er Andrea Bocelli - Live in Tuscany. Denne er litt mer oppløst og generelt veldig velprodusert, med fantastiske duetter og flott pianospill bla. Gir iallefall meg ståpels deluxe selv om lyden ikke kan kalles AudioFil

Jeg tror at den eneste Blu-Ray konserten jeg vet om som har ekstremt virkelighetstro lyd er Trondheimssolistene - Divertimenti. CD utgivelsen til denne låter iallefall helt sinnsykt mye bedre enn alle andre Blu-ray konserter jeg har hørt. Ekstrem dynamikk, ekstrem oppløsning og ekstrem tilstedeværelse er stikkord Men igjen, dette er jo ingen konsert, men en video som viser innspillingen av CD'n med utrolig lyd (Dersom jeg husker rett).

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Jeg tror at den eneste Blu-Ray konserten jeg vet om som har ekstremt virkelighetstro lyd er Trondheimssolistene - Divertimenti. CD utgivelsen til denne låter iallefall helt sinnsykt mye bedre enn alle andre Blu-ray konserter jeg har hørt. Ekstrem dynamikk, ekstrem oppløsning og ekstrem tilstedeværelse er stikkord Men igjen, dette er jo ingen konsert, men en video som viser innspillingen av CD'n med utrolig lyd (Dersom jeg husker rett).

Har heller ikke hørt mange blu-ray konserter med ekstremlyd, men det betyr jo ikke at de ikke finnes.

Divertimenti BD har en sinnsyk høy bitrate. På PCM-sporet (5.1) så er det en bitrate på hele 27,6 mbps!

Av de jeg har, så kan jeg nevne:

* Celine Dion "Live In Las Vegas". Kanon lyd og bilde.
    * Jeff Beck "Live at Ronnie Scotts". Meget god lyd (bedre enn CD)
    * Bruce Springsteen "Live in Dublin". Mørkt, dårlig bilde, men kanonkonsert og svært god lyd.
    * The Police "Certifiable". Dette er en svært påkostet og vellykket produksjon. Glassklart bilde og den beste lyden jeg noensinne har hørt. Min referanse innen lyd. Uansett hva man mener om Police, så er denne BD verdt å ha på grunn av lyden alene.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er fair nok, jo kvalitativt bedre anlegg man har, jo grommere vil det jo låte på et gjennomsnitt av alle utgivelser. Men du mener vel ikke på ramme alvor at vanlige CD innspillinger eller nettradio låter like godt som de bedre utgivelsene på blu-ray? Det er rett og slett ikke tilfelle.

Har man en kvalitativt god blu-ray spiller som kilde og bygger et kvalitetsanlegg med den som utgangspunkt tror jeg mange kunne sprengt grenser for hvor god lyd de kan oppnå. Superoppløst HD lyd fra kilden endrer hele kjeden og resultatet man til slutt får fra høyttalerne. Cambridge 751 er en høykvalitetsspiller å starte med, OPPO ligeså, i tillegg kommer jo både Primare og EC med nye high end multispillere nå.
    Hehe - jeg har hatt en del såkalte "gullører" på besøk her hjemme for å avsløre både det ene og det andre - og ingen av dem har med noen veldig klar margin klart å skille mellom CD- kvalitet og høyoppløste formater. Jeg har sittet og svitsjet - og de besøkende gullørene har gjettet mer eller mindre i vilden sky. 50-50 , spør du meg.

Nettradio er åpenbart et hakk eller to lavere på skalaen - men likevel ikke uholdbart på noen måte. Hvis man sammenligner med FM - som mange holder som en slagsd standard - er min erfaring at nettradio på et godt anlegg er mer enn konkurransedyktig. Som radio betraktet.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - jeg har hatt en del såkalte "gullører" på besøk her hjemme for å avsløre både det ene og det andre - og ingen av dem har med noen veldig klar margin klart å skille mellom CD- kvalitet og høyoppløste formater. Jeg har sittet og svitsjet - og de besøkende gullørene har gjettet mer eller mindre i vilden sky. 50-50 , spør du meg.

Nettradio er åpenbart et hakk eller to lavere på skalaen - men likevel ikke uholdbart på noen måte. Hvis man sammenligner med FM - som mange holder som en slagsd standard - er min erfaring at nettradio på et godt anlegg er mer enn konkurransedyktig. Som radio betraktet.

Isåfall foreslår jeg at du hører mer på blu-ray utgivelser med god lyd, hvis du enda ikke er overbevist. Du har fått mange konkrete tips til utgivelser, to stk fra meg som jeg mener er blant det beste man får, og 3-4 tips fra Ultima også.

Det er nesten nedtur å høre vanlige CD skiver igjen etter en kveld med ymse blu-ray konserter på menyen

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med boGGis. Det er ikke formatene som skiller, men behandlingen av opptakene. De beste (mest naturtro) opptakene jeg har hørt var gjort med vanlig 16/44.1.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Jeg er enig med boGGis. Det er ikke formatene som skiller, men behandlingen av opptakene. De beste (mest naturtro) opptakene jeg har hørt var gjort med vanlig 16/44.1.

I praksis så er det formatene som skiller. Jeg har som tidligere nevnt i denne tråden aldri hørt noen CD utgivelser som kan skilte med den oppløsningen og luftigheten i lydbildet som flere av de beste blu-ray utgivelsene har. Det har liten (eller ingen) verdi for forbruker om det tekniske potensialet til CDen når dette potensialet faktisk ikke utnyttes, slik man gjør med blu-ray.

Enda blir jeg tidvis slått i bakken ved høye volum på gode BD konserter, det er et fantastisk format rett og slett.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bitrate? man kan lage HD av en videokasett for den del cd med 1400(?) burde vær tilstrekkelig for audio.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har som tidligere nevnt i denne tråden aldri hørt noen CD utgivelser som kan skilte med den oppløsningen og luftigheten i lydbildet som flere av de beste blu-ray utgivelsene har.
    Ikke jeg heller. Jeg sa ikke noe om CD utgivelser. Bare at det er tatt opp i CD format. Ingen Blu-Ray. Ingen Vinyl. Ikke noe jeg har hørt har vært like troverdig.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Genesis utgivelsen du snakker om har jeg faktisk ikke i samlingen, tusen takk for tipset, den skal snarest bestilles sammen med endel andre utgivelser når feriepengene snart kommer!8)

For de som muligens ikke vet hvor god lyd man faktisk får på enkelte blu-ray konserter så anbefaler jeg å anskaffe for eks John Mayer "Where the light is" eller Counting Crows konserten "Live from town hall". Førstnevnte konsert med Mayer har antagelig det råeste og best oppløste lydsporet jeg noensinne har hørt. Både surroundsporet og stereolydsporet er en opplevelse alle lydinteresserte burde unne seg selv.
    Skal sjekke opp tipsene dine. Er alltid ute etter gode musikk -og lydopplevelser

Ellers banker mitt hjerte hardt for Genesis, dvs. først og fremst perioden 1970-74 med Peter Gabriels som vokalist. Alle albumene fra denne perioden er must for progrock fans
    Nursery Cryme intet unntak. Det som er med Genesis, er at ved første gjennomlytting blir man kanskje ikke så imponert. Men det er musikken som er så komplisert at den krever noe av lytteren, før den sitter. Og når den gjør det, så blir man aldri lei. Man hører hele tiden nye ting.

Nursery Cryme er progrock at its finest! Det blir ikke mer progressivt enn dette. Musikken vokser og vokser og det er stadige temaskifter. Bare så synd dem ikke lagde flere plater med Gabriel. Smakebit fra NC;

Genesis Seven Stones - YouTube

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Et format som DVD Audio gir mye bedre lyd enn CD.

Har f.eks. to utgivelser REM - Automatic for the people og Foreigner "4". Lyden på disse er fullstendig overlegne CD utgivelsene. Lydkvaliteten på disse er helt spinnvill.

Men det er et nisjeformat, uten særlig utvalg. Det viser dog at det foretrukne hos massene ikke alltid er det beste.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Et format som DVD Audio gir mye bedre lyd enn CD.

Har f.eks. to utgivelser REM - Automatic for the people og Foreigner "4". Lyden på disse er fullstendig overlegne CD utgivelsene. Lydkvaliteten på disse er helt spinnvill.

Men det er et nisjeformat, uten særlig utvalg. Det viser dog at det foretrukne hos massene ikke alltid er det beste.

Må igjen påpeke at jeg ikke henviser til komersielle cd-utgivelser, men opptak gjort i tilsvarende samplingskvalitet.

Poenget er at det er fint liten vits i høyoppløste formater, når man ikke engang gidder å utnytte den potensielle kvaliteten i vanlige CD'er. Ja, det finnes DVD-audio og SACD utgivelser som er bedre en tilsvarende CD-utgivelser, men det gir likevel ikke så høy kvalitet som CD'en potensielt kan gi. Det finnes noe få unntak, men jammen ikke mange. Da er vi tilbake til at det ikke er ett formatspørsmål, men hva lydteknikerne har fått lov å gjøre.

Side 1 av 15 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •