Lyd fra anlegg kutter når jeg skrur på lys..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyd fra anlegg kutter når jeg skrur på lys..

Hei.

Jeg har møtt på et aldri så lite problem. I den senere tid har anlegget begynt å kutte lyden når jeg skrur på en lampe eller tilsvarende i hjemmet. Det er kun snakk om i 0,5-1 sek men det er jævlig irriterende. Og ikke vet jeg om dette kan skade komponentene på noen måte?!?

Hva kommer dette av, er det noen som vet?

Jeg bor i en eldre leilighet i Oslo på fjerde året men det er først nå de siste ukene at problemet har oppstått.
    Det er ingen jorda stikk i stua så alt er koblet til en Monster power cleaner da jeg ble anbefalt denne løsningen.

Vet ikke om det har noe å si men naboen la inn ny kurs til kjøkkenet sitt omtrent når problemene startet, men dette er sikkert bare en tilfeldighet.

Håper noen kan gi meg noe info om dette. Har googlet problemet men ikke funnet noen som er i nøyaktig samme situasjon.

Takker for all hjelp! Ha en fortsatt fin dag!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke en digital kilde fra HK vel?
    husker jeg hadde en dvdspiller fra den kanten som bare hakket i lyden om receiveren og lyset stod på samtidig koblet til en hvilken som helst annen spiller og problemet forsvant.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strømrenser hjelper ingenting, spild av penger. Når du slår på lyset kommer der en impuls igjennom strømnettet som får forsterkerens sikringskretsløp til å reagere og den kutter lyden inntil situasjonen er bedre.
    Min dac kutter ut om jeg slår på min gamle kassettspiller, men ellers har jeg ingen problemer.
    Du kan jo selvfølgelig sjekke om det er det samme på en annen kurs men det fjerner jo ikke problemet.
    Der er sikkert noe galt med ditt nett, men en elektriker kan svare på det, der er flere herinne der er elektrikere.
    Ellers kan du prøve å montere et spike filter på strøninntaket til din forsterker, kan fås på Clas Ohlsson for billig penge. Garanterer ikke det hjelper men...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    har ikke en digital kilde fra HK vel?
    husker jeg hadde en dvdspiller fra den kanten som bare hakket i lyden om receiveren og lyset stod på samtidig koblet til en hvilken som helst annen spiller og problemet forsvant.
    Det samme skjer om jeg spiller musikk fra pc'n eller cd/dvd-spiller.
    Pc(via usb) og cd/dvd(via coax) er koblet til en dac magic som igjen er koblet til onkyo 905 via coax. Radiolyden på onkyo forsvinner også.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Strømrenser hjelper ingenting, spild av penger. Når du slår på lyset kommer der en impuls igjennom strømnettet som får forsterkerens sikringskretsløp til å reagere og den kutter lyden inntil situasjonen er bedre.
    Min dac kutter ut om jeg slår på min gamle kassettspiller, men ellers har jeg ingen problemer.
    Du kan jo selvfølgelig sjekke om det er det samme på en annen kurs men det fjerner jo ikke problemet.
    Der er sikkert noe galt med ditt nett, men en elektriker kan svare på det, der er flere herinne der er elektrikere.
    Ellers kan du prøve å montere et spike filter på strøninntaket til din forsterker, kan fås på Clas Ohlsson for billig penge. Garanterer ikke det hjelper men...
    Ok. Hva gjør dette spike filteret? Leverer en gjevn strømfordeling? Må lese litt om den.
    Har hørt og lest litt om ekstern psu, vil denne hjelpe mot problemet?
    Og Monster power cleaner'n kan jeg bare kvitte meg med, den hjelper ikke mot noe som helst?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg er strømrensing bare tull, det er bedre å fikse problemet.
    Et spike filter (som Monster egentlig også skal ha) er en dings der demper høye impulser, det regulerer ikke strømmen, da må du ha en spenningsregulator, eller en online UPS.
    Disse spike filtre har vel alle forskjellige tekniske data og det er forskjelligt hvilke impuls størrelser de reagerer på, mitt godkjente lynvern reagerer f.eks. ikke på disse impulser, de er alt for svake for at den skal reagere.
    Jeg ville få en elektriker til å sjekke ditt nett, kanskje der er noe galt.
    Kanskje det hjelper om du har gamle brytere for lys i leiligheten og du skifter disse ut til nye.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    For meg er strømrensing bare tull, det er bedre å fikse problemet.
    Et spike filter (som Monster egentlig også skal ha) er en dings der demper høye impulser, det regulerer ikke strømmen, da må du ha en spenningsregulator, eller en online UPS.
    Disse spike filtre har vel alle forskjellige tekniske data og det er forskjelligt hvilke impuls størrelser de reagerer på, mitt godkjente lynvern reagerer f.eks. ikke på disse impulser, de er alt for svake for at den skal reagere.
    Jeg ville få en elektriker til å sjekke ditt nett, kanskje der er noe galt.
    Kanskje det hjelper om du har gamle brytere for lys i leiligheten og du skifter disse ut til nye.
    Takker for svar! Da skjønner jeg litt mer. Skal se om jeg ikke finner en elektriker her inne som kunne tenke seg å ta en tur innom mot litt lommepenger

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •