Hvorfor er integrert forsterker så "gammeldagse" - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 124
    Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Tror det er mange her inne som synes emotiva høres ekstremt bra ut, pris tatt i betraktning.
    Hei to år siden jeg testet og syntes da det låt bra til prisen.Byggekvaliteten den gang viste ihvertfall dengang hvorfor de var så billige...

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    strømforsyningen i den 2 år gamle emotivaen jeg hadde her var av den dårligste kvalitet ihvertfall men det kan jo ha forandret seg
    Men det er så tungvint :P hehe, jeg er lat, at ikke produsentene tar hensyn til min latskap

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Hei to år siden jeg testet og syntes da det låt bra til prisen.Byggekvaliteten den gang viste ihvertfall dengang hvorfor de var så billige...
    Det kan godt hende at intrykket ditt stemmer, men hvordan kunne du anslå at byggekvaliteten var så dårlig?

Dersom man skal ta elektrikere til orde så henger ofte byggekvalitet og ryddighet sammen når det gjelder hvor bra og hvor godt utviklet et elektronisk produkt er. I denne sammenhengen vil jeg gjerne sammenligne innmaten i Parasound Halo 21 og Emotiva XPA2. Sånn når det gjelder synsintrykk så virker Emotiva sin mer enn sexy og ryddig nok

Emotiva XPA2
    -xpa2_interior_1-jpg

Parasound Halo A21
    -haloa21amplifierinside-jpg

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føler at dette er veldig off topic, men XTZ gjør det bra og dette er fortjent. Dersom man skulle bygd 99.36 selv så måtte man gitt mer enn høyttalerne koster i butikk. Kostnadene vil da se ca slik ut når det gjelder elementer.

Fountek NeoCD3 690 kr*2

Seas E0042 W18NX-001 1695kr*2

Seas H1215 CA18RNX 725kr*2

= 6220kr (Og dette gjelder kun elementer. Fraktkostnader er ikke inkludert)

I Tillegg kommer delefilter og kabinetter. 9 av 10 personer her inne synes at disse høyttalerne låter mye bedre enn prisen tilsier og det samme gjelder XTZ sin forsterker.

Sånn helt tydelig ut ifra tallene kan man se at XTZ har valgt å gjøre et kompromiss med delefilter (Noe vi merket når delefilterne forandret seg et sted uti produksjonen av høyttalerne dems) Feks. Så er delefilterne i mine høyttalere helt annerledes enn delefilterne i sene MK1 høyttalerpar og det virker som om de tidligste eksemplarene var utstyrt med best komponenter. Uansett så sier XTZ at høyttalerne og delefilterne måler eksakt samme verdier og lyden skal derfor være identisk.... Og FOR en lyd!

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå bomber jeg tråden men bare for å vise at det er en del lurendreierier i bransjen så kaprer jeg noe innhold fra en annen tråd her på forumet.

Fra Audioholics.com
    Oppo on the Inside, Lexicon on the Outside

by Clint DeBoer — last modified February 11, 2010

It's an Oppo BDP-83. Normally we'd launch into a statement like this with more tact. We may, for example, wax eloquent about the Lexicon BD-30's beautiful chassis or it's billet aluminum front face. We could tell you about the heft of the unit, or the fact that comes double boxed with enough padding to warrant throwing it off the FedEx or UPS truck while it's still moving. While all of that is true, the Lexicon BD-30 is still an Oppo BDP-83 Blu-ray Player. And what's more, it's not just using the same parts - they actually stuck the player inside - chassis and all. This would be OK, were it not for the $3000 premium over the Oppo and THX certification. As Sherlock Holmes would say: The game is afoot!

We first had an inkling that the Lexicon BD-30 was in fact an Oppo clone when we saw it at the 2009 CEDIA Expo in Atlanta. Looking at the player, its button layout and, most importantly, its rear panel, showed us that this product had the exact same layout as the Oppo BDP-83 Blu-ray player. What we didn't know, was how much technology they borrowed or how they repackaged the technology. According to the reps at the show, Lexicon had merely taken components of that player and tweaked them to make it their own - adding technology and making improvements to what was a good basic building block.

What a load of hogwash. When we received the player the first thing we did was open it up to get a look at the inside. Imagine my surprise when I found that not only did the Lexicon share the same boards and transport as the Oppo - it was in fact AN OPPO BDP-83 PLAYER, CHASSIS AND ALL, SHOVED INSIDE AN ALUMINUM LEXICON WRAPPER. As far as we could determine, Lexicon didn't change a single thing in terms of the hardware. Heck, they didn't even lift the boards out of the chassis, opting instead to cut out the bottom of their own chassis to accommodate the venting locations, and putting a darker blue filter over the Oppo's VFD display to give it a slightly deeper hue.
    Oppo on the inside, Lexicon on the outside

Nå er det jo slik at Lexicon er et High-End merke som selger produkter til svinepriser og viktigst av alt, har mange fornøyde kunder. Tydeligvis syntes Lexicon at DAC'ene og alt annet av innmat i Oppo BDP-83 var så god at produktet gjerne kunne være en del av deres High-End produktserie... Det samme syntes nok mange fornøyde kunder også... Frem til de lærte at de hadde blitt lurt... Grundig. Men dersom lyden og bildet i dette relativt billige produktet var god nok til å imponere Lexicon til den grad at de laget det som kan kalles en svindel av en kopi så betyr det vel strengt talt at en DAC til 10000kr er bortkastede penger. MHO.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føler at dette er veldig off topic, men XTZ gjør det bra og dette er fortjent. Dersom man skulle bygd 99.36 selv så måtte man gitt mer enn høyttalerne koster i butikk. Kostnadene vil da se ca slik ut når det gjelder elementer.

Fountek NeoCD3 690 kr*2

Seas E0042 W18NX-001 1695kr*2

Seas H1215 CA18RNX 725kr*2

= 6220kr (Og dette gjelder kun elementer. Fraktkostnader er ikke inkludert)

I Tillegg kommer delefilter og kabinetter. 9 av 10 personer her inne synes at disse høyttalerne låter mye bedre enn prisen tilsier og det samme gjelder XTZ sin forsterker.

Sånn helt tydelig ut ifra tallene kan man se at XTZ har valgt å gjøre et kompromiss med delefilter (Noe vi merket når delefilterne forandret seg et sted uti produksjonen av høyttalerne dems) Feks. Så er delefilterne i mine høyttalere helt annerledes enn delefilterne i sene MK1 høyttalerpar og det virker som om de tidligste eksemplarene var utstyrt med best komponenter. Uansett så sier XTZ at høyttalerne og delefilterne måler eksakt samme verdier og lyden skal derfor være identisk.... Og FOR en lyd!
    Nå har jeg verken hatt, sett eller hørt XTZ eller Emotiva, men jeg kan bare konstantere at ikke alle har disse produktene. At XTZ bruker veldig dyre råelementer for prisklassen får meg til å tenke at de har forholdsvis liten kunnskap om det de driver med. Når man ser på spec ser det veldig lovende ut, men om det følger opp i praksis er jeg usikker på. Hadde råelementer vært alt burde alle som skal ha høyttalere til ca 10k kjøpt 99.26.

Når det kommer til bildene med XPA-2 og Halo 21 må jeg bare si at visuelt utseende ikke er det som betyr mest for lyden. Test de mot hverandre og se hva du syntes.

Men hver sin smak, som det heter.

Geir Arne

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En enkel forsterker, rørhybrid 2x85 watt. Omtaler tilsier at har toppkvalitetskomponenter og låter utrolig bra. Koster nesten ingenting, men er veldig billig konstruert med tynne plater etc.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    En enkel forsterker, rørhybrid 2x85 watt. Omtaler tilsier at har toppkvalitetskomponenter og låter utrolig bra. Koster nesten ingenting, men er veldig billig konstruert med tynne plater etc.
    Man kan enkelt se på printkort og utførelse at dette ikke er en forsterker som er skrudd sammen på måfå hehe Hva er prisen på skjønnheten?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    At XTZ bruker veldig dyre råelementer for prisklassen får meg til å tenke at de har forholdsvis liten kunnskap om det de driver med. Når man ser på spec ser det veldig lovende ut, men om det følger opp i praksis er jeg usikker på. Hadde råelementer vært alt burde alle som skal ha høyttalere til ca 10k kjøpt 99.26.

Men hver sin smak, som det heter.

Geir Arne
    Det som er litt morsomt er at høyttalerne følger opp i praksis og vel så det. Etter tester å dømme så stemmer det som du sier at alle som skal ha mest pr. Krone både i mekanisk kvalitet og lydkvalitet bør velge disse høyttalerne dersom budsjettet er under 10000kr.

Prestasjonene fra høyttalerne og elektronikken til XTZ underbygger produsentens ekstremt gode rykte.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan enkelt se på printkort og utførelse at dette ikke er en forsterker som er skrudd sammen på måfå hehe Hva er prisen på skjønnheten?
    Denne får du hos on9mart.com for $352 inkl. frakt. Det hevdes at den låter vel så bra som noe annet i titusenkronersklassen. Har vurdert å anskaffe en bare for å prøve, men jeg har allerede huset fullt av forsterkere så jeg må ta til fornuft
    Har et sett rør russiske liggende som passer til den.... vært greit å fått brukt dem til noe.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Når man ser på spec ser det veldig lovende ut, men om det følger opp i praksis er jeg usikker på.
    En liten ting til, siterer fra norske Lyd og Bilde angående 99.26 MKII

Jeg synes det er litt ubegripelig at man får disse kvalitetene til denne prislappen, men det skal jo bare forbrukerne være glade for. XTZ 99.26 mk II er et konsept det er vanskelig å slå….

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganilsen.

Det som er morsomt er også at det finnes merker som bruker dyre komponenter i billige produkter. Feks xtz, emotiva. Det at disse kan bruke så gode komponenter i så billige produkter får meg til å tenke at prisene til mange andre produsenter ikke kan forsvare prisene på sine produkter. Eller skal folk påstå at xtz og emotiva ikke bruker penger på utvikling? Det spiller ingen rolle, for høyttalere og forsterkerne er så bra at de knuser alt annet i liknende prisklasser + et stykke oppover. Bare sjekk ut testen der hvor det ble konkludert med at xtz 99.26 mk1 var en bedre høyttaler enn b&w 805 til tross for den enorme prisforskjellen.
    til ditt spørsmål på side 4 svarer jeg åja.

Er det slik å forstå at fordi xtz bruker på papiret bedre komponenter i sine høyttalere så er de derfor bedre enn sine konkurenter i samme prisklasse om de bruker billigere elementer?

Noen mente den var på høyde med 805 ja, dette betyr ikke at alle synes de er bedre.

Jeg ser gravesens konstruksjoner blir nevnt, bare så det er sagt er ikke de konstruert i en håndvending. Noen av dem ville også vært dyre å produsert, når en bla ser på hvordan kassene er satt sammen. Jeg har selv bygd og bruker et par Ellam 25 konstruert av gravesen, om denne jobben skulle vært satt bort til noen andre (bygge kassene) hadde mest sannsynlig budsjettet mitt blitt doblet.
    Jeg har forøvrig hørt et par andre høyttalere som bruker så godt som samme elementer som står i mine, de har spilt helt forskjellig og med forskjellige kvaliteter.

Edit: at lyd og bilde skryter produkter opp i himmelen er intet nytt.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    til ditt spørsmål på side 4 svarer jeg åja.

1. Er det slik å forstå at fordi xtz bruker på papiret bedre komponenter i sine høyttalere så er de derfor bedre enn sine konkurenter i samme prisklasse om de bruker billigere elementer?

2. Noen mente den var på høyde med 805 ja, dette betyr ikke at alle synes de er bedre.

3. Jeg ser gravesens konstruksjoner blir nevnt, bare så det er sagt er ikke de konstruert i en håndvending. Noen av dem ville også vært dyre å produsert, når en bla ser på hvordan kassene er satt sammen. Jeg har selv bygd og bruker et par Ellam 25 konstruert av gravesen, om denne jobben skulle vært satt bort til noen andre (bygge kassene) hadde mest sannsynlig budsjettet mitt blitt doblet.
    Jeg har forøvrig hørt et par andre høyttalere som bruker så godt som samme elementer som står i mine, de har spilt helt forskjellig og med forskjellige kvaliteter.

4. Edit: at lyd og bilde skryter produkter opp i himmelen er intet nytt.
    1. Ikke nødvendigvis men dersom det er godt utført så vil gjerne dette være tilfellet.

2. Kanskje ikke alle mener det, men at noen mener det bør si en god del. Hvordan kan en høyttaler som da kostet 6500kr låte like bra som et annet par som koster 20000kr? Jeg sier ikke nødvendigvis at de faktisk gjør det, men at noen kan mene det (En Hifi anmelder) gir en indikator på at høyttalerne er ekstremt gode prisen tatt i betraktning.

3. De er som du selv sier ikke konstruert på måfå av en full spanjol. Men kostnadene ved utvikling er nok ikke større enn prisen på komponenter som er utprøvd og alle høyttalerprodusenter klarer lett å finansiere litt ekstra penger til dyktige personer som feks. Troels Gravesen dersom de har lyst.

Troels Gravesen er uten tvil en høyttalerkonstruktør med ekstrem kyndighet, men vi kan anta at seriøse produsenter har ansatte med tilsvarende kyndighet og jeg tror ikke de trenger å ansette 100 personer med millionlønninger for å utvikle en ny høyttaler annenhvert år.

4. Det er bare det at anmeldere og forbrukere alle sier det samme (Med noen få unntak selvfølgelig). Dersom du vil tro at alle disse tusener av folk som har XTZ produkter lyver så er det forsåvidt helt greit Koser meg iallefall med mine

Forøvrig hører jeg mye mer kritikk mot mer etablerte merker som B&W, Dali, SA osv. Det er kanskje en grunn til det da?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Boggis; denne diskusjonen begynner å dra seg greit OT, så jeg stopper nå av respekt til trådstarter. Man kan bare konstantere at vi er uenige.

Du kan evt starte opp en ny tråd med dette som tema og du vil diskutere videre.

Geir Arne

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Argumentasjonen med at det er DACer på billige lydkort når vi snakker om HIFI er litt som å klage over at Ferrari er idiotisk dyrt fordi andre klarer å lage billigere biler.
    Det ER forskjeller på Ferrari og Togliatti, altså, selv om de har fire hjul, motor, dører og brukes til det samme.
    En innebygget DAC som er like god som de som sitter på billige lydkort ville jo være å stille forsterkeren i et dårlig lys ved bruk av digital inngang.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkyo Grand Integra i fra 1988 har 2 spdif og en fiberoptisk inn, Utrolig kjekt til S B og PS 3 +CD spiller. Dac Magic til 2300,- ble flau i forhold
    Pre out har den også
    Låter kanon bra på klipsch :-D

O

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke sant :P Og den er fra 1988, det er gammelt. Det vil si at på over 24 år har de enda ikke klart å implementere dette på alt av forsterkere. Snakk om at utviklingen går tregt.

På datateknologien går det så fort at før du rekker kjøpe deg ny PC må den nesten byttes ut med noe som har blitt mye bedre, i lydteknologien kan du kjøpe deg noe fra over 20 år tilbake i tid og den er fortsatt full pott på dagens tenkologi :P

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    ikke sant :P Og den er fra 1988, det er gammelt. Det vil si at på over 24 år har de enda ikke klart å implementere dette på alt av forsterkere. Snakk om at utviklingen går tregt.

På datateknologien går det så fort at før du rekker kjøpe deg ny PC må den nesten byttes ut med noe som har blitt mye bedre, i lydteknologien kan du kjøpe deg noe fra over 20 år tilbake i tid og den er fortsatt full pott på dagens tenkologi :P
    Prismessig ligger den jo høyt i forhold til det du mener er forsvarlig,men ja!
    De burde klart og få til dette på 20 år, selv på billigere forsterkere.

O

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var sikkert dyrt for over 20 år siden, men ja tenker sånn utviklingsmessig

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot

1. Argumentasjonen med at det er DACer på billige lydkort når vi snakker om HIFI er litt som å klage over at Ferrari er idiotisk dyrt fordi andre klarer å lage billigere biler.
    Det ER forskjeller på Ferrari og Togliatti, altså, selv om de har fire hjul, motor, dører og brukes til det samme.

2. innebygget DAC som er like god som de som sitter på billige lydkort ville jo være å stille forsterkeren i et dårlig lys ved bruk av digital inngang.
    1. Jeg synes det høyst er sammenlignbart. Det at Ferrari har god ytelse betyr ikke at en billigere bil ikke kan ha enda høyere ytelse. Dersom man kun snakker om Ytelse (Lydkvalitet) så vil en Ultima GTR til ~300.000kr knuse en hvilken som helst ferrari i dette aspektet med unntak LMP bilene deres. Greit nok, designet er skremmende og det er ikke brukt eksotiske og dyre materialer men ytelsen er i en klasse for seg selv.

2. En innebygget DAC av ok (Tilsvarende et relativt rimelig internt datalydkort) kvalitet vil ikke ødelegge ryktet til en elektronikkprodusent dersom det implementeres på rimelige modeller (Som det uansett er uaktuellt å ha bra musikkkilder til). Det vil derimot oppleves som en veldig nyttig tilleggsfunksjon på et ålreit produkt.

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •