Svært kresen på lydkvalitet, noen som kjenner seg igjen? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 15 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 300
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Magic er som flere her bekrefter, helt forjævlig. Den er så ihjelkomprimert at det er til å grine av.

For de som ikke har fått med seg artikkelen om loudness og forfallet i lydkvaliteten de siste årene, så gjengir jeg linken her (snill som jeg er,hehe):

Lydkvalitetens skandaløse forfall | Lyd & Bilde

Det var september 2007. Lyd & Bilde hadde i samarbeid med Sony BMG og butikken Soundgarden i Cort Adelers gate i Oslo invitert vinnere av en konkurranse til en eksklusiv førpremiere av Bruce Springsteens nye album ”Magic”. De heldig utvalgte skulle få gåsehud der de satt og fikk høre CD-en for første gang, for anledningen spilt på et stereoanlegg til over en halv million kroner.

Men hva skjedde? De enorme JBL-høyttalerne sto der og låt som om de like gjerne kunne vært en reiseradio. Øyeblikket som skulle bli så stort, ville blitt en fadese, hadde det ikke vært for at vi etterpå satte på ”Live in Dublin” på Blu-ray, som ga en sjukt mye bedre lydopplevelse. Grunnen var at ”Magic” var, i tidens ånd, skamløst overkomprimert. Det var ingen topper og ingen bunner i lydbildet, og dypbass var fraværende. Soundgarden solgte ingen anlegg på denne demoen, for å si det sånn. Et av de virkelig kleine øyeblikkene i min karriere som lyd-og-bilde-journalist. For ordens skyld: Vi snakker ikke om kompresjon som i datakomprimerte musikkformater. Men kompresjon av lyden som er gjort i mikse- eller masterstadiet av en lydinnspilling. Dette for å få en generelt høyere lyd på plata.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Tok et tilfeldig spor sånn for moro skyld. Devil's arcade fra nevnte Magic. (Flac rippet fra original cd)

-arcade-jpg

Ikke mye dynamikk å hente der på store deler av låten...
    det er ikke akkurat mye dynamikk i låten generelt uansett? slike eksempler tar ikke hensyn til musikksjanger.
    bla. av de uttal grafene lagt ut på hifisentralen forventer folk at en rocka innspilling skal se like variert ut som et klassisk stykke. det lar seg selvsagt ikke gjøre med få stille partier i musikken i det hele tatt. i eksempelet over er det motsatt, få sterke partier.
    Bruce Springsteen - Devil's Arcade - YouTube

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har merket at jeg har blitt mer kresen på lange og intetsigende forumtråder.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Har merket at jeg har blitt mer kresen på lange og intetsigende forumtråder.

1) Dette er en ren avsporing og forsøpling av debatten.

2) Har du ingen interesse av mine tråder så kan du:

a- Lage mindre intetsigende tråder selv eller

b- La være kommentere i tråden overhodet.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Helt enig med deg.
    Vert gjennom en del forskjellig no, men ikke det du har
    F.eks Naim,Hegel, Krell.
    Og da eg nå skiftet til Burmester låt alt bra!!! Så eg er blitt happy :-D
    Samme her, med Bryston.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    1) Dette er en ren avsporing og forsøpling av debatten.

2) Har du ingen interesse av mine tråder så kan du:

a- Lage mindre intetsigende tråder selv eller

b- La være kommentere i tråden overhodet.
    1. Innlegget mitt er omtrent like interessant som de 105 foregående, så da blir det ingen forsøpling. Det er bare ett i rekken.

2 a) Mottatt sjef
    2 b) Det er et råd du selv bør følge i blandt.
    2 c) Du glemte "vær vennlig", eller en annen høflighetsfrase. Men det er ikke så mange av dem i dine innlegg.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trekk pusten og tell til ti, soundfreak! Tåler du ikke leken, står du fritt til ikke å delta. Ta deg en kaffe og se ut, det er plutselig sommer!

vi kommer, om enn marginalt inkrementelt, stadig videre. anerkjennelsen av shit in - shit out; eller at det finnes dårlige BD-utgivelser som det gjør for CD er en halvveis innrømmelse av det ikke alltid er formatet det står på.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    1. Innlegget mitt er omtrent like interessant som de 105 foregående, så da blir det ingen forsøpling. Det er bare ett i rekken.

2 a) Mottatt sjef
    2 b) Det er et råd du selv bør følge i blandt.
    2 c) Du glemte "vær vennlig", eller en annen høflighetsfrase. Men det er ikke så mange av dem i dine innlegg.

Ditt forsøplingsinnlegg er ikke engang i nærheten av det andre har postet, så ikke vær så freidig at du sammenligner ditt forsøplingsinnlegg med deres debattbidrag. Alle andre debattanter har brukt den enkle kjøreregelen å forholde seg til temaet i tråden, noe du ikke greide, men måtte spre litt gjødsel i tråden ved å rakke ned på meg og debattene jeg skaper.

At ikke moderator slår ned hardt på slik reinspikka sabotasje og gjødselspredning, som ikke engang er i nærheten av å berøre tema for debatten, er helt utrolig svakt.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig skal man være oppmerksom på et annet aspekt når det gjelder vurdering av lydkvaliteten på blu-ray konserter (og dvd konserter for den saks skyld). De fleste lytter til disse samtidig som man har bilde på flatskjermen, altså blir også synet utfordret samtidig med hørselen.

Jeg tror at den ekstra dimensjonen av å kunne SE konserten på tven forsterker inntrykket av lyden og hva man hører. Det hele blir en mer kollektiv stimulering av sansespekteret vårt. Nettopp av denne grunnen har jeg flere ganger lyttet til mine referansekonserter på blu-ray med kun lyden gående, for ikke bli for mye "fintet" ut av bildekvaliteten og de nyanser det å se musikerne gir.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv hvert veldig kresen på lyd de siste årene men har nå plutselig våknet opp! Nå har jeg begynt og høre på musikk fremfor og analysere den noe som har gjort alt så mye enklere. Jo mer kresen jeg pleide og være jo mer frustrert ble jeg og samtidig så har jeg etter min smak funnet ut at jo mer "korrekt" lyden er jo kjedeligere blir det! forstå det den som kan men nå har jeg et meget billig anlegg og har samtidig aldrig spilt så mye musikk som nå

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Har selv hvert veldig kresen på lyd de siste årene men har nå plutselig våknet opp! Nå har jeg begynt og høre på musikk fremfor og analysere den noe som har gjort alt så mye enklere. Jo mer kresen jeg pleide og være jo mer frustrert ble jeg og samtidig så har jeg etter min smak funnet ut at jo mer "korrekt" lyden er jo kjedeligere blir det! forstå det den som kan men nå har jeg et meget billig anlegg og har samtidig aldrig spilt så mye musikk som nå

Ikke sant Hva er det man sier? Det enkle er ofte det beste?

Jeg tror på det du sier fullt ut. Vil tro de fleste har kjent på disse mekanismene en gang iblant. En viktig balansegang er hvor langt man skal dra anleggsfanatismen vedrørende stadig bedre utstyr, for glemmer man musikken oppi det hele? Jeg tror svaret ofte kan være ja.

Personlig greier jeg ikke å legge vekk kresenheten min, men det gjelder mest vedrørende innspillinger og kvaliteten på de utgivelsene jeg velger å spille. Anlegget mitt er jeg alt i alt svært godt fornøyd med, og sliter ikke med oppgraderingssyken som så mange andre

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Låter musikk ofte bedre på Blu-ray enn CD? Ja.
    Er det fordi formatet er bedre? Nei.

Det handler om at Blu-ray ikke blir utsatt på komprimering i samme grad. Musikk i tokanaler er laget for å fungere til bil, radio osv. og p.g.a. loudnesswar blir det som oftest sabotert med kompresjon og det er null dynamikk. Dette skjer ikke med Blu-ray i samme grad siden folk avspiller det på bra anlegg med subwoofer.

Men det er så og si ingenting å hente på høyere bitrate og samplingrate enn hva CD tilbyr. Noe er det å hente på høyere bitrate enn 16, men da må man ha ekstremt lavt støynivå i rommet for å høre forskjell. Det har garantert ingen her.

Her er et sport som holder ganske høy kvalitet på CD.
    -bluecoast-records-07-jpg

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Låter musikk ofte bedre på Blu-ray enn CD? Ja.
    Er det fordi formatet er bedre? Nei.

]

I praksis så blir dette realiteten. Du sier jo selv at musikk på blu-ray låter bedre. Og det er vel de faktiske realiteter som teller for forbruker, ikke tekniske data?

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan jo dele min mening. Min mening er at platebransjen burde bli saktsøkt for å ødelegge en fin liten sak kalt musikk.

Det er jo egentlig ikke formatene det står på, men miksingen. Hvorfor skal det være så innmari vanskelig for platebransjen å innse at de aller fleste av oss har mulghet for å slå på loudness/automatisk volumutjevning i våre mediaspillere på PC, samt mobiltelefoner og mp3-spillere, dersom vi av en eller annen ubegripelig årsak skulle ønske det? Alle kan slå på loudness og få høy og kjedelig musikk uten dynamikk med samme volum på vokalist ved 'brøling' som rolig sang. Det er derimot litt umulig å gå motsatt vei, så hvorfor ødelegge kildematerialt?

Musikk kan låte like fint i 16 bit FLAC og 320 kbit lossy dersom riktig enkodet fra losslessmaterialet, som det kan i 24-bits lossless.

Ved hjelp av foobar2000 og ABX plug-in, kan du ABX-blindteste hjemme. Da mellom 24-bits studio master, FLAC (på f.eks. halve størrelsen) og 320 kbit ogg vorbis, wma og/eller aac. Det beste mht plassutnyttelse er jo variable bitrate. av hhv høy kvalitet, men så lenge HDD-plass er så billig idag, kan man jo like godt ha alt i 16-bits FLAC etter min mening.

Linn sin side ble nevnt tidligere i tråden og også eClassical.com har mye fint for de som ønsker lossless musikk.

Det er nesten skammelig hvor dårlig lyd det er på mange vanlige CD utgivelser.
    Ja, dessverre. Men som nevnt av andre så har ikke dette med de tekniske begrensningene å gjøre. De som vil kan miske fantasiske produksjoner på CD-plater.

Flere her på forumet påstår at man kan få like oppløst HD lyd på CD skiver i teorien, men det har iallfall jeg aldri opplevd. Lyden på blu-ray konserter er banebrytende etter hva jeg kan bedømme.
    Har du hørt samme opptredener/konserter på CD, eller sammenligner du mot studioinnspilling her? En mulig forskjell kan jo selvsagt også være at råmaterialt blir mikset på ulike måter/standarder mot hhv CD og Blu-Ray. Nokså synd hvis plateselskapene svikter selv på live-opptredener overført til CD.

Blu-Ray-konserter med sine kvaliteter kontra DVD-konserter på alt fra 448 kbit/s til 768 kbit/s og 1,536 kbit/s er helt klart banebrytende, men ikke sammenlignet mot CD/FLAC.

Man har også som nevnt over CD innspillinger med svært god lydkvalitet, men ikke så gode som på blu-ray. I tillegg er det utrolig mye svake innspillinger som regjerer, eller middelmådige innspillinger.
    CD kan skilte med høy bit-rate i 16-bit, dette gir grunnlaget for særdeles god og oppløst musikk. Likefullt kan de som mikser lyden ødelegge den totalt via loudnessmalen sin.

Ja, det syns jeg du skulle. Jeg mistenker nemlig at en god porsjon av skeptikerne IKKE har hørt gode blu-ray konserter på et potent stereoanlegg.

Forøvrig kan det være variasjoner ift hvordan man kobler også, om man kjører signalet heldigitalt via HDMI til receiver, eller om man bruker de analoge stereoutgangene og gode analoge signalkabler. Jeg bruker sistnevnte løsning. RCA signalkabler rett i stereoforsterkeren min fra Marantz. Jeg foretrekker og har alltid foretrukket stereolyd, derfor passer denne løsningen meg best lydmessig.Personlig opplever jeg at et rent digitalt signal via HDMI i noen tilfeller kan oppleves mer "sterilt".
    Nå ble det litt tullete. Om det er DAC i BD-spiller eller receiver som omformer det digitale kildematerialet til analoge signaler spiller fint liten rolle. Slik sett er HDMI-løsningen best, da signalet må reise kortest mulig som analogt signal med tap/svekkelse. Det er mulig at DAC-en i BD-spilleren din tilslører/fremhever deler av lydbildet på en måte du liker, men i prinsippet kunne disse to vært identiske. Uansett så hører du på downmikset lyd fra 7.1/5.1 til 2.0, med mindre du har valgt 2.0-lydsporet ut fra en Blu-Ray. Så veldig kresen er du tydeligvis ikke. Vil du nyte en Blu-ray-konsert til det fulle er det DTS MA HD eller Dolby True HD i 7.1 eller 5.1 som gjelder. Da har du plass i fremste rekke under konserten.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I praksis så blir dette realiteten. Du sier jo selv at musikk på blu-ray låter bedre. Og det er vel de faktiske realiteter som teller for forbruker, ikke tekniske data?
    Det skyldes som sagt ikke at formatet er teknisk bedre. Kvaliteten kan være like god på CD. Jeg holder da flerkanals utenfor siden det ikke kan sammenligges.

Det er forøvrig lenge siden demonstret at tokanals 44.1 og 16 bit kan bli så bra at man ikke klarer å skille det fra virkeligheten. Det krever suverent opptak, bra høyttalere og svært gode akustiske forhold. Potensialet ligger der, men utnyttes sjeldent.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det skyldes som sagt ikke at formatet er teknisk bedre. Kvaliteten kan være like god på CD. Jeg holder da flerkanals utenfor siden det ikke kan sammenligges.

Det er forøvrig lenge siden demonstret at tokanals 44.1 og 16 bit kan bli så bra at man ikke klarer å skille det fra virkeligheten. Det krever suverent opptak, bra høyttalere og svært gode akustiske forhold. Potensialet ligger der, men utnyttes sjeldent.

Ja, det var jo det jeg mente. Hvorvidt det tekniske er sidestilt mellom blu-ray og CD, så er jo dette irrelevant for forbruker, når ikke potensialet til CD platen utnyttes like godt som på blu-ray?

Sålenge musikk låter bedre i virkeligheten på blu-ray, så er det jo dette som er essensielt for forbruker,capiche?:-D

Edit: Galnes, besvarer ditt lengre innlegg ikveld når jeg har bedre tid for hånden.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var jo det jeg mente. Hvorvidt det tekniske er sidestilt mellom blu-ray og CD, så er jo dette irrelevant for forbruker, når ikke potensialet til CD platen utnyttes like godt som på blu-ray?

Sålenge musikk låter bedre i virkeligheten på blu-ray, så er det jo dette som er essensielt for forbruker,capiche?:-D
    Jo, men det blir alikevel feil å si at Blu-ray formatet er bedre. Det handler om hvordan opptaket er og hvordan man mikser. Med populær musikk så ser det ut til at dette gjøres bedre til Blu-ray.

Men det finnes jo også musikk på CD hvor som låter glimrende. Generelt holder f.eks Klassisk og Jazz mye høyere standard siden det er utsatt for mindre komprimering. Eldre innspillinger av populær musikk (gjerne fra 80-tallet) kunne også låte veldig bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det hittil blitt utgitt noen album på BD?
    Altså ingen livekonsert, bare en bedre ukomprimert utgave av albumet?
    Burde jo være bra marked for dette siden de aller fleste har en blu-ray spiller hjemme [PS3, pcer eller vanlig stasjonær BD-spiller].

Mulig bransjen klamrer seg litt til SACD :?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blu-ray er mere perfekt siden jeg vil tro at jo mer jo bedre, selv om man knapt klarer å skjeldne på formatene. Det blir som å skalere ned til Mp3 fordi man ikke klarer å høre forskjeller.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en klarer ikke å skille mellom formatene CD og BD. I stereo that is. Det er jo det som er poenget til mange av oss i denne tråden. Det er riktignok forskjell på master/nedmiks på utgivelsene, men det har intet å gjøre med formatet.

Selvom du gjerne vil tro at "jo mer jo bedre"så er det ikke nødvendigvis sant/riktig/med rot i virkeligheten.

Hva mp3 måtte ha å gjøre med dette aner jeg ikke. nedskalere fordi man ikke hører forskjell?

Side 6 av 15 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •