Tilkobling av subwoofer, HK AVR235

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tilkobling av subwoofer, HK AVR235

Hei,

Gikk i dag til "prøve"innkjøp av en subwoofer ettersom jeg fikk den til en veldig grei pris. Er ikke 100% oppegående når det gjelder alt av instillinger på forsterker o.l., men har eksperimentert en del rundt.. Får ikke lyd fra sub samma hva jeg prøver.

Har en Harman /Kardon AVR 235, som går fra "Pre-Out FL /FR" til en Cerwin Vega A2,6kW, og fra den ut til et par CLS-215.

Her er et bilde av baksiden på recieveren.

Med sub'en fikk jeg vanlige phono-kabel som forrige eier hadde brukt, fikk vite at selv om recieveren har bare 1 tilkobling for sub, er det bare å koble rød/hvit i sub'en, og hvilken som helst på andre enden i "subwoofer". Får som sagt ingen lyd av sub når jeg forsøker dette.

Recieveren står stilt inn på "Surround Off" uten DSP, men med subwoofer aktivert. Stiller jeg på DSP, eller endrer noen som helst instillinger, får jeg ikke lyd fra høyttalere i det hele tatt. Om jeg f.eks. setter subben på 3 ch surround, blir det helt stille.

Sånn ser "ryggen" til subwooferen ut. Nå står Gain og Crossover på midten etter forrige eier, Phase står 180 og den andre knappen er on. Har forsøkt både LFE Input og Subwoofer Input.

Dette ble sikkert utrolig rotete, men håper dere skjønner. Bare rop ut om dere lurer på noe mer, så skal jeg svare så godt som mulig. Er som sagt ingen trollmann på dette her. :neutral:

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av 10minutemail
    Hei,

Gikk i dag til "prøve"innkjøp av en subwoofer ettersom jeg fikk den til en veldig grei pris. Er ikke 100% oppegående når det gjelder alt av instillinger på forsterker o.l., men har eksperimentert en del rundt.. Får ikke lyd fra sub samma hva jeg prøver.

Har en Harman /Kardon AVR 235, som går fra "Pre-Out FL /FR" til en Cerwin Vega A2,6kW, og fra den ut til et par CLS-215.

Her er et bilde av baksiden på recieveren.

Med sub'en fikk jeg vanlige phono-kabel som forrige eier hadde brukt, fikk vite at selv om recieveren har bare 1 tilkobling for sub, er det bare å koble rød/hvit i sub'en, og hvilken som helst på andre enden i "subwoofer". Får som sagt ingen lyd av sub når jeg forsøker dette.

Recieveren står stilt inn på "Surround Off" uten DSP, men med subwoofer aktivert. Stiller jeg på DSP, eller endrer noen som helst instillinger, får jeg ikke lyd fra høyttalere i det hele tatt. Om jeg f.eks. setter subben på 3 ch surround, blir det helt stille.

Sånn ser "ryggen" til subwooferen ut. Nå står Gain og Crossover på midten etter forrige eier, Phase står 180 og den andre knappen er on. Har forsøkt både LFE Input og Subwoofer Input.

Dette ble sikkert utrolig rotete, men håper dere skjønner. Bare rop ut om dere lurer på noe mer, så skal jeg svare så godt som mulig. Er som sagt ingen trollmann på dette her. :neutral:
    Du har vel koblet ut til sub på den fiolette utgangen som det står subwoofer på???
    Og så må du jo inn i speaker meny for å legge til sub....delefrekvens.....og sette høytt som small
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I "Surround Off" har jeg bare muligheten til å velge "large front". Om jeg velger f.eks. "Dolby 3 Stereo" kan jeg sette front speakers small og aktivere sub, men da får jeg ikke noe lyd i det hele tatt?

EDIT: Ja, har koblet den røde ledningen i den fiolette subwoofer-utgangen. Den hvite ledningen ligger bare løst nå, men det gjor ikke noe mente han jeg kjøpte sub'en av?

EDIT2: Hvilken "mode" skal den egentlig stå i for dette oppsettet? "Surround Off" eller "Dolby 3 Stereo" eller hva? :s

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du IKKE bruker surround, da kobler du et ekstra sett billige høyttalerkabler fra ENTEN din effektforsterkers høyttaler terminaler, ELLER fra dine høyttaleres terminaler TIL subbens høynivå innganger, altså Speaker INN terminalene på subben. Nå virker subben uansett innstilling i din receiver.
    Du justerer da gain og frequency på subben til du synes det passer.
    Fik du ikke med manualen til subben?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Om du IKKE bruker surround, da kobler du et ekstra sett billige høyttalerkabler fra ENTEN din effektforsterkers høyttaler terminaler, ELLER fra dine høyttaleres terminaler TIL subbens høynivå innganger, altså Speaker INN terminalene på subben. Nå virker subben uansett innstilling i din receiver.
    Du justerer da gain og frequency på subben til du synes det passer.
    Fik du ikke med manualen til subben?
    Har som sagt ikke fått lyd fra noe annet enn "Surround Off", så for tiden er det innstilt slik.

Mener du det skal kobles slik med noen hvilken som helst, tynne høyttaler-kabler, og det er en god / optimal (eneste?) løsning?

Er det forresten "LFE Input" eller "Subwoofer Input" på sub'en som skal brukes? Har ikke helt fått greia på det.. Lurer litt på de "Phase 0 / 180" og "On / Auto / Off" bryterene også.. Kjøpte den som sagt brukt, sa har ikke bruksanvisning.

Takk for raske svar!

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får ikke opp noe bilde.
    Du svarer ikke på om du har surround, så jeg går ut fra at det har du ikke.
    Måten å koble subben på her er bedst når du bare bruker stereo.
    Det er veldig simpelt, ta bort den kablen du har i subben nå.
    Ta et sett høyttalerkabler, disse kobler du til dine høyttaleres terminaler, høyre og venstre, den andre enden av kablene kobler du i subbens Speaker Level Input høyttaler terminaler.
    Nå justerer du gain og frequency til du synes det passer.
    Spiller du en dyb basstone kan du ved å flippe Phase høre forskjell i mengden bass, der hvor du får mest bass skal bryteren stå.
    Du kan sette den til Auto, da slår subben seg på når den får signal.
    LFE er et separat bassspor på en film, du vil IKKE få lyd i stereo om du kobler subben til LFE ut på receiveren, medmindre der en innstilling i receiverens meny der muliggjør dette.
    Sub Out/Inn bruker man gjerne når man har stereo.
    Gå til XTZ sin hjemmeside, last ned en manual på en liknende sub og les den.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har koblet det som du sa midlertidig, men merker at sub'en spiller mye dårligere enn den faktisk kan når den er koblet slik. Imponert over hvor vanskelig det skal være å få til dette på Harman/Kardon, har hørt / sett mye, mye, mye enklere løsninger på andre merker. :evil:

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hva du mener med at den spiller mye dårligere på denne måten. Der er INGEN forskjell i lyden om du kobler på denne måten, eller om du bruker SUBOUT fra receiver.
    Å koble til med høyttalerkabler er jo måten å gjøre det på om man f.eks. har stereo, men ikke har hverken preout eller subout terminaler. Jeg har koblet min sub slik, bruker ikke mine preout terminaler.
    Du kan også kjøpe et sett rca splittere og sette på din Front Preout L/R terminaler, det ene settet går til effektforsterker, det andre settet til subwoofer, men igjen, der er ingen forskjell i lyden du får.
    Fence er vel ikke den bedste subwooferen på markedet så ikke forvent for mye, om du vil ha noe bedre kan du jo kjøpe f.eks. en XTZ.
    Du kan jo google litt og se om der er en innstilling i din receiver du har misset.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner. Spille dårligere var vel kanskje ikke rett ord å bruke, men får ikke brukt instillingene fra recieveren. Vet det ikke akkurat er noen sub i verdensklasse, hehe.. Var mest et prøvekjøp egentlig. Flyttet den litt rundt (treningsøkt) i går, fant en plassering jeg synes fungerte ganske greit. Har gått igjen det meste av instillinger og slikt både fra bruksanvisning og nett, men har sikkert oversett noe vesentlig.. Sier meg fornøyd slik den er nå, inntil videre vertfall. Takk for hjelpen!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •