Svært kresen på lydkvalitet, noen som kjenner seg igjen? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 15 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 300
    Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Jeg har med respekt å melde aldri skrevet at "harddisk er dømt til å være dårlig". Det er din påstand og stråmannsargumentasjon.

Det jeg derimot har påpekt er at blu-ray formatet er det beste lydmessig pr idag, og at det utelukkende er fysisk format: foreløpig.

Når man da velger bort det lydmessige beste formatet grunnet funksjonalitet med elektronisk avspilling så er det helt korrekt å si at man prioriterer vekk best mulig lydkvalitet, med fordel i funksjonalitet.

Forøvrig svarte ikke du på noen av mine spørsmål.
    Kan du forklare hvordan man mister kvalitet ved å rippe det til en hdd?
    Jeg sliter med å forstå hvordan man mister kvaliteten.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme spørsmål til deg også hvis formatet ikke spiller noen rolle: hvorfor finnes det da jevnt over bedre lydkvalitet på superoppløselige formater, og da spesielt blu-ray?
    Hvorfor befinner de sprekeste og mest velformede seg på treningstudioer?

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Hvorfor befinner de sprekeste og mest velformede seg på treningstudioer?

Ja, og? Ergo så blir det et formatproblem i praksis, sålenge lydopplevelsene og kvaliteten er på et annet nivå på BD.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har med respekt å melde aldri skrevet at "harddisk er dømt til å være dårlig". Det er din påstand og stråmannsargumentasjon.

Det jeg derimot har påpekt er at blu-ray formatet er det beste lydmessig pr idag, og at det utelukkende er fysisk format: foreløpig.
    Tull og tøys! Hva gjør bluray bedre en Flac??

Når man da velger bort det lydmessige beste formatet grunnet funksjonalitet med elektronisk avspilling så er det helt korrekt å si at man prioriterer vekk best mulig lydkvalitet, med fordel i funksjonalitet.

Forøvrig svarte ikke du på noen av mine spørsmål.
    2L - the Nordic Sound
    Linn Records - The best recordings in Studio Master Download, Vinyl and SACD

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det man mangler på vanlige CD utgivelser kontra superoppløst HD innspillinger er den enorme luftigheten, oppløsningen og "bredden" i lydbildet. Når man hører bedre HD utgivelser på blu-ray eller SACD så er det akkuratt som om noe faller på plass lydmessig, og man kan av enkelte av de beste utgivelsene bli sittende med hakeslepp, så gromt låter det.
    Kan du da sammenligne samme opptak og miks på CD? Og vite at materielet inn på blu-ray er identisk? Uten en 100% korrekt sammenligning kan man ikke vite om lyd på blu-ray er betydelig bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, og? Ergo så blir det et formatproblem i praksis, sålenge lydopplevelsene og kvaliteten er på et annet nivå på BD.
    Det å si at de best lydende konsertene er på blu-ray er ikke det det samme som å si at blu-ray er CD-lyd overlegen. Har man et strålende opptak så vil man jo presentere de på beste måte uten at det nødvendigvis har så mye å si for lyden.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios

Hvor får man tak i blu-ray utgivelser i flac format?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du da sammenligne samme opptak og miks på CD? Og vite at materielet inn på blu-ray er identisk? Uten en 100% korrekt sammenligning kan man ikke vite om lyd på blu-ray er betydelig bedre.

Ærlig talt, er dette noe å nekte for? Har du hørt hvor god lyden er på dagens blu-ray konserter på et potent oppsett? Hvor er det denne nærmest maniske trangen etter kveruleringer på mikroskopiske detaljer stammer fra?

Det er ingen tvil om at lydkvaliteten på blu-ray er bedre,eller iallfall _oppleves_ bedre slik utgivelsene gis ut. Mulig CD og "vanlige" utgivelser har like stort potensial på papiret, men det utnyttes jo ikke fra selskapene, som jeg har påpekt tidligere.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det å si at de best lydende konsertene er på blu-ray er ikke det det samme som å si at blu-ray er CD-lyd overlegen. Har man et strålende opptak så vil man jo presentere de på beste måte uten at det nødvendigvis har så mye å si for lyden.

De aller fleste blu-ray konserter låter meget bra, de få unntakene er spesielt gamle masteropptak som er pusset opp for så å gi ut på nytt. Alt som er tatt fra 2008-2009 og utover er for det aller meste godt fra et lydmessig perspektiv. Hverken bilde eller lyd blir optimalt med gamle opptak.

Hva vil du kalle realiteten isåfall da: når det generelle inntrykket er at blu-ray gir jevnt over bedre lyd enn CD utgivelser? Hvorfor er dette så vanskelig å innrømme for enkelte? La meg gjette: det er placebo ikke sant?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Får man blu-ray kvalitet fra streaming eller harddisk? Jaha, og hvordan får du til det om jeg tør spørre? Hvilken streamingside kan jeg registrere meg på å få blu-ray konserter i lossless kvalitet hos?
    Det er ingen forskjell om dataen ligger på en fysisk blu-ray eller fysisk harddisk. Det er uansett samme digital informasjon.
    Om du har en blu-ray plate i spilleren, en PC med en rippet blu-ray spilt av fra harddisken eller en nettverksspiller som streamer samme rip, er det jo ingen forskjell i kvalitet (Så sant BD-spiller, PC og nettverksspiller har tilnærmet kvalitet).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ærlig talt, er dette noe å nekte for? Har du hørt hvor god lyden er på dagens blu-ray konserter på et potent oppsett? Hvor er det denne nærmest maniske trangen etter kveruleringer på mikroskopiske detaljer stammer fra?
    Nei, jeg har faktisk ikke noen konserter på Blu-ray så det er noe jeg burde sjekke ut om det finnes noen gode av mine favoritter.

Kveruleringer? Det er da elementært å sjekke identisk material. Ellers blir det som å konkludere lydegenskaper til en høyttaler uten å kjenne til forsterkeren eller å bedeømme et anlegg uten å ta hensyn til opptak/miks/mastring. Størst av alle påvirkninger av vår lyd i stua er jo lyden før den leses av en laser.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg har faktisk ikke noen konserter på Blu-ray så det er noe jeg burde sjekke ut om det finnes noen gode av mine favoritter.

Kveruleringer? Det er da elementært å sjekke identisk material. Ellers blir det som å konkludere lydegenskaper til en høyttaler uten å kjenne til forsterkeren eller å bedeømme et anlegg uten å ta hensyn til opptak/miks/mastring. Størst av alle påvirkninger av vår lyd i stua er jo lyden før den leses av en laser.

Ja, det syns jeg du skulle. Jeg mistenker nemlig at en god porsjon av skeptikerne IKKE har hørt gode blu-ray konserter på et potent stereoanlegg.

Forøvrig kan det være variasjoner ift hvordan man kobler også, om man kjører signalet heldigitalt via HDMI til receiver, eller om man bruker de analoge stereoutgangene og gode analoge signalkabler. Jeg bruker sistnevnte løsning. RCA signalkabler rett i stereoforsterkeren min fra Marantz. Jeg foretrekker og har alltid foretrukket stereolyd, derfor passer denne løsningen meg best lydmessig.Personlig opplever jeg at et rent digitalt signal via HDMI i noen tilfeller kan oppleves mer "sterilt".

Jeg skal like å se den som hører John Mayer konserten eller Counting Crows live fra Town Hall på blu-ray på mitt oppsett påstå at denslags lyd får man også på CD utgivelser. Det er ikke tilfelle rett og slett. Jeg har hatt mer enn en lydinteressert kompis som har fått bakoversveis av disse konsertene, la det være nevnt

Edit: Mulig det teknisk lar seg utføre, men de utgivelsene gis ikke ut isåfall.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, noen setter funksjonalitet og lettvinthet først (elektronisk avspilling, enten streaming eller fra harddrive), og noen setter høyest oppnåelig lydkvalitet øverst.

Får man blu-ray kvalitet fra streaming eller harddisk? Jaha, og hvordan får du til det om jeg tør spørre? Hvilken streamingside kan jeg registrere meg på å få blu-ray konserter i lossless kvalitet hos?

Det Ulf sier er jo at et format som blu-ray er uaktuelt for han, nettopp fordi det er et fysisk format. Blu-ray gir best lydkvalitet pr dags dato, det er det ingen tvil om. Når man velger bort den beste lyden man kan få, fordi man har låst seg selv til elektronisk avspilling via Ipads o.l så er det jo helt korrekt at man velger andre prioriteringer foran best oppnåelig lydkvalitet.

Edit: Hvilket jo er et helt fair valg selvsagt, men ikke nekt for det.
    Bluray er helt topp det, men du kan eksempelvis rippe en slik disk og da funker den like godt fra harddisk som fra plate. Det er ikke det fysiske mediet som gjør lyden god. Digitalt er digitalt.

Hvem har snakket om å spille fra iPad? Jeg bruker selv Squeezebox og kjører optisk rett i dac. Man kan faktisk få i pose og sekk - topp lyd og brukervennlig. Fordi om du brenner 1.3 kcal på å dra blurayen fra hylla til spilleren så blir ikke lyden noe bedre av den grunn.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det du skriver er i grunnen det samme jeg har ment hele tiden. Om det er 16/44.1 eller 24/192 har ikke så mye å si, det er selve opptaket som bestemmer lydkvaliteten.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Et lydformat som ikke lar seg laste over på harddisk og spilles av uten å måtte forholde seg til fysiske plater eller spesielle avspillingsbokser, er helt uaktuelt for mitt vedkommende.

Det er da ikke noe problem å legge en bd over på harddisk. Det tar bare litt mye plass.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Det er da ikke noe problem å legge en bd over på harddisk. Det tar bare litt mye plass.
    umm. 2TB harddisk koster ikke så mye akkurat. 5-600?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    umm. 2TB harddisk koster ikke så mye akkurat. 5-600?
    Nei, du har rett, men alikevell får du ikke veldig mange filmer på denne. Har en 3 tb harddisk, og når jeg begynte å legge over bd filmene så begynte det veldig hurtig å spise av kapasiteten, så jeg stoppet etter 6-7 filmer.

Men om ikke mange år så har vi vel 20 til 30 tb alle mann på laptopper så....

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbake til det som egentlig var temaet. Nemmelig det å bli kresen på lydkvalitet.
    Jeg har merket det samme selv, særlig på eldre 80 talls inspillinger. De låt tynt og dårlig.

Etter å ha jobbet en god del med det, så fant jeg ut at det var anlegget som ikke hadde en god nokk kurve. Dvs. for lite bass. Etter å ha fått muligheten til å justere dette, så låter 80 tallsmusikken mye bedre og spilles jevnlig. Så til dere som sliter, skaff dere en subb dere kan stille på, eller eq av god kvalitet.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plass er billig moro. Men kan man da kjøre musikken trådløst via f.eks. Squeezebox og videre gjennom en stereo-DAC og et vanlig stereoanlegg? Og hvilken signalkvalitet får man i så tilfelle - 24/192 eller noe i nærheten av det?
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbake til det som egentlig var temaet. Nemmelig det å bli kresen på lydkvalitet.
    Jeg har merket det samme selv, særlig på eldre 80 talls inspillinger. De låt tynt og dårlig.

Etter å ha jobbet en god del med det, så fant jeg ut at det var anlegget som ikke hadde en god nokk kurve. Dvs. for lite bass. Etter å ha fått muligheten til å justere dette, så låter 80 tallsmusikken mye bedre og spilles jevnlig. Så til dere som sliter, skaff dere en subb dere kan stille på, eller eq av god kvalitet.

Hm, syns du 80 talls innspillinger er av de verste altså? Jeg syns mange av dagens, eller siste årenes loudness voldtatte innspillinger er de verste. Springsteens famøse "Magic" blant annet, som står ut som de grelleste tilfellene.

Pink Floyd og Dire Straits utgivelser fra den tiden syns jeg hevder seg godt for å ta et par konkrete eksempler. Det er ikke perfekt lyd, men meget bra mtp alderen på skivene tatt i betraktning. Originalutgaven av The Wall for eks er meget bra.

Noe som står seg ut for min del nå er den svake lyden på dvd konserter sammenlignet med blu-ray. Før syntes jeg førstnevnte hadde kanonlyd, så utrolig å se hvordan kravene heves i takt med utviklingen.

Side 4 av 15 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •