Svært kresen på lydkvalitet, noen som kjenner seg igjen? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 15 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 300
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ROXY
    Har ytret flere ganger på forumet at BD burde bli standardformat for både lyd og bilde. Er redd for at bransjen ser at nye format kommer så tett at de ikke tar sjansen på å forandre produksjonslinjene sine. CD har tross alt holdt stand i over 30 år.

Jeg er også svært glad i SACD og DVD-A. Har trålet og lett etter disse i noen år og har i dag ca 120 stk.
    Moody Blues, King Crimson, Genesis, Talking Heads, R.E.M, Elton John har gitt ut de fleste av sine mest kjente album på et av disse formatene. Dette er ekte vare, ikke oppsamlet fra CD. I tillegg har bl a Pink Floyd, Deep Purple, Dire Straits, Steely Dan og Who gitt ut album på SACD.
    Har også Trondheimssolistene (Divertemento), Rush (Moving Pictures) og Tom Petty (Damn The Torpedoes) på BD.
    Har også passert 30 BD konserter. De fleste med meget god lyd, og noen med ekstremt god lyd.

Må derfor si meg enig med trådstarter. Det blir ofte godlydskivene som havner i spilleren.

Meget bra Roxy! Flott innlegg.

SACD har jeg veldig lite av, men ønsker å bygge ut samlingen der også, siden jeg jo har Cambridge 751 som spiser også dette formatet, ved mine tidligere spillere har jeg ikke hatt denne muligheten.

Blu-ray burde så absolutt bli standardformat, og finslipes og pusses slik at man kan nå formatets fulle potensiale. Vi er helt på linje

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lydformat som ikke lar seg laste over på harddisk og spilles av uten å måtte forholde seg til fysiske plater eller spesielle avspillingsbokser, er helt uaktuelt for mitt vedkommende.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Et lydformat som ikke lar seg laste over på harddisk og spilles av uten å måtte forholde seg til fysiske plater eller spesielle avspillingsbokser, er helt uaktuelt for mitt vedkommende.

Det overrasker meg ikke, du er i godt selskap når det gjelder det synet her på forumet.

Men så er det altså flere av oss som setter lydkvalitet aller høyest, om vi må reise oss opp å legge i en skive i en spiller så er det ikke noe uoverkommelig hinder.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Det overrasker meg ikke, du er i godt selskap når det gjelder det synet her på forumet.

Men så er det altså flere av oss som setter lydkvalitet aller høyest, om vi må reise oss opp å legge i en skive i en spiller så er det ikke noe uoverkommelig hinder.
    Det å reise seg er - heldigvis - ikke noe uoverkommelig hinder. Med tre stereoanlegg i huset er det imidlertid helt avgjørende at jeg kan ha musikken min lagret på ETT sted, og at den lar seg spille av uavhengig av hvilken avspillingsboks som tilfeldigvis er istand til å håndtere det valgte lydformatet.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg er helt enig i Ulf sine innlegg i tråden her.

"Lydkvalitet aller høyest"? Det er jo bare vas, avspilling fra harddisk er like godt som bluray eller annet og langt mer tilgjengelig. Det finnes ikke noen grunn til at lyd og bildematerialet som ligger på en BD skulle låte bedre eller dårligere på en harddisk når det blir avspilt derfra.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Jeg er helt enig i Ulf sine innlegg i tråden her.

"Lydkvalitet aller høyest"? Det er jo bare vas, avspilling fra harddisk er like godt som bluray eller annet og langt mer tilgjengelig. Det finnes ikke noen grunn til at lyd og bildematerialet som ligger på en BD skulle låte bedre eller dårligere på en harddisk når det blir avspilt derfra.

Jepp, noen setter funksjonalitet og lettvinthet først (elektronisk avspilling, enten streaming eller fra harddrive), og noen setter høyest oppnåelig lydkvalitet øverst.

Får man blu-ray kvalitet fra streaming eller harddisk? Jaha, og hvordan får du til det om jeg tør spørre? Hvilken streamingside kan jeg registrere meg på å få blu-ray konserter i lossless kvalitet hos?

