Svært kresen på lydkvalitet, noen som kjenner seg igjen? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 15 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 300
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Lyden du får avhenger av hvilket codec filen er innspilt på, og dekodet med. Digitalt via hdmi er jo dønn likt annen digital ut, bare at om du dekoder det i din BD spiller bruker du en annen konverter.
    Tenk også på, om du avspiller en BD skive, som jo har mye mere lagringsplass på seg enn en cd, og du avspiller John Mayer med Dolby Digital lydspor men tar signalet ut analogt, da får dine høyttalere tilført LFE kanalens info, og LFE har du ikke på en cd. Spiller du DTS lydsporet får du ikke LFE signalet i tillegg.
    Jeg bruker digitalt ut fra BD751 til min dac og får også LFE signalet ut der ved bruk av BD og DVD Dolby Digital.
    I skrivende stund har jeg ikke testet BD751 med DTS HD MA og DD True HD lydspor og hva der skjer med LFE.
    Men, BD audio kommer aldrig til å ta av, altfor lite marked for det, det er bare å nyte de lille utvalg der er.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Hm, syns du 80 talls innspillinger er av de verste altså? Jeg syns mange av dagens, eller siste årenes loudness voldtatte innspillinger er de verste. Springsteens famøse "Magic" blant annet, som står ut som de grelleste tilfellene.

Pink Floyd og Dire Straits utgivelser fra den tiden syns jeg hevder seg godt. Det er ikke perfekt lyd, men meget bra mtp alderen på skivene tatt i betraktning. Originalutgaven av The Wall for eks er meget bra.
    Selvfølgelig er de loudness voldtatte inspillingene de verste. Men det ser jeg på som uløselig så jeg kommenterer det ikke.

Og ja Pink Floy og Dire Straits har meget god lyd. Men de er veldig alene på denne tiden. Og selv så synes jeg at Genisis låter veldig tynt (ihvertfall de jeg har, men det er mulig dette er relativt nye og komprimerte utgaver, har ikke sjekket).

Poenget mitt er at synes man musikken låter tynt, så bruk eq.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Springsteens famøse "Magic" blant annet, som står ut som de grelleste tilfellene.
    Nå er jeg neppe uhildet her - Springsteen-venn som jeg er - men selv Magic låter ganske OK hjemme hos meg. Ikke sånn å forstå at det er favoritt på noen måte - men den blir da spilt dann og wann. Radio Nowhere er dog helt på grensen - det skal innrømmes.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Nå er jeg neppe uhildet her - Springsteen-venn som jeg er - men selv Magic låter ganske OK hjemme hos meg. Ikke sånn å forstå at det er favoritt på noen måte - men den blir da spilt dann og wann. Radio Nowhere er dog helt på grensen - det skal innrømmes.

Jeg er også en massiv Springsteen fan, bare så det også er nevnt Men Magic er forjævlig, og står som et like jævlig monument over hva loudnessfaenskapet er istand til å gjøre med utgivelser.

Man husker vel også sjokket til Geird Nordby i lyd og bilde, når han skulle få demonstrert et high end anlegg hos Soundgarden i flere hundretusen kroners klassen, og "Magic" ble spilt,- og det hele låt pinlig dårlig. En historie som han åpnet med i en artikkel om nettopp loudness problemene i dagens musikkmarked.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner at jeg kanskje må takke mine foreldre for å ha gitt meg bedre hørsel enn de fleste.

Noe som gjør meg i stand til å høre tydelig forskjell på streaming (Wimp, Spotify) fra CD. De gode utgivelsene, altså.

Videre klar forskjell mellom lyd på DVD - Dolby Digital/DTS og BD - Dolby True HD/DTS HD Master.

Og ikke minst gode CD utgivelser fra mindre gode, så tydelig at god musikk forkastes på grunn av dette.

Det må være kjipt å ha investert titusener i forsterker og høyttalere, forgjeves..
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Og selv så synes jeg at Genisis låter veldig tynt (ihvertfall de jeg har, men det er mulig dette er relativt nye og komprimerte utgaver, har ikke sjekket). .

Selvsagt, det er ikke viktig å sjekke ut hvilke utgivelser - poenget er å få fram at man synes Genesis har "tynn lyd" - ettersom andre har framhevet hvor gode de klassiske utgivelsene er (perioden 1971-74)

Jeg har vært her såpass lenge, at jeg vet hvordan ryggmargsrefleksen fungerer. Er det noen som framhever lydkvaliteten til en eller flere innspillinger, så kommer det øyeblikkelig noen "eksperter" og forklarer hvor middelmådig det er. Og - dette er viktig - de oppgir aldri sine egne referanser, slik at andre kan ettergå deres påstander.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Skjønner at jeg kanskje må takke mine foreldre for å ha gitt meg bedre hørsel enn de fleste.

Noe som gjør meg i stand til å høre tydelig forskjell på streaming (Wimp, Spotify) fra CD. De gode utgivelsene, altså.

Videre klar forskjell mellom lyd på DVD - Dolby Digital/DTS og BD - Dolby True HD/DTS HD Master.

Og ikke minst gode CD utgivelser fra mindre gode, så tydelig at god musikk forkastes på grunn av dette.

Det må være kjipt å ha investert titusener i forsterker og høyttalere, forgjeves..
    Ikke bare mener du at du innehar gullører bedre enn de fleste her inne, men du påstår altså i samme slengen at uten slike gudegaver er godt utstyr forgjeves?
    Hovmod - Wikipedia

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt, det er ikke viktig å sjekke ut hvilke utgivelser - poenget er å få fram at man synes Genesis har "tynn lyd" - ettersom andre har framhevet hvor gode de klassiske utgivelsene er (perioden 1971-74)

Jeg har vært her såpass lenge, at jeg vet hvordan ryggmargsrefleksen fungerer. Er det noen som framhever lydkvaliteten til en eller flere innspillinger, så kommer det øyeblikkelig noen "eksperter" og forklarer hvor middelmådig det er. Og - dette er viktig - de oppgir aldri sine egne referanser, slik at andre kan ettergå deres påstander.

Prøv "half speed" masteren av Alison Krauss & Union Station live på vinyl, så vil du rimelig kjapt glemme Genesis som noen referanse på lydkvalitet. Eventuelt kan du finne noen gode mastringer med Chris Barber, Roy Orbison, eller Jim Reeves. Obs obs! Av de tre siste her finnes det uttallige dårlige utgivelser (remastringer).

Ett annet godt tips er GRP: Live in session.

Synes forøvrig at Pink Floyd og Dire Straits har veldig få opptak som er av virkelig høy kvalitet. Det er over middels (stort sett), men ikke noe mer.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spot on

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det var da svært så tøff i trynet. Jeg ga helt klart utrykk for at jeg var usikker på hvilken utgivelse det var. Og jeg svarte ikke deg i det hele tatt. De utgivelsene jeg har av Genesis er av den typen jeg mener er veldig tynn i lyden. Jeg har bla. en samle boks. Alt fra det første til det siste, og det er ikke noe som låter bra.

Til sammenlikning er Pink Floyd uendelig mye bedre og det samme gjelder Dire Straits. (Siden du ville ha mine lydmessige refferanser fra den tiden. Det stor gjennombruddet lydmellig for Floyd kom jo med Dark Side som alle vet.)

Jeg liker mye av musikken til Genesis, at jeg ikke har noen utgaver som låter bra, burde vel ikke akkurat engasjere deg spesielt mye.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Hm... Jeg har ikke opplevd noe av dette. Med unntak av disse grøtete og overkomprimerte innspillingene som man kommer borti av og til - der er det ingen redning.

Men ellers? Mine tre anlegg spiller all slags musikk med den største selvfølgelighet. T.o.m. nettradio låter helt utrolig bra. Jeg har hatt folk med større gullører enn mine innom - og vi har testet høyoppløst lyd mot CD-lyd - og forskjellen er helt akademisk.

Min erfaring er at er man kresen på lydkvalitet, er det bare en ting som gjelder: Grav dypt i lommeboken og kjøp så det svir og vel så det. Et godt anlegg lar seg ikke vippe av pinnen av innspillingskvaliteten - med unntak av disse overkomprimerte. Der har jeg fortsatt litt problemer.
    Helt enig med deg.
    Vert gjennom en del forskjellig no, men ikke det du har
    F.eks Naim,Hegel, Krell.
    Og da eg nå skiftet til Burmester låt alt bra!!! Så eg er blitt happy :-D
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Newcomer Sonique sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe som nevnes lite i tråden, og som jeg mener er helt essensielt for et godt opptak er valg av mikrofonoppsett (spesielt stereo), mikrofonplassering, og bruk av kvalitetsmikrofoner. Dette vil danne hele grunnlaget for en god opplevelse i sweetspot hvor den stereofoniske sinusloven gjelder. Hvis det i tillegg ikke rotes til for mye ved miksing eller mastering har man et godt utgangspunkt.

Ovenfornevnte "problem" er også noe som irriterer meg når jeg leser (spesielt norske) høyttaler-/forsterkertester hvor forfatteren snakker om opplevd lydkvalitet ved opptak han har null forutsetning for å vite hvordan bør høres ut. Jeg mener i hvertfall at et opptak gjengitt over et stereo-oppsett skal høres så likt ut som det man ville ha opplevd ved mikrofonplasseringen i opptaksrommet. Det er derfor gunstig å bruke egne opptak eller opptak man har god kjennskap til opptaksrom osv. ved en høyttalertest.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Helt enig med deg.
    Vert gjennom en del forskjellig no, men ikke det du har
    F.eks Naim,Hegel, Krell.
    Og da eg nå skiftet til Burmester låt alt bra!!! Så eg er blitt happy :-D

Joda, men uansett kvalitetsnivå på utstyret og komponenter, så blir aldri lyden bedre enn kilden du spiller av fra, og nivået på produksjonen/opptaket.

Det blir nesten for dumt å hengi seg til at "alt låter bra på mitt anlegg", for det er ikke det vi snakker om.

Når det er sagt så betviler jeg ikke et sekund at du er strålende fornøyd med Burmester anlegg

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, men uansett kvalitetsnivå på utstyret og komponenter, så blir aldri lyden bedre enn kilden du spiller av fra, og nivået på produksjonen/opptaket.

Det blir nesten for dumt å hengi seg til at "alt låter bra på mitt anlegg", for det er ikke det vi snakker om.

Når det er sagt så betviler jeg ikke et sekund at du er strålende fornøyd med Burmester anlegg
    Kanskje Burmester låter så bra at jeg ble tatt på sengen og syns alt låt bra?
    Det kan jo hende?? 8) :-D

Joda, det er forskjell, da er da helt klart. Men ja, det låter flott på alt nå.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Det var da svært så tøff i trynet. Jeg ga helt klart utrykk for at jeg var usikker på hvilken utgivelse det var. Og jeg svarte ikke deg i det hele tatt. De utgivelsene jeg har av Genesis er av den typen jeg mener er veldig tynn i lyden. Jeg har bla. en samle boks. Alt fra det første til det siste, og det er ikke noe som låter bra.

Til sammenlikning er Pink Floyd uendelig mye bedre og det samme gjelder Dire Straits. (Siden du ville ha mine lydmessige refferanser fra den tiden. Det stor gjennombruddet lydmellig for Floyd kom jo med Dark Side som alle vet.)

Jeg liker mye av musikken til Genesis, at jeg ikke har noen utgaver som låter bra, burde vel ikke akkurat engasjere deg spesielt mye.
    Deg om det. Men det skulle vel ikke være så forferdelig vanskelig å finne ut av hvilke utgivelser det gjelder. Siden du har boksen i ditt eie, mener jeg.

Og det har så klart interesse for andre. De fleste vil unngå å kjøpe "katta i sekken".

Ellers er jeg helt enig med deg ang. Pink Floyd og Dire Straits. De har lydkvalitet i toppklassen på de fleste av sine utgivelser. Ikke uten grunn at alle hifi butikker har "Brothers in Arms" langt framme av sine testskiver. Pink Floyd er som sagt veldig bra, men med et stort unntak for Animals. Jeg vet ikke hva som skjedde, men den har rett og slett dårlig lydkvalitet.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Deg om det. Men det skulle vel ikke være så forferdelig vanskelig å finne ut av hvilke utgivelser det gjelder. Siden du har boksen i ditt eie, mener jeg.

Og det har så klart interesse for andre. De fleste vil unngå å kjøpe "katta i sekken".

Ellers er jeg helt enig med deg ang. Pink Floyd og Dire Straits. De har lydkvalitet i toppklassen på de fleste av sine utgivelser. Ikke uten grunn at alle hifi butikker har "Brothers in Arms" langt framme av sine testskiver. Pink Floyd er som sagt veldig bra, men med et stort unntak for Animals. Jeg vet ikke hva som skjedde, men den har rett og slett dårlig lydkvalitet.

Enig her, Animals låter tynt og flatt i ft de andre utgivelsene. Dire Straits skivene låter dritfett, spesielt de som ikke er remastret. Jeg har nesten alle i remastret utgave, fordi jeg tidligere trodde de var gode.

Har blant annet Love over gold uten remastring, og den låter strålende. Herlig drønn i trommene på Telegraph road blant annet

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Animals synes jeg er en av de fineste Pink Floyd platene (Tenker ikke på lydkvalitet) Sjekka akkurat Magic fra Bruce Springsteen som Gilmour nevnte og den var forferdelig overkomprimert! Verste jeg har hørt (Og sett på nivåspektrum) fra den kanten iallefall!

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig her, Animals låter tynt og flatt i ft de andre utgivelsene. Dire Straits skivene låter dritfett, spesielt de som ikke er remastret. Jeg har nesten alle i remastret utgave, fordi jeg tidligere trodde de var gode.

Har blant annet Love over gold uten remastring, og den låter strålende. Herlig drønn i trommene på Telegraph road blant annet
    Dæggern, nå fikk du meg til å sette på Love over Gold på LP Den har rett og slett strålende lydkvalitet. Låten etter Telegraph R - Private Investigations har griselekker lyd, i tillegg til å være flott å høre på. Nydelig gitarspill.

Denne utgivelsen slår de aller fleste av dagens utgivelser - med én arm på ryggen,

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dæggern, nå fikk du meg til å sette på Love over Gold på LP Den har rett og slett strålende lydkvalitet. Låten etter Telegraph R - Private Investigations har griselekker lyd, i tillegg til å være flott å høre på. Nydelig gitarspill.

Denne utgivelsen slår de aller fleste av dagens utgivelser - med én arm på ryggen - på ren lydkvalitet.
    Og det til tross for at LP har dårligere dynamiske egenskaper, dårligere kanalseparasjon, dårligere frekvensbredde og ukonsekvent timing!
    (Ift. CD)

Sier vel litt om at det ikke er mediet det alltid står på

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Animals synes jeg er en av de fineste Pink Floyd platene (Tenker ikke på lydkvalitet) Sjekka akkurat Magic fra Bruce Springsteen som Gilmour nevnte og den var forferdelig overkomprimert! Verste jeg har hørt (Og sett på nivåspektrum) fra den kanten iallefall!
    Tok et tilfeldig spor sånn for moro skyld. Devil's arcade fra nevnte Magic. (Flac rippet fra original cd)

-arcade-jpg

Ikke mye dynamikk å hente der på store deler av låten...

Side 5 av 15 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •