Svært kresen på lydkvalitet, noen som kjenner seg igjen? - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 15 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 300
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Var det ikke snickers'en som gjorde om disse toppmodellene til aktiv deling?

Edit, joda:
    Abbey Roads gamle monitorer får extreme makeover
    Det er ikke samme versjon, men stemmer det. Har hørt det oppsettet. De beste B&W høyttalerne jeg har hørt, men de låt overhodet ikke som B&W.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg la merke til det etterpå.

Det er ganske drastisk tiltak å fundamentalt endre høyttaleren. Burde være unødvendig i denne prisklassen. Prisen på aktive delefiltere har stupt siden den gang, med introduksjonen av minidsp osv. Høyttalerne er vel ikke superfølsomme.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det drukner i hvert fall i mye annet. Anlegget mitt i bilen er forøvrig godt under gjennomsnittet av bilanlegg og støynivået i bilen er noe høyt. Kan fint nyte musikk i et litt bedre bilanlegg.

En stor musikk opplevelse får man derimot ikke. Men det er sjelden jeg får fra selv dyre musikkanlegg. Var nylig i London og hørte B&W 800 D med kostbar Linn elektronikk. Det låt elendig. Samme dag var jeg i et kontrollrom og hørte meget bra lyd med utstyr til en brøkdel av prisen. Dyrt utstyr er ingen garanti for god lyd. Rom, akustikk og hvordan høyttalerne måler er alfa og omega.

Jeg er enig i at et minimumsnivå må man bare ha. Jeg greier ikke nyte musikk på gjennomsnittlige bilanlegg for eks, eller på en enkel radio. Joda, kan trampe takten og slikt, men gåsehud og aktiv konsentrert lytting er det ingen sjanse for.

Forøvrig må jeg si at uttalelsene dine om toppmodellen til B&W 800D fremstår som useriøse. De låter ikke "elendig" og det vet du meget godt. Greit nok at du ikke ble overvettes imponert, men denne overdrevne retorikken gir kritikken din et svært useriøst preg.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Forøvrig må jeg si at uttalelsene dine om toppmodellen til B&W 800D fremstår som useriøse. De låter ikke "elendig" og det vet du meget godt. Greit nok at du ikke ble overvettes imponert, men denne overdrevne retorikken gir kritikken din et svært useriøst preg.
    De useriøse er bare å overse.

De er ikke her for å bidra, uansett.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De låt elendig i det oppsettet jo. Det er sannheten og noe min kamerat som jobber i studio også erfarte. Det er overhodet ikke overdrevet.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vært snakk om musikk med få instrumenter i denne tråden.

For å teste lyden på det motsatte, kan jeg anbefale denne:

Swing Swing Swing: Boston Pops & John Williams: Amazon.co.uk: Music

Masse dynamikk og masse instrumenter som setter anlegget på en prøve.

(finner den dessverre ikke på Spotify, om noen kunne tenke seg å lytte til det derfra)

Eller denne:
    Tutti Orchestral Sampler [IMPORT]: Various, None: Amazon.co.uk: Music

Den finnes på Spotify. Hør gjerne på låt nr 10, The Padstow Lifeboat

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De låt elendig i det oppsettet jo. Det er sannheten og noe min kamerat som jobber i studio også erfarte. Det er overhodet ikke overdrevet.
    Min erfaring er at B&Ws topphøyttalere er rene magien hvis man får til akustikk og matching - men låter ganske håpløst i forhold til prisen hvis det ikke klaffer. Ikke helt ulikt ProAc - som hører til mine desiderte favoritter: Magiske når det klaffer, men tragiske når det ikke klaffer. Beklager hvis det blir litt off-topic i denne ellers utmerkede tråden - men av og til er det vanskelig å dy seg.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i at et minimumsnivå må man bare ha. Jeg greier ikke nyte musikk på gjennomsnittlige bilanlegg for eks, eller på en enkel radio. Joda, kan trampe takten og slikt, men gåsehud og aktiv konsentrert lytting er det ingen sjanse for.

Du pleier ofte argumentere på samme måte, så ser ikke hvorfor Orso blir sett på som useriøs pga sin uttalelse. Du kan jo selv ta med dine CM7 på Elkjøp eller på en messe og høre på de. Det er ganske tvilsomt at det blir samme lyden. Messelyd er ofte elendig i forhold til potensial lyd. Det tror jeg du også vet. :wink:

Godlyd for oss som ikke er så fan av eldre menn med gitar. 8-)
    Tiesto: Elements of Life - Copenhagen Blu-ray (United Kingdom)
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La meg bare poengtere at jeg ikke sier B&W 800D er elendige høyttalere. Da leser man noe annet enn det jeg skriver. Men i rommet og oppsettet jeg hørte de, så låt det særdeles svakt.
    Det handler om flere ting som ikke er noe poeng å komme innpå her, men ingen tvil om at B&Wene kan låte meget høvelig.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La meg bare poengtere at jeg ikke sier B&W 800D er elendige høyttalere. Da leser man noe annet enn det jeg skriver. Men i rommet og oppsettet jeg hørte de, så låt det særdeles svakt.
    Det handler om flere ting som ikke er noe poeng å komme innpå her, men ingen tvil om at B&Wene kan låte meget høvelig.

Det er på sin plass at du klargjør dette faktisk, fordi det er påfallende hvordan du kritiserer toppmodellene til B&W 800 serien i tråd etter tråd og debatt etter debatt. Er det ikke 802 D så er det 800 D osv.

Når du gjentar ganske så drøy kritikk av disse høyttalerne flere ganger og i ulike debatter, uten at du noengang skryter av dem, så kan man på sikt sitte igjen med et inntrykk av at du mener de er dårlige høyttalere.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Min erfaring er at B&Ws topphøyttalere er rene magien hvis man får til akustikk og matching - men låter ganske håpløst i forhold til prisen hvis det ikke klaffer. Ikke helt ulikt ProAc - som hører til mine desiderte favoritter: Magiske når det klaffer, men tragiske når det ikke klaffer. Beklager hvis det blir litt off-topic i denne ellers utmerkede tråden - men av og til er det vanskelig å dy seg.

Hyggelig at du liker tråden Ulf8) Ingenting er bedre enn det. Syns selv denne tråden har vært bra, hvor vi har touchet innom mye forskjellige aspekter ved hobbyen vår.

Forøvrig ser jeg frem til tilbakemeldinger på de som har tatt seg tid til å høre på noen av referanseskivene som jeg har nevnt iløpet av denne tråden. Ikke deg spesielt altså, men av de som måtte ha hørt noe. Det være seg av Waters, Blu-ray konsertene jeg har nevnt, Pagans Mind skiva osv.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    . Hørte Waters live på Spotify, og det låt ikke bra, så derfor kjøpte jeg den ikke.
    Etter en ordtlig gjennomlytt av "in the flesh-live" nå, på litt ordentlig volum, må jeg helt klart ikke bare moderere mine utalelser, men klart endre mening.

Må si det var veldig god "live" lyd, med bra trøkk (noe som ofte mangler på live plater, noe som igjen gjør at du ikke føler at du er på en konsert). Jeg fikk virkelig fot, og fikk bare lyst til å skru opp på ordentlig live nivå. (nå lå unga å sov i andre delen av huset, så moderering måtte til).

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Etter en ordtlig gjennomlytt av "in the flesh-live" nå, på litt ordentlig volum, må jeg helt klart ikke bare moderere mine utalelser, men klart endre mening.

Må si det var veldig god "live" lyd, med bra trøkk (noe som ofte mangler på live plater, noe som igjen gjør at du ikke føler at du er på en konsert). Jeg fikk virkelig fot, og fikk bare lyst til å skru opp på ordentlig live nivå. (nå lå unga å sov i andre delen av huset, så moderering måtte til).

Det utsagnet kan jeg bare stille meg bak: og det gleder meg som gigantisk Waters og PF fan gjennom en årrekke. In the flesh live greier som du sier å skape et trykk som er helt rått, samtidig som det er nydelig oppløst og luft mellom instrumenter og korister. Rett og slett en fryd å høre på

I tillegg er det noen nydelige detaljer samt øyeblikk som brenner seg fast. Som soloen under midtpartiet fra gitaristen som spiller keivhend på gitar, Doyle Bramhall på låten "Dogs", de massive trommene i slutten på "its a miracle" (her tror jeg etthvert anlegg med god kvalitet skal få vist seg frem), og den orgasmiske fremføringen av "amused to death". Sistnevnte er helt rå, knapt noen låt gir meg så lyst til å bare skru opp og skru opp på volumet.

For ikke å glemme når trommisen "spiller seg ned" på hovedtrommesettet etter å ha fullført introen på "Time". Faens epic

"they logged the only explanation left: these species has amused itself to death!"

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere får ta dette med en klype salt, men kjernen er reell.

Det er litt morro å lese denne tråden - og spesielt når man tar rommets påvirkning i betraktning. Hadde et rom med ganske god tilnærming av akustikk, og jeg synes de fleste innspillinger låt bedre enn før. De gode låt eksepsjonelt.

Så, fikk jeg høre de samme innspillingene via god kilde, hodetelefonforsterker og hodetelefoner - og jeg vet ikke helt om jeg skal le eller gråte.

Jeg valgte hodetelefoner.

Savner muligens (tanken) på fullskalaanlegg - men fakta er at selv med hypergode innspillinger, så får man ikke egentlig opplevde hva som bor i dem før man hekter rommet utav likningen...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hodetelefoner og hodetelefonforsterker er en enkelt vei til veldig god lyd. Ingen tvil om det. Man skal jobbe mye med oppsettet før man tangerer det.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ble totalskremt av hodetelefoner etter at jeg så/hørte Platoon på mine AT-klokker for 15 år siden. Så vondt i hodet/ørene i etterkant har jeg ikke hatt siden dengang for 15 år siden, og savner det ikke.

Jeg skjønner poenget, men kjøper det ikke.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Jeg ble totalskremt av hodetelefoner etter at jeg så/hørte Platoon på mine AT-klokker for 15 år siden. Så vondt i hodet/ørene i etterkant har jeg ikke hatt siden dengang for 15 år siden, og savner det ikke.

Jeg skjønner poenget, men kjøper det ikke.
    Kjøper - men skjønner ikke - er utelukkende alternativ.

Kanskje du egentlig mener at: Man eliminerer rommet, men mister samtidig en del av totalopplevelsen. Dét kan så være, men å utelukke rommets innvirkning på lyden gir uendlig mye mer (objektiv) gevinst enn millimetre i innspillingskvalitet.

Jeg er selvsagt tilbøyelig til å innsé at head-fi ikke passer alle - inkl. dine erfaringer med el-cheapo head-fi.

Har selv forkastet to rom, og sistnevnte var ikke dårlig rent akustikkmessig - til fordel for head-fi - for å nyte god lydkvalitet på den "riktige" måten.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sier bare at SPL er litt annerledes å vurdere med hodetelefoner.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha dyrket musikk i svært nære "kanaler" så er jeg blitt (om mulig) enda mer kresen på innspillingskvaliteten på musikken jeg hører. Crap. Det betyr således ikke annet enn at trådstarters tema er relativt - og ikke absolutt.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bortskjemte, det har vi blitt. Noe jeg gladelig innrømmer. Mye takket være HD formater som blu-ray, som gir oss mulighet til å nyte superoppløst livemusikk. Et format jeg har trykket til mitt bryst. Det er en nesten ubeskrivelig tilfredsstillelse å høre gode blu-ray konserter, som har en lydkvalitet som man tidligere har kunnet drømme om.
    .
    En viktig ting er vel nevnt lite å det er der man må downmixe HD surround fra BD til stereo å sammenligning CD lyd

Det er uendelig med bra eller dårlige sluttresultat ut fra folks utstyr/innstillinger (her er det mange begrensninger/muligheter som kan avgjøre)

Noen få kan feks tilføre LFE sporet i HD surround til stereo å få et lydløft.
    Andre kan faktisk få dårligere downmix til stereo enn CD lyd av ulike årsaker.

Så har man feks enkelte Dolby ThrueHD som kan ha ferdig downmixet stereo spor innbakt i hovedlyden (som da ikke er downmix i decoder å kan være laget på en bedre måte som stereo)
    .......som Dolby selv skriver....Mulighet for å støtte en selvstendig to-kanal "kunstnerens mix" i en enkelt bitstrøm.
    __________________________________________________ __________

Enkelte BD disc har også stereo spor som LPCM (PCM)
    (den diskusjonen om high def pcm 2.0 stereo på disc v.s CD 16 bit 44,1 kHz lar jeg ligge)

men man har også feks Dolby ThrueHD / DTS HD / DTS HD MA som er i bare stereo (2.0) å da vil bli decodet ut.
    __________________________________________________ _______
    noen BD har ogsa lav bitrate stereo som DD 2.0 192-640 kbps eller feks DTS 2.0 384 kbps.

__________________________________________________ ________
    Utenkelig er det vel heller ikke at endring av samplingsfrekvens (enten opp eller ned) for enkelte kan negativt påvirke kvalitet av en downmix .
    Kan redusere kvaliteten for enkelte så de ikke får det beste ut av downmix stereo.
    __________________________________________________ ________
    Diskutere BD lyd ut stereo v.s CD plate vil da selvfølgelig få mange synspunkt........men ja ...disc/utstyr / innstillinger kan mye BD stereo være bedre enn CD

Side 13 av 15 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •