Hvorfor er integrert forsterker så "gammeldagse" - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 124
    Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Finvåg og Limpalot, kan dere forklare meg hvordan det er mulig at XTZ tjener penger når så gode produkter selges for en så billig penge?

Kostnader angående utvikling av forsterkere og dac'r og høyttalere er ekstremt oppskrytt selv om dere mener det koster millioner av kroner. Hvordan i all verden klarer DIY'ere å lage så bra utstyr som knuser hifi-produsenters egne produkter til en brøkdel av prisen? En ting er ihvertfall sikkert. De har ikke brukt mange millioner kroner på utvikling av sine prosjekter. Alle som er kyndige i elektronikk kan lage en god dac for relativt lite penger. DAC Chipen er det som er det viktigste i en DAC, basta bom! Denne viktige delen er den som er for avansert for vanlige folk å "utvikle og lage" og det er den som tolker hvordan signalet skal bli gjort om fra digitalt til analogt. Den analoge signalveien som jeg har påpekt tidligere er ingen hokus pokus og man trenger ikke bruke så mye penger for å finne en god løsning på hvordan man lager denne delen av en DAC. Det er gøy å se dere skrive at utvikling av alle deler ol. Er så ekstremt dyrt når man åpner panseret på en god forsterker og ser printkort, kondensatorer, motstander, dioder og trafoer som alle er laget og kvalitetssikret av et helt annet firma enn feks. Hegel. Man kan si det samme om høyttalere. Delefilter og slikt har gjerne kondensatorer osv. Fra anerkjente produsenter som feks. Mundorf (High End). Elementene er gjerne fra Seas, ScanSpeak, Vifa osv. Dette er elementprodusenter som lager ekstremt gode elementer som ofte brukes i High-End konfigurasjoner. Hva går alle utviklingspengene til? Kabinettet? Vi vet jo at selv en enkel DIY'er klarer å lage et optimalt og bra delefilter med kremkomponenter som matcher høyttaleren til punkt og prikke.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Finvåg og Limpalot, kan dere forklare meg hvordan det er mulig at XTZ tjener penger når så gode produkter selges for en så billig penge?

Kostnader angående utvikling av forsterkere og dac'r og høyttalere er ekstremt oppskrytt selv om dere mener det koster millioner av kroner. Hvordan i all verden klarer DIY'ere å lage så bra utstyr som knuser hifi-produsenters egne produkter til en brøkdel av prisen? En ting er ihvertfall sikkert. De har ikke brukt mange millioner kroner på utvikling av sine prosjekter. Alle som er kyndige i elektronikk kan lage en god dac for relativt lite penger. DAC Chipen er det som er det viktigste i en DAC, basta bom! Denne viktige delen er den som er for avansert for vanlige folk å "utvikle og lage" og det er den som tolker hvordan signalet skal bli gjort om fra digitalt til analogt. Den analoge signalveien som jeg har påpekt tidligere er ingen hokus pokus og man trenger ikke bruke så mye penger for å finne en god løsning på hvordan man lager denne delen av en DAC. Det er gøy å se dere skrive at utvikling av alle deler ol. Er så ekstremt dyrt når man åpner panseret på en god forsterker og ser printkort, kondensatorer, motstander, dioder og trafoer som alle er laget og kvalitetssikret av et helt annet firma enn feks. Hegel. Man kan si det samme om høyttalere. Delefilter og slikt har gjerne kondensatorer osv. Fra anerkjente produsenter som feks. Mundorf (High End). Elementene er gjerne fra Seas, ScanSpeak, Vifa osv. Dette er elementprodusenter som lager ekstremt gode elementer som ofte brukes i High-End konfigurasjoner. Hva går alle utviklingspengene til? Kabinettet? Vi vet jo at selv en enkel DIY'er klarer å lage et optimalt og bra delefilter med kremkomponenter som matcher høyttaleren til punkt og prikke.
    Jeg vil si at bildet er noe mer nyansert enn slik du legger det frem her.

Geir Arne

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Likevel et godt poeng da, men blir vanskelig trekke noen konklusjoner utifra.

Vi aner ikke markedssegmentet, kalkyler, avanse eller prioriteringer til de forskjellige produsentene så blir vanskelig si noe konkrtet om, men han har et godt poeng om at ting koster forferderlig lite, selvom vi tror det koster veldig mye.

Det at Naim sier det er for dyrt sier meg egentlig bare at deres prioriteringer og deres brukergruppe ikke har noen behov for dette, dermed spare de ekstra kronene, og eller eventuelt at deres produksjonskalkyle og antall er for dårlig til å ha penger til å implementere dette.

Fra min side så syns jeg feks Naim produktene ser utrolig spennende ut og skulle jeg gått for et rent stereosystem hadde feks Naim nait 5i sett meget interresant ut, men de hadde mistet meg som potesniel kjøper fordi den ikke hadde de tingene som jeg ville hatt på en stereoforsterker. Spørsmålet er bare hvor mange hadde tenkt som meg ved et slikt valg? Naim har helt garantert regnet på dette med de ekstra kostnadene kontra de ekstra kjøperene. (Bare for å bruke Naim som et eksempel).

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer forøvrig svaret fra Emotiva:

Hi Mr.Chill,

Thank you for your interest in our products! It’s hard to compare separate components with A/V receivers because they are very different in their design. Separate preamplifiers, processors, DAC’s, and amplifiers are more expensive because they offer better internal components and offer superior sound quality and performance. Preamplifiers with digital inputs are more expensive than analog preamplifiers because they require DAC’s built into the device. Any time a manufacture offers more features, capabilities, or components, it is natural that the gear will be more expensive. I hope this answers your question. Our DAC and pre-amp can get purchased together for $698. This is well under the cost of many other manufactures. Thank you for your support and please let me know if I can be of further service to you.

All the best,

Matt Wall

Sales Representative

Emotiva Audio Corporation
    Sier det samme

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg ønar godt problemstillinga til Mr.Chill i denna tråden. Kan ikkje forstå kvifor ikkje stort sett alle forsterkarar har innebygd DAC. Og i dag som stort sett alt av anna utstyr går over til digitale ut/inngangar, så er det heilt på trynet at forsterkarane ikkje skal ha det same...

Er ikkje alltid lika enkelt å kopla ein 2 kanals forsterkar til utstyr i dag. Spesielt om ein vil ha ein sub i tillegg...

Derfor sverger eg til surroundreceiver. Kan vera mykje som er betre, men der får eg i alle fall alt eg treng...

I grunn syns eg det er irriterande at det ikkje går an å få receiver/forsterkar som dekkjer alle behov i eit godt oppsett...

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    godt at det er noen som deler samme synspunkt

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Jeg vil si at bildet er noe mer nyansert enn slik du legger det frem her.

Geir Arne
    Selvsagt Jeg er ingen ekspert på hverken DIY eller markedsføring, produksjon og alle andre ledd som skjer i kjeden, men noe jeg vet og er skråsikker på det er at det ikke nødvendigvis er utrolig dyrt å utvikle et utrolig godt produkt noe verdens DIY'ere beviser hele tiden.

Jeg synes det hadde vært kjempefint om Snickers Is hadde tatt en tur innom for å klarere med kostnader av utvikling og deler ettersom han har et meget fullstendig innblikk i dette. Det er forøvrig også han som inspirerte meg til å hakke på prisene som produsenter opererer med ettersom det var han som sa at elementene i dyre høyttalere fra kjente merker gjerne bare koster 30 - 150 kr stk.

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CYPRESS DCT-3 Coaxial/Optical to R/L Audio Converter - Bass Brothers AS

Her har dere en "gratis" DAC, se også på e-bukta.

Føler selv at de som kjøper stereoforsterkere er mer opptatt av lydkvalitet, og har trolig CD-spiller el. med DAC, fremfor andre duppedingser.
    Skal du ha duppedingser, se på hjemmekinoreceivere, de får du til 1500 kr nå

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisen på den DACen bekrefter hvor mye det kan koste å lage en DAC. Svimlende liten sum, og er vel snakk om et par loddinger ekstra som skulle vært til inni forsterkeren

Og er ikke alle som sitter på CD spillere om dagen, spesielt ikke med all den streamingen/pc bruken, apple etc etc som har kommet

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Prisen på den DACen bekrefter hvor mye det kan koste å lage en DAC. Svimlende liten sum, og er vel snakk om et par loddinger ekstra som skulle vært til inni forsterkeren
    Den dacn der var jo i tillegg ganske dyr.Tenk på at det sitter DAC i billige datamaskin lydkort og hovedkort også. Nå til dags kan du skaffe deg hovedkort til datamaskin som har innebygd lydkort med 7 kanaler inkludert subwoofer utgang som i tillegg har romkalibreringsfunksjon via. Windows. Dette til den nette sum av 600kr eller mindre. Her er det altså snakk om lydprossesering av 7 kanaler + romkorreksjon til en svimlende lav pris. For ikke å snakke om kretser og slikt til både ram, prosessor, skjermkort blablabla osv.

Jeg vil også nevne at denne typen løsning sjelden er god, men den beviser at det ER mulig og selv en ræva DAC ville vært en velkommen "addition" på en rimelig forsterker.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk feks. Denne USB DAC'n

Komplett.no

Heftige 140kr for en DAC med 2 DAC chiper (en inn og en ut). Tenker denne er enormt dyr å produsere :P

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt Jeg er ingen ekspert på hverken DIY eller markedsføring, produksjon og alle andre ledd som skjer i kjeden, men noe jeg vet og er skråsikker på det er at det ikke nødvendigvis er utrolig dyrt å utvikle et utrolig godt produkt noe verdens DIY'ere beviser hele tiden.

Jeg synes det hadde vært kjempefint om Snickers Is hadde tatt en tur innom for å klarere med kostnader av utvikling og deler ettersom han har et meget fullstendig innblikk i dette. Det er forøvrig også han som inspirerte meg til å hakke på prisene som produsenter opererer med ettersom det var han som sa at elementene i dyre høyttalere fra kjente merker gjerne bare koster 30 - 150 kr stk.
    En interessant påstand, som jeg absolutt ikke er enig i.

Jeg har hørt en god del DIY-oppsett og det er absolutt ingen systematikk i at de låter bedre enn likt prisede høyttalere. Oftest bærer de preg av vel så mye kompromisser, men kanskje med enda mer fokus på enkeltparametre. Dog er et av de bedre oppsettene jeg har hørt DIY, men her er det også brukt ganske mange kr på komponenter. Med aktiv deling har man også en del fordeler(som sjeldent er utnyttet i komersielle produkter), men dette fordrer en relativt kostbar preamp og en hel del poweramps. Og da blir totalprisen her også ganske høy.

Utvikling er absolutt ikke noe å kimse av. Men det at noen produsenter har meget billige komponenter i dyre høyttalere er kjent. Men det finnes også de som bruker dyre komponenter i dyre høyttalere.

Det at det finnes en avanse er naturlig, det er det i alle bransjer. Personlig syntes jeg ikke hifi-bransjen er den mest griske.

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, bare tenk på klær. Svimlende avanser :P

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og er ikke alle som sitter på CD spillere om dagen, spesielt ikke med all den streamingen/pc bruken, apple etc etc som har kommet
    Jeg har ennå ikke sett en CD-spiller/streamer uten analog utgang (med DAC).
    Tilogmed utstyr med hodetelefonutgang har DAC.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganilsen.

Det som er morsomt er også at det finnes merker som bruker dyre komponenter i billige produkter. Feks xtz, emotiva. Det at disse kan bruke så gode komponenter i så billige produkter får meg til å tenke at prisene til mange andre produsenter ikke kan forsvare prisene på sine produkter. Eller skal folk påstå at xtz og emotiva ikke bruker penger på utvikling? Det spiller ingen rolle, for høyttalere og forsterkerne er så bra at de knuser alt annet i liknende prisklasser + et stykke oppover. Bare sjekk ut testen der hvor det ble konkludert med at xtz 99.26 mk1 var en bedre høyttaler enn b&w 805 til tross for den enorme prisforskjellen.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    selve ICen er jo neglisjerbar sammenlignet med resten av delene og analogdelen i produktet. særlig i et mer påkostet produkt.
    en masse merkevarer fra billig til dyrt har samme dac, men de låter ikke i nærheten av likt for den del.
    men det kan gjøres billig og OK allikavel. til dømes abrahamsen a-dac, hegel etc.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppe i ti tusen kroners klassen igjen, men ja. Mangler sub out da men.
    Når high utgangen på sub låter bedre så trenger ikke forsterker sub utgang. Bare og koble gjennom høytaler inngangene...

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganilsen.

Det som er morsomt er også at det finnes merker som bruker dyre komponenter i billige produkter. Feks xtz, emotiva. Det at disse kan bruke så gode komponenter i så billige produkter får meg til å tenke at prisene til mange andre produsenter ikke kan forsvare prisene på sine produkter. Eller skal folk påstå at xtz og emotiva ikke bruker penger på utvikling? Det spiller ingen rolle, for høyttalere og forsterkerne er så bra at de knuser alt annet i liknende prisklasser + et stykke oppover. Bare sjekk ut testen der hvor det ble konkludert med at xtz 99.26 mk1 var en bedre høyttaler enn b&w 805 til tross for den enorme prisforskjellen.
    strømforsyningen i den 2 år gamle emotivaen jeg hadde her var av den dårligste kvalitet ihvertfall men det kan jo ha forandret seg

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang Diy. Troels Gravesen og Tangen AV Designs kreasjoner blir regnet som referansehøyttalere av mange. Disse er utviklet og testet av ildsjeler og ikke av store produsenter i bransjen. Lager eller kjøper du deg noen av disse produktene så betaler du stort sett for delekostnaden fra en forhandler. Da blir det ofte ikke så enormt billig, men tenk på at store produsenter gjerne får de samme komponentene for en tidel av prisen du må betale. Selv om en privatperson betaler flere ganger mer enn en stor produsent gjør pr. Komponent så blir fremdeles sluttproduktet ofte bedre enn hva feks b&w leverer i samme prisklasse... hmmm. Merkelig!

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    strømforsyningen i den 2 år gamle emotivaen jeg hadde her var av den dårligste kvalitet ihvertfall men det kan jo ha forandret seg
    Tror det er mange her inne som synes emotiva høres ekstremt bra ut, pris tatt i betraktning.

Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •