Virkelighetssjekk - D/A-konverterer - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Winnertip
    Okey skjønner. Jeg har Yamaha RX-V667, så er ikke den beste receiveren men den duger.

Men hva forskjellen på HDMI fra pc til receiver og jack/phono fra PC til receiver ? hvorfor går det gjennom receivers DAC med HDMI men ikke med vanlig phono ?
    HDMI transporterer digitalsignaler, dvs "rådata" fra musikkfilene dine.
    Disse dekodes i receiver til analoge signaler (DAC=Digital > Audio Converter)

Bruker du jack/phono kabel fra PC, er signalene allerede dekodet internt i PC og disse interne DAC brikkene er som hovedregel av dårligere kvalitet enn de man finner i en dedikert AV receiver eller ekstern DAC (enda bedre, som oftest).

Yamaha 667 har en Burr-Brown DAC* av grei kvalitet som jeg nesten tør garantere er bedre enn den som står i PC'en.

* Audio Features
    192kHz/24-bit DACs for all channels
    Ja (Burr-Brown)

RX-V667 - AV-receivere/forsterkere - Yamaha - Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Ridabu
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp

Bruker du jack/phono kabel fra PC, er signalene allerede dekodet internt i PC og disse interne DAC brikkene er som hovedregel av dårligere kvalitet enn de man finner i en dedikert AV receiver eller ekstern DAC (enda bedre, som oftest).

Yamaha 667 har en Burr-Brown DAC* av grei kvalitet som jeg nesten tør garantere er bedre enn den som står i PC'en.

* Audio Features
    192kHz/24-bit DACs for all channels
    Ja (Burr-Brown)

RX-V667 - AV-receivere/forsterkere - Yamaha - Norge

Åja riktig, takk for bra forklaring nå forstår jeg det. Men hvis det da sitter en grei DAC i receiveren så holder nok den en stund til : ) Men når man ser på DAC som sitter i en receiver, hva burde man se etter? 192KHz/24-Bit Burr-Brown, hva betyr det egentlig?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey skjønner. Jeg har Yamaha RX-V667, så er ikke den beste receiveren men den duger.

Men hva forskjellen på HDMI fra pc til receiver og jack/phono fra PC til receiver ? hvorfor går det gjennom receivers DAC med HDMI men ikke med vanlig phono ?
    Ved bruk av phono så er det pcen som konverterer signalet,
    og ved bruk av HDMI så er det receiveren som konverterer (gitt at det sendes som bitstream).

Lyden kan forsåvidt være bedre overført med phono dersom du har et lydkort i pcen som er bedre enn dac'en som sitter receiveren

Håper det var forståelig

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åja riktig, takk for bra forklaring nå forstår jeg det. Men hvis det da sitter en grei DAC i receiveren så holder nok den en stund til : ) Men når man ser på DAC som sitter i en receiver, hva burde man se etter? 192KHz/24-Bit Burr-Brown, hva betyr det egentlig?
    Burr-Brown er (var) produsenten av brikken. Ganske anerkjent og ganske vanlig i Yamaha produkter. Selskapet ble vel solgt til Texas ind., men merkenavnet fortsetter - etter det jeg har forstått.
    Tallene er hva brikken maksimalt kan "produsere"/dekode. Her vet jeg at andre kan MYE mere enn meg om dette.....

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Navnet på dac brikken trenger ikke bety noe og er ingen garanti for god lyd, det der betyr noe er designet omkring denne brikken, altså bl.a. analogdelen der følger etter konverteringen.
    Om du kan låne en dac med hjem på prøve fra Soundgarden eller hifiklubben f.eks. kan du jo sammenlikne receiverens dac og den du låner, dette kan du gjøre ved å veksle imellom kilder med fjernkontrollen.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Navnet på dac brikken trenger ikke bety noe og er ingen garanti for god lyd, det der betyr noe er designet omkring denne brikken, altså bl.a. analogdelen der følger etter konverteringen.
    Om du kan låne en dac med hjem på prøve fra Soundgarden eller hifiklubben f.eks. kan du jo sammenlikne receiverens dac og den du låner, dette kan du gjøre ved å veksle imellom kilder med fjernkontrollen.
    Sikkert riktig, men analogdelen i en middels god>dyr Yamaha receiver er vel i og for seg "grei skuring". Men her er jeg veldig subjektiv

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av brille83
    Kommer ikke det litt ann på maskinen? Man kan vell bygge pc med skikkelig lydkort. Ferdigbygget har vel derimot ikke spesielt gode lydkort. For det er vel i grunnen det en USB-DAC er, nemlig et eksternt lydkort.
    Det er ikke noe problem å få god lyd fra et lydkort, så lenge vi snakker et bra kort med god DAC. Men slike lydkort følger aldri med, så det krever en stasjonær pc hvor man oppgraderer/bygger med et skikkelig kort. Spesielt lydkort integrert i hovedkort (som forøvrig alltid er det som brukes i bærbare) er dårlige.

Det som er like viktig er å sørge for at datastrømmen ankommer DAC bit perfect, altså bit for bit identisk med kilden. Det kan utrolig nok være ganske krevende...

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Det som er like viktig er å sørge for at datastrømmen ankommer DAC bit perfect, altså bit for bit identisk med kilden. Det kan utrolig nok være ganske krevende...
    Joda, det er riktig det.
    Men dette krever vel at man har et spesielt godt øre og, ikke minst, en utstyrskjede som ligger godt over mainstream?

Jeg tror jeg ville sett nærmere på akustiske tiltak lenge før jeg brydde meg særlig om bitperfect og/eller asynkron DAC.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har denne selv jeg. Bra bass i den. Fyldig lyd med et touch av varme. Absolutt ikke skarp lyd. Jeg bruker dog ikke den balanserte utgangen, for jeg har hørt at den utgangen skal være litt mere påkostet og låte bedre.(har ikke balansert på forsterkeren) Jeg har ikke prøvd andre dac`er men jeg synes den virker meget god til den lave prisen. Pen er den også. Har den sammen med rotel ra-04 og dynaudio dm 2/6

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det er riktig det.
    Men dette krever vel at man har et spesielt godt øre og, ikke minst, en utstyrskjede som ligger godt over mainstream?

Jeg tror jeg ville sett nærmere på akustiske tiltak lenge før jeg brydde meg særlig om bitperfect og/eller asynkron DAC.
    Kunne ikke vært mere enig! Innlegget var ikke myntet på trådens utgangspunkt, snarere et svar til quotet spørsmål.

I min bok er akustikk og plassering punkt 1 på listen over hva man skal gjøre noe med om man vil begynne å lukte på mer seriøs/bedre lyd. DAC og kilde er langt unna pallen

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva med trådløs overføring da? F.eks fra PC til receiver via Airplay? Dekodes signalet i receiveren, eller i PC'en, eller begge deler? Min Yamaha RX-v773 har en Burr-Brown 192kHz/24 bit DAC innebygd, men det høres ikke akkurat ut som at den benyttes når jeg overfører lyd trådløst...? Jeg ser at receiveren har en Compressed music enhancer" funksjon som aktiveres ved å trykke på "enhancer" på fjernkontrollen, men de nevner ikke et kløyva ord om denne funksjonen benytter Burr-Brown DAC'en eller ei...

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper at ved airplay så vil pc først dekode til PCM, så komprimere til Airplay protokollen spesifkasjoner, sende til avspiller enhet, så dekodes av denne igjen for og sendes til DAC og så til slutt selve pre/effekt trinnene.

Kort sagt mange trinn som kan forringe kvaliteten, for 90% av befolkningen blir det nok bra nok, og dette igjen bare merkbart om du f.eks har både godt nok kilde materiale og høytalere med et effekt trinn som klater og trekke fram nok detaljer, om f.eks du kjører spotify eller wimp så har det nok minimalt negativt og si på lyden kontra hvor enkelt og fleksibelt Airplay er i praksis.

Men jeg tipper egentlig bare her, eier ikke noen reel peiling :wink:

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0