Det Ulf sier er jo at et format som blu-ray er uaktuelt for han, nettopp fordi det er et fysisk format. Blu-ray gir best lydkvalitet pr dags dato, det er det ingen tvil om. Når man velger bort den beste lyden man kan få, fordi man har låst seg selv til elektronisk avspilling via Ipads o.l så er det jo helt korrekt at man velger andre prioriteringer foran best oppnåelig lydkvalitet.

Edit: Hvilket jo er et helt fair valg selvsagt, men ikke nekt for det.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    litt off topic, men er også interessert i denne genesis blu-rayen. Syns Genesis med Gabriel er noe av det bedre som er å oppdrive Men finner den hverken på cdon, platekompaniet eller ebay - kun CD og SACD.

Ajaj, jeg ser nå at jeg har tatt feilops:

På Cambridge spilleren min, så ser det ut som det er en blu-ray disc man har puttet i. Dessuten fikk jeg ikke rippet den til headsettet (fremmed format) Dette er rett og slett flaut, men det er ei hybrid skive SACD/CD. Likefullt er lydkvaliteten på begge sporene utrolig bra. Og sterosporet låter vesentlig bedre enn den gjør på min gamle CD. Musikken er top notch, så et kjøp er absolutt å anbefale - uavhengig av min blemme

Denne debatten viser at det ikke er så mange audiofile som bryr seg særlig om lydkvaliteten på innspillingene. De er mest opptatt av å forsvare tingenes tilstand og tilbakevise kvaliteten på SACD og DVD Audio, noe jeg finner underlig.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Ajaj, jeg ser nå at jeg har tatt feilops:

På Cambridge spilleren min, så ser det ut som det er en blu-ray disc man har puttet i. Dette er rett og slett flaut, men det er ei hybrid skive SACD/CD. Likefullt er lydkvaliteten på begge sporene utrolig bra. Og sterosporet låter vesentlig bedre enn den gjør på min gamle CD. Musikken er top notch, så et kjøp er absolutt å anbefale - uavhengig av min blemme

Så da er det altså SACD versjonen av denne utgivelsen som du anbefaler? Flott, da skal den bestilles i nær fremtid!

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er tvil om hvorvidt høyere bitrate enn 16/44.1 har noe å bidra med ift lydkvalitet i avspillingsenden.

Er 24bit/192kHz bare tullball?

om dataen ligger på en blu-ray disk eller på en harddisk spiller selvføgelig ingen rolle. Har flere "høyoppløste" 24/96 FLAC-filer på EDB'en selv, det er av nøyaktig samme kvalitet som de dataene man finner på blu-rayen eller DVD-A skivene de kom fra i utgangspunktet. Det er intet kompriss man trenger å inngå for å kunne spiller >16/44.1 lydfiler fra PC vs DVD/BD.

Personlig har jeg ingen problemer med å lene meg på Roar Moen(Patos) og John Meyer(Meyersound) og si at så lenge anlegget/høyttalerne er tilnærmet lineære(muligens en formulering Moen ikke ville brukt) så kan alle innspillinger låte akkurat slik de er tenkt å låte.

Til dere som føler lydkvaliteten er god nok først på blu-ray el tilsv, hva er det dere mangler på CD-versjonen av samme innspillingen?

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da er det altså SACD versjonen av denne utgivelsen som du anbefaler? Flott, da skal den bestilles i nær fremtid!
    Jepp, det er SACD versjonen.
    Det finnes også en SACD/CD av Genesis mesterverk - Foxtrot. Vurderer et kjøp av denne også, selv om jeg har CD:
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    Det er tvil om hvorvidt høyere bitrate enn 16/44.1 har noe å bidra med ift lydkvalitet i avspillingsenden.

Er 24bit/192kHz bare tullball?

om dataen ligger på en blu-ray disk eller på en harddisk spiller selvføgelig ingen rolle. Har flere "høyoppløste" 24/96 FLAC-filer på EDB'en selv, det er av nøyaktig samme kvalitet som de dataene man finner på blu-rayen eller DVD-A skivene de kom fra i utgangspunktet. Det er intet kompriss man trenger å inngå for å kunne spiller >16/44.1 lydfiler fra PC vs DVD/BD.

Personlig har jeg ingen problemer med å lene meg på Roar Moen(Patos) og John Meyer(Meyersound) og si at så lenge anlegget/høyttalerne er tilnærmet lineære(muligens en formulering Moen ikke ville brukt) så kan alle innspillinger låte akkurat slik de er tenkt å låte.

Til dere som føler lydkvaliteten er god nok først på blu-ray el tilsv, hva er det dere mangler på CD-versjonen av samme innspillingen?

Så for å klargjøre: så mener du at lydkvaliteten jevnt over på CD utgivelser matcher lyden man får på blu-ray konserter som eksempelvis John Mayer, Counting Crows, og Kings of leon? Du ser ingen grunner for at en bråte lydinteresserte foretrekker blu-ray utgivelsr når de skal nyte best mulig lyd? For å klargjøre så tar jeg det som en selvfølge at du har hørt referanseutgivelsene på blu-ray på et potent anlegg når du uttaler deg såpass bastant om (fraværet) forskjellene.

Det man mangler på vanlige CD utgivelser kontra superoppløst HD innspillinger er den enorme luftigheten, oppløsningen og "bredden" i lydbildet. Når man hører bedre HD utgivelser på blu-ray eller SACD så er det akkuratt som om noe faller på plass lydmessig, og man kan av enkelte av de beste utgivelsene bli sittende med hakeslepp, så gromt låter det.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det mener jeg ikke. Jeg mener det er ingen tekniske begrensninger på lydkvalitet i 16/44.1 vs 24/96 i 2-kanals lyd.

Så kan man gjerne spekulere litt i hvorfor en bd utgivelse eventuelt låter annerledes enn samme utgivelsen på cd; om det er fordi bd er forbeholdt de 'haifai'-frelste og nedmiks og master er påvirket av det, samtidig som kanskje CD-/stream-/radioversjoner er tilpasset bil- og kjøkkenradioen og lo-fi.

"Lydreferansen" eller smådetaljene hører jeg fint på høyttalerne mine, men kontrollen tar jeg gjerne gjennom et sett Stax. Var det brifing adekvat nok for deg?

Ta gjerne ei runde med Jennifer Warnes på CD og forklar meg etterpå hva som mangler av luftighet, bredde og oppløsning på de innspillingene som bd kan tilføre.

EDIT: skriveleif

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei, det mener jeg ikke. jeg mener det er ingen tekniske begrensninger på lydkvalitet i 16/44.1 vs 24/96 i 2-kanals lyd.

så kan man gjerne spekulere litt i hvorfor en bd utgivelse eventuelt låter annerledes enn samme utgivelsen på cd; om det er fordi bd er forbeholdt de 'haifai'-frelste og nedmiks og master er påvirket av det, samtidig som kanskje CD-/stream-/radioversjoner er tilpasset bil- og kjøkkenradioen og lo-fi.

"lydreferansen" eller smådetaljene hører jeg fint på høyttalerne mine, men kontrollen tar jeg gjerne gjennom et sett Stax. Var det brifing adekvat nok for deg?

Ta gjerne ei runde med Jennifer Warnes på CD og forklar meg etterpå hva som mangler av luftighet, bredde og opløsning på de innspillingene som bd kan tilføre.
    OK, men da er vi tilbake til det jeg har skrevet om tidligere i tråden et par ganger. Hvorvidt CD på _papiret_ har like stort lydpotensiale som HD formater er forsåvidt uinteressant: det har ingen verdi for forbruker sålenge man ikke velger å utnytte potensialet fra selskapene sin side, og det er merkbart bedre lydkvalitet på blu-ray.

Det du og andre snakker om blir rene tekniske likheter på papiret, men har ingen verdi i praksis.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sagt på en annen måte; det er forskjell på BD-utgivelser, på samme måte som det er forskjell på CD-utgivelser. enig?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sagt på en annen måte; det er forskjell på BD-utgivelser, på samme måte som det er forskjell på CD-utgivelser. enig?

Så absolutt enig i det. Har hørt et lite fåtall CD utgivelser som kan måle seg med Blu-ray, men dette er helt eksepsjonelle unntak etter min erfaring.

Det generelle inntrykket er at BD utgivelser, spesielt de som er tatt opp i nyere tid med HD kameraer og det hele, er et godt stykke over CDen i lydkvalitet.

Eldre utgivelser som blir remikset og pusset opp for så å gis ut på BD er ikke mye verd. Dire Straits konserten "Alchemy" er et fint eksempel her.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, noen setter funksjonalitet og lettvinthet først (elektronisk avspilling, enten streaming eller fra harddrive), og noen setter høyest oppnåelig lydkvalitet øverst.

Får man blu-ray kvalitet fra streaming eller harddisk? Jaha, og hvordan får du til det om jeg tør spørre? Hvilken streamingside kan jeg registrere meg på å få blu-ray konserter i lossless kvalitet hos?

Det Ulf sier er jo at et format som blu-ray er uaktuelt for han, nettopp fordi det er et fysisk format. Blu-ray gir best lydkvalitet pr dags dato, det er det ingen tvil om. Når man velger bort den beste lyden man kan få, fordi man har låst seg selv til elektronisk avspilling via Ipads o.l så er det jo helt korrekt at man velger andre prioriteringer foran best oppnåelig lydkvalitet.

Edit: Hvilket jo er et helt fair valg selvsagt, men ikke nekt for det.
    Om man setter høyest oppnåelig kvalitet øverst har ingen som helst relevans med hvor dataen kommer fra! Eller mener du det er noe annet magisk over bluray enn dataens oppløsning? En blueray har ~50 GB, en harddisk kan lett ha 3-4TB, hvorfor mener du å spille av musikk fra en harddisk er dømt til å være dårlig??

Intermediate ROXY sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Jepp, det er SACD versjonen.
    Det finnes også en SACD/CD av Genesis mesterverk - Foxtrot. Vurderer et kjøp av denne også, selv om jeg har CD:
    Kjøpte denne boksen da den kom ut. En drøy tusenlapp ville Platekompaniet ha for den da. Nå er den meget vanskelig å oppdrive, og prisene er hinsides.

Genesis 1970-1975: Genesis: Amazon.co.uk: Music

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til de av dere som mener at Blu-ray bør bli standardformat for lydavspilling. Dersom Blu-ray blir den nye CD'n så vil det bare gjøre så alle Blu-rayer blir mikset på samme måte som CD'r og da ville det gjort sånn at kvaliteten gikk nedover. Tenk på det før dere vil at et format skal bli byttet med noe annet hos de fleste forbrukerne.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Om man setter høyest oppnåelig kvalitet øverst har ingen som helst relevans med hvor dataen kommer fra! Eller mener du det er noe annet magisk over bluray enn dataens oppløsning? En blueray har ~50 GB, en harddisk kan lett ha 3-4TB, hvorfor mener du å spille av musikk fra en harddisk er dømt til å være dårlig??

Jeg har med respekt å melde aldri skrevet at "harddisk er dømt til å være dårlig". Det er din påstand og stråmannsargumentasjon.

Det jeg derimot har påpekt er at blu-ray formatet er det beste lydmessig pr idag, og at det utelukkende er fysisk format: foreløpig.

Når man da velger bort det lydmessige beste formatet grunnet funksjonalitet med elektronisk avspilling så er det helt korrekt å si at man prioriterer vekk best mulig lydkvalitet, med fordel i funksjonalitet.

Forøvrig svarte ikke du på noen av mine spørsmål.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Til de av dere som mener at Blu-ray bør bli standardformat for lydavspilling. Dersom Blu-ray blir den nye CD'n så vil det bare gjøre så alle Blu-rayer blir mikset på samme måte som CD'r og da ville det gjort sånn at kvaliteten gikk nedover. Tenk på det før dere vil at et format skal bli byttet med noe annet hos de fleste forbrukerne.

Faktisk så er dette (dessverre) et meget godt poeng.

Side 3 av 15 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •