Kjøp av skikkelig DAC - forslag?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøp av skikkelig DAC - forslag?

Snart ferdig med komplett oppgradering til nytt anlegg, og det er på sin plass med en ordentlig DAC som matcher resten av utstyret.

Her er det jeg vet: Den må aller helst være asynkron. Brukes med PC og kobles til med enten USB eller S/PDIF. Prisklasse opptil 10k.

Må jeg ha en som støtter 24/192? Hva slags konsekvens vil det få dersom den bare støtter f.eks 16/96?

Andre ting jeg må vite eller kikke etter?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shercko
    Snart ferdig med komplett oppgradering til nytt anlegg, og det er på sin plass med en ordentlig DAC som matcher resten av utstyret.

Her er det jeg vet: Den må aller helst være asynkron. Brukes med PC og kobles til med enten USB eller S/PDIF. Prisklasse opptil 10k.

Må jeg ha en som støtter 24/192? Hva slags konsekvens vil det få dersom den bare støtter f.eks 16/96?

Andre ting jeg må vite eller kikke etter?
    Hva består resten av anlegget av? Hva slags lydsignatur ønsker du?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Hva består resten av anlegget av? Hva slags lydsignatur ønsker du?
    Parasound A21, NAD S100(snart Parasound P3), høyttalerne tør jeg ikke navngi men de er snart byttet ut med Klipsch RF-7 II.

Lydsignatur.. For å være ærlig så tenker jeg ikke på akkurat det, jeg kommer til å ende opp fornøyd uansett når alt er ferdig. Men det jeg vektlegger er alltid dynamikk, presisjon og kontroll. Alt annet kommer lenge etterpå, i tilfeldig rekkefølge.

Newcomer Zissou sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Parasound A21, NAD S100(snart Parasound P3), høyttalerne tør jeg ikke navngi men de er snart byttet ut med Klipsch RF-7 II.

Lydsignatur.. For å være ærlig så tenker jeg ikke på akkurat det, jeg kommer til å ende opp fornøyd uansett når alt er ferdig. Men det jeg vektlegger er alltid dynamikk, presisjon og kontroll. Alt annet kommer lenge etterpå, i tilfeldig rekkefølge.
    Musical Fidelity M1 har dynamikk, presisjon og kontroll, tenker å anskaffe en slik selv med tid og stunder. Asynkron også, men blir muligens litt mye diskant på Klipsch?

Har hørt mange like Arcam på Klipsch. Begge skal fåes til rett under 5000 ny, men litt usikker på hvem som fører Arcam for tiden.

Rega-dacen til samme pris har forresten 5 forskjellige lydfilter som kanskje kan gjøre seg?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zissou
    Musical Fidelity M1 har dynamikk, presisjon og kontroll, tenker å anskaffe en slik selv med tid og stunder. Asynkron også, men blir muligens litt mye diskant på Klipsch?

Har hørt mange like Arcam på Klipsch. Begge skal fåes til rett under 5000 ny, men litt usikker på hvem som fører Arcam for tiden.

Rega-dacen til samme pris har forresten 5 forskjellige lydfilter som kanskje kan gjøre seg?
    M1'en så fin ut, skal ta den med i regninga.
    "The M1's USB input is limited to 48kHz and below and 16-bit data. For playback of high-resolution files with the M1DAC via USB, Musical Fidelity recommends using their V-Link asynchronous USB-S/PDIF converter ($169)"
    WAV fra CD er 16/44, jeg kan ikke tenke meg at 24/192 er noe jeg kommer til å få bruk for - det er vel forbeholdt profesjonelle og høyoppløst lyd fra f.eks SACD regner jeg med.

Masse snakk om Hegel HD10, men den er jo igjen ikke asynkron, hmm..

Newcomer HiFi-Mathias sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger du til 2k mer, så får du en vanvittig bra dac med innebygget volumkontroll så du slipper å kjøpe forforsterker! Selges på Oslo Hifi Center for 12k:

Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Wadia 121

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-Mathias
    Legger du til 2k mer, så får du en vanvittig bra dac med innebygget volumkontroll så du slipper å kjøpe forforsterker! Selges på Oslo Hifi Center for 12k
    Nja, jeg skal bruke Parasound'ene sammen, de er jo tross alt et "par". Jeg har ingen som helst bruk for volumkontroll eller noe annet på DAC'en. Alt jeg trenger er en inngang og en utgang.

Newcomer HiFi-Mathias sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, jeg skal bruke Parasound'ene sammen, de er jo tross alt et "par". Jeg har ingen som helst bruk for volumkontroll eller noe annet på DAC'en. Alt jeg trenger er en inngang og en utgang.
    Så nå at du har tenkt til å kjøpe deg Klipsch rf 7 mkii. Da er det ikke noe vits i å legge for mye penger i en dac for å få ut potensialet i dem. Musical Fidelity- dacen som er nevnt før i tråden er mer enn bra nok, og da har du i tillegg råd til en liten sub som tar seg av de dypeste frekvensene, f.eks. en SVS PC eller PB 12 nsd.

Edit: Musical Fidelity V-dac er kanskje et enda bedre alternativ hvis du kun skal bruke PC/mac fremover. Da vil du også spare litt penger, siden den koster kun halvparten av MF M1!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch har ikke noe spess. skarp diskant. Syns dac'ene som nevnes er meget fornuftige, men jeg holder en knapp på hegel hd20. Hegel har som oftest laget utrolig gode digitale enheter. Kan også anbefale nad m51... Som også designmessig matcher parasound halo.

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor MÅ du ha asyncron?
    Implementering av valgt løsning er viktigere enn valget av løsning, asyncron KAN være en fordel, fordi det da er DACen som styrer pc, men det de fleste ikke tenker på er at DACen da havner sist i interrupt-køen på pc....
    Asyncron er i vinden om dagen, og alle kaster seg på, men det er vel strengt tatt mer et resultat av at det er "in" enn at det nødvendigvis er bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Klipsch har ikke noe spess. skarp diskant. Syns dac'ene som nevnes er meget fornuftige, men jeg holder en knapp på hegel hd20. Hegel har som oftest laget utrolig gode digitale enheter. Kan også anbefale nad m51... Som også designmessig matcher parasound halo.
    Hegel Dac-en 10HD har jeg hatt selv. Litt usikker på om jeg ville matchet denne sammen med Klipsch. Dette med forbehold om at de har en frisk topp, noe jeg ikke har for mye erfaring med selv, siden jeg har hørt lite på Klipsch sine senere modeller. Funket dårlig på Monitor Audio hvertfall.

Mener ikke å drive med reklame her i en tråd, men jeg har en Parasound Halo C2 som blir til salgs. Denne har også en glimrende DAC innebygd og er en glitrende forforsterker. Her har du mange muligheter.

Discontinued Products > Halo C 2 Surround Controller

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du skriver at du snart skal anskaffe Parasound P3, da ville jeg heller gått for en litt billigere DAC og lagt av litt mer penger til en P7
    Min tråd

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-Mathias
    Så nå at du har tenkt til å kjøpe deg Klipsch rf 7 mkii. Da er det ikke noe vits i å legge for mye penger i en dac for å få ut potensialet i dem. Musical Fidelity- dacen som er nevnt før i tråden er mer enn bra nok, og da har du i tillegg råd til en liten sub som tar seg av de dypeste frekvensene, f.eks. en SVS PC eller PB 12 nsd.

Edit: Musical Fidelity V-dac er kanskje et enda bedre alternativ hvis du kun skal bruke PC/mac fremover. Da vil du også spare litt penger, siden den koster kun halvparten av MF M1!
    Ja holder en knapp på M1'en nå, asynkron over optisk også

V-dac'en har ikke balanserte utganger :/
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Kan også anbefale nad m51... Som også designmessig matcher parasound halo.
    Denne har også falt meg inn.
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Hvorfor MÅ du ha asyncron?
    Implementering av valgt løsning er viktigere enn valget av løsning, asyncron KAN være en fordel, fordi det da er DACen som styrer pc, men det de fleste ikke tenker på er at DACen da havner sist i interrupt-køen på pc....
    Asyncron er i vinden om dagen, og alle kaster seg på, men det er vel strengt tatt mer et resultat av at det er "in" enn at det nødvendigvis er bedre.
    Er ikke det at jeg MÅ ha det men heller det at jeg tenker "når man først skal kjøre på.."

Kunne du forklart hva du mener med interrupt-køen på pc?

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner at man vil ha det best mulig for prisen, når man først skal bruke penger, det er bare det at det ikke er noen sannhet at asyncron er bedre enn adaptiv.
    Jeg siterer svaret jeg fikk fra Anders Ertzeid:

Sitat Opprinnelig postet av Anders Ertzeid
    Det er en vanlig misforståelse at asynkron USB lyder bedre. Det er faktisk oftest tvert om ettersom operativsystemene rangerer asynkrone enheter nederst på prioritetslisten. Så det er i hovedsak mye mer jitter i asynkrone enheter. det utelukker ikke at en Dac med asynkron kan lyde bra. Men det utelukker at asynkron som teknologi er adaptiv overlegen.

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den interrupt-køen vil jeg gjerne høre litt mer om også, første gang jeg hører om det.:?:

Ah, det hørtes sånn noenlunde fornuftig ut, men da kommer det ann på hva annet man kjører samtidig?

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den interrupt-køen vil jeg gjerne høre litt mer om også, første gang jeg hører om det.:?:

Ah, det hørtes sånn noenlunde fornuftig ut, men da kommer det ann på hva annet man kjører samtidig?
    Hvis du har FULL kontroll på absolutt alle prosesser som kjører på pcen er det riktig, men da kjører du et rimelig spesialisert OS, ikke et generelt mediesenter.
    Jeg driver med data til daglig, og jeg tror jeg kunne ha fått noe i nærheten av den kontrollen på et frisert Linus-system, men det hadde vært en del jobb.
    På en vanlig pc er det en haug med prosesser som periodevis vil kreve ressurser.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er slik å forstå ja.

Men i så fall, hva med ASIO? Har installert ASIO4all og skal bruke et avspillingsprogram med støtte for dette - da bypasser jo lyden alt som kan tenkes av software internt i Windows.

Kan hende jeg er way off nå men for meg høres det ut som at den interrupt-køen ikke lenger er en faktor i dette bildet.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er slik å forstå ja.

Men i så fall, hva med ASIO? Har installert ASIO4all og skal bruke et avspillingsprogram med støtte for dette - da bypasser jo lyden alt som kan tenkes av software internt i Windows.

Kan hende jeg er way off nå men for meg høres det ut som at den interrupt-køen ikke lenger er en faktor i dette bildet.
    Software, ja, men interrupter styrer når forskjellig hardware skal få tilgang til ressurser.....

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, har vel ikke kontroll på de prosessene i det hele tatt når jeg tenker meg om.
    Googlet litt og dykket opp litt ymse, såvidt jeg forstod er ett asynkront system fullt av jitter siden det blir sendt ut uavhengig av klokken i pc'en, så da kommer det bare ann på klokken i dac'en som da bør vere av høy kvalitet.

Synkront var visst ett slags samarbeid mellom klokke i pc og dac, og krever litt mindre av dac'en.
    Mulig jeg har misforstått fullstendig, ser i såfall frem til en korreksjon.

Så skal det jo sies att mange mener litt jitter høres mer "analogt" ut, og tilslutt er det bare baken som avgjør.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og tilslutt er det bare baken som avgjør.
    Ja, baken og hvor godt den løsningen man har valgt faktisk er implementert.
    Hvordan det låter er viktigere enn hvilken teknologi som er blitt brukt for å få det til....

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •