Dolby går all the way... Dolby Athoms

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Dolby går all the way... Dolby Athoms

Nytt lydformat med et lass høytalere... Comming soon to a Cinema near you :-D

Dolby Atmos - Hear the Whole Picture

Maximum Audio Performance for Movie Theatres

Dolby Atmos redefines the cinema experience by offering content creators new ways to tell their stories. It adds the ability to control distinct sound elements in a soundtrack to the traditional channel-based approach for mixing, and it ensures that the audience experience is always the best possible for the specific playback environment.
    A Scalable Solution for Theatre Owners

For exhibitors who want to get the most from their theatres now and in the future, Dolby Atmos is the ideal solution. Upgrades can be made at once or incrementally, and at every point Dolby Atmos maximizes the audio performance of the theatre.
    Technology Highlights

Works across a wide array of speaker configurations and auditorium shapes and sizes

Simplifies distribution with a single DCP inventory

Combines distinct sound elements with channel-based audio content

Captures all of the director’s intent and can generate 5.1 and 7.1 deliverables automatically

Integrates easily into existing audio postproduction workflows

Supports up to 128 simultaneous and lossless audio streams (channels or sound elements)

Allows for up to 64 discrete speaker feeds

Mere teknisk info for den audiofile : http://www.dolby.com/uploadedFiles/A...Guidelines.pdf

1. filmen som skal kjøres på denne måten er Modig (2012) - IMDb

Noen kinoer i Noge som slår til på dette formatet tro ???

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sykt kult

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes håp for enda bedre kinolyd ja

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir sikker bra kino lyd med flere kanaler.

Hjemmekino er det lagring som styrer dette å høyeste antall discrete kanaler er 8 pr i dag
    Ser man feks DTS HD MA som lydcodec er det mulig med over 2000 discrete kanaler :-)

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Blir sikker bra kino lyd med flere kanaler.

Hjemmekino er det lagring som styrer dette å høyeste antall discrete kanaler er 8 pr i dag
    Ser man feks DTS HD MA som lydcodec er det mulig med over 2000 discrete kanaler :-)
    I en fjern fremtid så kan det hende jeg ringer deg for å få hjelp til plassering og kalibrering av de 2000 discrete channels

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dolby er bare SØPPEL! DTS har ALLTID produsert laaaangt bedre lyd. Nekter å kjøpe blu-ray filmer som ikke støtter DTS-HD MA, heldigvis har de fleste skjønt at dette er best. Nekter å hype meg opp til noe Dolby lyd før jeg hører det. Som regel merker jeg at DTS-HD Master Audio er minst dobbelt så bra som Dolby TrueHD og det.

Men uansett dolby hat til side --- Dette virker meget spennende! Håper dette får DTS til å komme opp med noe ENDA bedre

Litt feil han mannen der sa.. Kino er ikke alltid bedre en stua.. må ikke glemme de som har brukt 40 millioner på en KSS kino med Snell THX Reference system, Sony 8KHD 32 megapixel projektor, over hundre tusen mcintosh kvalitets watt osv.. Må ta hensyn til de som også har verdens beste anlegg.. 12.12 kanals Snell THX Reference towers

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis

Litt feil han mannen der sa.. Kino er ikke alltid bedre en stua.. må ikke glemme de som har brukt 40 millioner på en KSS kino med Snell THX Reference system, Sony 8KHD 32 megapixel projektor, over hundre tusen mcintosh kvalitets watt osv.. Må ta hensyn til de som også har verdens beste anlegg.. 12.12 kanals Snell THX Reference towers
    Jeg finner det litt pussig at du har så sterke følelser/meninger for en kino du aldri har hverken hørt eller sett

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du synes lyden i den nye Transformer filmen og mission imposible 4 er dårlig? det er dolby truehd på disse og de er i topp klasse på lyd

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dolby er bare SØPPEL! DTS har ALLTID produsert laaaangt bedre lyd. Nekter å kjøpe blu-ray filmer som ikke støtter DTS-HD MA, heldigvis har de fleste skjønt at dette er best. Nekter å hype meg opp til noe Dolby lyd før jeg hører det. Som regel merker jeg at DTS-HD Master Audio er minst dobbelt så bra som Dolby TrueHD og det.
    Er? Forskjellen er vel stort sett at Dolby har 3db lavere referansevolum, så dersom du tror DTS lydsporet er bedre så tror du feil... (Hvis ikke jeg husker feil).

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før i tiden... da det var Dolby Digital og DTS altså ikke HD format, var DTS en del hakk bedre.

Men nå med HD... DTS HD-MA og TrueHD er de rimelig nærme.

Det er mange TrueHD filmer som har lyd i toppklasse

Transformers-1
    Transformers-3
    Super 8
    Star Trek (den siste)
    Mission Impossible - Ghost Protocol
    Kung Fu Panda 1 og 2
    Cloverfield
    Cars
    Iron man-1
    Recident Evil - Extingtion
    Megamind
    The art of flight

for og nevne noen filmer med toppklasse TrueHD lyd

Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Før i tiden... da det var Dolby Digital og DTS altså ikke HD format, var DTS en del hakk bedre.

Men nå med HD... DTS HD-MA og TrueHD er de rimelig nærme.

Det er mange TrueHD filmer som har lyd i toppklasse

Transformers-1
    Transformers-3
    Super 8
    Star Trek (den siste)
    Mission Impossible - Ghost Protocol
    Kung Fu Panda 1 og 2
    Cloverfield
    Cars
    Iron man-1
    Recident Evil - Extingtion
    Megamind
    The art of flight

for og nevne noen filmer med toppklasse TrueHD lyd
    Jeg tror Super 8 vant en pris for "beste lydspor" 2011...

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen84
    Jeg tror Super 8 vant en pris for "beste lydspor" 2011...
    stemmer nok det

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men uansett dolby hat til side --- Dette virker meget spennende! Håper dette får DTS til å komme opp med noe ENDA bedre

Meget merkelig påstand dette, jeg har hørt alle formater og alle har sine fordeler og ulemper. Det viktigste uansett format er hvor mye arbeid så blir lagt ned i arbeidet med lyden til en film. Jeg har selv erfart enorme forskjeller på lydspor og hvordan de prøver å maskere dette med å gjøre noen endringer i studio på enkelte scener.

At du har et system som referanse som du aldri har hørt eller sett synes jeg er noe spesielt...

Når det gjelder lydformatet synes jeg det virker meget spennende og er jo beregnet for kinoer og der vil man kunne gi publikum en helt ny opplevelse. Til hjemme bruk kunne jeg tenkt meg et 19 eller 21.5 system, der man kan ha høyttalere jevnt fordelt rundt hele rommet med subber i front sider og bak. Da er det vel bare å drøme og håpe at noen drømmer om det samme

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utan undantag så låter dialog alltid bättre med True HD än med DTS HD master hos mig i alla fall. Och dialog är det allra viktigaste för mig i en film. Dessutom verkar det som om True HD har långt bättre stöd för prescence.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Utan undantag så låter dialog alltid bättre med True HD än med DTS HD master hos mig i alla fall. Och dialog är det allra viktigaste för mig i en film.
    Dolby Dialnorm......noen liker det/andre ikke

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette innlegget viser jo bare hvor utrolig lite peiling du har!!
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Spennende med nytt lydformat; var jo på høy tid at det skjedde noe på den fronten... Nå er jo selvsagt spørsmålet om dette faktisk hjelper på surroundfølelsen, men får de plutselig diskrete signaler inn på en drøss surroundhøyttalere som også er mastret med tanke på dette tror jeg nok det kan bli utrolig kult. Pr. dato kjører jo kinoene stort sett 7-9 kanaler totalt sett, slik at de mange surroundhøyttalerne en ser bak står i 2-3 serie(r).

Active
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommende filmer med Dolby Atmos:

Star Trek Into Darkness, Pacific Rim, Good Day To Die Hard

Dolby Atmos - Wikipedia, the free encyclopedia

Dolby Atmos Theatre System

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Da har jeg fått sett en film i en "Atmos"-sal, SF-Sandvika sal 1. Dette var da Hobbiten. Så de hadde "banka inn" en drøss høyttalere i taket, samt flere kanaler på siden i front. Merket egentlig ikke stort, og synes egentlig heller ikke lyden i salen var spesielt imponerende, blir liksom litt "sliten" av lyden. Fikk heller ikke noe sånn utstrakt surroundfølelse utover at muligens regnet kjentes litt mer realistisk ut når det kom fra rett over hodet. Er vel et hornbasert Yamaha-system der - spørs om jeg ikke har blitt for godt vant til bånddiskanter...

Systemet har uansett potensiale, det er klart, høyttalere i fleng med lyd som er mastret tilsvarende kan jo ikke bli annet enn fett! Spørsmålet er bare når vi får flere reelle kanaler også hjemme...

Active
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste