"Klirrelyd" ved streaming av musikk fra internett. Jitter?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Klirrelyd" ved streaming av musikk fra internett. Jitter?

Skal prøve å gjøre innlegget kortfattet, men jeg bør vel forklare oppsettet mitt litt først.

Jeg bruker TVen min (52" Samsung) som PC-skjerm, og har derfor koblet PCen til TVen, via en Pioneer SC-LX85 receiver, med en tre meters flat HDMI kabel (og en kort Supra HDMI-kabel mellom receiver og TV).
    Dermed går lyden fra PCen også gjennom HDMI, og jeg bruker derfor ikke lenger lydkortet. Høyttalere er JBL TL-260.

Dette fungerer stort sett helt utmerket, bortsett fra én ting: Dersom jeg spiller musikk fra internett, la oss si fra WiMP eller YouTube, så kommer det en høyfrekvent 'klirrelyd' ved hvert bassanslag i musikk som har litt dyp, taktfast bass.

Vanskelig å beskrive, men det høres omtrent ut som dersom flere vinglass står helt inntil hverandre og vibrerer så mye av bassen at de hele tiden klinker sammen og lager klirrelyd. Eventuelt kan det høres ut som mekanisk støy fra basselementene, men det er ikke det - ulyden er ikke der når jeg spiller film/musikk fra BluRay spilleren (en Cambridge 751BD), og den er heller ikke der når jeg spiller av CD på PCen, eller musikk jeg har lagret på harddisken.

Det later til å være et problem kun ved streaming av musikk over nettet, som fra YouTube eller WiMP.

Det er ikke all musikk det er særlig merkbart på, men ta f.eks. filmmusikken til Inception. De bassdrønnene genererer 'klirrelyden' såpass mye at det er merkbart og ganske irriterende. Dersom jeg f.eks. spiller av denne YouTube-videoen, er klirringen der allerede fra starten, og veldig hørbar:
    Inception Soundtrack HD - #12 Time (Hans Zimmer) - YouTube
    (spiller forøvrig ingen rolle om jeg spiller det av i 1080p, og det er samme ulyden dersom jeg spiller av plata med WiMP).

Det jeg lurer på da, er om dette er det man kaller jitter, eller om det er noe annet, og om noen har noen glupe ideer for hvordan man kan bli kvitt "ulyden"?

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen svar på denne, nei.

-Kunne noen ihvertfall klikke på videoen jeg linket til over her, og høre om de også hører en høyfrekvent overtonestøy / forvrengning? Selv om det er vanskelig å forklare er det jo støy, så om det er der også hos deg bør du lett kunne høre det (men du må nok skru opp volumet en del).

En ting jeg lurer på nå, er om det er 'teknisk mulig' at støy på internett-linja mi kan forårsake støy i digitale lydsignaler; lyd jeg streamer eller laster ned? Virker jo rart i og med at det er digitalt, men.

Jeg lastet nemlig ned et album idag ("ulovlig" bare for å teste, men har det på WiMP, og skal kjøpe CDen senere, men butikken hadde ikke fått den inn ennå), og der er denne støyen veldig tydelig og skjemmende i roligere partier. Støyen er der også på WiMP-utgaven, om enn ikke så ille. Ville jo være rart om så mange der ute encoder lyden på en måte som introduserer støy, så det er vel mer sannsynlig tenker jeg at det rett og slett blir støy i signalet når jeg får det inn på PCen (hvis det er mulig, da).

Har forresten siden forrige innlegg koblet hodetelefoner direkte til lydkortet i PCen, og støyen var der da også (bruker som sagt normalt ikke lydkortet lenger, men gjorde dette for å feilsøke). Brant også ut plata jeg lastet ned på CD, og spilte den på anlegget, altså uavhengig av PCen, og støyen var der allikevel. Spilte så en annen, kjøpt plate med lignende lydsignatur (samme band), og lyden der var helt fin. Så det er ikke receiveren som er problemet heller.

Takk for evt. hjelp / innspill.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er pcen og forsterkerene koblet på samme kurs eller strømtilkobling?

PCer som er koblet på samme som forsterkere har en tendens til å lage støy og problemer. Trekk en skjøtekabel og sjekk om støyen forsvinner dersom du endrer.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet her i feriehuset med den YouTube linken. Jeg har ingen distinkte ulyder, men anlegget er ikke akkurat stort så volumet blir deretter.

iPad > AirPort Express > optisk til ekstern DAC og videre kabling til t-amp og høyttalere.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gain på den digitale lydkilde er sikkert for høy inn i din dac, vet ikke om du kan justere det på noen måte.
    Med Spotify, og Equalify equalizer på opplever jeg at når gain i Equalify står på 100% er pianomusikk ikke til å holde ut å høre på. Dette gjelder ikke alle albums dog, men selvfølgelig har min favorittskive på Spotify dette problem.
    Med Equalify på 80% er det perfekt.
    Dette via pc ut til en simpel dac og til aktive høyttalere.
    Siden Equalify ikke fungerer ved streaming til anlegget har jeg ingen problemer når jeg sender musikken til anlegget i stuen via Squeezeboksen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •