Hvorfor er integrert forsterker så "gammeldagse" - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 124
    Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Likt utstyrt som en hjemmekino receiver med romkorreksjon og det hele, men med kun to kanaler med andre ord.
    RK hadde jeg egentlig ikke forlanget, men ja det hadde jo vært meget aktuelt :P

Hvorfor går du ikke andre veien? Reciver med pre-out + effekt.
    Har allerede dette, er bare jeg som har lekt med tanken på et rent stereooppsett i tillegg skulle jeg eventuelt brukt den integrerte forsterkeren med et prosjekt. Men hele poenget med tråden var å spesifisere mangelene

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Hvorfor ikke slenge på HDMI på 2-kanals forsterkere?
    JA, hva skjer liksom? skjønner du min frustrasjon eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Primare I22 ?
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppe i ti tusen kroners klassen igjen, men ja. Mangler sub out da men.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldrig hørt om en integrert forsterker med digital ut!! Hva skal man bruke det til da??
    Hdmi trenger jeg ikke da alle BD spillere har digital ut.
    Sub out kan diskuteres, men mange subwoofere har høynivå innganger også, da bruker man de.
    Å kjøpe en integrert forsterker med preout for å bruke sammen med ekstern effektforsterker virker som bortkastede penger, da må man hellere kjøpe en tilsvarende forforsterker/effektforsterker kombo.
    Ellers, gode integrerte forsterkere med alt av specs koster normalt litt jo.

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HK 3490 - Harman Kardon

Denne har jo digital inn

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så du vurderer ikke 2 kannals receiver? Det er noen av den sorten ute på markedet.

Ser og at det finnes noen gode preamper som har DAC og bassmangment, men då må du jo ha en effektamp og. Eller aktive høyttalere.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digital ut må vel være for digitalt opptaksutstyr, kan ikke tenke meg noe annet. Når man først har en digital del, så trengs det vel strengt tatt ikke noe ekstra komponenter av betydning for å få en optisk utgang. Tviler på at det utgjør noe på kostnadssiden.
    HDMI blir ikke det samme som S/Pdif pga. begrensningen med overføring av HD-lyd.
    Det jeg kunne tenkt meg er en Surroundforsterker med full HDMI-switching, HD-dekoding, full preout og 2 seriøse effekttrinn i stedet for 7 halvgode, og mulighet for å patche dem valgfritt på preutgangene.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Harman kardon 990 var jo rimelig speccet

Men mye dyrere, men jeg mener da at det er slik som dette en integrert forsterker burde sett ut på baksiden, mer eller mindre. Selv en lusen en til 2-3tusen

Dette er drømmen min, hvis vi ser bort fra McIntosh, da. Den sparker nok godt den karen der, hadde vært artig å fått testet den. Jeg er enig i det du sier, er utrolig synd at forsterkere i økonomi-klassen ikke har sånn som på HK-990. Det eneste jeg behøver er jo flere Pre-Out'er og optisk utgang. Synd jeg ikke tittet på XTZ sine før jeg kjøpte HK-980'en... Får se om det blir en XTZ eller en 990 neste gang jeg skal oppgradere. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Hvorfor ikke slenge på HDMI på 2-kanals forsterkere?

+1

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI og digital ut har jeg ikke noe bruk for og var egentlig en spøk, rettet mot en annen spøk.

Kunne godt vært en forforsterker med pre out men da må man jo enda mer opp i pris igjen for å få noe tilsvarende en integrert med samme koblinger.

Høyniva inngangene er rett og slett slitsom bruke da man trenger ekstra sett med ht kabler men ja funker det også

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke interessert i å betale for en haug med tjafs jeg ikke bruker i en liten stereoforsterker, og synes således det er helt naturlig at ikke alle integrerte har all verdens ekstra-dill.
    Noen eksempler som har alt du vil er nevnt her i tråden.
    Jeg vil betale for god lyd i to kanaler, ferdig arbeid, alt det andre vil jeg kunne velge selv, det jeg trenger av det.
    Hvis ikke kjøper man en receiver, stereo eller surround, det er da noen stereo-receivere som har alt du ber om, stort sett?
    Hvor mange som skal ha en forsterker til 2-3K er egentlig interessert i en DAC?
    Eller veit hva det er?
    Og hvor god kan en forsterker i den klassen være hvis den skal inneholde alt mulig, det blir rimelig lite penger pr. komponent...

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Og hvor god kan en forsterker i den klassen være hvis den skal inneholde alt mulig, det blir rimelig lite penger pr. komponent...
    Jeg synes det virker som om det er merkene som heller tar seg sykt godt betalt :P Som XTZ beviser så går det an å få MYE for pengene. Jeg er hundre prosent sikker på at det koster mer å produsere en XTZ Class A 100D3 enn det det koster å produsere Parasound NC2100+2125 komboen... Har selv hatt begge og kvalitetsintrykket fra XTZ forsterkeren som koster halvparten så mye var overveldene. Eneste den manglet var at man kunne velge delefrekvens for høyttalerne slik at subben kunne ta seg av alt under 80hz :P

Når det gjelder Class A 100D3 mot Parasound NC2100+2125:
    Begge har ca samme funksjonalitet. Det er DAC i XTZ forsterkeren, men deling på 80hz via NC2100.

Class A D100D3 er mer strømsterk enn Parasound NC2125.

Byggekvaliteten på Class A 100D3 fremstår for meg som meget imponerende, mens byggekvaliteten på NC komboen var skuffende dersom man sammenligner disse...

I tillegg har man jo mulighet til klasse A på XTZ forsterkeren noe som er greit dersom man vektlegger dette.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å nevne en vesentlig ting som jeg tror veldig mange her inne har godt av å vite, men som kanskje mange har glemt og oversett. Snickers is skrev i et innlegg en gang her at man fikk veldig gode diskantelementer til under 50kr stk dersom man bestiller i store kvantum (Det kom frem bla at diskantelementer som mange kjente produsenter som feks. B&W, Dali osv bruker i sine kreasjoner hovedsakelig ligger i prissjiktet mellom 30 og 150kr pr diskantelement). Dersom man bruker hodet litt og tenker seg hva komponentprisen er på forsterkerdeler for en produsent som bestiller i store kvantum så blir det vanskelig å forsvare prisen på forsterkere som koster flesk og vel så det!

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo en helt annen diskusjon.
    Hvis det nå er sånn at det er Parasound som tjener for mye penger, hvor mye kunne da XTZen kostet som en ren stereoforsterker?
    Alle de ekstra dippeduttene er ikke gratis, er de?
    Også XTZ ville vært billigere å produsere hvis man tok vekk en del ekstra funksjonalitet, som mange ikke trenger.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo en helt annen diskusjon.
    Hvis det nå er sånn at det er Parasound som tjener for mye penger, hvor mye kunne da XTZen kostet som en ren stereoforsterker?
    Alle de ekstra dippeduttene er ikke gratis, er de?
    Også XTZ ville vært billigere å produsere hvis man tok vekk en del ekstra funksjonalitet, som mange ikke trenger.
    Greia er liksom det at når prisene begynner å fly i taket så er det ingen god grunn (Iallefall for forbrukeren) til at en forsterker til 30000kr skal spare inn 400kr ved å utelate en god DAC når dette er relativt enkelt å legge til i pakka. Grunnen til at merkene gjerne gjør det er for at du som forbruker skal kjøpe en DAC til 4000kr som du kan bruke med forsterkeren. Det er selvsagt fint å kunne velge selv hvordan DAC man vil ha, men da blir det også mye dyrere og DAC'n blir heller ikke noe særlig bedre av den grunn. Man har bare valgfriheten.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Glemte å nevne en vesentlig ting som jeg tror veldig mange her inne har godt av å vite, men som kanskje mange har glemt og oversett. Snickers is skrev i et innlegg en gang her at man fikk veldig gode diskantelementer til under 50kr stk dersom man bestiller i store kvantum (Det kom frem bla at diskantelementer som mange kjente produsenter som feks. B&W, Dali osv bruker i sine kreasjoner hovedsakelig ligger i prissjiktet mellom 30 og 150kr pr diskantelement). Dersom man bruker hodet litt og tenker seg hva komponentprisen er på forsterkerdeler for en produsent som bestiller i store kvantum så blir det vanskelig å forsvare prisen på forsterkere som koster flesk og vel så det!
    Jepp, det er nok derfor produsenter som DP går konkurs, fordi de nesten ikke har kostnader i det hele tatt.
    Det er jo noen produsenter som bruker en og annen krone på å utvikle disse produktene, det er ikke gratis vil jeg tro.
    Det er uansett en helt irrelevant diskusjon, produsenten tar den prisen han vil ha, og så er det opp til forbruker å bestemme om h*n synes det er verdt det, enkelt og greit.

Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Greia er liksom det at når prisene begynner å fly i taket så er det ingen god grunn (Iallefall for forbrukeren) til at en forsterker til 30000kr skal spare inn 400kr ved å utelate en god DAC når dette er relativt enkelt å legge til i pakka. Grunnen til at merkene gjerne gjør det er for at du som forbruker skal kjøpe en DAC til 4000kr som du kan bruke med forsterkeren. Det er selvsagt fint å kunne velge selv hvordan DAC man vil ha, men da blir det også mye dyrere og DAC'n blir heller ikke noe særlig bedre av den grunn. Man har bare valgfriheten.
    Ok, så en Hegel HD11 burde EGENTLIG ha kostet 400,- kr?
    Og det er bare å hive inn en DAC-chip, så har man en god DAC?
    Da skjønner jeg VIRKELIG ikke hvorfor ikke flere produsenter gjør det, de som ikke selger egne frittstående DACer har jo da INGEN grunn til å la være, har de vel?
    Det er altså nesten gratis, og hever verdien på produktet? No brainer.
    Lurer veldig på hvorfor produsentene selv ikke har skjønt dette.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns du er litt ensidig her limp. Må tenke hva andre skal bruke en stereoforsterker til også.

Av tingene jeg har nevnt:
    Digitale innganger (1 eller 2)
    Pre out til sub og effekt

syns jeg ikke det er mye forlange fra en forsterker selv til bare noen tusenlapper. At alle sammen sitter med analoge innganger ser jeg på som gammeldags.

En problemstilling her er en på jobben min som opplevde. De skulle ha ny stereoforsterker til sine høyttalere (stereo oppsett) som de skulle kunne bruke med sin nye TV som hadde optisk ut. Jeg skulle da hjelpe dem finne en fin liten forsterker til en rimelig penge som de kunne bruke, men vi måtte gi opp da du måtte såpass opp i pris for en forsterker med digital inn.

Alternativet blir da en receiver som de heller ikke har bruk for da de bare hadde et stereo oppsett som de bare brukte til tv og litt musikk. Hele poenget er at å inkludere en eller to digitale innganger kan da umulig være så vanskelig? I tillegg syns jeg pre out og sub out er helt fornuftige ting ha på en stereoforsterker men det er da min subjektive mening. Pre out må man litt opp i pris for å få på selv en receiver også.

PS! Miniannlegg med inluderende høyttalere for bare tusen kronerish på elkjøp har liksom mer innganger enn det integrerte forsterkere har, syns det blir feil.

Intermediate leifeinar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er 2 "moderne" i siste hjemmekino

nad c390dd

NAD C390DD Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben

og dyrere: naim superuniti

Naim SuperUniti review from the experts at whathifi.com

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Jepp, det er nok derfor produsenter som DP går konkurs, fordi de nesten ikke har kostnader i det hele tatt.
    Det er jo noen produsenter som bruker en og annen krone på å utvikle disse produktene, det er ikke gratis vil jeg tro.
    Det er uansett en helt irrelevant diskusjon, produsenten tar den prisen han vil ha, og så er det opp til forbruker å bestemme om h*n synes det er verdt det, enkelt og greit.

2. Ok, så en Hegel HD11 burde EGENTLIG ha kostet 400,- kr?
    Og det er bare å hive inn en DAC-chip, så har man en god DAC?
    Da skjønner jeg VIRKELIG ikke hvorfor ikke flere produsenter gjør det, de som ikke selger egne frittstående DACer har jo da INGEN grunn til å la være, har de vel?
    Det er altså nesten gratis, og hever verdien på produktet? No brainer.
    Lurer veldig på hvorfor produsentene selv ikke har skjønt dette.
    1. Du vet godt at det kan være flere grunner til at et firma går konkurs enn delekostnad og utvikling. Salg for eksempel er en stor faktor. Ettersom DP gikk konkurs så kan vi vel regne med at folk ikke ville betale prisen som produsenten og forhandlerne var enige om.

2. Jeg sier ikke at en ekstern DAC nødvendigvis bør koste det delekostnaden er, man må jo selvsagt tjene penger på et produkt dersom firmaet skal være lønnsomt. Greia er at prisen på den Hegel HD11 DAC'n er blitt mangedoblet siden delene ankom på fabrikken. Dersom man tar utgangspunkt i at Hegel sin DAC er veldig dyr å lage så kan man tenke seg at den koster rundt 800kr å produsere pr. enhet. Det er ganske heftig avanse på produktet når det koster 6000kr i butikk Utvikling er jo også en faktor som du sier, men jeg tror ikke utviklingen er så ekstremt dyr i dette produktet at det forsvarer prisen. Benchmark DAC1 er et godt eksempel på dette. Denne DAC'n koster en god del MER i seg selv enn XTZ Class A 100D3. Dette er iallefall merkelig, for denne forsterkeren inneholder jo samme DA converter som Benchmark DAC1 i tillegg til at man får med en meget god forsterker i tillegg, for ikke å snakke om det solide kabinettet. Du kan si det slik at i en DAC så er det selve DA chipen som står for mesteparten av lydkvaliteten som oppleves. Jeg sier ikke at den analoge delen er uviktig, men den analoge delen er overhode ingen hokus pokus for en produsent å lage skikkelig god og vi kan regne med at forskjellene her er små fra produsent til produsent.

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •