Kino i 8,5 kvm rom? Hjelp til løsninger søkes

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kino i 8,5 kvm rom? Hjelp til løsninger søkes

Jeg har egentlig et prosjekt på gang med kino i et kjellerrom, men lydlekkasjer og størrelsen på rommet gjør at jeg ønsker litt innspill på løsninger i et bittelite rom jeg har mulighet til å benytte i stedet.

Rommet ser slik ut:
    -romlite-jpg

Målene er 2.5 x 3.2 kvadrat, altså ca 8.5.

Er det da slik at projektor er et lurt valg med en titteavstand på 3.2 meter, eller bør jeg går for en stor plasma istedet. Er litt PJ-lysten så det er sterkt vurdert.

Kan det fungere på et så lite rom?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PJ vil kunne fungere greit. Men jeg ville ikke anbefalt for stort bilde. 70-80" er nok tilstrekkelig.

Geir Arne

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det kan det. Roffe sitt er vel på den størrelsen, og jeg synes det fungerer bra hos han.
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    PJ vil kunne fungere greit. Men jeg ville ikke anbefalt for stort bilde. 70-80" er nok tilstrekkelig.

Geir Arne
    Jeg har en projektor "på blokka", BenQ W1060 og ifølge kalkulatoren på nett klarer den 83" tommer så rundt 80 er nok greit slik at man har litt å gå på avstandsmessig.

Tar gjerne i mot tips på litt rimelige løsninger som kan gi skikkelig kinolyd på rommet. Trenger ikke spille så vanvittig høyt, men må ha åpenhet, detaljer og dynamikk og ikke for store krav til receiver.

I mitt andre rom ble plassering av bakhøyttalere vanskelig og rommet sluker mye bass. Jeg har lånt inn en SVS-subwoofer der og den klarte ikke å levere nok krutt på film der. Jeg ser for meg at et så lite rom er lettere å få "trøkk" i.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville sett på Dali Lektor 2 jeg... syns de spiller veldig bra. Så kjøper du en passende sub ifra Lsound .

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Ville sett på Dali Lektor 2 jeg... syns de spiller veldig bra. Så kjøper du en passende sub ifra Lsound .
    Ok, skal se på dem, men ønsker full 5.1.

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_

Målene er 2.5 x 3.2 kvadrat, altså ca 8.5.

Er det da slik at projektor er et lurt valg med en titteavstand på 3.2 meter, eller bør jeg går for en stor plasma istedet. Er litt PJ-lysten så det er sterkt vurdert.

Kan det fungere på et så lite rom?
    Angående sitteavstand og størrelse på lerret/plasma mener jeg dette er en smakssak. Jeg har samme sitteavstand som deg på et 130" lerret, ja dette er stort, men ikke noe problem. Hadde før dette en 60" som jeg syntes ble litt puslete.

Et tips kan være, hvis du er litt nevenyttig, å sette opp en falsk vegg og noen relativt flate høytalere i vegg eller på vegg og kjøpe deg en lydtransparent duk. AVshop har grisebillige duker nå.
    AVshop.no / Lagersalg

Jeg kjøpte en slik duk selv og bygget vegg og en ramme til en DIY duk. Kjøp litt større enn du trenger så har du mulighet til å lage ramme i den størrelsen du vil. Får du flate høytalere bak lerrete så spiser du minimalt av rommet også.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    130"? Hadde jo ikke fått plass på veggen til det. Det er jo 30-40 cm bredere enn veggen er fysisk.

Jeg ser 77" tommer nok er en grei size. 84" som og er vanlig blir for stort.

Skal ikke bygge noen vegg, blir enkelt og greit det her.

Noen med erfaring med et slikt lerret, eller formening om kvalitet og egnethet?

AVshop.no / DreamScreen V2 DynaGrey xWideFrame 16:9 170cm/77"

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    130"? Hadde jo ikke fått plass på veggen til det. Det er jo 30-40 cm bredere enn veggen er fysisk.

Jeg ser 77" tommer nok er en grei size. 84" som og er vanlig blir for stort.

Skal ikke bygge noen vegg, blir enkelt og greit det her.

Noen med erfaring med et slikt lerret, eller formening om kvalitet og egnethet?

AVshop.no / DreamScreen V2 DynaGrey xWideFrame 16:9 170cm/77"
    Du får nok ikke plass til det på din vegg nei. Jeg har V2 duk som lerretet du linket til og har erfart at når jeg zoomer ned bildet på min til ca 90" så får jeg Moire med min LCD projector. Dette er sikkert ikke tilfelle for alle projectorer men V3/V4 dukene skal vel være bedre på dette(?). Mulig det er forskjell på V2 som er lydtransparent og den du linka. Sikkert noen med erfaring på dette her. Ellers er duken super.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser det finnes 77" på V4 versjonen også og det skal ikke være plaget med slik.

I rommet har jeg max 3.2 meter å gå på og da får jeg ikke blåst opp til 92" på noen av projektorne, men er det en ulempe å gå for 77" og istedet sette seg litt nærmere lerretet? Bildet blir vel skarpere på et mindre lerret? Da vil jeg jo kunne få bakhøyttalerne litt fra hvor jeg sitter også.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er et 83" lerret for stort for vegg eller PJ? Med ramme er det jo 200cm bredt, og det går jo fint ift veggen. Tror nok du vil ønske deg større bilde med et 77". Har selv 92, og det blir ikke all verden når filmen er 2,35:1. Mye vil ha mer...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ønsket bildestørrelse kommer nok litt an på øynene som ser. Kona sliter med skjeve hornhinner og synes det blir slitsomt med for stort bilde.

Lydtransparent lerret og 3 ganske flate satelitter bak lerretet må jo være ideelt i et lite rom. Jeg irriterer meg mer og mer over at lyden kommer fra under bildet i stedet for midt på der den er ment å komme fra. Jo nærmere man kommer lydkilden, desto mer påfallende blir dette også.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter det tols1 sier her om plassering av senter kanal. Jeg hadde tidligere senter under/foran lerret og lyden oppleves som frakoblet personen som snakker i bildet. Dette blir nok mindre åpenbart vet større avstand som tols1 også skriver.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Er et 83" lerret for stort for vegg eller PJ? Med ramme er det jo 200cm bredt, og det går jo fint ift veggen. Tror nok du vil ønske deg større bilde med et 77". Har selv 92, og det blir ikke all verden når filmen er 2,35:1. Mye vil ha mer...
    Det er i grenseland, jeg skal ta en liten målerunde i kveld. Nå kaller malekosten, uheldigvis.

Jeg har ikke handlet projektor, men ser på W1060 fra BenQ og finner ikke andre DLP-prosjektorer som fungerer noe særlig bedre.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått målt litt. 92" må nok til for å få den skikkelige kinofølelsen. Litt stort kanskje, men 77" blir for puslete. Så var det å finne en PJ som kan fylle 92" på 2.8-2.9 meters avstand. Rommet er 3.25, men endel går jo bort i PJ-ens fysiske størrelse og kabler bakpå. Tips taes svært gjerne imot, har knotet i kalkulatorer på nett en stund nå, men finner liksom ikke noe som passer.

Lydmessig ønsker jeg ikke å ha lydtransparent lerret, men jeg ser at det er lett plass til center over og under, en mulig løsning hvis det gir god lyd.

Er ca 23 cm på hver side av lerretet uten å trekke fra tykkelsen på rammen rundt lerretet så jeg er nok i grenseland på hva som passer inn.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med 3 av disse fra Monitor Audio foran?

A40 - Hi-Fi Huset AS

Mvh Espen

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter nærmere kalkuleringer og beregninger så kommer jeg til å gå for kjellerrommet i stedet for dette, det blir nok mer kino ut av det der nede og prismessig nokså likt i grunn.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg til å følge med på fortsettelsen...

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å bli en stund siden forrige innlegg her, men etter en stund med spilling i kjelleren så blir det klart for mye lydlekkasje opp når det skal opp på et nivå som er tilfredsstillende.

Ergo prøver man på ny i dette lille rommet som er langt mer adskilt fra resten av huset da det er en del av et påbygg og jeg har da en gammel yttervegg og en vanlig lettvegg mellom rommet og resten av huset.

Jeg er ute etter tips på litt gode løsninger til surroundbruk som også gir god lyd i stereo. Jeg har selv sett på en Klipsch-løsning, men lurer på hvor store fronter 8-9 kvm tåler. Er gulvstående små overkill på så lite rom?

Newcomer Swiffer sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vurdert selvbygg av ht?

Jeg samme størrelse på mitt rom, ganske intimt Hvorfor utelukker du konkret lydtransparent lerret?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •