Akustikkhjelp Canton ref 9.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer Zissou sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Akustikkhjelp Canton ref 9.

Hei!

Har oppsett som på bildene, sliter med ujevn frekvensgang under 60 hertz.
    Lurte på om noen har noen tips?
    Er ca 20 cm til bakvegg og 60 cm til sidevegg på høyre side, merker bassen blir jevnere og dypere når jeg setter venstre høytaler rett foran forsterker, men dette er jo lite praktisk.

Noen som har noen tips? Vil det hjelpe å kjøpe en dypere hylle å sette der cd-hyllen står så det vil bli ett slags hjørne?

Takker for eventuelle hjelp!:-D

Z

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, har samme høytalere.

Du må jobbe litt med bakveggen din. Den er ganske bar, det samme gjelder gulvet ditt og tror kanskje ut i fra bildet at rommet er sparsommelig møblert. DER er disse krevende, de liker ikke store bare flater i det hele tatt. Demp rommet så mye som mulig, og så vil problemene dine løses.

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, lurer på å henge opp noe greier på den veggen, men må dette vere rett bak høytalerne eller kan det vere lenger opp på veggen?

Er en bokhylle og ett maleri på motsatt side som demper litt, merket en del forskjell på diskanten ved litt volum når maleriet og gulvteppet kom, men det skulle vel ikke bety så mye for bassen?

Takker så mye!:-D

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv høyttalerne foran vinduene (på kortveggen) om det er en plassering du kan leve med.

Tror ikke du kan forvente det store resultatet med dagens plassering. I tillegg trenger du helt klart å dempe førsterefleksjonen med absorbenter, men det vil ikke endre på frekvensresponsen under 100 Hz.

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Førsterefleksjoner, er ikke det bak lytteposisjon? For diskant-demping?

Har noen greier der, er egentlig ganske fornøyd med lyden ned til 60 hertz.

Vurderte å plassere allt langs kortveggen da jeg flyttet inn, men blir mye dårligere plassutnyttelse og radiatoren gjør att allt må veldig langt ut på gulvet.
    Får kjøpe noen greier til veggen bak tv'en og slå meg til ro med hvordan det er no, er bare framtredende på enkelte hiphop-produksjoner.

Z

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zissou
    Førsterefleksjoner, er ikke det bak lytteposisjon? For diskant-demping?

Førsterefleksjoner er lyd som treffer èn flate før den når øret. Det kan være vegger, tak, bord, TV eller noe annet.

Andrerefleksjoner treffer 2 flater før lyden treffer øret, osv.

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da blir det tykkere gardiner som trekkes for ved lytting, mindre salongbord og noe demping av ett slag bak anlegget.
    Men minimal effekt på bassen uansett hva jeg finner på? bortsett fra å snu allt 90 grader mot vinduet?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zissou
    Så da blir det tykkere gardiner som trekkes for ved lytting, mindre salongbord og noe demping av ett slag bak anlegget.
    Men minimal effekt på bassen uansett hva jeg finner på? bortsett fra å snu allt 90 grader mot vinduet?
    Vet du for det først med sikkerhet at problemfrekvensene ligger under 60 Hz? Har du målt?

Hvis det er tilfellet, så er det et vanskelig frekvensområdet å gjøre noe med med tiltak. Det vil kreve trykkbaserte bassfeller som må settes opp nøyaktig etter målinger. Eventuelt EQ, men det er ikke optimalt. Noen absorbenter bak høyttalerne vil ikke gjøre noe med dette.

Så det enkleste er helt klart å prøve å se om det endrer seg ved å flytte høyttalerne. Som regel er responsen jevnere ved kortveggen med god avtand til bakvegg. Og da bør du dempe deler av sideveggene med absorbenter på minst 10 cm tykkelse.

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen måling, brukt en kalkulator jeg fant på nett, men den hadde begrensede muligheter for akustiske tiltak.
    Ser andre med denne høytaleren sliter med samme problemet og utifra mine eksepsjonelt gode ører så er det ved 60 hertz ujevnhetene begynner.8)

Får vurdere å sette allt på kortsiden med tiden, og leve med lyden som det er inntil videre. Takk for alle tips selv om jeg ikke kom så langt denne gangen!

Z

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •