B&W DM685, Onkyo A-5VL og Rega RP1.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hei!
    Jeg er ny her på forumet og vil gjerne ha litt tilbakemelding på dette oppsettet. Jeg har lenge vurdert å gå til anskaffelse av platespiller siden jeg har liggende en del gøy på vinyl. Jeg tenker i første omgang å gå til anskaffelse av:

Onkyoen skal ha en god innebyggd DAC som jeg ser for meg kunne vært grei å ha ved da å koble PC'en til en USB til S/pdif. Den har også platespillerinngang så jeg blir å koble den direkte til platespilleren i første omgang.

Onkyo A-VL5 stereoforsterker (sort) - Elkjøp

Onkyo A-5VL | Lyd & Bilde

Tror dere denne forsterkeren vil komme godt overens med B&W DM 685? Har ikke fått hørt denne kombinasjonen så jeg er litt usikker.
    Setter veldig pris på om noen har noen erfaringer/tips/innspill/alternativer å komme med

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grisedårlig forsterker, ifølge sine egene spesifikasjoner da.

Hadde heller gått for en NR609 surroundreciever, og brukt den som stereoforsterker:
    Onkyo TX-NR609 - Surroundforsterker / receiver - Finn laveste pris, omtaler og informasjon

Den er totalt sett mye bedre, har mye flere muligheter for tilkobling etc.

Og hadde da heller kjøpt XTZ 99.26MK1 høytalere:
    XTZ 99.26 White XTZ High End | Surround.no - Høyttaler-spesialisten

(B&W designer høytalerene sine etter øret, med subjektive tester, XTZ designer etter målinger, med objektive tester. Mener og XTZ'ene skal måle bedre da. Har selv DM685, og de er helt kurrant, men har også hatt 99.26 og mener de er bedre.)

NR609 i stereo:

100 watts minimum continuous power
    per channel, 8 ohm loads, 2 channels
    driven from 20 Hz to 20 kHz, with a
    maximum total harmonic distortion of
    0.08% (FTC)

A-5VL i stereo:
    40 watts minimum continuous power per channel, 8 ohm loads, 2
    channels driven at 1 kHz, with a maximum total harmonic
    distortion of 0.8 % (FTC)

Merk at den da bare leverer 40W på 1khz, mens den andre er målt fra 20-20khz. Prisen er også mindre for sorroundrecieveren.

Testen på lyd og bilde er såvidt jeg vet helt subjektiv, og det du leser der kunne vært helt anderledes om den ble testet en annen dag. De gjør ikke målinger, og etter min mening er det ikke særlig mye fornuftig som blir sagt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En må ikke se seg blind på watt hysteriet! Målte mitt watt forbruk og jeg lå under 1 watt store deler av tiden... Vil vedde ganske mye på at A5VL gruser 609 i stereo ytelse og lydkvalitet. Sørg for å få hjemlån på høyttalere. Det kan lønne seg å høre på mange høyttalere for å finne din lyd.

Lykke til.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    alle receiverne til onkyo er målt 1khz, en kanal etc. stereoforsterkerene har begge utgangene i drift over en større last. A-5VL dobler også fra 8 til 4ohm

-1khz, en kanal i drift i 6ohm
    http://www.eu.onkyo.com/downloads/1/...tasheet_EN.pdf

-1khz, begge kanaler i drift i 8ohm:

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, stemmer for Cambridge, kanon produkter til pengene, samtidig ville jeg oppgradere platespiller eller pickup....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for alle svar!

Takk for alle svar og innspill. Er relativt sikker på høytalerne og platespilleren, men ble mer usikker på forsterkeren...

Hvis jeg skulle kjøpe Cambridge azur 651 må jeg også gå til anskaffelse av riaa forsterker og der stiller jeg helt blankt.

Ser klart fordelene med dedikert platespillerinngang på forsterkeren, men regner med man vil måtte ofre noe lyd for dette, hva med Denon PMA-510AE eller710AE som begge har dedikert platespillerinngang?

Hvilken platespiller ville du oppgradert til Niels Nielsen?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skaret
    Takk for alle svar og innspill. Er relativt sikker på høytalerne og platespilleren, men ble mer usikker på forsterkeren...

Hvis jeg skulle kjøpe Cambridge azur 651 må jeg også gå til anskaffelse av riaa forsterker og der stiller jeg helt blankt.

Ser klart fordelene med dedikert platespillerinngang på forsterkeren, men regner med man vil måtte ofre noe lyd for dette, hva med Denon PMA-510AE eller710AE som begge har dedikert platespillerinngang?

Hvilken platespiller ville du oppgradert til Niels Nielsen?
    710AE har jeg god erfaring med på 685, og det spilte veldig bra . Men anbefaler fortsatt cambridgen . Veldig strømsterk (som er viktig på B&W), eksterne riaatrinn er som oftest "bedre" enn de som er innebygget (siden de som settes inn i "rimelige" forsterkere som oftest bare er satt inn for å støtte platespillere, uten at det er noe spess kvalitet over det).

CAMBRIDGE 551P RIAA Forforsterker | Hi-Fi Klubben
    Enkelt og greit Riaa-trinn! (OBS. ikke MC på denne, på RP1 er det MM så det går fint).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    alle receiverne til onkyo er målt 1khz, en kanal etc. stereoforsterkerene har begge utgangene i drift over en større last. A-5VL dobler også fra 8 til 4ohm

-1khz, en kanal i drift i 6ohm

-1khz, begge kanaler i drift i 8ohm:

Jeg leste i instruksjonsmanualen, der de er målt etter FTC metoden. Som jeg siterte, der recieveren er fra 20-20khz, og der den forsatt gruser den forsterkeren. Legg merke til at A5VL kun klarer 40W på 1khz tone, med _dårligere_ THD enn det NR609 klarer på 100w fra 20-20khz.

Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    En må ikke se seg blind på watt hysteriet! Målte mitt watt forbruk og jeg lå under 1 watt store deler av tiden... Vil vedde ganske mye på at A5VL gruser 609 i stereo ytelse og lydkvalitet. Sørg for å få hjemlån på høyttalere. Det kan lønne seg å høre på mange høyttalere for å finne din lyd.

Lykke til.
    Det er ikke et hysteri, det er fakta. (FTC målinger er helt og holdent riktig, om du faktisk leser hva som står.) De fleste vil ikke bruke mye av forsterkeren under normal spilling, men jo mer headroom du har, jo bedre er det. NR609 har mer headroom. Mye mer.

Hvorfor gruser A5VL NR609 i stereo, på lydkvalitet? Det sitter en MYE større strømforsyning i NR609, som kun blir brukt på 2 kanaler. Målingene tilsier NR609 kan levere mer, og forsatt ha bedre lydkvalitet. Det er mye større konkurranse i surroundrecieversegmentet, dermed blir den mye billigere.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om watt var alt ville alle sitti der med en rimelig oversized PA-amp
    A-5VL forøvrig en mye mer effekiv klasse D, som naturlig nok ikke trenger like stor strømforsyning.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har eid 685 selv med Cambridge 640v2 forsterker og synes den var i minste laget for disse strømkrevende høytalerene. Cambridge 640v2 har forøvrig så og si samme spec som Cambridge 651.
    Tynn og oppløst lyd synes jeg. Og jo mer en skrudde opp jo mer pistrete lyd der en merker at forsterkeren ramler sammen med store pusteproblemer.

Skal du få godlyd ut av de glimrende 685 må du opp i effekt.
    Se på bruktmarkedet. En Cambridge 740 eller 840 vil være perfekt.

Er ikke ment som negativitet til produktene som jeg synes er glimrende i andre situasjoner. Er bare egne feiltrinn og erfaring som må nevnes.

Personlig gikk jeg for Rotel RB 1552 og det ble en helt annen høytaler. Fantastisk forvandling må jeg si:-D

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sammenlikn her : Cambridge Azur 650A | Ljud och Bild
    der er Onkyoen også med....
    Du kan jo også velge høyttalere der er lettere å drive kanskje? kanskje disse: http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/89467 vet ikke.
    Rega sine platespillere liker jeg egentlig ikke, men om du må ha den minste bør du oppgradere pickuppen. Desto dyrere desto bedre lyd.

Før man sammenlikner tekniske data er det greit å vite man ikke kan sammenlikne epler med pærer. Desuten betyr tekniske data ikke så mye, evnen til å dra en høyttaler betyr mer enn tekniske data.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Sammenlikn her : Cambridge Azur 650A | Ljud och Bild
    der er Onkyoen også med....
    Du kan jo også velge høyttalere der er lettere å drive kanskje? kanskje disse: http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/89467 vet ikke.
    Rega sine platespillere liker jeg egentlig ikke, men om du må ha den minste bør du oppgradere pickuppen. Desto dyrere desto bedre lyd.

Før man sammenlikner tekniske data er det greit å vite man ikke kan sammenlikne epler med pærer. Desuten betyr tekniske data ikke så mye, evnen til å dra en høyttaler betyr mer enn tekniske data.

Møter veggen i denne tråden. Men det er helt lov å være subjektiv og.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revolution
    Jeg leste i instruksjonsmanualen, der de er målt etter FTC metoden. Som jeg siterte, der recieveren er fra 20-20khz, og der den forsatt gruser den forsterkeren. Legg merke til at A5VL kun klarer 40W på 1khz tone, med _dårligere_ THD enn det NR609 klarer på 100w fra 20-20khz.

Det er ikke et hysteri, det er fakta. (FTC målinger er helt og holdent riktig, om du faktisk leser hva som står.) De fleste vil ikke bruke mye av forsterkeren under normal spilling, men jo mer headroom du har, jo bedre er det. NR609 har mer headroom. Mye mer.

Hvorfor gruser A5VL NR609 i stereo, på lydkvalitet? Det sitter en MYE større strømforsyning i NR609, som kun blir brukt på 2 kanaler. Målingene tilsier NR609 kan levere mer, og forsatt ha bedre lydkvalitet. Det er mye større konkurranse i surroundrecieversegmentet, dermed blir den mye billigere.
    Selvsagt er headroom fint-litt derfor jeg har Rotel RB1092 med 2X500 Watt på mine høytalere-bruker det så si aldri men kjekt å ha! Har ikke hørdt A5VL vs 609 men har hørdt andre stereo forsterkere mot recivere å det var lett å høre forskjell. F.eks Abrahamsen sin V2(2X70watt) mot recivere på 150watt+++ i pluss 10k klassen som ble grisebanket i lydkvalitet. Selvsagt spilte reciverne høyere på maks vol/dB men med langt dårligere lydkvalitet. 609 har ca 4-5db mere headroom slik jeg leser spec. Bladet watt snakket om stereo vs recivere i en test og sa ganske enkelt at en reciver til 15-20k ikke har bedre stereo kvalitet enn integrert stereo til ca 7k-10k. Strømforsyning er fint men det er mere som avgjør lydkvaliteten i en forsterker.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •