Pure direct = null bass. / Bedre lyd rett over sitteplass..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pure direct = null bass. / Bedre lyd rett over sitteplass..

Hei, har to ting som har plaget meg lenge nå, som jeg oprinnelig egentlig har gitt opp å få bra, men tenkte jeg skulle slenge inn en tråd, og se om noen her har noen tips jeg ikke tidligere har prøvd.

1. Når jeg setter reciveren (Yamaha RXV765) i pure direct modus, så forsvinner så og si absolutt alt av bass, jeg mener, det finnes ikke trykk, ingen vibrering i noe som helst, null fysisk trykk i brystet osv. Det til tross for at mine Dynavoice challenger M85 har to stk 8" hver. Har hatt disse høyttalerne i noen år nå, og jeg inbiller meg at det var mye mer trykk i de tidligere, før jeg fikk subwoofer(e).
    Kan ikke huske at de har vært så puslete, null underholdning å høre musikk uten subbene tilkoblet. Setter jeg reciver tilbake i straight/stereo så kobler subbene inn, og da er det mer enn nok bass. Instillingene på reciver er small, 80hz. Men har prøvd å sette de i large og ingen sub, fremdeles samme problem, uavhengig av om den står i pure direct eller straight. Det finnes ikke bass. Og dersom jeg setter i pure direct, så skal vel uansett ingen av instillingene jeg har gjort ha noe å si? Begynner rett og slett å lure på om høyttalerne er ødelagte, eller om det er rommet mitt som er horibelt dårlig egnet. Rommet er ikke veldig stort, det er skråtak og det er begrenset med plass rundt ht. Så utgangspunktet er uansett ikke veldig bra, men skulle tro de likevel kunne levere mer trykk, enn logitech pc-anlegget mitt til 400kr!?

2. Lyden er svært mye bedre ca 1-2m rett over sweet spot. (her snakker jeg om når subber og alt er koblet i og stilt inn). Bedre trykk, mer behagelig diskant og mellomtone, rett og slett alt er ett hakk bedre. Hva i alle dager kommer dette av?

For å eliminere:
    Har kjørt målemic flere ganger uten noen nevnverdig forbedring.
    har testet med skumgummiplater i første refleksjonspkt.
    har prøvd å vinkle høyttalere alle retninger uten noen forbedring.

Lyden på film, er jeg fornøyd med. Dette gjelder i hovedsak musikk. (Har ikke testet film uten subb, på flere år). Hadde egentlig gitt opp helt det å få god lyd på musikk med dette opsettet, men vil gjøre ett siste forsøk før jeg kvitter meg med det, og går over til stativht i stedet. Noen som har peiling?
    Sony DN1050 - XTZ 95 serie - BA RPS1000 - LG PM970T - PS3 - PS4 - HTPC - WIIU

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pure direct så er det ingenting av YPAO / DSP / Tonekontroll som er aktivert.

Det er kun Frontene som spiller og de spiller med full frekvensrespons og det spiller med nøyaktig samme signal som reciver blir matet med.

Så for og oppnå sikkelig lyd må en brette opp armene og gjøre litt kalibrering.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Pure direct så er det ingenting av YPAO / DSP / Tonekontroll som er aktivert.

Det er kun Frontene som spiller og de spiller med full frekvensrespons og det spiller med nøyaktig samme signal som reciver blir matet med.

Så for og oppnå sikkelig lyd må en brette opp armene og gjøre litt kalibrering.
    Det at alt av tonekontroll, ypao osv kobles ut er jeg klar over. Har også testet i straight modus, da med ypao instillinger, og instiliinger jeg selv har kommet fram til. Fremdeles akkurat samme problem i forhold til bass. Grunnen til at jeg nevner pure direct modus er fordi som du sier så blir høyttalerne matet med full range og alt av finesser er skrudd av. Mye enklere enn å stille fram og tilbake på meter, level, small/large osv. Det må jo være en grunn til at de spiller, unnskyld utrykket, ræva uten at de får hjelp av to stk subber.

Mine konklusjoner må være at de enten er for store for rommet, og refleksonenr osv kræsjer totalt. Eller at de rett og slett er gått i stykker på noen måte.
    Men da synes jeg det virker rart at jeg er så fornøyd med lyden på film, for den synes jeg er veldig bra. Muligens fordi de da står i small og 80hz, og at subben da tar så og si all jobben med bass.

For å ta en sammenligning. Var i en butikk og fikk høre på XTZ 93WMT stativhøyttalere, på en Yamaha A810 reciver. Dette var i ett vanlig butikkområde, ikke ett dedikert lytterom. De spilte med mer fylde en mine store Dynavoice høyttalere her hjemme..

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat det samme problemet jeg,null bass i pure-direct,har flere
    kompiser som har hjemmekino og som også har null bass i pure-direct.
    merkelige greier:???:
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    yamaha rx-v3800

Jeg har mer en nok bass enkelte ganger og må tette basspoter :-D
    Merkes spessielt på låter med generøs bass.

Vært meget nøye med og plassere frontene i likesidet trekant og nøyaktig lik avstand til sweetspot.

Har dere sjekket frekvensrespons i pure direct ?

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt rart dette for jeg har kjempe bra lyd i pure-direct har RF-7 til front og kjører analog inn fra Phillips bd-9600 og det låter som sagt kjeme bra med masse trøkk

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg testet Xtz 93WMT i butikk så var også pure direct aktivert. Og som sagt, lyden var langt fyldigere fra de små stativhøyttalerne, i butikken. Enn mine gulvstående her hjemme. Så i mitt tilfelle tror jeg neppe det er selve pure direct modusen som er problemet.

Er det mulig å ha for store høyttalere? At de rett og slett får for lite pusterom rundt seg? De står med ca 30cm avstand til bakvegg, ca en meter til sidevegg, og ca 50cm fra skråtak. Har prøvd å plassere høyttalerne i hjørnene av rommet, og vinkle inn mot lytte pos. Dette ga litt fyldigere lyd, men fremdeles ikke noe å rope hurra av. Jeg skjønner det ikke, mitt lille logitech anlegg som er koblet til PC-en, gir ett mye større fysisk trykk enn mine store høyttalere gjør, hva i all verden er det som skjer?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro YPAO fyller på noe for og gjøre frekvenskurven flatere.

Har du effektforsterker ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Det er begrenset hva små høytalere klarer og levere.
    Vil tro YPAO fyller på noe for og gjøre frekvenskurven flatere
    Har du effektforsterker ?
    Mine høyttalere er ikke små, de har to 8 tommere i seg, og er høye som fjell. Det jeg sier er at det var mer trykk i de små fra xtz jeg hørte i butikken, enn det er i mine store.
    Men det er uansett ikke poenget. Poenget er at mine to 8" høres ut som en 4". Det er så tynt om jeg kjører uten sub at jeg velger heller å spille musikken gjennom pcen og minianlegget der. Enn på mitt hjemmekinoanlegg til en del tusenlapper mer.

Har ikke effektforsterker, men de høyttalerne mine er av den litt billigere sorten, og skulle vist være svært lett å drive. Dynavoice - Dynavoice Challenger M-85 Er klar over at det muligens ville blitt bedre med mer power, men likevel, de selger pakker på Surround.no med mindre forsterker og samme høyttalere, og folk som kjøper skryter av hvor godt trykk og hvor god lyd de har. Hvilket trykk?

Jeg vet at mine ht ikke er av den beste sorten på markedet, men på film har jeg vært svært fornøyd med de, og de skal snart byttes ut i noe bedre, det samme skal reciveren. Men hadde vært morsomt, og bli fornøyd med lyden fra kun frontht på musikk i det minste en gang mens jeg hadde de hehe.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har disse: Dynavoice - Dynavoice Magic F-6 EX Som bakhøyttalere for øyeblikket, skal prøve å sette de foran for morroskyld i morgen, for å se om jeg får mer trykk fra de. Hvis jeg gjør det så kan jeg vel kanskje konkludere med at enten: For lite power, for store høyttalere. Eller for store for rommet mitt (?)

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    M-65 er det forskjell på når en hører med og uten effekt.

Så vil tro det er litt større med effekt på M-85.
    Og de er kappable til og spille rimelig høyt til prisen.

Tror nok det er litt og hente med og eksprimentere på plassering av både høytalere og sweetspot.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du trykker på linken i signaturen min, så ser du hvordan frontrekka mi ser ut, litt gamle bilder. Det har kommet noe nytt, og noe gammelt har forsvunnet, men høyttalere og reciver er de samme. Som du sikkert ser så er det begrenset med alternativer hehe. Men om du har noen forslag så vil jeg gjerne høre de.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Demping av 1. refleksjoner.

Forsøk og dra høytalere litt lengere frem på golvet. Tipper det går fint med opp til 50cm.

Trengs litt luft mot bakveggen når basspotene er bak på høytalere.

Flytte sofaen lengere fremover på golvet. Ha 1 meter klaring til bakveggen fint for aqustikken

Newcomer brille83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde Pure Audio på min Onkyo 508, dette er vel det samme. Kjørte M-65 og synes jeg fikk absolutt finest lyd i Pure mode. Når det er sagt så ble nok bassen slankere men ikke MYE, men den ble mer naturlig og finere spør du meg. Det du kan gjøre er å kjøre noe med mye bass, eks "yello, oh Yeah" eller ett-eller-aent dubstep. Så finner du fort ut om det er noe gale, for da skal du vel høre noe bass.
    Som det er skrevet tidligere her, så skal pure mode ikke legge til bass eller andre effekter, så at bassen blir slank er helt naturlig. Husk at recivere farger lyden veldig ellers.

I dag har jeg emotiva, mye mer watts, men savner ennå Pure Audio som onkyoen hadde.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •