Svært kresen på lydkvalitet, noen som kjenner seg igjen? - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 15 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 300
    Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Bare et eksempel: Hvis en spesiell innspilling låter tynn og bassfattig, KAN det faktisk skyldes at man har et anlegg som ikke gjengir bass som det skal. Jeg kan teste dette ganske lett hjemme hos meg - det er bare å svitsje mellom "sub på" og "sub av" - og her er det STOR forskjell på enkelte innspillinger, f.eks. på en del U2-plater som har vært nevnt tidligere i denne tråden, som låter av en helt annen verden når suben deltar i musiseringen.

Et annet eksempel: hvis en innspilling låter grøtete, KAN det skyldes at man har et anlegg som grøter det til. At man har matchet komponenter på en ikke helt optimal måte. Eller at man har en akustikk i lytterommet som grøter det til. Det siste er dessverre ikke helt uvanlig.
    Utrolig gode poeng Ulf-B som nesten alltid blir glemt.

Det er utrolig mye musikk som låter bra når man har kontroll på rom og frekvensgang.

Det er en grunn til at enkel musikk ofte er det som låter best. Da er det mindre som kan rotes til.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen

Det er utrolig mye musikk som låter bra når man har kontroll på rom og frekvensgang.

Det er en grunn til at enkel musikk ofte er det som låter best. Da er det mindre som kan rotes til.

Geir Arne
    Det siste poenget ditt er meget bra og dette merker jeg daglig når jeg hører på musikk.

Jeg hører på mye metal, og noen ganger skulle jeg ønske at det var mer trøkk, men det er ikke alltid det lar seg gjøre. Pantera kan f. eks. ikke ha like mye trøkk i basstromma si som Rage against the machine eller AC/DC for den blir hamret på 12 ganger i sekundet i stedet for 1, og med samme trykk hadde alt blitt helt utrolig rævva.

Så det er nok en balansegang i hva ulike band rett og slett kan ha av trykk, "luft i lydbilde" og andre ting vi synes høres bra ut og det er alltid lettere for noe enkelt å få det til, da det rett og slett er mye lydrom å plassere alt i.
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Geir Arne

Dette er jeg enig i. Altfor mange, synes jeg, henviser til enkel musikk for den ultimate opplevelse av lydkvalitet.

Det er innlysende at det er langt lettere å få det til å høres luftig og fint ut med en enkel jazzvokalist, trommer, en kontrabass og kanskje et piano - enn et komplekst lydbilde med mange stemmer og instrumenter som prog-grupper besitter. En vegg av lyd så og si.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Dette er jeg enig i. Altfor mange, synes jeg, henviser til enkel musikk for den ultimate opplevelse av lydkvalitet.

Det er innlysende at det er langt lettere å få det til å høres luftig og fint ut med en enkel jazzvokalist, trommer, en kontrabass og kanskje et piano - enn et komplekst lydbilde med mange stemmer og instrumenter som prog-grupper besitter. En vegg av lyd så og si.
    Når du først er inne på prog-grupper; har du hørt Paradise Lost albumet til Symphony X?

Det synes jeg låter helt fantastisk, mang en øl har blitt drukket i nytelse til dette albumet. Normalt sett er jeg ikke altfor glad i prog da det ikke tilfredsstiller aggresiviteten min helt, men dette er passe hardt i tillegg til knallyd. Her føler jeg ingenting drukner og det blir lagt lag på hverandre og man kan velge hva man ønsker å høre etter om man vil det.
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Geir Arne

Det er et godt poeng du har her, ingen tvil. Dog vil jeg også fremheve hvor orgasmisk og kompleks lydopplevelse man får på gode progmetalskiver for eks, når ALT stemmer med musikk,produksjon og kvalitet. Det er for meg noe helt helt spesielt. Men ja, det er ikke så ofte man får til alt nærmest perfekt på så kompleks musikk. Utfordringen er adskillelse av instrumenter, slik at det ikke bare låter som en grøtete vegg av lyd.

Skiva til Norske Pagans Mind "Heavenly Ecstasy" er en slik skive, for å nevne et konkret eksempel.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig har jeg et tips til alle lydinteresserte: jeg er glad i god vokal, gjerne i akustiske settinger o.l, hvor vokalen blir gjengitt godt fremme i lydbildet med alle nyanser og detaljer.

Sara Mchlachlan har en låt som heter "Answer", som forøvrig er filmmusikk i "The Brave one", thriller med Jodie Foster.

Dette er en rolig pianoballade som har en vokalgjengivelse som har gitt meg utallige gåsehudøyeblikk siden jeg kjøpte plata. Absolutt toppnotch av hva jeg har hørt lydmessig. Hadde ikke trodd denne artisten skulle ha så god lyd, så ble faktisk ganske så overrasket.

Vil dere vise frem mellomtonen på høyttalerne deres så er dette sporet Har hatt mang en person med hakeslepp her inne når dette sporet er spilt på høyt volum.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da bør du lytte til Kirsti Huke - Wish you were here Gilmour. Jeg får i hvert fall gåsehud.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Forøvrig har jeg et tips til alle lydinteresserte: jeg er glad i god vokal, gjerne i akustiske settinger o.l, hvor vokalen blir gjengitt godt fremme i lydbildet med alle nyanser og detaljer.

Sara Mchlachlan har en låt som heter "Answer", som forøvrig er filmmusikk i "The Brave one", thriller med Jodie Foster.

Dette er en rolig pianoballade som har en vokalgjengivelse som har gitt meg utallige gåsehudøyeblikk siden jeg kjøpte plata. Absolutt toppnotch av hva jeg har hørt lydmessig. Hadde ikke trodd denne artisten skulle ha så god lyd, så ble faktisk ganske så overrasket.

Vil dere vise frem mellomtonen på høyttalerne deres så er dette sporet Har hatt mang en person med hakeslepp her inne når dette sporet er spilt på høyt volum.
    Sarah McLachlan er ingen nyhet for de av oss som har fulgt med en stund

Denne er vel et must i enhver CD samling:
    Surfacing: Sarah McLachlan: Amazon.co.uk: Music

Og denne (her finner du bl.a. låta Answer):
    Afterglow: Sarah McLachlan: Amazon.co.uk: Music

Og når det gjelder musikk med relativt få instrumenter og med fokus på detaljert og flott lyd, så anbefaler jeg denne nettsiden:
    Stockfisch-Records

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Da bør du lytte til Kirsti Huke - Wish you were here Gilmour. Jeg får i hvert fall gåsehud.

Nydelig dette, absolutt, det er slike arrangamenter jeg liker. At dama også er like nydelig drar ikke akkuratt ned helhetsinntrykket

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og for en utrolig bra låt i utgangspunktet, en klassiker

Når det er sagt, så har jeg blitt mindre kritisk til lydkvalitet med alderen. Ikke det at det ikke gir meg noen glede å sette seg ned med et glass rødvin, dempe belysningen og lukke øynene til en fin låt (som f.eks. ovennevnte), men selve musikkgleden er ikke betinget av hverken omgivelser eller lydkvalitet. Jeg kan bli like revet med av Donkeyboy (det skal sies at jeg er svak for god gammeldags pop med røtter i 80-tallet) på full spiker mens jeg støvsuger, bare for å ta et eksempel. Gleden ved musikk er vel så mye betinget av følelsene musikken gir og dagsformen, om musikken treffer de rette strengene, for å si det slik. På dette området lar jeg ikke lydkvalitet komme i veien for musikken. Selvsagt er det morsomt å kunne plukke ut instrumentene langt der inne i lydbildet, eller oppdage detaljer man ikke har hørt før, men rent overordnet gir det meg ikke nødvendigvis noen emosjonelle utbrudd.

Så min jakt etter den ultimate lydkvalitet har stagnert litt, fordi jeg har kommet til at lydkvaliteten er underordnet følelsene selve musikken gir.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og for en utrolig bra låt i utgangspunktet, en klassiker

Når det er sagt, så har jeg blitt mindre kritisk til lydkvalitet med alderen. Ikke det at det ikke gir meg noen glede å sette seg ned med et glass rødvin, dempe belysningen og lukke øynene til en fin låt (som f.eks. ovennevnte), men selve musikkgleden er ikke betinget av hverken omgivelser eller lydkvalitet. Jeg kan bli like revet med av Donkeyboy (det skal sies at jeg er svak for god gammeldags pop med røtter i 80-tallet) på full spiker mens jeg støvsuger, bare for å ta et eksempel. Gleden ved musikk er vel så mye betinget av følelsene musikken gir og dagsformen, om musikken treffer de rette strengene, for å si det slik. På dette området lar jeg ikke lydkvalitet komme i veien for musikken. Selvsagt er det morsomt å kunne plukke ut instrumentene langt der inne i lydbildet, eller oppdage detaljer man ikke har hørt før, men rent overordnet gir det meg ikke nødvendigvis noen emosjonelle utbrudd.

Så min jakt etter den ultimate lydkvalitet har stagnert litt, fordi jeg har kommet til at lydkvaliteten er underordnet følelsene selve musikken gir.
    Mye enig i dette, ja. The best of two worlds, er det noe som heter. Ikke alltid det er mulig, dessverre.

Hører forresten på den Kirsti Huke versjonen nå, Spotify Premium (extreme via Apple TV). Synes det innimellom høres "klippet" ut for volumet er høyere enn gjennomsnittet ut fra fila. Hmmmm, tolkningen er jo flott, men jeg ble ikke overbegeistret for lyden akkurat. Noen som har en MasVis av denne CD?

Søk opp Ingrid Michaelson og velg The way I am (fra Girls and Boys albumet)

For meg virker dette mye bedre, lydmessig.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, som sagt: jeg lar ikke antydning til klipping hindre meg i å oppleve tilløp til gåsehud

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Platen kan kjøpes i lossless til en fin pris hos Gubemusic:
    Deloo by  Kirsti Huke | GubeMusic

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg innser at jeg er heldig. Det er morro med god lyd og godt utstyr, men jeg kan kose meg med god musikk nesten uansett hva lyden kommer ut av.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Jeg innser at jeg er heldig. Det er morro med god lyd og godt utstyr, men jeg kan kose meg med god musikk nesten uansett hva lyden kommer ut av.
    Jeg må et minstemål av kvalitet. Anlegget mitt i bilen er f.eks ikke godt nok. Og heller ikke medfølgende øreplugger til telefonen. Får jeg derimot noen brukbare hodetelefoner, så er det godt nok til å nyte musikk. Men det kommer uansett aldri i nærheten av et virkelig godt anlegg som gir en helt annen opplevelse. Og det ligger ofte i bakhodet og er et savn hvis jeg f.eks er på reise og bruker bærbart utstyr.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Jeg må et minstemål av kvalitet. Anlegget mitt i bilen er f.eks ikke godt nok. Og heller ikke medfølgende øreplugger til telefonen. Får jeg derimot noen brukbare hodetelefoner, så er det godt nok til å nyte musikk. Men det kommer uansett aldri i nærheten av et virkelig godt anlegg som gir en helt annen opplevelse. Og det ligger ofte i bakhodet og er et savn hvis jeg f.eks er på reise og bruker bærbart utstyr.
    Jeg er litt i den kategorien, men er jeg ute og jobber kan jeg gjerne ha telefonen i lomma med spotify på og synes det er helt kurant, men jeg står jo ikke med "lukkede øyne og gåsehud".

Skal jeg sette meg ned og lytte aktivt er jeg nok litt kresen blitt jeg også...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Helt enig, sånn er det for meg og.

Morro med bra lyd, men jeg kan da nyte god musikk på dårlige anlegg og. Gåsehuden sitter løst og den kan komme på en tivoliradio om det er det om å gjøre. Det er selvsagt mye mer tilfredsstillende å høre den på et godt anlegg, men tonesammensetningen er mer enn nok for min del, for å nyte musikken hvor jeg ikke har noe valg på åssen anlegg jeg hører på den. Noe annet ville jeg egentlig synes var litt trist, så jeg er glad det er sånn :-D

Min hjemmekino

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Jo mere 'støygulv', jo mindre krav til utstyr og filkvalitet?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Jo mere 'støygulv', jo mindre krav til utstyr og filkvalitet?
    Det drukner i hvert fall i mye annet. Anlegget mitt i bilen er forøvrig godt under gjennomsnittet av bilanlegg og støynivået i bilen er noe høyt. Kan fint nyte musikk i et litt bedre bilanlegg.

En stor musikk opplevelse får man derimot ikke. Men det er sjelden jeg får fra selv dyre musikkanlegg. Var nylig i London og hørte B&W 800 D med kostbar Linn elektronikk. Det låt elendig. Samme dag var jeg i et kontrollrom og hørte meget bra lyd med utstyr til en brøkdel av prisen. Dyrt utstyr er ingen garanti for god lyd. Rom, akustikk og hvordan høyttalerne måler er alfa og omega.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det ikke snickers'en som gjorde om disse toppmodellene til aktiv deling?

Edit, joda:
    Abbey Roads gamle monitorer får extreme makeover

Side 12 av 15 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •