Problemer med jording/PC/strømnett - skjønner ingen verdens ting! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Shercko

Skal heldigvis koble DAC'en via SPDIF, får se hvordan det blir når det er gjort

Jeg har samme type problem når jeg bruker USB - har forsøkt 2 forskjellige PC'er og 2 forskjellige DAC'er (men bruker optisk nå, så da er det borte....)
    ...
    Parasound A21 / Dali Helikon 400mk1 / Bluesound Node2 / Samsung UE65HU7505

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man dør ikke direkte av en strømgjennomgang fra arm til arm om man får en type karamell. Hjerteflimmer etc. Er det fare for å få og man skal derfor ligge til overvåkning på sykehus.

Den store faren er å bli sittende fast, skal ikke veldig mange sekundene til før det intreffer hjertestans og kroppen blir grillet inneifra og ut.

Dette blir det mast om de 2 gangene i året hvor jeg er på obligatorisk EL-sikkerhetskurs.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nettopp installert jordfeilautomater på alle mine 14 kurser. Kjipern er bare at de skal testes hver måned, ifølge trikkeren. Men noe må man jo ha og holde på med, så..8)

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags kombivern er dette? Har innstallert Moeller kombivern og aldri hørt noe om slik praksis!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testes hver måned? Hva i alle dager har trikkeren din røket på?

Lovverket sier vell at om man har en jordet stikk så SKAL jord tilkobles. Om det ikke er det hos deg TS, så har du ikke en lovlig installasjon.
    Og om du har jordet og ujordet på samme kurs, så lurer jeg litt på hvordan de har klart å få det til. Trolig så er jord klippet hos deg en eller annen plass, slik at du faktisk ikke har en eneste jordet kontakt hos deg.

Så ta å mål mellom jord og fase i alle kontaktene dine, for å sjekke om ting har blitt gjort korrekt.

Når det kommer til grov/fin-vern i inntaket på huset, så stopper dette noe, men langt ifra alt.
    Så det kan være lurt å ha OSV nær komponentene også.
    HUSK: Lynet gjør skader via telefonnettet, kabelnettet og generelt alt av kabler i huset, da det fint kan hoppe mellom kabler også.

Så et OSV skal kun være der som en "just in case" vern, i tilfelle du f.eks er på jobb.
    Om du er hjemme og det starter å lyne, så trekk ut det som kan trekkes ut uansett. Samme gjelder om du skal på ferie.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testknappen på kombivernene er til for å brukes. Skal testest jevnlig - men om det er månedlig eller hva husker jeg ikke.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Testknappen på kombivernene er til for å brukes. Skal testest jevnlig - men om det er månedlig eller hva husker jeg ikke.
    Hvorfor det ?

Grunner til at jeg spør er at jeg fikk innstaller jordfeilbrytere for et par år siden ifm at jeg har varmepumpe. Den har en test knapp, men hørte ikke noe om testing...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ

Lovverket sier vel at om man har en jordet stikk så SKAL jord tilkobles. Om det ikke er det hos deg TS, så har du ikke en lovlig installasjon.
    Og om du har jordet og ujordet på samme kurs, så lurer jeg litt på hvordan de har klart å få det til. Trolig så er jord klippet hos deg en eller annen plass, slik at du faktisk ikke har en eneste jordet kontakt hos deg.

Så ta å mål mellom jord og fase i alle kontaktene dine, for å sjekke om ting har blitt gjort korrekt.
    Mange ujordede stikkontakter har likevel gjennomgang for jordledning.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer Syltynn sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ

Lovverket sier vell at om man har en jordet stikk så SKAL jord tilkobles. Om det ikke er det hos deg TS, så har du ikke en lovlig installasjon.
    Selvfølgelig kan du ha jordet og ujordet kontakter på samme kurs. Står ingenting i forskriftene at det er ulovlig. Jordet stikkontakt SKAL tilkobles jord, ingen diskusjon der. Man må jo selfølgelig sørge for at gjennomkobling av jordleder er korrekt utført der dette er nødvendig.
    Jording kan kontrolleres ved og utføre en kontuinitets måling av jordledere. Dette er en måling fra jord i sikringsskap frem til hver enkelt jordingspunkt, det være seg i stikkontakter eller andre utsatte anleggsdeler(feks. vask, sluk etc.) Denne målingen gir deg en ohmsk verdi som er overgangsmotstanden til jord. Denne skal være så lav som mulig for og forhindre av farlige berøringspenninger kan oppstå ved første jordfeil.

Testknappen på jordfeilautomaten er der for og brukes til nettopp test. Hyppighet av test er etter leverandør sine anbefalinger. Normalt vil være 1 gang i året. Jeg vil si at det er MEGET reelt og ta denne testen jevlig da disse automatene er blitt meget små i størrelse og ved jevn høy belastning er det fare for at kontaktflater inne i bryterene kan henge seg opp. Dette pga. uttørring av smøremidler i kontaktene. I verste fall vil ikke automaten løse ut ved jordfeil dersom man unnlater og teste.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MB-S124
    Hva slags kombivern er dette? Har innstallert Moeller kombivern og aldri hørt noe om slik praksis!
    Moeller her også.
    Nei, aldri hørt før jeg heller, inntil han sa det. Han er fra et firma med godt rykte som jeg har brukt flere ganger til forskjellige installasjoner her. Det er nok et poeng med testknappene at de skal brukes, men mulig at månedlig er i ofteste laget.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •