24kvadrat rom. høytaler. Hjelp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 45
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Wink 24kvadrat rom. høytaler. Hjelp

Det finnes vel mange slike poster, og jeg har lest noen men klarer ikke bestemme meg.
    Jeg har da en ny boplass, og et billig lg anlegg ble solgt.
    Nå har jeg ca 10,000kr budsjett til 2 stereo høytalere og en forsterker.

Etter mye lesing på forumet og andre plasser, vet jeg at med min typiske musikk (rap, rock, hip hop) så er det CV som gjelder.

Det jeg da spør om er innslag om deres meninger, råd og tips.
    Veldig fersk på dette, så alt blir tatt positivt:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha cv-trykket men samtidig endel finere lyd kan du kanskje gå for en pakka ala dette: stor klipsch og harman kardon pakke - FINN Torget

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal du ha noe som spiller bass så ville jeg hatt mye mer enn 2 6,5"

det er begrenset hva dette får til

har du muligheten til og bygge selv?
    da kan det begynne og svinge i sub bassen
    Kan ingenting, gjør alt!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Personlig liker jeg JBL best på sånn musikk. Dali Concept 8 og 10 er også utrolig artig på sånn musikk. Det er som du sier selv, Cerwin er nok det beste på sånn musikk. Klipsch er vel greit på musikktypen din også. Jeg anbefaler i allefall JBL å Cerwin. :-)

Legger ved link:
    Cerwin Vega CLSC-215 og NAD forsterkere - FINN Torget

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for rask respons!

Sitat Opprinnelig postet av Seigmann
    skal du ha noe som spiller bass så ville jeg hatt mye mer enn 2 6,5"

det er begrenset hva dette får til

har du muligheten til og bygge selv?
    da kan det begynne og svinge i sub bassen
    Hvem har nevnt 6,5"?
    Med tanke på at jeg ikke ha bygget noe særlig før, så er det vel litt for mye å sette seg inn i?

Ser dere linker til brukte varer, er brukte høytalere noe å samle på?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Onort
    Takk for rask respons!

Hvem har nevnt 6,5"?
    Med tanke på at jeg ikke ha bygget noe særlig før, så er det vel litt for mye å sette seg inn i?

Noen ganger er det bra, og noen ganger er en ikke like heldig. Du sparer jo penger, da.

Intermediate ElDuce sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Klipsch....i love it
    Skal du ha cv-trykket men samtidig endel finere lyd kan du kanskje gå for en pakka ala dette: stor klipsch og harman kardon pakke - FINN Torget
    Etter min smak, er H/K på Klipsch katastrofe... så styr gjerne unna

Newcomer Bluepower sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Klipsch RF82 til 6 lapper på Elkjøp, og en grei amp for resten av budsjettet på bruktmarkedet? Klipsch er knall til din musikksmak, samt klarer å spille pent på rolige låter også:-) (styr unna Rotel og HK til Klipsch forresten. Parasound Classic er nok en bedre match)

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er HipHop og Rock ganske så forskjellige musikkstiler, og finne en høytaller som er like god på begge deler er nok vanskelig...

Men til rock, kan Klipsch, JBL, System Audio og PSB være greie alternativer (System Audio er en litt spennende outsider her)

Til "tyngre" musikk, ala hip-hop, så nevner du CV... vel... det er enormt basstrykk i CV, men de krever sin forsterker for og få de under kontroll, samt at CV er vel ikke de mest pentspillende høytallere akkurat...

B&W, (igjen) Klipsch, Canton, Dali (litt skeptisk men), og sikkert flere gode tips...

Men, de enkleste og beste er nok at du lager deg en cd med musikk du selv liker, og ta en liten runde og lytte til forskjellige høytallere, gjerne i litt forskjellige kombinasjoner, og da er det lettere og manøvrere seg fram til din egen preferanse innen lydkarakteristikken

Har du evt signalkilde? Dette er jo også noe som evt må vurderes inn i et budsjett.
    Kjører du (som veldi mange andre) Spotify eller musikk fra PC, må nok dac vurderes, noe som fåes i alle prisklasser... som f.eks Abrahamsen's lille dac til 1000-lappen

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ntd12tannoy
    Hei!

Personlig liker jeg JBL best på sånn musikk. Dali Concept 8 og 10 er også utrolig artig på sånn musikk. Det er som du sier selv, Cerwin er nok det beste på sånn musikk. Klipsch er vel greit på musikktypen din også. Jeg anbefaler i allefall JBL å Cerwin. :-)

Legger ved link:
    Cerwin Vega CLSC-215 og NAD forsterkere - FINN Torget
    JBL er vel best på musikk ala rock, men faller vel litt bakpå når det kommer til (ofte) tyngre musikk, som Hip-Hop...?

MEN, det som er VELDIG sikkert, er at CV er IKKE det beste på sånn musikk!
    Den er morsom, ja, spiller høyt, ja, med stort trykk, ja, best, NEI! absolutt ikke... Den krever jo godt med krefter (noe som fort kan koste) for å holdes bra under kontroll når de spilles høyt, og lyden er ikke fin.

Så det er utallige alternativer bedre en CV, om ikke de største, og kanskje eneste kriteriet, er mest mulig bass! :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ElDuce
    JBL er vel best på musikk ala rock, men faller vel litt bakpå når det kommer til (ofte) tyngre musikk, som Hip-Hop...?

MEN, det som er VELDIG sikkert, er at CV er IKKE det beste på sånn musikk!
    Den er morsom, ja, spiller høyt, ja, med stort trykk, ja, best, NEI! absolutt ikke... Den krever jo godt med krefter (noe som fort kan koste) for å holdes bra under kontroll når de spilles høyt, og lyden er ikke fin.

Så det er utallige alternativer bedre en CV, om ikke de største, og kanskje eneste kriteriet, er mest mulig bass! :-D

Sier trådstarter noe om fin lyd? Han sier selv at det er Cerwin som duger til hannes musikk. Vi har egne meninger, og jeg sier min mening. Er ikke så mye bass i Cerwin, i allefall ikke mye dypbass. Har selv JBL og fungerer bra til Dubstep og Hip Hop det. Hvorfor er ikke Cerwin den ultimate høyttaler? Hadde du heller valgt Bose på sånn musikk? Tror ikke det. Både jeg og flere, til og med trådstarter mener det er best med Cerwin på sånn type musikk. Til trådstarter: Cerwin, JBL, Dali, Proson og Dynavoice er de ultimate høyttalerne for sånn type musikk. Det er min mening. Et par Proson Stadium 10 eller Dynavoice Dynamite 10/12 og en litt større H/K forsterker = da er du i boks!

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ntd12tannoy
    Sier trådstarter noe om fin lyd? Han sier selv at det er Cerwin som duger til hannes musikk. Vi har egne meninger, og jeg sier min mening. Er ikke så mye bass i Cerwin, i allefall ikke mye dypbass. Har selv JBL og fungerer bra til Dubstep og Hip Hop det. Hvorfor er ikke Cerwin den ultimate høyttaler? Hadde du heller valgt Bose på sånn musikk? Tror ikke det. Både jeg og flere, til og med trådstarter mener det er best med Cerwin på sånn type musikk. Til trådstarter: Cerwin, JBL, Dali, Proson og Dynavoice er de ultimate høyttalerne for sånn type musikk. Det er min mening. Et par Proson Stadium 10 eller Dynavoice Dynamite 10/12 og en litt større H/K forsterker = da er du i boks!
    Men hvem leter vel etter dårlig lyd? Er jo noe som sier seg selv at vi ønsker best mulig lyd for pengene, og etter hans budsjett, trur jeg ikke CV er veien å gå for og oppnå de, men at han kan ha mye mer igjen på å gå andre veier.

Selvsagt hadde jeg ikke valgt Bose til slik musikk du nevner her, men heldigvis finnes det MYE mer utvalgt en CV og Bose da... å det er VELDIG mange alternativer jeg heller hadde valgt framfor CV... men som du sier, vi har alle egne meninger, sant de, men jeg kan ikke uttale meg på annet vis en utifra egne meninger, erfaringer og preferanser, for å tilby alternativer til tradstarter i søken etter best mulig lyd, det skjønner vel du og.

JBL, Dali etc er fantastiske høytallere, sier ikke imot der heller, men JBL er vel best på musikk innen sjangeren rock, og ikke like god til hip-hop, der er det andre alternativer som er bedre en JBL... Bl.a Klipsch (som jeg selv har valgt) er bedre på hip-hop enn JBL, igjen, bare etter egen mening

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye Klipsch anbefalninger her ja.
    Kanskje jeg må lese meg litt mer opp på de da. Fikk råd fra andre om CV, men er det virkelig så mye "plastikklyd" i de?

Høytaler kabler, så noen poster om å lage de selv. Det kunne jeg tenkt meg. Forslag der?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se om du finner Bowers & wilkins på brukten
    Annbefales virkelig!
    Hadde klipsch før og kan ikke sammenlignes på lydkvalitet i forhold til b&w

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye Klipsch anbefalninger her ja.
    Kanskje jeg må lese meg litt mer opp på de da. Fikk råd fra andre om CV, men er det virkelig så mye "plastikklyd" i de?

Høytaler kabler, så noen poster om å lage de selv. Det kunne jeg tenkt meg. Forslag der?
    Det er overhode ikke plastikklyd i CV, personlig mener jeg det er en partyhøytaller, og er dreitfet når det kommer til å spille høyt, hardtslående bass å "morro"-faktor... Men den mangler myye på fin lyd. Da er det mange alternativer jeg heller ville vurdert før CV Alt jeg sier der :-D

DIY kabler er bare å kjøre på, lage selv er jo morsomt, og gir litt mer eierglede når de er selvlagde da
    Jeg har desverre ikke fått gleden av å fått gjort noe slikt selv enda

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble det slik at jeg glemte å oppdatere før jeg posta sist, hadde jo kommet mange fine svar!

Takker ElDuce mye for å kverrulere inn dine meninger, det er det jeg vil høre.

Techno, dubsted og trance går det litt i også for meg. Er vel damen som hører på rock, og hun er ikke noe kresen

ElDuce:
    Du sier at for dette budsjettet så får jeg mer utav andre høytalere. Har vel forstått det slik jeg også, da en burde opp på XLS høytalere av CV for å få brukbar fin lyd.
    Men det har seg slik for en uerfaren person, at en ikke vet om en er kresen på det

Får lese litt mer på forumet ang DIY kabler selv jeg da.

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for rask respons!

Hvem har nevnt 6,5"?

høytalleren det ble linket til satt det 6,5" i

Klarer du og lime i sammen 4 plater til en firkantet kasse og montere ett rundt element?
    Hvis du klarer det så klarer du og bygge en høytaller =)

ville anbefalt en fulltone som deles på 100 hertz, (kan deles høyere om du har bassene nerme fulltonene og symetrisk oppsett) med to eller flere basskasser.
    En mini dsp til 700kr som delefilter, og brukte forsterkere, 2kanals til fulltone og en litt kraftigere 2 kanals til bassene.

med litt justering så kan du få ett veldig godt spillende annlegg med masse skyv over hele linja
    Kan ingenting, gjør alt!

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble det slik at jeg glemte å oppdatere før jeg posta sist, hadde jo kommet mange fine svar!

Takker ElDuce mye for å kverrulere inn dine meninger, det er det jeg vil høre.
    Bare hyggeli :-D

Techno, dubsted og trance går det litt i også for meg. Er vel damen som hører på rock, og hun er ikke noe kresen

ElDuce:
    Du sier at for dette budsjettet så får jeg mer utav andre høytalere. Har vel forstått det slik jeg også, da en burde opp på XLS høytalere av CV for å få brukbar fin lyd.
    Men det har seg slik for en uerfaren person, at en ikke vet om en er kresen på det

Får lese litt mer på forumet ang DIY kabler selv jeg da.
    Du bør absolutt ta noen turer, og lytte på litt diverse, så har du noe å basere dine preferanser på (og ta for all del med sjefen (altså damen)), for hun har nok endel å si i saken ser jeg for meg

Lykke til, og spør gjerne om du lurer på noe :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ElDuce
    Men hvem leter vel etter dårlig lyd? Er jo noe som sier seg selv at vi ønsker best mulig lyd for pengene, og etter hans budsjett, trur jeg ikke CV er veien å gå for og oppnå de, men at han kan ha mye mer igjen på å gå andre veier.

Selvsagt hadde jeg ikke valgt Bose til slik musikk du nevner her, men heldigvis finnes det MYE mer utvalgt en CV og Bose da... å det er VELDIG mange alternativer jeg heller hadde valgt framfor CV... men som du sier, vi har alle egne meninger, sant de, men jeg kan ikke uttale meg på annet vis en utifra egne meninger, erfaringer og preferanser, for å tilby alternativer til tradstarter i søken etter best mulig lyd, det skjønner vel du og.

JBL, Dali etc er fantastiske høytallere, sier ikke imot der heller, men JBL er vel best på musikk innen sjangeren rock, og ikke like god til hip-hop, der er det andre alternativer som er bedre en JBL... Bl.a Klipsch (som jeg selv har valgt) er bedre på hip-hop enn JBL, igjen, bare etter egen mening

Det var ikke stygt ment. Jeg har hatt Cerwin noen ganger nå, og det harn aldri vært noe for meg. Det er sant at JBL passer best til Rock, men jeg synes også det går greit med musikk som har bass bl.a Dubstep o.l. Ikke den ultimate Hip Hop-høyttaleren, men fungerer helt greit. Ja, Klipsch er veldig bra på sånn musikk har jeg hørt, men jeg har kun hørt det i butikk og hjemme hos noen med alt for lite med krefter. Ellers har jeg aldri fått hørt det ordentlig. Men er det ordentlige høyttalere trådstartet skal ha, så kjøp gjærne Klipsch! :-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seigmann
    h
    ville anbefalt en fulltone som deles på 100 hertz, (kan deles høyere om du har bassene nerme fulltonene og symetrisk oppsett) med to eller flere basskasser.
    En mini dsp til 700kr som delefilter
    Det sa meg ikke mye

ElDuce:
    Takk takk.
    Damen er ikke sjefen på slike ting. Kanskje mer å si på plasseringa og volumknappen
    Jeg bor selvfølgelig på bygda, så blir sikkert kr.sund eller trhjems tur en god dag da. Har du noen butikker du anbefaler jeg stikker innom?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •