Svært kresen på lydkvalitet, noen som kjenner seg igjen? - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 15 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15
Viser resultater 281 til 300 av 300
    Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nei, Gilmour. Rihanna har ikke spesielt god lyd på utgivelsene sine.
    Ikke når vi snakker dynamikk, ihvertfall.....

DR Database

Hun er nok et offer for loudness war hun også.

Denne er litt bedre
    DR Database

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer inn noen sider for sent, men må bare inn med en liten sensasjon - noe jeg og Gilmour er enige om!

U2 har jevnt over så dårlig lydkvalitet at jeg er svært glad for at jeg ikke er U2 fan, da hadde jeg irritert på meg magesår!
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Nei, Gilmour. Rihanna har ikke spesielt god lyd på utgivelsene sine.
    Ikke når vi snakker dynamikk, ihvertfall.....

DR Database

Hun er nok et offer for loudness war hun også.

Denne er litt bedre
    DR Database
    Men nå er det jo faktisk slik at begrenset dynamikk og dårlig lydkvalitet ikke er HELT det samme, selv om det ofte henger sammen.

Er det begrenset dynamikk er det nettopp det; begrenset forskjell mellom lave og høye partier i musikken. Nå er det jo en gang slik at det finnes musikksjangere hvor dette ikke er så utrolig relevant, og det kan godt låte bra likevel.
    --
    Thorbjørn

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som om de fleste som er opptatt av Hifi går innom en "periode" en stund etter de har anskaffet anlegg og forstått hvordan lyd de liker. Jeg har også hatt en periode hvor jeg nesten utelukkende hørte på musikk med veldig god lydkvalitet, men jeg er glad jeg har kommet over den fasen nå

Likefullt har jeg en spilleliste som består av godt og vel 350 tracks som jeg bedømmer som eksepsjonell lyd og gode/interessante sanger

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Det virker som om de fleste som er opptatt av Hifi går innom en "periode" en stund etter de har anskaffet anlegg og forstått hvordan lyd de liker. Jeg har også hatt en periode hvor jeg nesten utelukkende hørte på musikk med veldig god lydkvalitet, men jeg er glad jeg har kommet over den fasen nå

Likefullt har jeg en spilleliste som består av godt og vel 350 tracks som jeg bedømmer som eksepsjonell lyd og gode/interessante sanger
    Noe av forklaringen tror også jeg kan ligge i svakheter i anlegget. Da skal det ikke så mye til før en litt dårlig innspilling kan vippe anlegget i feil retning. Og resultat blir at man ikke hører så mye på den typen plater. Jeg har i alle fall flere ganger hatt det slik. Men problemet lå mer i anlegget mitt enn innspillingene.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Men nå er det jo faktisk slik at begrenset dynamikk og dårlig lydkvalitet ikke er HELT det samme, selv om det ofte henger sammen.

Er det begrenset dynamikk er det nettopp det; begrenset forskjell mellom lave og høye partier i musikken. Nå er det jo en gang slik at det finnes musikksjangere hvor dette ikke er så utrolig relevant, og det kan godt låte bra likevel.
    Å, jada. Thrash metal er jo stort sett bånn pine hele tiden og lite dynamisk musikk.

Men selv metal kan låte dynamisk når musikken og produsentene tillater det. Noe Metallica er et eksempel på og hvor de til de grader ikke gjør det på Death Magnetic. Men Guitar Hero versjonen er betraktelig bedre. Og det er samme musikk!

DR Database

Litt skremmende.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å, jada. Trash metal er jo stort sett bånn pine hele tiden og lite dynamisk musikk.

Men selv metal kan låte dynamisk når musikken og produsentene tillater det. Noe Metallica er et eksempel på og hvor de til de grader ikke gjør det på Death Magnetic. Men Guitar Hero versjonen er betraktelig bedre. Og det er samme musikk!

DR Database

Litt skremmende.
    Jada, rock som låter bra har gjerne god dynamikk - dro akkurat frem gamle Ugly Kid Joe som jeg husker jeg synes låt bra i min spede ungdom - og den får jo godkjent på DR: DR Database

Men det er ganske mye populærmusikk jeg vil si låter "bra" selv om DR ikke er så høy. Death Magnetic er jo regelrett overstyrt, så det finnes jo en mellomting også.
    --
    Thorbjørn

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å, jada. THrash metal er jo stort sett bånn pine hele tiden og lite dynamisk musikk.

DR Database

Litt skremmende.

pirke

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, sirant. Rettet nå

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Dette er fair nok, jo kvalitativt bedre anlegg man har, jo grommere vil det jo låte på et gjennomsnitt av alle utgivelser. Men du mener vel ikke på ramme alvor at vanlige CD innspillinger eller nettradio låter like godt som de bedre utgivelsene på blu-ray? Det er rett og slett ikke tilfelle.

Har man en kvalitativt god blu-ray spiller som kilde og bygger et kvalitetsanlegg med den som utgangspunkt tror jeg mange kunne sprengt grenser for hvor god lyd de kan oppnå. Superoppløst HD lyd fra kilden endrer hele kjeden og resultatet man til slutt får fra høyttalerne. Cambridge 751 er en høykvalitetsspiller å starte med, OPPO ligeså, i tillegg kommer jo både Primare og EC med nye high end multispillere nå.
    Riktig det men Blu-ray er ikke alt. Hør for eksempel på flac filer fra 2l gjennom en god dac. Der har du lydkvalitet i høyeste klasse.

Intermediate corleone sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får vel slenge inn en kommentar jeg også. :-D
    Det er jo for min del litt utifra hvilken situasjon jeg er i om jeg MÅ ha gode innspillinger eller ikke, sitter jeg surfer samtidig spiller det ingen rolle om det ikke er helt topp men til kritisk lytting og skikkelig avslapping der en bare lukker øynene og har nok med og holde i cognac glasset så er det et must med gode innspillinger.
    Jeg sliter enda mer med dårlig bilde på film, orker ikke se dvd lenger etter at BD kom.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av corleone
    Jeg får vel slenge inn en kommentar jeg også. :-D
    Det er jo for min del litt utifra hvilken situasjon jeg er i om jeg MÅ ha gode innspillinger eller ikke, sitter jeg surfer samtidig spiller det ingen rolle om det ikke er helt topp men til kritisk lytting og skikkelig avslapping der en bare lukker øynene og har nok med og holde i cognac glasset så er det et must med gode innspillinger.
    Jeg sliter enda mer med dårlig bilde på film, orker ikke se dvd lenger etter at BD kom.
    Hva om du sitter og surfer samtidig som du ser film - har bildekvaliteten så mye å bety da

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra og med i dag skal jeg kun høre på musikk jeg selv har spilt inn. Jeg skal bare høre på totalt lossless musikk som knuser BD/Høyoppløste formater iallefall når det gjelder filstørrelse. Jeg skal kun spille inn sanger jeg liker (Med meg selv som artist) for så å høre de rett fra DAW'n. Aldri skal jeg konvertere slik at hele sangen blir i èn fil, for dersom man tar 30 lydfiler (Hvorav flere av dem spiller samtidig) for så å lage "En masterfil" Da har man en lossy masterfil...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra og med i dag skal jeg kun høre på musikk jeg selv har spilt inn. Jeg skal bare høre på totalt lossless musikk som knuser BD/Høyoppløste formater iallefall når det gjelder filstørrelse. Jeg skal kun spille inn sanger jeg liker (Med meg selv som artist) for så å høre de rett fra DAW'n. Aldri skal jeg konvertere slik at hele sangen blir i èn fil, for dersom man tar 30 lydfiler (Hvorav flere av dem spiller samtidig) for så å lage "En masterfil" Da har man en lossy masterfil...
    Lykke til - det blir et spennende liv
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det var da voldsomt
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var vel mer en slags ytring om formathysteri og at de såkalte Lossless formatene slett ikke er lossless. For de som er ekstremt opptatt av lossless så må vel den første skrevne ferdige masteren ha enormt mye bedre lydkvalitet enn selv de høyoppløste formatene eller? Igrunn så har de ikke det...

Det som hadde vært greit med å kun spille min egen (Selvinnspillede) musikk hadde vært det faktum at jeg antakeligvis hadde utviklet meg meget som musiker og tekniker ^^

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var vel mer en slags ytring om formathysteri og at de såkalte Lossless formatene slett ikke er lossless. For de som er ekstremt opptatt av lossless så må vel den første skrevne ferdige masteren ha enormt mye bedre lydkvalitet enn selv de høyoppløste formatene eller? Igrunn så har de ikke det...

Det som hadde vært greit med å kun spille min egen (Selvinnspillede) musikk hadde vært det faktum at jeg antakeligvis hadde utviklet meg meget som musiker og tekniker ^^
    Skal man være prikete, så er det vel kun akustiske instrumenter som er absolutt lossless; piano/flygel, menneskestemmen, blokkfløyte (!), trompet, triangel (!), skarptromme osv
    Og da spilt/sunget der og da.

I det man kobler til en mikrofon+forsterker, er signalet på en eller annet måte "manipulert".

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du får investere i PA-utstyr og ha live optredner i stuen. Da blir det lossless. :-D
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate corleone sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva om du sitter og surfer samtidig som du ser film - har bildekvaliteten så mye å bety da
    Man surfer da ikke mens man ser film:-D

Side 15 av 15 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •