Svært kresen på lydkvalitet, noen som kjenner seg igjen? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 15 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 300
    Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Må igjen påpeke at jeg ikke henviser til komersielle cd-utgivelser, men opptak gjort i tilsvarende samplingskvalitet.

Poenget er at det er fint liten vits i høyoppløste formater, når man ikke engang gidder å utnytte den potensielle kvaliteten i vanlige CD'er. Ja, det finnes DVD-audio og SACD utgivelser som er bedre en tilsvarende CD-utgivelser, men det gir likevel ikke så høy kvalitet som CD'en potensielt kan gi. Det finnes noe få unntak, men jammen ikke mange. Da er vi tilbake til at det ikke er ett formatspørsmål, men hva lydteknikerne har fått lov å gjøre.
    Er det noen som sier de ikke får lov til å mikse god lyd, ettersom CD ikke har like bra lydkvalitet som tilsvarende utgivelser på blu-ray, DVD Audio og SACD?

Jeg skal likevel innrømme at CD kan låte forbasket bra, noe Yello - Touch til fulle viser. Men hvorfor låter det sjeldent veldig bra i forhold til høyoppløste formater?
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Skal sjekke opp tipsene dine. Er alltid ute etter gode musikk -og lydopplevelser

Ellers banker mitt hjerte hardt for Genesis, dvs. først og fremst perioden 1970-74 med Peter Gabriels som vokalist. Alle albumene fra denne perioden er must for progrock fans
    Nursery Cryme intet unntak. Det som er med Genesis, er at ved første gjennomlytting blir man kanskje ikke så imponert. Men det er musikken som er så komplisert at den krever noe av lytteren, før den sitter. Og når den gjør det, så blir man aldri lei. Man hører hele tiden nye ting.

Nursery Cryme er progrock at its finest! Det blir ikke mer progressivt enn dette. Musikken vokser og vokser og det er stadige temaskifter. Bare så synd dem ikke lagde flere plater med Gabriel. Smakebit fra NC;

Genesis Seven Stones - YouTube

På John Mayer konserten så har han et akustisk åpningssett på 4-5 låter, hvor det kun er han selv med akustisk gitar på scenen (fyren er et gitargeni med like god vokal, hvis ikke du kjenner til mannen), og her kan jeg garantere at FST mellomtonen på dine CM9 virkelig får briljert som best de kan. Helt hinsides hvor deilig denne er å høre på.

Forøvrig helt enig angående progrock og lydkvalitet. I den sjangeren er det mer viktig enn noengang med så god lyd som mulig. Jeg liker nok Phil Collins perioden mest. Men det kan likegjerne skyldes at det er den perioden jeg kjenner som best fra før. Var innom play.com, og kunne ikke finne den aktuelle blu-rayen der? Merkelig, hvor bestilte du den fra?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som sier de ikke får lov til å mikse god lyd, ettersom CD ikke har like bra lydkvalitet som tilsvarende utgivelser på blu-ray, DVD Audio og SACD?

Jeg skal likevel innrømme at CD kan låte forbasket bra, noe Yello - Touch til fulle viser. Men hvorfor låter det sjeldent veldig bra i forhold til høyoppløste formater?

Dette syns jeg også er merkelig. Man hører dette forsvaret overalt (spesielt av de som sverger til mp3 og streaming) at blu-ray, SACD og andre superoppløste formater ikke "er noe bedre enn CD".

Det klinger hult i mine ører basert på lytteerfaring. Og som jeg nevnte tidligere er det et fett for forbrukere om CD teknisk sett har potensiale for HD lydnivå, hvis det faktiske produktet ikke når opp til en slik standard.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Desverre så ja. Når har det imidlertid vist seg at mange SACD'er bare er juks. Oppsamplet CD-mix i beste fall.

Det som skjer er at men anntar at det store flertall kunder av vanlige CD'er sitter på "normale" stereoannlegg. Type minisystemer og boomboxer. Det er det lett å være enig i. På slike annlegg kan man ikke ha full dynamikk på innspillingene. Da ville ett passe høyt nominelt nivå gitt klipping så det holder på sterke partier. Altså ikke gjennomførbart i praksis. Det er i stor grad dette som styrer. Analyserer du cd'er vil du se at veldig få har særlig stor crestfaktor. For oss som har skikkelige oppsett så er det bare tragisk.

På SACD, DVD-audio, Vinyl ++, så kan man annta at de som legger penger i dette faktisk har systemer med over middels dynamiske egenskaper.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    På John Mayer konserten så har han et akustisk åpningssett på 4-5 låter, hvor det kun er han selv med akustisk gitar på scenen (fyren er et gitargeni med like god vokal, hvis ikke du kjenner til mannen), og her kan jeg garantere at FST mellomtonen på dine CM9 virkelig får briljert som best de kan. Helt hinsides hvor deilig denne er å høre på.

Forøvrig helt enig angående progrock og lydkvalitet. I den sjangeren er det mer viktig enn noengang med så god lyd som mulig. Jeg liker nok Phil Collins perioden mest. Men det kan likegjerne skyldes at det er den perioden jeg kjenner som best fra før. Var innom play.com, og kunne ikke finne den aktuelle blu-rayen der? Merkelig, hvor bestilte du den fra?
    Ikke noe i veien Phil Collins, han har produsert utrolig mye bra, men sammen med Gabriel så synes jeg det var magisk. Som med både Gilmour og Waters. Sett konserten "When in Rome"? Helt konge!

Jeg kjøpte den hos Platekompaniet. I butikken. Mulig den kan bestilles derfra.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og som jeg nevnte tidligere er det et fett for forbrukere om CD teknisk sett har potensiale for HD lydnivå, hvis det faktiske produktet ikke når opp til en slik standard.
    Men da er du jo enig i at det ikke er ett formatproblem.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da er du jo enig i at det ikke er ett formatproblem.
    Jo, i praksis blir det selvsagt et formatproblem. Jeg er heller ikke sikker på at det tekniske mp3 og streamingmafian sier er korrekt, men sett at det de påstår er korrekt.Sett at CD teknisk sett kan gi like god lyd som blu-ray.

Så har det ingen praktisk effekt: nettopp fordi som Ultima påpeker så er den gjengse eller gjennomsnittlige lydkvalitet på SACD, blu-ray osv mye mye bedre enn CD.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så har det ingen praktisk effekt: nettopp fordi som Ultima påpeker så er den gjengse eller gjennomsnittlige lydkvalitet på SACD, blu-ray osv mye mye bedre enn CD.
    Men nå har det jo vist seg at når vi tar og ser på spektrumanalysen av flere SACD utgivelser så viser det ikke er noe annet innhold enn CD'en. Man betaler ekstra for ingenting. Det ironiske er at en del av disse er blitt hyllet opp i skyene for at de er så mye bedre.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men nå har det jo vist seg at når vi tar og ser på spektrumanalysen av flere SACD utgivelser så viser det ikke er noe annet innhold enn CD'en. Man betaler ekstra for ingenting. Det ironiske er at en del av disse er blitt hyllet opp i skyene for at de er så mye bedre.

Det som har vist seg er at det jevnt over er bedre lydkvalitet på superoppløselige formater, såkalte HD formater. Hvor blu-ray er det klart beste etter min mening. DVD-audio som Ultima skrøt av har jeg dessverre ikke hørt noe av.

Grunnen til at jeg kjøper blu-ray utgivelser er naturligvis fordi jeg ikke får tak i den gitte lydkvaliteten på CD, tro ikke at det er noen andre grunner til at jeg betaler dyrt for blu-ray konserter

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Divertimenti BD har en sinnsyk høy bitrate. På PCM-sporet (5.1) så er det en bitrate på hele 27,6 mbps!

* The Police "Certifiable". Dette er en svært påkostet og vellykket produksjon. Glassklart bilde og den beste lyden jeg noensinne har hørt. Min referanse innen lyd. Uansett hva man mener om Police, så er denne BD verdt å ha på grunn av lyden alene.
    Det at divertimenti har høy bitrate trenger ikke ha så voldsomt mye å si, men det er vel noe de skriver på boksen for at folk som tror på slikt skal synes at det er utrolig fresj lyd på grunn av de enorme lydfilene

Den Police - Certifiable konserten har jeg en BR utgivelse av, og den låter knallbra! Men referanse på lyd er det absolutt ikke! Dette er vel en av de to beste blu-ray konsertene jeg vet om med tanke på lyd

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Det at divertimenti har høy bitrate trenger ikke ha så voldsomt mye å si, men det er vel noe de skriver på boksen for at folk som tror på slikt skal synes at det er utrolig fresj lyd på grunn av de enorme lydfilene

Den Police - Certifiable konserten har jeg en BR utgivelse av, og den låter knallbra! Men referanse på lyd er det absolutt ikke! Dette er vel en av de to beste blu-ray konsertene jeg vet om med tanke på lyd

Det ble litt feil av meg, det er den beste konserten på blu-ray jeg mente å si. Med tanke på lydkvalitet

Det finnes nok bedre studioopptak på blu-ray. Foreløbig har jeg bare én, og den låter forbløffende bra til å være en 40 år gammel utgivelse.

Ellers hadde det vært fint om dem som har hørt mye fantastisk lydkvalitet refererer til hvilke artiser og utgivelser.

Intermediate mk4 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det finnes nok bedre studioopptak på blu-ray. Foreløbig har jeg bare én, og den låter forbløffende bra til å være en 40 år gammel utgivelse.
    Hvilken er det?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    cd har godt nok potensial. de fleste klarer ikke skille spotify og cd, hvordan har båndbredden til bluray så mye å si?
    selv høykomprimerte mp3 låter bedre enn råformatet om materialet er bedre prosessert.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut i fra hva jeg har testet av ulike formater så støtter jeg fullt ut de som sier at det ikke er formatet som er synderen eller helgenen for god lyd. Det kan det sørges for før det overføres til et format. Det skulle overraske meg om at det er anderledes med blu-ray.

Jeg har også blitt veldig kresen etterhvert, men det det kunne ikke falle meg inn å la være å spille god musikk av den grunn. Jeg løser det enkelt og greit slik at jeg ikke sitter i sweetspot og eventuelt begrenser volum når jeg spiller plater med utpreget dårlig lyd (de er det dessverre mange av ja).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Hm... Jeg har ikke opplevd noe av dette. Med unntak av disse grøtete og overkomprimerte innspillingene som man kommer borti av og til - der er det ingen redning.

Men ellers? Mine tre anlegg spiller all slags musikk med den største selvfølgelighet. T.o.m. nettradio låter helt utrolig bra. Jeg har hatt folk med større gullører enn mine innom - og vi har testet høyoppløst lyd mot CD-lyd - og forskjellen er helt akademisk.
    Det er fordi du har ProAc som er snille med dårlige innspillinger. Jeg kjenner meg igjen 8). Alikevel vil jeg ikke tilbake på ProAc. Det er fordeler og ulemper med begge tilnærminger, men nå godtar jeg heller innspillinngene som de er.

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder live, er det gøy med hardtslående konserter. Mine favoritter er dimmu borgir - invaluable darkness og sonata arctica - for the sake of revenge. Disse har stram og fin lyd Men det er vel ikke så mange hififolk som liker sånn rask musikk.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Det er fordi du har ProAc som er snille med dårlige innspillinger. Jeg kjenner meg igjen 8). Alikevel vil jeg ikke tilbake på ProAc. Det er fordeler og ulemper med begge tilnærminger, men nå godtar jeg heller innspillinngene som de er.
    Ja - det har du nok rett i. Til gjengjeld er ProAc nådeløse overfor elektronikk som ikke passerer ProAc-nåløyet. Ingen gratis lunsjer her heller, altså....
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe i veien Phil Collins, han har produsert utrolig mye bra, men sammen med Gabriel så synes jeg det var magisk. Som med både Gilmour og Waters. Sett konserten "When in Rome"? Helt konge!

Jeg kjøpte den hos Platekompaniet. I butikken. Mulig den kan bestilles derfra.

litt off topic, men er også interessert i denne genesis blu-rayen. Syns Genesis med Gabriel er noe av det bedre som er å oppdrive Men finner den hverken på cdon, platekompaniet eller ebay - kun CD og SACD.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Ut i fra hva jeg har testet av ulike formater så støtter jeg fullt ut de som sier at det ikke er formatet som er synderen eller helgenen for god lyd. Det kan det sørges for før det overføres til et format. Det skulle overraske meg om at det er anderledes med blu-ray.

Jeg har også blitt veldig kresen etterhvert, men det det kunne ikke falle meg inn å la være å spille god musikk av den grunn. Jeg løser det enkelt og greit slik at jeg ikke sitter i sweetspot og eventuelt begrenser volum når jeg spiller plater med utpreget dårlig lyd (de er det dessverre mange av ja).

Det du her påpeker er en teknikk jeg også har begynt å brukte

Utgivelser med middelmådig eller svak lydkvalitet kjøres på lavere lyttevolum, og gjerne mens jeg ikke sitter i sweetspot, eller for eks mens jeg vasker opp.

Samme spørsmål til deg også hvis formatet ikke spiller noen rolle: hvorfor finnes det da jevnt over bedre lydkvalitet på superoppløselige formater, og da spesielt blu-ray? Hvilken rolle spiller det for forbrukerne om CD på _papiret_ kan låte like godt som blu-ray? Ingen verdens ting!

Intermediate ROXY sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ytret flere ganger på forumet at BD burde bli standardformat for både lyd og bilde. Er redd for at bransjen ser at nye format kommer så tett at de ikke tar sjansen på å forandre produksjonslinjene sine. CD har tross alt holdt stand i over 30 år.

Jeg er også svært glad i SACD og DVD-A. Har trålet og lett etter disse i noen år og har i dag ca 120 stk.
    Moody Blues, King Crimson, Genesis, Talking Heads, R.E.M, Elton John har gitt ut de fleste av sine mest kjente album på et av disse formatene. Dette er ekte vare, ikke oppsamlet fra CD. I tillegg har bl a Pink Floyd, Deep Purple, Dire Straits, Steely Dan og Who gitt ut album på SACD.
    Har også Trondheimssolistene (Divertemento), Rush (Moving Pictures) og Tom Petty (Damn The Torpedoes) på BD.
    Har også passert 30 BD konserter. De fleste med meget god lyd, og noen med ekstremt god lyd.

Må derfor si meg enig med trådstarter. Det blir ofte godlydskivene som havner i spilleren.

Side 2 av 15 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •