Svært kresen på lydkvalitet, noen som kjenner seg igjen? - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 15 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 300
    Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    @gillis - ta gjerne U2s Joshua Tree som eksempel. Hva er det den mangler, på CD? mere luft og pulver på de rocka låtene? hvordan ville du fått plass til det? mere pønsj og tyngde i de rolige? ditto - hvordan i helsikke tror du det er mulig å få plass til, sett fra bak miksepulten? eller er det kanskje noe du sliter med å høre? noen av instrumentene? noen av klangene?("I never use reverbs", sitat lanois. sant eller usant?) noen av effektene til edge? noen av loopene og andre esoteriske triks til lanois og eno? koringen? hva? og hvordan i helsikke er ikke det et problem uansett å høyoppløst kilden er? eller sitter du å hører musikk @140dB samtidig som du kan oppfatte et støygulv på 10dB?

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vebbis
    Her sier du det jo selv og jeg er glad du sier det. På sin plass å snakke om uforløst potensial. Da er vi et stort skritt nærmere å prate om de viktige tingene, lydkvalitet og ikke at cd som format er dårlig, men at det blir en konsekvens av å mixes til alle mulige situasjoner.
    Absolutt, jeg har vært klar på dette hele tiden hvis du har lest tråden. Men som Ultima også påpekte så er dette svært lite interessant i praksis. Forbrukerne har null interesse av at CD teknisk på papiret kan gi like god lyd som blu-ray og andre HD formater: sålenge opplevd lyd i realiteten er bedre på blu-ray.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    @gillis - ta gjerne U2s Joshua Tree som eksempel. Hva er det den mangler, på CD? mere luft og pulver på de rocka låtene? hvordan ville du fått plass til det? mere pønsj og tyngde i de rolige? ditto - hvordan i helsikke tror du det er mulig å få plass til, sett fra bak miksepulten? eller er det kanskje noe du sliter med å høre? noen av instrumentene? noen av klangene?("I never use reverbs", sitat lanois. sant eller usant?) noen av effektene til edge? noen av loopene og andre esoteriske triks til lanois og eno? koringen? hva? og hvordan i helsikke er ikke det et problem uansett å høyoppløst kilden er? eller sitter du å hører musikk @140dB samtidig som du kan oppfatte et støygulv på 10dB?

Er du seriøs angåede Joshua Tree? Det er i mine ører en helt middels utgivelse lydmessig. Mer trøkk you name it, mer pulver you name it, mer "punch" på trommene you name it. Jeg er gigantisk U2 fan, og vil du høre GOD U2 lyd etter min smak så hør U2 live fra Rose Bowl 360 tour: naturligvis på blu-ray. (Jada stereosporet).

Hvis du mener studioskiver av Springsteen og U2 er crem de la crem av gode CD utgivelser så befinner vi oss på to forskjellige planeter.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forhåpentligvis vil vi kunne laste ned råmiksen i framtiden. Altså før det går gale under mastringen. Det vil kunne gi et fantastisk løft.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Forhåpentligvis vil vi kunne laste ned råmiksen i framtiden. Altså før det går gale under mastringen. Det vil kunne gi et fantastisk løft.
    Ikke ofte vi er enige: men her er vi 100 prosent på linje.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour

Hvis du mener studioskiver av Springsteen og U2 er crem de la crem av gode CD utgivelser så befinner vi oss på to forskjellige planeter.

Nå sier jo du at Roger waters og Pink Floyd er av referansekvalitet.....Så da befinner vi to oss også på forskjellige planteter. Dette er opptak som får "bestått +", men ikke noe mer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso

Tror nok dette forblir med drømmen. Ukomprimert/uprosessert musikk, er det faktisk ytterst få som har annlegg som takler uten problemer.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Tror nok dette forblir med drømmen. Ukomprimert/uprosessert musikk, er det faktisk ytterst få som har annlegg som takler uten problemer.
    Noe kompresjon er ikke så ødeleggende og noe man kan leve fint med.
    Masvis og LTS har forøvrig en slik plate som kan kjøpes, og de planlegger flere utgivelser.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå sier jo du at Roger waters og Pink Floyd er av referansekvalitet.....Så da befinner vi to oss også på forskjellige planteter. Dette er opptak som får "bestått +", men ikke noe mer.
    Soloskivene til Waters er ubestridte referanseskiver av mange, så at du opponerer der tar jeg med ganske så stor ro. Det er helt oppskriftsmessig.

Du presterte jo også å kritisere Airbag utgivelsen "All rights removed" som nærmest hele forumet trykket til sitt bryst lydmessig. Uten å svare for dine egne favoritter selvsagt.

Men du kan gjerne kringkaste det her: hvis du mener Waters soloskiver er bestått, så kan du nevne i fleng gode innspillinger som er bedre?

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ehrm, U2s 360 opptak, både CD og BD, er _friskt_ komprimert, som alle de siste utgivelsen til U2 har vært, i alle fall på 2000-tallet. Føler kanskje du er bittetlitt på tynn is nå; en kan høre ALT på Joshua Tree. Instrumentene er distinkte og klare, samtidig som alt er godt limet sammen. Hør f eks sporet Exit på litt over snittet høyt. Rommet er stort og tydelig. Det jeg antar er basspedaler i loop er klokkeklare og passe dybe, slik de skal være. jeg tror forøvrig det er den låta på skiva som glapp i mastringen, og er gitt ut helt umastra. Eller ta låta Running to stand still. Kroppen på den akustiske gitaren er klokkeklar, hadde jeg vært litt mer bevandra i instrumentverden kunne jeg sikkert tippa riktig på hva type gitar som er brukt.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Soloskivene til Waters er ubestridte referanseskiver av mange[...]
    Ikke av meg

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du seriøs angåede Joshua Tree? Det er i mine ører en helt middels utgivelse lydmessig. Mer trøkk you name it, mer pulver you name it, mer "punch" på trommene you name it. Jeg er gigantisk U2 fan, og vil du høre GOD U2 lyd etter min smak så hør U2 live fra Rose Bowl 360 tour: naturligvis på blu-ray. (Jada stereosporet).

God CD-utgivelse? Skal ikke være bastant på hva som er en god CD-utgivelse - men U2's The Joshua Tree CDen låter hårreisende fett her hjemme. Selv på mitt lille anlegg nr. 3. Et tett lydbilde - men ikke grøtete - med en utrolig mellomgulvgravende dypbass på en del av sporene som får meg til å kvekke til hver gang - selv om jeg kjenner denne platen ut og inn. Jeg får helt gåsehud.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ehrm, U2s 360 opptak, både CD og BD, er _friskt_ komprimert, som alle de siste utgivelsen til U2 har vært, i alle fall på 2000-tallet. Føler kanskje du er bittetlitt på tynn is nå; en kan høre ALT på Joshua Tree. Instrumentene er distinkte og klare, samtidig som alt er godt limet sammen. Hør f eks sporet Exit på litt over snittet høyt. Rommet er stort og tydelig. Det jeg antar er basspedaler i loop er klokkeklare og passe dybe, slik de skal være. jeg tror forøvrig det er den låta på skiva som glapp i mastringen, og er gitt ut helt umastra. Eller ta låta Running to stand still. Kroppen på den akustiske gitaren er klokkeklar, hadde jeg vært litt mer bevandra i instrumentverden kunne jeg sikkert tippa riktig på hva type gitar som er brukt.

OK, jeg skal ta deg på ordet å lytte spesifikt på disse to sporene på høyt volum litt senere ikveld, så skal jeg gjøre en ny og åpen vurdering. Så kan jo du sjekke ut Heavenly Ecstasy skiva til Norske Pagans Mind. Et progmetalband som virkelig forstår seg på god lyd. Denne skiva er en av mine referanser av studioskiver på CD.

At 360 tour blu-ray utgivelsen er sterkt komprimert låter for meg som en latterlig påstand. Den utgivelsen har den klart beste U2 lyden jeg har hørt noensinne.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Soloskivene til Waters er ubestridte referanseskiver av mange, så at du opponerer der tar jeg med ganske så stor ro. Det er helt oppskriftsmessig.

Du presterte jo også å kritisere Airbag utgivelsen "All rights removed" som nærmest hele forumet trykket til sitt bryst lydmessig. Uten å svare for dine egne favoritter selvsagt.

Men du kan gjerne kringkaste det her: hvis du mener Waters soloskiver er bestått, så kan du nevne i fleng gode innspillinger som er bedre?

Som normalt så leser du bare det du ønsker. Jeg har gitt referanser i fleng tidligere i denne tråden. Airbaglåten låten låter ikke spesielt supert. Noe flere kommenterte. Analyse av filen viser at dette stemmer ganske godt. Helt middels crestfaktor og dynamikkområde. Prøv den på gode hodetelefoner så hører du kjapt at dette er helt på det jevne. Vel, litt over er det da.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva polen får deg til å si det er sludder og vås?!? det er jo AKKURAT derfor jeg er medlem her. Det blir riktignok lengre mellom gullkornene, but still. Lyd ER 95% teknikk og målinger. Resterende er smak og preferanser. Hvem i helsikke har prata om mp3 og spotify? Vi prater da vitterlig om Blu-Ray versus CD, og eventuelle lydkvalitative forskjeller på disse. Jeg, og kanskje flere i tråden, vil hevde at den tekniske forskjellen - som du selv fremhever ved "high-rez" lyd - ikke er hørbar, selv for "idealmennesket" med pitchperfect ører med 0,0 dB avvik på hørselen mellom 20hz til 20kHz.

stråmenn? i det jeg har skrevet? hvor?

du har fortsatt heller ikke forsøkt deg på å forklare - din opplevde - forskjell på blu-ray vs compact disc i stereo. vil du ikke, orker du ikke eller kan du ikke?

Ubenyttet potensial? det finnes da børti knallgode CD-utgivelser, det være seg toto, (tidligere nevnte) jennifer warnes, daniel lanois, alisson krauss, bruce springsteen, bob dylan, jeff beck, emmylou harris, neil young, chris isaak usw usw usw. Helsikke, hiv på AC/DC back in black, highway to hell, U2 joshua tree, rattle&hum - ikke remastra post 1990-og-noe - og si hva det er du ikke hører nok av?

det at det har lenge gått sport i å få ei plate til å bli så høy som mulig har nada å gjøre med CD som format

Vet du hva stråmenn betyr?

Du tillegger meg å bestride CD mediumets potensiel, hvilket jeg ikke gjør. Ut i fra denne feilaktige beslutningen spinner du videre... det er stråmann.

Du referer til U2...
    Jeg er stor fan av U2 og har komplett samling CDer. Men det vil alltid være et minus at lydkvaliteten stinker kattepiss. Spinkel bass, flat lyd, ullen dårlig lyd jevnt over. Med unntak av kun de tre siste. Hvis du hevder noe annet, så lurer jeg seriøst på din opplevelse av "god lyd".

Folk snakker om spotify ekstrem med "hele" 320 kbps og problemer med å skille fra CD kvalitet. Jeg undres, har de like store problemer med å skille DD og DTS (754 kbps) på DVD fra Dolby True HD og DTS HD Master? Jeg er forbauset.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På din planet er du temmelig ensom.

Mer er det ikke å si, når du framstiller PFs lydkvalitet som bestått +. Det er rett og slett useriøst tøv jeg ikke gidder kommentere ytterligere.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima

Mer er det ikke å si, når du framstiller PFs lydkvalitet som bestått +. Det er rett og slett useriøst tøv jeg ikke gidder kommentere ytterligere.
    Har du noengang hørt ett uprossesert opptak, gjort med opptaksutstyr i toppklassen? Og da mener jeg ikke Shure SM58.

PS: Det er ingen i min hifikrets som annser PF som en referanse.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet du hva stråmenn betyr?

Du tillegger meg å bestride CD mediumets potensiel, hvilket jeg ikke gjør. Ut i fra denne feilaktige beslutningen spinner du videre... det er stråmann.

Du referer til U2...
    Jeg er stor fan av U2 og har komplett samling CDer. Men det vil alltid være et minus at lydkvaliteten stinker kattepiss. Spinkel bass, flat lyd, ullen dårlig lyd jevnt over. Med unntak av kun de tre siste. Hvis du hevder noe annet, så lurer jeg seriøst på din opplevelse av "god lyd".

Folk snakker om spotify ekstrem med "hele" 320 kbps og problemer med å skille fra CD kvalitet. Jeg undres, har de like store problemer med å skille DD og DTS (756 kbps) på DVD fra Dolby True HD og DTS HD Master? Jeg er forbauset.
    hepp, sorry, jeg antok du var rimelig på TS' parti, men tok jeg tydeligvis feil. DA er jeg enig i stråmann.

Hvis du opplever U2s skiver fra pre-2000 som "kattepiss", ja, nei, da vet vi det i alle fall. hvordan du kan hevde du har mer forståelse på lyd enn 4 musikere i sin beste alder, 2 produsenter i stjerneklasse med så og si ubegrenset innspillingsmidler er noe foruroligende.

cd vs 320 kbps er forholdsvis enkelt å sette opp selv, hjemme i godstolen/"sweetspot", som en ABX eller blindtest. foobar og abx-plugin er grei skuring å sette opp. tror du vil bli skuffet over fraværet av egen fortreffelighet. DTS vs DTS HD Master betviler jeg, 5.1 ikke 7.1, men jeg velger det samme selv, HD Master, hvis mulig. Så er jeg _sikker_.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis du opplever U2s skiver fra pre-2000 som "kattepiss", ja, nei, da vet vi det i alle fall. hvordan du kan hevde du har mer forståelse på lyd enn 4 musikere i sin beste alder, 2 produsenter i stjerneklasse med så og si ubegrenset innspillingsmidler er noe foruroligende.
    U2 påstanden støtter jeg. Rent søppel. Har ikke hørt de nyeste platene.

I akkurat dette tilfellet så tror jeg det egentlig handler om at bandet skal ha en "sound", mer enn dårlig håndtverk. Samme med John Mayer. Han legger på en snill form for kompresjon, for å få til en slags diffushet over hele lydbildet, som gjør lyden litt "koselig". Dette er dog bevisst, og har en ganske ok effekt, rent musikkmessig.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

om enn ikke pink floyd, innspillinger til sin tid og alt det der, men Roger Waters er veldig glad i å etterprossessere alt. For purister, som det burde være en del av her inne, er ikke det nødvendigvis grei skuring. dog på amused to death kan ingen ta fra Jeff Beck _smygen_ i gitarspillet. og tidligere nevnte trommer er bare latterlige. så store at det er vanskelig å få de høye nok. for meg.

RW begynner å bli gammel han og, vettu. er ikke 100% lengre de ørene hans.

Side 8 av 15 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •