Problemer med jording/PC/strømnett - skjønner ingen verdens ting!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med jording/PC/strømnett - skjønner ingen verdens ting!

Hvis noen er klok på dette så skrik ut, her er dealen:

Jeg bor i et leillighetskompleks(7 leil.) og bygget er gammelt, omkring 200 år nå. Strømnettet her er en salig blanding av gammelt og nytt, og det er ikke lett å vite hva som går hvor osv, det er bare masse virrvarr. Jeg har heldigvis (automat)sikringskapet inne hos meg selv, der er det 4 sikringer: Bad, stue, kjøkken, og hovedsikring. Stua har både jordete og ujordete kontakter.

For- og effektforsterker er koblet til de jordete kontaktene i stua. PC, TV, routere/modem, ext HDD er koblet fra kjøkkenet. Jeg bruker APC overspenningsvern på begge gruppene, og kjører 2 separate grupper da sikringer overbelastes hvis jeg kjører alt på én.

I dag har jeg gjort diverse omrokkeringer her inne for å gjøre plass til DAC'en jeg henter i morgen og ha alt sammen på jordete kurser. Og her starter problemene:

PC'en(koblet til via minijack>RCA) lager veldig mye støy i høyttalerne. Høres vanlig ut? Vel, les videre. I et scenario hvor jeg har koblet ut absolutt alle kontakter her inne, og bare lar forsterkeren stå på, så kan jeg høre en svak brumming fra mellomtone og bass, og en hisselyd fra diskanten. Greit nok, det er tross alt et eldgammelt hus. Men! Kobler jeg PC'en til strømmen - uansett om den er av eller på, tilogmed om bryteren på strømforsyningen er av(!), og uansett hvem kurs jeg kobler den på, selv om det er i en av de andre leilighetene(!!), så støyer den ut til høyttalerne. Hvis jeg plugger ut minijack'en så hjelper det litt, men det forsvinner ikke før jeg separerer den helt fra resten av systemet. Som om ikke det er nok, så forsvinner PC støyen hvis jeg kobler forsterkerne til en av de ujordete kontaktene. Dette blir jo bare villere og villere.

Hvor sykt er ikke dette? Selv fra andre leiligheter så forplanter støyen seg inn til meg!

PC støyen oppstår i form av pipelyder og "snøete" pipelyder som endrer karakterer avhengig av hva skjermen viser. Lyse bilder gir mer lyd enn mørke. Jeg er klar over at dette sikkert skyldes onboard lydkortet som rett og slett bare er helt dritt, og at det problemet forsvinner ved tilkobling av DAC'en, men det forklarer fortsatt ikke hvorfor det forsatt er støy der ved bare å ha plugget inn strømmen, ei heller hvorfor den forsvinner når jeg bruker ujordet kontakt til forsterkerne.

Bruker forresten en Parasound A21 og NAD S100 - ubalanserte kabler.

Mitt hovedspørsmål: Vil jeg kunne kvitte meg med dette problemet hvis jeg kobler forsterkeri til et nettfilter? Jeg kan jo ikke ha det slik som dette. Et nettfilter høres ut som redningen da støyen som allerede er i nettet er plagsomt nok fra før og jeg vil ha det vekk.

Beklager for en lang post, men det er ikke lett å forklare forræderske problemer som dette.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et nettfilter hjelper ikke, det vil være som å sette et plaster på et dekk der er punktert.
    Alle vet at en pc er en støykilde uten like, og det du kanskje må tenke på er galvanisk skille, det selges på hifiklubben bl.a.
    Dernest, IKKE bruk jordede kontakter i det hele tatt, der er ikke noe som helst å vinne med det, så når du opplever at støyen er borte ved bruk av en ikke jordet kontakt så bruk disse da vel.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Et nettfilter hjelper ikke, det vil være som å sette et plaster på et dekk der er punktert.
    Alle vet at en pc er en støykilde uten like, og det du kanskje må tenke på er galvanisk skille, det selges på hifiklubben bl.a.
    Dernest, IKKE bruk jordede kontakter i det hele tatt, der er ikke noe som helst å vinne med det, så når du opplever at støyen er borte ved bruk av en ikke jordet kontakt så bruk disse da vel.
    Takk for svar.

Galvanisk skille har jeg ingen erfaring med, kan du gi et eksempel på dette?

Jeg trodde man skulle bruke de jordete kontaktene jeg, ikke så dumt hvis en feil skulle oppstå et sted når jeg ikke er hjemme, og ting plutselig tok fyr.
    Pluss at overspenningsvernet fungerer vel fint lite hvis det er koblet til en ujordet kontakt?

Kanskje denne kan være til hjelp for meg; ARGON Ground Loop Isolator | Hi-Fi Klubben

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Galvanisk skille SKAL du f.eks. ha om du har tv dekoder, galvanisk skille skal sitte på antennekablen der går i veggen.
    Om du bruke penger på overspenningsvern, strømrensere og lignende er din sak, men jeg mener det er penger ut vinduet. Om man vil ha overspenningsvern skal det være i sikringsskapet så hele leiligheten er beskyttet.
    Jording har man normalt bare på kjøkken og bad, ikke i stue, soverom osv.
    Når du skal ha dac likevel trenger du ikke galvanisk skille, men om du vil ha lyden ut av pc`en som du gjør nå er det en god ide.
    (Noen dacs kan videreføre støy fra strømbrytere via usb til en dac, da trenger du en usb galvanisk skille. USB Isolator, Galvanic Isolated USB 2.0 - Electronics-shop.dk)

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har prøvd groundlift på A21?
    Og det samme gjelder når du plugger Pc i en ujordet kontakt?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Galvanisk skille SKAL du f.eks. ha om du har tv dekoder, galvanisk skille skal sitte på antennekablen der går i veggen.
    Om du bruke penger på overspenningsvern, strømrensere og lignende er din sak, men jeg mener det er penger ut vinduet. Om man vil ha overspenningsvern skal det være i sikringsskapet så hele leiligheten er beskyttet.
    Jording har man normalt bare på kjøkken og bad, ikke i stue, soverom osv.
    Når du skal ha dac likevel trenger du ikke galvanisk skille, men om du vil ha lyden ut av pc`en som du gjør nå er det en god ide.
    (Noen dacs kan videreføre støy fra strømbrytere via usb til en dac, da trenger du en usb galvanisk skille. USB Isolator, Galvanic Isolated USB 2.0 - Electronics-shop.dk)
    Hadde det for meg at hvis man har muligheten for å koble til jordet så skulle man gjøre det. Ikke bare med tanke på overspenningsvernet, men også om uhellet skulle være ute en dag man ikke er hjemme.

Skal heldigvis koble DAC'en via SPDIF, får se hvordan det blir når det er gjort
    Sitat Opprinnelig postet av tenb
    Du har prøvd groundlift på A21?
    Og det samme gjelder når du plugger Pc i en ujordet kontakt?
    Ja glemte å nevne den! Satte jeg den til lift kunne det fjerne mye av støyen, men ikke alt, har koblet de tilbake på ujordet nå og da er det ingen forskjell om den står på normal eller lift.

Har forresten ikke prøvd PC'en i ujordet, når jeg prøver det sammen med forsterkeren så går sikringen. Mon tro om det har noe for seg å prøve det omvendt? PC i ujordet og forsterkere i jordet. Skader vel ikke prøve, prøvde det sikkert istad men det var så mye fram og tilbake overalt at jeg gikk helt i surr til slutt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg skulle skyte inn litt info her.

Eier eller leier du? Når du sier at stuen har en blanding av jordete og ujordete kontakter ringer det en bjelle til meg. Dette er ulovlig, og livsfarlig hvis jorden faktisk er koblet (noe det tyder på at du har her). Dette må du få gjort noe med.

Men til støyen. Prøv uten jord og se hvordan det blir

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt korrekt, det er enten eller. Enten må man ha støpsler med jord, eller ikke, det er ikke lov med blanding.
    De der har bodd der før har kanskje innstallert nye støpsler med jord, men før du har sjekket bak dekslet har du ingen garanti for at de faktisk er koblet til jord. Faktisk, selvom de er koblet til en jordledning trenger ikke denne være tilkoblet et jordingspunkt, så kanskje du burde få en sjekk av en elektriker?
    Dette er skummelt og da vil en eventuell "mirakelboks" i form av nettfilter eller overspenningsvern være, ja, som jeg sagde, et plaster på et punktert dekk.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kyllingJazz

Eier eller leier du? Når du sier at stuen har en blanding av jordete og ujordete kontakter ringer det en bjelle til meg. Dette er ulovlig, og livsfarlig hvis jorden faktisk er koblet (noe det tyder på at du har her). Dette må du få gjort noe med.

Kan du utdype det?

Hvorfor er det så farlig med ujordet og jordet? Er det ok hvis de er på forskjellige kurser?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes og det høres litt rart ut at det er helt forbudt og både ujordet og jordet i samme rom (med mindre ett vått-rom da skal det ha jording etc)

Men og ha jorda og ikke jorda kontakter på samme kursen så høres det mer rimelig ut at det reiser seg et rødt flagg.
    Selv har jeg to kurser i stua, en med jord og en uten jording, men dette er også da to helt separate kurser.

Hører selv et lite sus i høytalerne mine, men den har og verdt med på samtlige kurser jeg har prøvd, jorda eller ikke jorda, men nå har jo ikke forsterkern jorda plugg heller så ikke helt overasket.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva er forbudt? kursene er naturlig nok separate. f.eks: bare jording på kjøkken og bad i eldre hus.
    om det er jord og ikke jord på samme kurs er det sansynligvis bare støpselet. mål spenning mellom jord og en fase for å sjekke.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller ingen rolle om det er separate kurser, skal ikke blande jordet og ujordet i samme rom.

Potensielt livsfarlig

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen fordel med jord i det heletatt i stereoanlegg(blir mye støy og dritt om man er uheldig), du er ikke sikret mer mot brann eller den typen ting heller.

Løsningen din er nok å ha et galvanisk skille mellom signalkilde og forsterker.

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kyllingJazz

Er ikke installatør eller trikker/kabelbanker, men ulovlig? Sikker på dette her. Strengere i den nyeste normen mener jeg å huske, men ulovlig?. Det spørs vel blant annet på når dette arbeidet er utført. Det er vel ikke tilbakevirkende kraft på dette? I dag bytter man på hele kursen, hvis man gjør utvidelser, men det er først etter TEK10, hvis jeg ikke husker feil. Er det "vesentlige utvidelser", som det heter?
    Mye "vel" og spørsmålstegn her, rett og slett fordi jeg ikke kan dette 110... bør uansett være plankekjøring for en fagmann, som lett kan korrigere både meg og andre her. Er ikke uenig i tanken bak normen, men mener bare det er skrevet litt anerledes enn det som legges frem her.. eller konkretisert om man vil.

Forresten, tydligvis et under at jeg i det hele tatt lever, i og med at dette først har kommet med i forskriftene de seneste årene. Lucky me:-D
    Og de snodige trikkerne da... "nei er ikke så nøye.. ståkke noe i forskriftene om dette..vi blander vi". Samme trikker 3 år senere (når han står i samme stue og vurderer sin tidligere utførte jobb): "Farlig! Du kan dø! barna dine... flaks at de lever... flaks!!".
    Samme forsyningssystemet i begge tilfeller, TN, IT eller TT, samme spenning, samme frekvens, samme type utstyr, samme menneskekropp.

Men en annen ting. A21 er ikke dobbeltisolert og chassie er jordet. Den skal vel derfor ha sikkerhetsjord. Risikoen for at det skal skje noe farlig (ved jordfeil) er tilstede, men avhenger blant annet av avstand til andre utsatte ledende deler... eller hva det enn nå enn heter... jordfeilbrytere på aktuelle kurser osv.

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt korrekt, det er enten eller. Enten må man ha støpsler med jord, eller ikke, det er ikke lov med blanding.
    De der har bodd der før har kanskje innstallert nye støpsler med jord, men før du har sjekket bak dekslet har du ingen garanti for at de faktisk er koblet til jord. Faktisk, selvom de er koblet til en jordledning trenger ikke denne være tilkoblet et jordingspunkt, så kanskje du burde få en sjekk av en elektriker?
    Dette er skummelt og da vil en eventuell "mirakelboks" i form av nettfilter eller overspenningsvern være, ja, som jeg sagde, et plaster på et punktert dekk.
    sorry... pirk... men støpsler er den greia/pluiggen man stikker/setter inn i stikkontakten, og er heller ikke regnet som fast installasjon. Ellers helt enig.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I gamledager var det heller ikke belter i baksetet på biler, så den hender at nye lover/regler har noe fornuftig med seg.

Dessuten trodde jeg at det "alltid" har vært slik at man ikke skal bland jordet/ujordet - var noe med avstand ihvertfall, ikke nødvendigvis samme rom.

Er i teorien mulig å ha opptil 230v mellom chassiet på en forsterker som er tilkoblet ett ujordet stikk og en forsterker koblet opp til ett jordet stikk ved jordfeil på forsterkern som er koblet opp på ujordet stikk.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For et par år siden hadde naboen besøk av elektriker, og da jeg overveide å skifte stikkontakter til jordet type gikk jeg ut og spurte han om dette, svaret var at om jeg ville skifte måtte jeg skifte alle kontakterne i stuen.
    Dette gjorde jeg men opplevde ingen som helst forbedring så det var penger ut vinduet.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor kan jeg dø av å ha begge typer i samme rom? Høres litt vel drøyt ut, men igjen så har jo ikke jeg store peilinga heller.

Skulle kanskje formulert meg bedre: I stua er alle kontaktene ujordet, men i gangen(som teknisk sett er i samme rom da det ikke er dør eller noe imellom) er de jordet, og de går på samme kurs. Altså kursen som heter Stue. Man kunne diskutert lenge over hvorvidt det skal regnes som samme rom eller ikke :P

Newcomer Gargamel_Grusom sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig dette har blitt nevnt tidligere, men kanskje du skal ha besøk av en elektrikker...

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at du kan dø av det er:
    du får muligheten til å holde en hånd på noe som er jordet samtidig som du kan ta på et apparat med overledning med andre hånden.
    Da går strømmen gjennom hjertet, og døden er nesten garantert.

Hvis derimot alt er jordet så vil den overledningen føre til at sikringen går.
    Eller hvis ingenting er jordet - du får en karamell, men det er ikke så stor sjangs for å dø av det.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •