Svært kresen på lydkvalitet, noen som kjenner seg igjen? - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 15 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 300
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hørte litt på Waters - In the Flesh - Live. Det er en type miksing som jeg aldri har brukt som lydreferanse. Det låter stort og mektig, og så klart bedre enn det meste. Litt wow-opplevelse på høyt volum. Men det blir for kunstig, rattet, unøyaktig, for mye delay og for skrudd til for live lyd til å brukes til noen seriøs referanse. Men artig å høre på er det jo.

Jeg har prøvd å finne forskjeller mellom 320mp3 og lossless, men måtte trekke inn årene. Kanskje det hadde vært mulig å høre hvis man kunne sitte å bytte i sweetspot, men jeg tviler. At det da skulle være store forskjeller opp til Blu-ray synes ikke logisk. Kan ikke sammenligne med TV oppløsning.

Det er jo fullt mulig å lage enn annen miks/master til blu-ray enn CD, så det gjelder å være forsiktig med påstander mener jeg.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koristene og musikerne på In the flesh - live er jo mildt sagt fantastiske.
    Men det har med musisering å gjøre, ikke lydmessig

Hør bare på Mother. Å, du verden!
    Eller Time.......

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Hørte litt på Waters - In the Flesh - Live. Det er en type miksing som jeg aldri har brukt som lydreferanse. Det låter stort og mektig, og så klart bedre enn det meste. Litt wow-opplevelse på høyt volum. Men det blir for kunstig, rattet, unøyaktig, for mye delay og for skrudd til for live lyd til å brukes til noen seriøs referanse. Men artig å høre på er det jo.

Jeg har prøvd å finne forskjeller mellom 320mp3 og lossless, men måtte trekke inn årene. Kanskje det hadde vært mulig å høre hvis man kunne sitte å bytte i sweetspot, men jeg tviler. At det da skulle være store forskjeller opp til Blu-ray synes ikke logisk. Kan ikke sammenligne med TV oppløsning.

Det er jo fullt mulig å lage enn annen miks/master til blu-ray enn CD, så det gjelder å være forsiktig med påstander mener jeg.
    In the flesh live er rå, selv på dvd kvalitet Når hele bandet drar på under låten "Amused to death" så får jeg gåsehud så det holder.Lydbildet er så sykt komplekst av detaljer, koring, trykk og instrumenter, mens samtidig den hvinende og intense vokalen til Waters holdes i fokus. Fantastisk lydopplevelse, og nå fikk du meg til å sette denne på faktisk Men den er ikke helt referanse for meg heller, slik som albumet Amused to death er.

Forøvrig ser jeg ingen grunn til at man skal være forsiktig med påstander når det gjelder blu-ray VS CD. Hvorvidt man gjør andre mastringer og mikser til en CD utgivelse kontra blu-ray så blir uansett resultatet likt for forbruker: lyden oppleves bedre på blu-ray.

Inntil bransjen selv kjører ut bedre lydkvalitet på CD skivene som slippes, føler jeg dette er en helt fair påstand.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Koristene og musikerne på In the flesh - live er jo mildt sagt fantastiske.
    Men det har med musisering å gjøre, ikke lydmessig

Hør bare på Mother. Å, du verden!
    Eller Time.......

+1. En konsert som virkelig imponerer, hver eneste gang den sees og høres. Ser forøvrig frem til blu-ray utgivelse fra den siste verdensturneen til Roger Waters, The wall tour.

Håper virkelig de ryktene jeg har hørt er riktige, at det blir blu-ray fra denne touren, ville vært helt sinnsvakt.

Newcomer Boyka sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    +1. En konsert som virkelig imponerer, hver eneste gang den sees og høres. Ser forøvrig frem til blu-ray utgivelse fra den siste verdensturneen til Roger Waters, The wall tour.

Håper virkelig de ryktene jeg har hørt er riktige, at det blir blu-ray fra denne touren, ville vært helt sinnsvakt.
    In The Flesh Live er en fantastisk konsert og knall å høre på! men den er svært "dempet" iforhold til det beste! Bruker denne konserten som referanse når jeg er på demoer! Desverre ikke alle høyttallere som tar den like godt! (de er uaktuelle )

The Wall World tour synes jeg ikke er så bra utført som In The Flesh konserten, svakere vokaler osv. hele denne konserten ligger i 720p på Youtube så man får ett lite inntrykk av konserten!

Men menst man er on topic, har alle Blu-ray konserter Stereo ?? eller er alle kodet for 5.1(7.1) ?
    Finner dette interesant og vil gjerne prøve litt forskjellige utgivelser! (i Stereo)

Mvh

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Boyka
    In The Flesh Live er en fantastisk konsert og knall å høre på! men den er svært "dempet" iforhold til det beste! Bruker denne konserten som referanse når jeg er på demoer! Desverre ikke alle høyttallere som tar den like godt! (de er uaktuelle )

The Wall World tour synes jeg ikke er så bra utført som In The Flesh konserten, svakere vokaler osv. hele denne konserten ligger i 720p på Youtube så man får ett lite inntrykk av konserten!

Men menst man er on topic, har alle Blu-ray konserter Stereo ?? eller er alle kodet for 5.1(7.1) ?
    Finner dette interesant og vil gjerne prøve litt forskjellige utgivelser! (i Stereo)

Mvh
    Du har rett i at In the flesh er en sjeldent profesjonelt gjennomført turne. Absolutt alt er på toppnivå her, korister, musikere, setliste, lyd på utgivelsene osv. Antagelig en av de mest komplette og beste liveproduksjonene jeg noensinne har vært borti. (Var også på Waters i Oslo spektrum på denne turne). Waters virket også usedvanlig sulten og intenst fokusert på denne turneen, noe som for meg setter prikken over Ien.

Edit: Sjekk ut trommene til Graham på sluttsekvensen av "Its a miracle", hahaha gud bedre for en lyd. Folk kan da ikke mene at dette ikke er blant de beste utgivelsene lydmessig?

Har ikke sett videoer fra Wall turneen på youtube, men skal sjekkes ut av nysgjerrighet.

Alle blu-ray kons har stereolydspor tilgjengelig. Mange har pcm stereo, men flere har også såkalt ukomprimert stereolydspor (hvorvidt det utgjør en forskjell i praktisk lytting fra pcm stereo er jeg usikker på), som for eks Kings of leon konserten live fra O2 arena i London. Konsertene er vel ofte finpusset for surroundlyd, men her koker det jo ned til smak. Stereo funker kanon på alle blu-ray konsertene jeg har (rundt 15 i tallet pr dags dato). Mine anbefalinger basert på stereolydsporene:

- Counting Crows, live at town hall.
    - Nevnte Kings of leon konsert
    - John Mayer, where the light is

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gilmour, du er opptatt av dokumentasjon.
    Kan du dokumentere at alle RW utgivelser er referanseutgivelser, lydmessig?

Den var ikke til meg, men hva er "referanse"?
    Det er vel ingen som har enerett på dette (med mulig unntak for "visse"). Men at Pink Floyd og Waters som soloartist har hatt svært god lyd på innspillingene er alment kjent og akseptert. At noen provokatører ser sitt snitt til å omtale Dark Side of the Moon, Wish You were Here osv. som lydmessig "middels" - bare for å lage oppstandelse burde iallefall jeg holde meg for god til å la meg provosere av. Dessverre lot jeg meg rive litt med av hårreisende påstander, i denne tråden også. Må slutte med slikt

Eller ser jeg folk refererer mye til et live-album. Det jeg først og fremst hadde i tankene foruten "Amused to death" var "The Pros and Cons of Hitch Hiking" og "Radio K.A.O.S." Svært god dynamikk og lyd i disse.

Med god lyd mener jeg KLAR og luftig lyd (tydelige detaljer). Jeg vet faktisk ikke hva andre legger i dette, når jeg leser denne tråden.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første avsnitt: mange her inne aner ikke hva stråmannsargumentasjon innebærer så spørsmålet ditt er helt berettiget.

Andre avsnitt: helt enig.

Siste avsnitt:

Og dette synes jeg er veldig synd når det gjelder U2. Jeg spilte dem som bare det i bilen før og når jeg hadde et middels anlegg i stua. Men jo bedre utstyr man har fått, jo mer irriterer lyden på de eldre utgivelsene meg. De er et prima eksempel på god musikk jeg sjelden drar fram nå på grunn av den ganske dårlige lydkvaliteten.

Tenke hva superklar lyd med skikkelig dyp bass hadde gjort med disse innspillingene
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Det er vel ingen som har enerett på dette (med mulig unntak for "visse"). Men at Pink Floyd og Waters som soloartist har hatt svært god lyd på innspillingene er alment kjent og akseptert. At noen provokatører ser sitt snitt til å omtale Dark Side of the Moon, Wish You were Here osv. som lydmessig "middels" - bare for å lage oppstandelse burde iallefall jeg holde meg for god til å la meg provosere av. Dessverre lot jeg meg rive litt med av hårreisende påstander, i denne tråden også. Må slutte med slikt

Eller ser jeg folk refererer mye til et live-album. Det jeg først og fremst hadde i tankene foruten "Amused to death" var "The Pros and Cons of Hitch Hiking" og "Radio K.A.O.S." Svært god dynamikk og lyd i disse.

Med god lyd mener jeg KLAR og luftig lyd (tydelige detaljer). Jeg vet faktisk ikke hva andre legger i dette, når jeg leser denne tråden.
    Ja! Eksakt den oppfatning jeg har av begrepet god lyd også. Krystallklart, luftig,ingen susing og uklarheter, og lyden skal aller helst "sitte helt fremme i høyttaleren". Det siste er litt vanskelig å forklare, men håper at man forstår om godviljen legges til.

Det er en fryd med ressurspersoner som Waters, som har en skyhøy list når det gjelder kvalitet på utgivelsene sine. Radio Kaos og Pros and cons er også herlige skiver. In every strangers eyes er en av mine favorittlåter, alldeles nydelig.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja! Eksakt den oppfatning jeg har av begrepet god lyd også. Krystallklart, luftig,ingen susing og uklarheter, og lyden skal aller helst "sitte helt fremme i høyttaleren". Det siste er litt vanskelig å forklare, men håper at man forstår om godviljen legges til.

Det er en fryd med ressurspersoner som Waters, som har en skyhøy list når det gjelder kvalitet på utgivelsene sine. Radio Kaos og Pros and cons er også herlige skiver. In every strangers eyes er en av mine favorittlåter, alldeles nydelig.
    Absoulutt nydelig låt og lyd.
    Men hører godt det er Eric Clapton som spiller gitar på Pros and cons

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AJAJ! Roger Waters - Amused to Death er ikke noen referanse rent kvalitetsmessig for meg heller, men stereobildet er det villeste Dersom det finnes noen her inne med relativt dyre oppsett som ikke har plassert det slik at man får det fulle ut av Qsound effektene så har dere plassert høyttalerne feil. Det er stort sett det denne platen blir brukt til hos meg iallefall. Plassering av HT blir satt ift. Hvor Qsound effektene fungerer best Bassproblemer og slikt tar gjerne romkorreksjonen seg av.

Gilmour, du ser jo på denne plata som en referanse og da håper jeg du hører hvor "Bikkja til waters" (Mye omdiskutert på forumet) skal være? Dersom du ikke får Qsounden skikkelig så er jo ikke oppsettet satt riktig Bare lurer, ikke ta det personlig

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Noe kompresjon er ikke så ødeleggende og noe man kan leve fint med.
    Masvis og LTS har forøvrig en slik plate som kan kjøpes, og de planlegger flere utgivelser.

Er det Adolphson & Falks Med rymden i blodet du sikter til? Ser den står omtalt på sidene til LTS.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Probie
    Er det Adolphson & Falks Med rymden i blodet du sikter til? Ser den står omtalt på sidene til LTS.
    Det stemmer. Ligger øverst her:
    Skivor - Ljudtekniska Sällskapet

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Når TS skriver noe sånn som at det "er allment kjent" så regner jeg med at han vet hvem/hva/hvor som hevder at RW sine utgivelser er referanseplater, lydmessig.

Jeg har vært på en del messer og har vel aldri sett/hørt at RW sine utgivelser er benyttet.

Jeg har også lest en del tester av høyttalere, og kan ikke huske å ha sett at RW sine utgivelser er nevnt ut over ATD plata - på grunn av "bikkja", bl.a.

Det jeg vet ER brukt av referanseplater/demo, er ofte helt annen musikk enn rock/pop. Jazz/blues samt noe elektronika (Yello, f.eks) og noe klassisk, men da helst kammermusikk.

Dette er ikke ment som kritikk, Utlima, jeg var genuint interessert i hvor TS har sin informasjon fra og skulle gjerne lest tester av komponenter hvor RW utgivelse er brukt.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når TS skriver noe sånn som at det "er allment kjent" så regner jeg med at han vet hvem/hva/hvor som hevder at RW sine utgivelser er referanseplater, lydmessig.

Jeg har vært på en del messer og har vel aldri sett/hørt at RW sine utgivelser er benyttet.

Jeg har også lest en del tester av høyttalere, og kan ikke huske å ha sett at RW sine utgivelser er nevnt ut over ATD plata - på grunn av "bikkja", bl.a.

Det jeg vet ER brukt av referanseplater/demo, er ofte helt annen musikk enn rock/pop. Jazz/blues samt noe elektronika (Yello, f.eks) og noe klassisk, men da helst kammermusikk.

Dette er ikke ment som kritikk, Utlima, jeg var genuint interessert i hvor TS har sin informasjon fra og skulle gjerne lest tester av komponenter hvor RW utgivelse er brukt.

Senest i siste nummer av Watt benyttes denne Waters skiva i en høyttalertest, i likhet med Dream Theater musikk. (Står opplyst i kolonnen til høyre på siden, sammen med hva slags utstyr som er benyttet).

Mener du virkelig oppriktig talt at du aldri har hørt om svært gode skussmål på soloskivene til Waters og at de blir brukt hyppig i blant annet høyttalertester?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt, jeg har vært klar på dette hele tiden hvis du har lest tråden. Men som Ultima også påpekte så er dette svært lite interessant i praksis. Forbrukerne har null interesse av at CD teknisk på papiret kan gi like god lyd som blu-ray og andre HD formater: sålenge opplevd lyd i realiteten er bedre på blu-ray.
    Beklager, ser nå at du har skrevet det hele tiden i denne tråden ja.
    Jeg blandet nok med en annen tråd fra tidligere :-D
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Senest i siste nummer av Watt benyttes denne Waters skiva i en høyttalertest, i likhet med Dream Theater musikk. (Står opplyst i kolonnen til høyre på siden, sammen med hva slags utstyr som er benyttet).

Mener du virkelig oppriktig talt at du aldri har hørt om svært gode skussmål på soloskivene til Waters og at de blir brukt hyppig i blant annet høyttalertester?
    Det må vel ikke akkurat være referansenivå på selve lydkvaliteten av ei skive for at den skal bli med i en test?

Så lenge det er ok lyd og anmelderen har hørt låta på mange høyttalere tidligere, holder det for at de får et inntrykk av hvordan høyttaleren spiller. Pluss at en høyttaler skal kunne mer enn å bare spille det ypperste av lydkvalitet, det er også interessant og se hvordan musikk med grei lyd, og sikkert til og med dårlig lyd høres ut. En salig blanding er det jeg selv ville gjort, men mulig jeg tar feil 8)
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det mener jeg - oppriktig

Men igjen - og jeg gjentar meg selv - ATD plata er brukt en del for å "finne bikkja", dvs plassere høyttalere riktig. Og fordi miksen på plata (QSound) ganske enkelt avslører om høyttalerne klarer å gjenskape holografien og kanalseparasjonen.

"The album is mixed in QSound to enhance the spatial feel of the audio, and the many sound effects on the album — rifle range ambience, sleigh-bells, cars, planes, distant horses, chirping crickets, and dogs — all make use of the 3-D facility. A limited "MasterSound" edition was also released."

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det mener jeg - oppriktig

Men igjen - og jeg gjentar meg selv - ATD plata er brukt en del for å "finne bikkja", dvs plassere høyttalere riktig. Og fordi miksen på plata (QSound) ganske enkelt avslører om høyttalerne klarer å gjenskape holografien og kanalseparasjonen.

"The album is mixed in QSound to enhance the spatial feel of the audio, and the many sound effects on the album — rifle range ambience, sleigh-bells, cars, planes, distant horses, chirping crickets, and dogs — all make use of the 3-D facility. A limited "MasterSound" edition was also released."

Jeg mener det er en grov forenkling. Skiva brukes ikke kun grunnet Quadrophonic sounden (som Waters også sverger til på livekonserter), men den brukes grunnet sin glimrende lyd overall. Vanvittig kanalseperasjon. Vanvittig stereoperspektiv og vanvittig drønn i trommer samt detaljer som kommer frem.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vebbis
    Det må vel ikke akkurat være referansenivå på selve lydkvaliteten av ei skive for at den skal bli med i en test?

Så lenge det er ok lyd og anmelderen har hørt låta på mange høyttalere tidligere, holder det for at de får et inntrykk av hvordan høyttaleren spiller. Pluss at en høyttaler skal kunne mer enn å bare spille det ypperste av lydkvalitet, det er også interessant og se hvordan musikk med grei lyd, og sikkert til og med dårlig lyd høres ut. En salig blanding er det jeg selv ville gjort, men mulig jeg tar feil 8)

Ja, man kan jo gjerne spekulere i hvorfor en gitt skive blir brukt. Men altså kan vi ikke være enige om at skivene til Waters, spesielt ATD har svært god lyd?Så kan vi kalle det hva vi selv ønsker, men jeg kan garantere at Waters skiver ikke blir brukt i tester fordi de låter "helt greit"

Edit: Spiller Amused to death nå en runde før jobben kaller, og dette er storslagent. (Fordelen med disse debattene, jeg må lytte flere ganger til god musikk for å "verifisere" mine egne standpunkter, hehe). Åpningssporet gir gåsehud nærmest instantly, effektene krystallklarheten er utrolig

Side 10 av 15 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •